Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe med å tyde dette?

Carina Andresen
 Del

Recommended Posts

Teksten er en liten utfordring, da jeg ikke kjenner denne skriverhånden særlig godt.

Setter likevel inn et første utkast:

«231 | 9 | -"- | Martin F: Givt Mand Peder Andersen og Pigen Gunild Olsd: Refstad Ejet, med hvilken han fra? før? havt 2 barn. Han er kommen fra Eidsvold, hvor han har forladt sin Kone Anne Larsd:, med hvilken han har havt 4 børn.– [Fdr] Elsa? Jensd, Anne Olsd, maren Persd, Loorents Lorensen, Anders Olsen Jens Jensen | Uægte [???] fire lejermal Pigens 3de lejerm Refstad»

Dette er jo i store trekk det Inger Karin Haarbye er kommet frem til i den andre tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/222928-er-alle-fra-aker-inkludert-i-manntallene-i-aker-1832-1842/?page=2

Andre kan bidra med korrektur og utfyllinger.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Are S. Gustavsen skrev:

Teksten er en liten utfordring, da jeg ikke kjenner denne skriverhånden særlig godt.

Setter likevel inn et første utkast:

«231 | 9 | -"- | Martin F: Givt Mand Peder Andersen og Pigen Gunild Olsd: Refstad Ejet, med hvilken han fra? før? havt 2 barn. Han er kommen fra Eidsvold, hvor han har forladt sin Kone Anne Larsd:, med hvilken han har havt 4 børn.– [Fdr] Elsa? Jensd, Anne Olsd, maren Persd, Loorents Lorensen, Anders Olsen Jens Jensen | Uægte [???] fire lejermal Pigens 3de lejerm Refstad»

Dette er jo i store trekk det Inger Karin Haarbye er kommet frem til i den andre tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/222928-er-alle-fra-aker-inkludert-i-manntallene-i-aker-1832-1842/?page=2

Andre kan bidra med korrektur og utfyllinger.

Mvh Are

Tusen hjertelig takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om noen kan hjelpe meg med å tyde det som står på høyre side her:

https://media.digitalarkivet.no/view/100708/11?indexing=

Pigen Gunnild Olsdatter, 47 1/2

Søn Andreas Pedersen 15 1/2

Søn Allexsander 9 1/2

Men jeg forstår ikke det som står tre rader ved siden av. Og heller ikke det som står øverst i kolonnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolonneoverskrifter:

No | Navne | Alder | Hvilken Næring | Hvilken Skole | Nyder understøttelse | Hvor længe Dist. Sogn | Anmærkning |

Det står «Nyder» i 6. kolonne. Hun får altså understøttelse av noe slag.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Kolonneoverskrifter:

No | Navne | Alder | Hvilken Næring | Hvilken Skole | Nyder understøttelse | Hvor længe Dist. Sogn | Anmærkning |

Det står «Nyder» i 6. kolonne. Hun får altså understøttelse av noe slag.

Mvh

Tusen hjertelig takk!

Der det står "Hvor længe dist. sogn", det betyr kanskje hvor lenge hun har bodd i distriktet? Og på henne står det 6 og 20. Vet du hva det betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 1/2, 20 1/2 – muligens år? Litt underlig, seks og et halvt år i distriktet, men tyve og et halvt år i Sognet?

Jeg må nok dessverre melde pass . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Even Stormoen skrev:

6 1/2, 20 1/2 – muligens år? Litt underlig, seks og et halvt år i distriktet, men tyve og et halvt år i Sognet?

Jeg må nok dessverre melde pass . . .

Mvh

Det går helt fint. Jeg tenker det samme som deg. Men tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Even Stormoen skrev:

Det er vel snakk om skuledistrikt, som det er fleire av i soknet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2018 den 13.12, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er vel snakk om skuledistrikt, som det er fleire av i soknet.

Ah, det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.