Gå til innhold
Arkivverket

Lofoten Moskenes Skiøte 1836


Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde skiøte fra Finansdepartementet sirkulær 1834 vedr gården Bisselvåg matrikkel 15(?)

 

Pantebok for Lofoten og Vesterålen, tinglyst 30.juni 1836, 29.februar 1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sokumnetet starter med underskrevne Mekeline Andersdatter...…  og innheholder ordene Hamnøy og OleNilsøy…. til Anders Arntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens er det øynene mine det er noe galt med, men jeg finner ikke noe på denne siden som omtaler Mekeline Andersdatter. Derimot finer jeg Nr. 214 midt på høyre side som omtaler Mallene Andersdatter? Det er uansett enken etter Ole Johnsen Rostad med laugverge. Fornavnet hennes står to ganger i dokumentet. Det er tydeligst på 4. linje nedenfra, ord nr. 2 etter 1834, men heller ikke i første linje får jeg navnet til å kunne bli Mecelene eller andre varianter.

 

Dette er et skjøde  underskrevet 28. eller 29. J... (burde være Juni ut fra sammenhengen) 1834.

Salg av 3 Roerboder ... med tilhørende gj(eldbrug?) i Havnøen og .. D.o. paa(?) 2 ... med tilhørende gjeldbrug(?) ... i Olenilsøen(?) til Anders Arentsen

Det kan utmerket godt stå Olenilsøen, men jeg ser ingen stor N som i OleNilsøen. Gjeldbrug er vel hjellebruk i dagens språk. Et stykke videre tror jeg det står

Kjøbesummen 60 skriver Sexti(?)

og "i Pantebog fol. 328 indf."

noe som stemmer med pagineringen.

Folio 328 og Anders Arentsen 3 Roerboder(?) på Havnøen og 1 D.o. i .Olenilsøen(?) er nevnt her i registeret  https://media.digitalarkivet.no/view/19598/2 og https://media.digitalarkivet.no/view/19598/3?indexing=

 

Dette får jeg ikke til å stemme med registeret over Bisselvåg https://media.digitalarkivet.no/view/19559/2 som har anmerkninger i pantebok 852 og 503.

men jeg har ikke satt med inn i hva som hørte til Bisselvåg.

 

Nr. 213 omtaler også en Roerbod og Anders Arentsen Rostad og Malene Andersdatter, enke, men det starter ikke å samme måte. Jeg synes det står Sørvaagen.
Her er Malene skrevet med bare èn l.

 

En Mallene Andersdatter gift med Ole Johnsen finnes i 1801-tellingen på Rostad, som du kommer innpå her. https://forum.arkivverket.no/topic/229346-slekt-fra-vefsn-til-moskenes/ 

 

Håper det hjelper litt, i alle fall. Det kan lønne seg å legge ved lenker til de andre innleggene du har om samme personer og eiendomsforhold da det fort kan dukke opp opplysninger som gjør dokumentene mer forståelige, sett i sammenheng.

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. På de 5 forespørsler jeg har lagt ut er jeg spesielt interessert i rettigheter og herligheter og eiendommer/beskrivelser.

 

Bisselvåg var 11.1 mens 11.2 var Sørvågen. Eiendommen heter Bisselvågen eller Besselvågen. Rostad eide også en del av Besselvågen og muig det var Tovrmyr under Rostad fra gammelt av. Sørvågen var husmannsplass mest sannsynlig under storbønder i Vefsn. Mulig Ole Johnsen som kjøpte Rostad sent 17hunder kom fra Vefsn eller sågar Grøva i Vefsn. Anders Arntzen var slekt av tidligere eiere i Vefsn og kjøpte deler av Festhælen med Olenilsøy og Hamnøy og senere Sørvågen.

 

Det var også samme Ole Johnsen som eider  eiendom på både Sørvågen og Rostad, OleNilsøy og Festhælen

Endret av Kjetil Arntzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.