Gå til innhold
Arkivverket

skriftyding pantebok Bisselvåg Moskenes


Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde pantebok for Lofoten og Vesterålen - Moskenes Bisselvåg (Sørvågen)

https:media.digitalarkivet.no/view/19559/2

Gjelder halv side frem til 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjetil Arntzen skrev:

Jeg trenger hjelp til å tyde pantebok for Lofoten og Vesterålen - Moskenes Bisselvåg (Sørvågen)

https:media.digitalarkivet.no/view/19559/2

Gjelder halv side frem til 1844

 

Lenken er ikke  klikkbar.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bare for ordens skyld, er det Obligasjonen til Jens Dreyer Sund fra Hans Monsen Fasthælen (skrives nok vanligvis Fæsthælen) det dreier seg om? Alle innførselene her er fra 1832, men den under har en påskrift fra 1841, tror jeg.

Jeg ser tallet 50 og 4% Aarlig, så jeg tolker det som et gjeldsbrev på dette beløpet og med 4% årlig rente.
I overnevnte obligasjon ser jeg også navnet Arctander Grønbech, og stedsnavnene Flakstad (tror jeg), og Wæhrøe, Røst, men jeg klarer ikke å lese 

 

Det er ikke utenkelig at det er samme Hans Monsen fra Fæsthælen som er omtalt her http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=115680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentet begynner Underskrevne Mekeline Andersdatter enke etter avgagne Ole Johnsen Rostad.... men resten klarer jeg ikke lese

 

Litt usikker på hvem han er og om han er fra Vefsn og har gård på grøa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å legge ut lenke til tidligere diskusjoner om samme tema. https://forum.arkivverket.no/topic/229346-slekt-fra-vefsn-til-moskenes/

 

Den andre Rostad-fyren som er nevnt (side 2i skiftet) heter i allle fall Anders Arntsen. Han har betalt enken penger, en sum på 130 er nevnt, men jeg klarer ikke se for hva. Jeg leser noe øverst på neste side som "i Sørvaagen paa gaarden  Bisp...Flakstad/Fleinstad (men dette er kanskje helt feil, for jeg finner ikke noen gård som begynner på Bisp i Flakstad, og ingen Sørvågen eller Bisp... på Fleinstad, som dessuten er i Trøndelag.)

Det ser ut til å stå om en laugverge M(eicael?) Beyer. Det burde jo da være Mekelines laugverge. At det står Andersdatter er sikkert, men jeg siter litt med å tolke fornvnet til noe som helst sannsynlig. Jeg kan ikke se at det står noe spesielt om Grøa/Grøve, men det er mye jeg ikke klarer å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2019 den 5.00, Kjetil Arntzen skrev:

Dokumentet begynner Underskrevne Mekeline Andersdatter enke etter avgagne Ole Johnsen Rostad.... men resten klarer jeg ikke lese

 

Litt usikker på hvem han er og om han er fra Vefsn og har gård på grøa...

 

Dette er et skjøte fra Mekeline Andersdatter til Anders Arntsen Rostad.
Begynner nederst på side 285.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil Arntzen skrev:

Bisp er bisselvåg eller besselvåg 

 

Ja, på neste side står det tydelig "paa Gaarden Bisselvaag i Flakstad og Moskenæs Sogne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. På de 5 forespørsler jeg har lagt ut er jeg spesielt interessert i rettigheter og herligheter og eiendommer/beskrivelser. Dette gjelder Sørvågen. 

 

Bisselvåg var 11.1 mens 11.2 var Sørvågen. Eiendommen heter Bisselvågen eller Besselvågen. Rostad eide også en del av Besselvågen og mulig det var Tovrmyr under Rostad fra gammelt av. Sørvågen var husmannsplass mest sannsynlig under storbønder i Vefsn. Mulig Ole Johnsen som kjøpte Rostad sent 17hunder kom fra Vefsn eller sågar Grøva i Vefsn. Anders Arntzen var slekt av tidligere eiere i Vefsn og kjøpte deler av Festhælen med Olenilsøy og Hamnøy og senere Sørvågen.

 

Det var også samme Ole Johnsen som eier eiendom på både Sørvågen og Rostad, OleNilsøy og Festhælen

Endret av Kjetil Arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha slitt litt mer med skriften mener jeg nå at det står "namlig 8, skriver otte Roerboder ... med tilhørende Gjeldebrug og..." i linje 2 på side 2. 

 

Jeg må også rette meg selv med tanke på summen, for selv om det fortsatt ser ut for meg som det står 130 i tall, etterfølges det trolig av "skriver Et Hundrede norske". Det er ingen mulighet for at det står " Et Hundrede (og) tredve". Dessverre har jeg ikke klart å tyde hva som følger etter  hjellebruket "og ...", hverken der eller neste gang det nevnes. Torvmyr, myr eller tørv tror jeg ikke det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du Inger har rett mht kjøpesummen. Det står slik:

 

...nemlig 8, siger otte Roerboder, af hvilke de sex med tilhørende Gjeldbrug, og et gammelt Nøst, til Anders Arntsen Rostad der har betalt mig den omforeenede Kjøbesumma 130, skriver Et Hundrede norske Speciesdaler, thi skal bemeldte otte Roerboder, de sex med Gjeldbrug og Nøstet for Eftertiden med fuldkommen Rettighed uigjenkaldelig følge og tilhøre Anders Arntsen og hans Arvinger med de samme Rettigheder som jeg Eiendommen, efter ovenangivne Adkomst eiet haver, hvorhos jeg i alle Maader indestaaer skadesløs for al Vanhjemmel paa ovenleverte bortskjødede Huse... osv. osv.

 

Noen Torvmyr er ikke nevnt i dette dokumentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oversettelse. Jeg har lagt ut fem tråder vedrørende området og det jeg jobber mot er grenser mot fjell på Sørvågen /Besselvåg samt bruk av ordene herligheter og rettigheter. Mulig ar det finnes i et av de andre dokumentene. 

 

Jeg lurer også på hvor denne Ole johnsen og mekeline Andesdatter kommer fra. Noen rettigheter til nevnte vær tilhørte i 1776 Elias Thomsen fra nordnes i Vefsn. Gjelder tre rorbuer på Festhælen og hjellebruk på Ole Nils øya. 

Endret av Kjetil Arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.