Gå til innhold
Arkivverket

Olav Bagge på Valen (Kvinherrad)

Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Are. Alt dette over er dine egne personlige påstander/forhåpninger, om hva som er rett i verden. Det er din personlige mening så lenge du ikke er en navneforsker. Det står deg fritt å tro hva du vil 🙂 Når det gjelder Johs så har han jo en egeninteresse, da han skal forsøke å bevise noe. Han vil gi sine svar når det kommer på trykk. Det kan jo tenkes at det han kommer med er vettugt og vil vinne meg over ? Men det skal jo ikke du avgjøre. Mvh Knut 

fghfhhrt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste som er å finne med Rustung lignende Våpen er Heradhøvding Peter i Småland. Han skal ha fått bare en datter. Hun kan ha vært mormor til Christoffer Trundsson, da han beskrives som en adelsmann av Skåne.(Tito Achen) Han er også beskrevet som slekt av Straale (Lilje) fra dette strøket. (Peter prøver jeg nå å finne mer om, men det ser ut for at det var flere embedsmenn i samme periode ved navn Peter. Så han har jeg ikke mer på inntil videre.) Det er likhet mellom Adelsten og Smålandsvåpenet. Farvene er motsatt, men begge har krone. En har sverd, og en har Armbrøst. Hvis en tenker litt høyt om Løvevåpenet, så hadde Enok's arve rival, Gabriel Hansson Skinkel (Liljes) farmor, Anne Hansdatter Skinkel (av Rolfstedt) en mormor, som skal ha brukt Løvevåpen. Nå vet jeg enda ikke om denne Pedersdatteren flyttet til Skåne, men kan dette være den samme Pedersdatteren som ektet ev. en Sort-Baden i Skåne ? Anne Hansdatter Skinkel's mor, skal ha vært Willum Willumsson Sort's søster. Dette kan jo være en svigerinne inngiftet i Sortfamilien ved en annen bror, eller en søster fra en av hans 3 ektefeller ? Mao.Hans Skinkel Rolfstedt's kone trenger ikke å være fra Sort-Baden. Mvh Knut    (Løvevåben - jfr. Rep Diplom 2 nr 4052; se DAA 1916 Tinhuus s. 509.)

ScreenShot002.jpg

Endret av Knut Handeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are. Alt dette over er dine egne personlige påstander/forhåpninger, om hva som er rett i verden. Det er din personlige mening så lenge du ikke er en navneforsker. Det står deg fritt å tro hva du vil 🙂 Når det gjelder Johs så har han jo en egeninteresse, da han skal forsøke å bevise noe. Han vil gi sine svar når det kommer på trykk. Det kan jo tenkes at det han kommer med er vettugt og vil vinne meg over ? Men det skal jo ikke du avgjøre. Mvh Knut 

-----

Når Knut Handeland her avviser Are Gustavsens hovedinnvending mot hypotesen om Truid Flemming som mulig far til Christoffer Trondsson med at Gustavsen ikke er navneforsker, så er dette ren hersketeknikk fra Handelands side. Jeg vet ikke om Gustavsen har drevet med navneforskning, men Handeland burde uansett ha testet innvendingen før han blankt avviser den, ja, han burde ha testet den også før han framsatte hypotesen sin. Standardverket hva fornavn angår er Eivind Vågslids "Norderlendske Fyrenamn", og ved et enkelt oppslag her finner vi at:

a) Trond med alle sine varianter har stammen fra throast som igjen er å trives, vekse og at det også har vært brukt som navn på Odin

b) Truid og Trud er kortformer av Torgaut som betyr fiskemann

Her er det altså 1-0 til amatørnavneforsker Gustavsen over besserwisser Handeland.

Endret av Lars Løberg II
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå som navneforskeren har uttalt seg, så kan han samtidig forklare hvorfor Nils, kan være Klaus, og Hans kan være Jens og Johan i visse sammenhenger ? Hvorfor heter Trondsen, Trundsen for Druntsen i Holland ? Dette er gaslightning, og heretter vil jeg ikke svare deg og Are mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider