Gå til innhold
Arkivverket

En familie Rist i Nord-Trøndelag på begynnelsen av 1700-tallet med forgreining til Lofoten bestående av - Anne Rist, Ole Rist, Birgitte Helene Rist, Karen Rist og Golla Rist


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

Det er nå ikke alt som står om disse Klüver som er like presist: http://www.kluwer.no/ldk/REFSAAS.9C3.html

 

Om kona til Christian Wilhelm Klüver skriver de:

 

"Gift 24/2 1761 i Sævik Kirke (dengang Annex til Fosnes) med Abel Christiane Dass f. ca. 1740 konfirmert i Sævik Kirke 15. Søndag efter Trinit. 1757, † 19/12 1817 paa Chefsgaarden Indbryn i Stad. (Datter af Proprietær Andreas Dass paa Sævik Gaard i Sævik Sogn Fosnes Prestegield (nu Vemundvik Herred og Namsos Prestegield) f. ca. 1712 † 1791 paa Sævik, begravet 4/6 (“79 Aar”), og Hustru Ursulla Marie Dass f. ca. 1715 † 1791 paa Sævik, “76 Aar” begravet samme Dag som Manden. Andreas Dass var Søn af Gaardbruger i Nesne Peder Jenssen, der var opdraget hos Sognepresten til Alstahaug Provst Andreas Dass efter hvem han opkaldte sin Søn."

 

Beklager, men det stemmer ikke. Andreas Dass var født 7. april 1712 og var sønn av sogneprest og prost Anders Pettersen Dass (25. jul 1675 - 25. jun 1736) og hustru Rebekka Lorentzdtr Angell (15. nov 1681 - ca 1735) som ble gift 10. april 1704 i følge Anders Dass egne nedtegnelser gjengitt i NST. Kona til Andreas Dass het Aarselle (Ursilla) Jensdtr Hass og var datter av Jens Jørgensen Hass og Margrete Jacobsdtr Falch. Hun var født på Søvigen  i Alstahaug i 1717, døpt 4. juli 1717. Det finns skifter som bekrefter at dette paret hadde disse foreldrene.

 

Skifte etter Andreas Dass med kone Ursilla Hass:

 

SAT, Namdal sorenskriveri, 3/3A/L0017: Skifteprotokoll nr. 15a, 1790-1793, s. 398b-399a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090218720407

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grete Singstad skrev:

I boka «Trondheim før Cicignon», s. 300-301, nevnes en Jacobus Ristelius, sersjant i 1667 og løytnant i 1680. Han var gift med Ole Pedersen skredders datter Johanna.

 

Med ei Olsdatter som kone er han en interessant kandidat som far til søskenflokken.

 

 

Takker! Slettes ikke umulig, men så var det å finne farsnavn på en av disse Rist-søskene eller finne en annen kobling som sannsynliggjør dette......

 

Det må ha eksistert en Hans Rist eller en Hans som var gift med ...datter Rist. Det opptrer en Kirstin Hansdatter Rist på en dåpshandling i tillegg til J. Johansen Rist i Trondheim rundt 1720-tallet. Navnet riktignok skrevet som Rest og ikke Rist, men det er nok samme sak. I tillegg er det jo skifte etter en Anne Hansdatter Rist med en bror Jon Rist i Trondheim 1725.

 

Jeg mistenker at farsnavnet er Ulrich og mornavnet Anna, men det er per nå kun en magefølelse.....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Olsen Hoddøya/Broem, begr. 4/1-1763

3 barn finnes nevnt i kb. :

Karen Margrete 1733

Ole Andreas dpt. 27/9-1734

Beret Chatarina 1736

 

Beret Chatarina Christensdatter var gift 2. ganger. Først med 2/12-1756 i Vik kirke (Otterøy) Hans Johansøn Buch/Buk d. 1762/1763 (fant ham ikke i kb). Skifte 8 og 9 februar 1764

2 barn: Karen Birgitta 1757 og Anne Dorthea 1761(?) mor introdusert d.å. Gift 2. gang 29/12-1763 Vik kirke (Otterøy) med Sevald Erichsen Broem/Holvika (ca. 1738-1824). 2 barn: Hanna Christiana Lorentze 1764 og Hans Christian (1768-1768)

