Gå til innhold
Arkivverket

Tønsberg: Hvor kommer Anne Jensdatter f.ca 1796 fra?


Ivar Steen-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk hyggelig svar fra SAKO i dag og må oppdatere dere.   Arkivet har har sjekket flytteattester både i Tønsberg i 1822 og Sem i 1824 og dessverre ikke funnet noen attest for Anne Jensdatter.  

 

Men de påpeker, noe jeg også fant ut etter denne diskusjonen kom igang, at Anne Jensdatter døde i Sandefjord  30.nov 1859, 62 år gammel https://media.digitalarkivet.no/view/1261/8211/22.  Med andre ord:  Hvis vi visste når hun flyttet fra Slagen til Sandefjord, så kunne kanskje flytteattesten befinne seg i Sogneprestarkivet der.  Og kanskje den kunne innhold informasjon om hvor Anne kom fra opprinnelig.   Jeg har gjennomgått innflyttede til Sandar / Sandefjordog utflyttede fra Sem / Slagen,men finner henne dessverre ikke og dermed ikke tidspunkt for flyttingen.  Mannen Christen Jørgensen fikk jobb som toldrorskarl i Sandefjord så de flyttet fra Slagen.  (Sønnen Christen Christensen f.1935 var skipperborger i Sandefjord, så det henger kanskje sammen at hans far og mor flyttet til byen.)

 

Statsarkivet har også sjekket kommunikantprotokoll nr. I-4 for Tønsberg funnet "Anne Jensdatter Alno innført den 16.01.1822".  Det er altså klokkerens register over hvem som skulle til nattverd.  Får nok ta en tur til lesesalen på Kongsberg og sjekke om hun er ført inn flere ganger, kan jo kaste lys over når hun kom til byen.

 

Statsarkivet påpeker at Alno kan muligens være Alnö i Sverige https://www.svenskakyrkan.se/alno.   Det kan jo hende, men personlig holder jeg foreløpig en knapp på Roger Fossums funn av Anne Jensdatter Alna, fra Aker sogn, født 1797.

 

Endret av Ivar Steen-Johnsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fikk et såpass utfyllende svar fra SAKO!

Det skulle vel ikke være noe stort problem å få et svar her på forumet om Anne Jensdatter finnes ført som født/døpt i Alnø.

Lag et nytt tema om dette.

Hvis hun var svensk, var hun i så fall en av de tidlige i Vestfold .

Sundsvall er langt herfa, og er ikke akkurat kjent som rekrutteringsområde for arbeidsinnvandring til Østlandet!

Har du sjekka utflytta fra Alna (hvilket Oslo-sogn blir det - Aker?)?

 

Du vil kanskje finne Anne flere ganger i kommunikantprotokollen for Tønsberg (og seinere eventuelt for Slagen), men det vil neppe gi ytterligere opplysninger om personalia - bare presiseringer om hvor hun befant seg -og når.

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alna lå under Aker. 

Kirkeboken for Aker  har oversikt over inn- og utflyttede fra 1815 og utover, men jeg finner ikke Anne Jensdatter dessverre.

 

Jeg skal lage en egen tråd på Alnø, Sverige,  god ide.  Greit å få sjekket den inn eller ut.

 

Kommunikantprotokollen:  Jepp, skjønner.  Vil også evt. gi flere repetisjoner av hvordan navnet skrives.  Alna eller Alnø?

 

Takk for fin hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at Jens Olsen og Kari Erichsdatter fikk sønnen Knud, døpt 4 Feb. 1805 i Fet, Akershus. Faren står da oppført som Jens Olsen Hegtner fra Agger. Alle faddrene var fra gården Nordby. https://media.digitalarkivet.no/view/7600/49

Endret av Roger Fossum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Roger Fossum skrev:

Kan også nevne at Jens Olsen og Kari Erichsdatter fikk sønnen Knud, døpt 4 Feb. 1805 i Fet, Akershus. Faren står da oppført som Jens Olsen Hegtner fra Agger. Alle faddrene var fra gården Nordby. https://media.digitalarkivet.no/view/7600/49

 

Kan de ha flyttet dit da kanskje?  Interessant.  Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Randi Elisabeth Haugros fant nøkkelen som bekrefter at Anne Jensdatter kom fra Alna.

 

Hun skriver 

"Se jevnførelsesregisteret nr. 32.

SAKO, Tønsberg kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1813-1826, s. 726-727
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425650559

 

Høyre side."

 

Takk for flott samarbeid, eller skal vi heller si etterforskning, supert å få hjelp!

 

Endret av Ivar Steen-Johnsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 13.50, Astrid K. Natvig skrev:

Det står Jens Olsen Hegtner da han giftet seg.  Kan han være identisk med en av sønnene til Ole Gundersen Hegtner (Rælingen)?

Se debatt her på Forumet:  Løst: skifte etter Ole Gundersen Hegtner.

 

Nåja, du får avvente tilbakemeldingen fra Kongsberg.  

Lykke til,

 

Astrid

Hovedspørsmålet her - hvor Anne Jensdatter kom fra - er løst gjennom flott gruppeinnsats her på forumet -  og svaret er Alna i Aker.

Tusen takk for innspill her når det gjelder faren til til Anne Jensdatter, Jens Olsen Alna.  Du har helt rett, han står i kirkeboken som Jens Olsen Hegtner ved bryllupet https://media.digitalarkivet.no/view/7683/38862/27.  og navn og alder på ham stemmer helt overens med yngste sønn i skiftet som du tipser om, ref 

Så der kom vi to ledd bakover.  Tusen takk Astrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ole Gundersen er min 4xtip. Han var født på Berger i Aurskog. i 1713

Han var gift  med Anne Larsdatter. Hun var født i Skedsmo i 1725.

Jeg har noe mer bakover i tid.

Men nå er jeg på ferie. Jeg vil kontakte deg når jeg kommer hjem etter 1 juli.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Hei.

Ole Gundersen er min 4xtip. Han var født på Berger i Aurskog. i 1713

Han var gift  med Anne Larsdatter. Hun var født i Skedsmo i 1725.

Jeg har noe mer bakover i tid.

Men nå er jeg på ferie. Jeg vil kontakte deg når jeg kommer hjem etter 1 juli.

Det er gøy.  God ferie, og takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.