Gå til innhold
Arkivverket
Sigrid Strompdal

Garnisonskirken Oslo - fødselsår for døde

Recommended Posts

Sigrid Strompdal

Jeg registrerer døde i Garnisonsmenigheten 1905-1914. Der har presten skrevet to årstall i rubrikken for fødselsår. Dette gjelder gifte, både menn og kvinner. Skal jeg skrive det øverste for avdøde og sette det andre i merknadsfeltet? Det er sannsynligvis ektefellens fødselsår, men jeg har ikke sjekket det.

SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0014: Ministerialbok nr. 14, 1905-1914, s. 181
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060512050291

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Renathe-Johanne Wågenes - DA

Hei

Det riktig som du skriver. Presten har nok ført ektefellens fødselsår også

Dette fører du ikke inn når du registrerer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Remi

Hei.

Jeg er uenig med Renate. Du bør skrive det inn ellers så blir det ikke en fullverdig transkripsjon, og noen må gjøre jobben etter deg.

Det jeg ville gjort var å ta meg tiden å sjekke f.eks. de 10-15 første av slike "dobbeltårstall", om det virkelig er ektefellens fødselsdato. Og om du da finner et mønster, så kan du med god samvittighet bruke det mønsteret i resten av boken der dette forekommer. Det andre årstallet bør da registreres under Merknads-feltet.

Men jeg som leder for Kilderegistreringsprosjektet i Slekt og Data Norge er notorisk på at kilder skal fulltranskriberes ved første transkipsjon, slik at ikke noe informasjon er utelatt, for da slipper noen annen gjøre jobben etterpå. Dobbeltarbeid er totalt unødvendig.

Mvh

Remi Pedersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.