 

Mvh

Michael

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Michael Moum skrev:

Christen Olsen Hoddøya/Broem, begr. 4/1-1763

3 barn finnes nevnt i kb. :

Karen Margrete 1733

Ole Andreas dpt. 27/9-1734

Beret Chatarina 1736

 

Beret Chatarina Christensdatter var gift 2. ganger. Først med 2/12-1756 i Vik kirke (Otterøy) Hans Johansøn Buch/Buk d. 1762/1763 (fant ham ikke i kb). Skifte 8 og 9 februar 1764

2 barn: Karen Birgitta 1757 og Anne Dorthea 1761(?) mor introdusert d.å. Gift 2. gang 29/12-1763 Vik kirke (Otterøy) med Sevald Erichsen Broem/Holvika (ca. 1738-1824). 2 barn: Hanna Christiana Lorentze 1764 og Hans Christian (1768-1768)

 

Mvh

Michael

 

 

Godt jobbet!

 

Erlend gjorde meg oppmerksom på at denne Christen Olsen Bruom/Hoddøya (ca 1699 - 1763) hadde vært gift en gang før ihhv. 24 juni 1727 (kalles da Christen corporal) med en Karen Larsdatter/Thomasdatter? Raaby (ca 1690 - 1732) som det er skifte etter i 1732, og at det der nevnes 2 barn - Lars og Margrethe født hhv. i 1728 og 1730 ihht. kirkeboka. I tillegg hadde dette paret 1 datter Lisbeth Margrethe født og død på Hoddøya i 1729 og 2 barn som ble gravlagt sammen med moren i 1732 - Ole og Hans, begge født og død i 1732. Ved gravleggelsen i 1732 kalles hun Larsdatter, mens ved skiftet er hun blitt en Thomasdatter. Hva som er rett vet jeg ikke, men med en sønn Lars født i 1728 så.....

 

Det skal finnes bygdebøker for Otterøy som sannsynligvis dekker deler av de gårdene/personene som her omhandles. Veldig greit om noen med tilgang til disse kunne redegjøre for hva som står der når det gjelder disse personene.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I domkirkesognet i Trondheim opptrer Løytnant Klÿvert og Madame Løytnant Klÿvert flere ganger på 1720-tallet. Finner ingen barn døpt der, så om de bodde der eller ei vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om dette er paret Johan Wilhelm Klüvert/Anne Rist...... Det nevnes også en adjutant Klÿvert hvem nå det måtte være......

 

" Under denne Tjenestegjøring deltog han i en hel Del Bataljer i Brabant, Flandern og Nordre Frankrig, indtil han i Begyndelsen af 1716 kom tilbage til Norge. Fra Kaptein des Armes (høieste Underofficersgrad) blev han Sekondløitnant ved Overhaldske Kompani av 1. Trondhjemske Regiment 23/3 1716, Premierløitnant ved Nærøske Kompani af samme Regiment 15/8 1718, deltog i Krigen s. A. mod General Armfelt, deltog i Indfaldet mod Eda Skanse i Værmland Sommeren 1719 Kapteinløitnant ved Livkompaniet (Værdalske)1) 15/7 1726 og Kaptein og Chef for Fosneske Kompani af 1. Trondhjemske Regiment 28/4 1727, hvilken Stilling han indehavede ved sin Død."

 

Trolig er det dette paret ja fordi ved en anledning kalles han Kaptein Løytnant Klyvert.

 

" Klüver havde tidligere været forlovet med en Jomfru Pristrop. Den 11. Januar 1717 blev holdt Ret i Domkapitlet i Tronhjem, hvor Prokurator Jens Alderup paa Løitnant Michel Steensen Pristrops Vegne fremlagde “Stefning imod Johan Wilhelm Klüvert paa hans Syster Dorothea Marie Steensdatter Pristrops Vegne om Ægteskab, som blev oplæst oc paategnet. Paa Lieutnant Klüverts Vegne ingen mødte, hvorfor Procurator Alderup begerte foreleg, hvorpaa Retten Eragtede for billigt, at Lieutnant Klüvert møder her for Retten d. 19. April førstkpommende at suare til Stefningen.”
Den 19. April blev holdt Ret i Domkapitlet hvor Prokurator Jens Alderup “tilmelede”, at Sagen var “forliigt og hermed at være ophævet.”
"

 

Det finns en kirkebok med trolovelseserklæringer fra domkirkesognet i aktuell periode, men teksten er jo fullstendig uleselig. Dersom det er skanningen som er for dårlig burde den vært skannet på nytt. Slik den fremstår nå er den tilnærmet verdiløs.

 

Kirkeboka for Fosnes indikerer jo at dette paret må ha holdt til en annen plass før de dukker opp der på slutten av 1720-tallet......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lars Østensen skrev:

Det må ha eksistert en Hans Rist eller en Hans som var gift med ...datter Rist. Det opptrer en Kirstin Hansdatter Rist på en dåpshandling i tillegg til J. Johansen Rist i Trondheim rundt 1720-tallet. Navnet riktignok skrevet som Rest og ikke Rist, men det er nok samme sak. I tillegg er det jo skifte etter en Anne Hansdatter Rist med en bror Jon Rist i Trondheim 1725. 

 

Navnet til Anne Hansdatter Rist (gift med Arent Olsen Kroppen) sin bror Joen Rist skrives også for Reest i skiftet etter henne i 1725.

Det er denne skrivemåten som også er brukt i sjøinnrullingen; «Styrmand Joen Hansen Reest». Videre får vi vite at han er 42 år gammel, født og bor i Trondheim og at han ble innrullet 20. mai 1726.

Jeg er usikker på hvilket år rullen faktisk er ført, de siste er innrullet i 1740.

 

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0009: Skifteprotokoll - gml.nr.9. (m/ register), 1722-1728, s. 282b-283a

Sjøfarende skippere fra Trondheim, Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, Eldre rulle nr. 3.2 (1725-1725)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Grete Singstad skrev:

 

Navnet til Anne Hansdatter Rist (gift med Arent Olsen Kroppen) sin bror Joen Rist skrives også for Reest i skiftet etter henne i 1725.

 

Det er denne skrivemåten som også er brukt i sjøinnrullingen; «Styrmand Joen Hansen Reest». Videre får vi vite at han er 42 år gammel, født og bor i Trondheim og at han ble innrullet 20. mai 1726.

 

Jeg er usikker på hvilket år rullen faktisk er ført, de siste er innrullet i 1740.

 

 

 

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0009: Skifteprotokoll - gml.nr.9. (m/ register), 1722-1728, s. 282b-283a

 

Sjøfarende skippere fra Trondheim, Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, Eldre rulle nr. 3.2 (1725-1725)

 

 

Glimrende! Takker!

 

Lurte et øyeblikk på om de var barn av den Golla Olsdatter som var gift med Nils Olsen Hartmand, hun hadde en datter Anne som var gift med en Arent buntmager (yrkestittel....) men de passer ikke navnemessig med de som nevnes i skiftet....

 

Når jeg gikk igjennom kirkeboka for domkirkesognet ble det nevnt: Golla Hansdatter, Golla Ingebrigtsdatter, Golla Ellewsdatter, Golla Erichsdatter og Golla Olsdatter (ikke idetisk med Golla Olsdatter som det er skifte etter), men ingenting indikerer noe slektskap med de Klÿvert som nevnes i samme kirkebok. Trolig er de urelatert.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ulrich Ferdinant Kluver døpt 2.01.1721 i Trondheim men jeg finner han ikke i Domkirken. Vår Frues Kirke begynner først på slutten av tjuetallet og de tilhørte sannsynligvis der for jeg fant i Trøndersk Personalhistorie Løytnant Kluvers barn død :https://www.nb.no/nbsok/nb/2f8e2c4b35ec047029e649704f9800e0?lang=no#104

Skulle ønske jeg kunne være til mer hjelp men vi er på reise i Oman.

 

Med hilsen Signe Kvarv Ziegler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, signe kvarv ziegler skrev:

Jeg har Ulrich Ferdinant Kluver døpt 2.01.1721 i Trondheim men jeg finner han ikke i Domkirken. Vår Frues Kirke begynner først på slutten av tjuetallet og de tilhørte sannsynligvis der for jeg fant i Trøndersk Personalhistorie Løytnant Kluvers barn død :https://www.nb.no/nbsok/nb/2f8e2c4b35ec047029e649704f9800e0?lang=no#104

Skulle ønske jeg kunne være til mer hjelp men vi er på reise i Oman.

 

Med hilsen Signe Kvarv Ziegler

 

Glimrende! Ikke stress, dette er uansett ikke noe som lar seg løse i løpet av kort tid. Det har jo vært søkt etter et opphav på disse Rist-folkene i minst 100 år uten at det har kommet noe nytt av betydning.....

 

SKJØTE 1. 6.1722 Trondhjem Pantebok 4, 86a
TIL :F1:Carll Jacob :E1:Preusch FRA :F1:Jonas :E1:Angell PÅ :T1:"min tilhørende Gaard og Grund med Muurede Kielder".
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: 425rd
Omgivelser: :T1:Eiendommen ligger "i Apotecher Gaden".
Andre brukere: :T1:Beboer: Løyntnant Hr. :E1:Klyvert.
Tidligere referanse(r): :T1:Forrige eier: Salig :F1:Judite :F2:Marcus :P2:Jacobsens.
Andre Impliserte:
:T1:Vitne: :F1:Lauritz :P1:Ottesen.
Dok nr: 283 Registrert av: H. J. Jensen

 

Jeg tolker da dette slik at de bodde i en eiendom som lå i Apotekergata som sognet til Domkirkesognet i 1722, men noen med bedre kunnskap om Trondheim på denne tiden kan sikkert redegjøre for hvilken eiendom dette er/var og hvilket kirkesogn det tilhørte. Kanskje det finns et bykart der denne eiendommen er gjort rede for?

 

Finner vielsen i Vår Frue kirke 28. desember 1720:

 

image.png.18211406e922bac2d3d32c2409774dc7.png

 

Dersom denne sønnen født tidlig i 1721 stemmer så må de hatt hastverk med å få unnagjort vielsen.....

 

De har også et barn til som gravlegges i Vår Frue kirke i 1725:

 

image.png.45a655051ecfdc499683c8d59a5d4f56.png

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et funn til:

Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, innrullerte 1725:

Lars Joensen Rist. Innrullet 29. juni 1725, 30 år gammel, gift, født og bosatt i Trondheim. Har reist til og fra Amsterdam i 13 år.

 

Tar også med denne:

Aren Olsen Kroppe, innrullet 1706, 15 år.

Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, Trondheim by, Eldre rulle nr. 4 (1704-1710), Side 170

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Et funn til:

Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, innrullerte 1725:

Lars Joensen Rist. Innrullet 29. juni 1725, 30 år gammel, gift, født og bosatt i Trondheim. Har reist til og fra Amsterdam i 13 år.

 

Tar også med denne:

Aren Olsen Kroppe, innrullet 1706, 15 år.

Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, Trondheim by, Eldre rulle nr. 4 (1704-1710), Side 170

 

Glimrende! Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfarende skippere fra Trondheim 1725:

Mickel Rist, født i Aabenraa (DK), bosatt i Trondheim. Innrullet 14. juli 1725, 24 år og ugift.

Sør-Trøndelag fylke, Eldre rulle nr. 3.2 (1725-1725

 

Edit: Endret alderen fra 34 til 24 - skrivefeil.... Sorry, Mickel.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Michael Moum skrev:

Jeg finner ei Birthe Olsdtr Rist som fadder 15/9-1729 i Domkirken

 

Kaptein Klüver (Cluver) får et uægte barn Johan Villum dpt. 5/7-1729 Domk. mor Karen Hansdtr

 

Godt jobbet! Hun kan tenkes å være  identisk med Birgitte Helene Rist......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montro hvordan Ole Rist finansierte kjøpet av borgerleiet i Steigen?

 

SAT, Trondheim byfogd, 2/2C/L0006: Pantebok nr. 4, 1720-1733, s. 273
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080328660620

 

Prøvde å se gjenom tingboka for Salten om jeg kunne finne noe der, men kunne ikke se noe i 1727........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Michael Moum skrev:

Var det noen familieforhold mellom Hans Hansen Holst og krigsråd Peter Holst? Krigsråden var Margaretha Angel sin svigersønn.

 

Ikke det jeg klarte å finne:

 

Skifte etter Lorentz Hansen Holst:

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0013: Skifteprotokoll - gml.nr.12. (m/ register), 1735-1738, s. 127b-128a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090204310568

 

Skifte etter kona:

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0010: Skifteprotokoll - gml.nr.10. (m/ register) U, 1725-1733, s. 138b-139a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090203440731

Deres felles barn og arvinger var:
1. Hr. Lorentz Holst kappelan pro loco til Inderøyens prestegjeld
2. afgl: Mathias Holst som har etterlatt seg en sønn Hans Mathiasen Holst gl: 14 år nu værende i Irland
3. afgl: Friderich Holst som var bosatt i Kristiansand og har etterlatt seg 4 barn, 2 sønner og 2 døtre - sønnene Lorentz Holst 16 år gammel 28. desember 1728 og Søren Pedersen(!) Holst 10 år gammel 7. mars 1728, døtrene Chatrina Holst 17 år gammel 31. desember 1728 og Bergitha Sophia Holst 14 år gammel 4. desember 1728 alle bosatt i Kristiansand
4. Hr. Krigsråd og krigskommisær i Trondheims stift Petter Holst og
5. Mr.(?) Christian Holst nu værende i Kjøbenhavn samt
6. datteren Madame Chatrina Sophia Holst Sr. Christian Tyrholms hustru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

RA, Lassens samlinger, F/Fa, s. 92

a1 Peder Christensen Rist (i Thjem)† før 1670, efterladende Enke Anna Hansdatter(søster af Mag. Søren Hanssøn, Sogneprest til Thjems Domkirke) Hun † i Thjem ca. 1670, efterladende 4 Børn, neml:
a2 Gjertrud Pedersdatter, *Willum Knudssøn
b2 Hans (Rist)
c2 Christen (Rist)
d2 Peder (Rist)
Hver af disse Brødre fik i Arv efter Fader og Moder (-Foruden Odelsgods og hvad der af "den tilstaaende Gjæld" havde indkomme-) 430 Rd 12ß
Optegnet 11/1 1898 i Rigsarkivet, af "Trondhjems Overformynderbog" fra 1625 13/1 til 1725 22/1 Fol. 89b
W. Lassen

 

Familien U.F. Klüwer hos Lassen
RA, Lassens samlinger, F/Fa, s. 292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Michael Moum skrev:

Jeg finner ei Birthe Olsdtr Rist som fadder 15/9-1729 i Domkirken

 

Kaptein Klüver (Cluver) får et uægte barn Johan Villum dpt. 5/7-1729 Domk. mor Karen Hansdtr

 

Trolig han det er skifte etter i 1760. Jeg leser at han var mesterskredder, gift 5. februar 1756 i Trondheim med Berit Olsdatter Ross og at de kun hadde en datter Karen Maria Klÿvert 4 år gammel - Hun var døpt 10. januar 1757. Han ble gravlagt 7. oktober 1760 - Ingen alder angitt.

 

"I en af Snedkerlaugets Bøger her i Throndhjem findes en Johan Wilhelm Klüwer at have underskrevet som Oldemand A(nn)o 1751. Enten maa han have været en Frilsøn af de norske Klüwere eller ogsaa maa han være kommen hid blandt de i Midten af det 18de Aarhundrede forskrevne Snedkersvende fra Tydskland og Holland.

Throndhjem 14de Mai 1823.

 

Men er dette samme mann som gifter seg med en Maren Nilsdatter i 1750 og har en datter Karen Dorothea døpt 6. mars 1751?

L: 😧 Klüwer"

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.