Gå til innhold
Arkivverket

Fogd i Nedenes Nils Bentsson


Per Eivind Pedersen
 Del

Recommended Posts

22 timer siden, Per Eivind Pedersen skrev:

Per Reidar

jeg har ikke ført opp Jens på Stausland som sønn av Lagmannen Hemingsson, selv om det kanskje er fristende. Du glemte forresten Nils på Stausland og Mosby i denne sammenhengen med oppkalling. Første innlegg her dreide seg jo om en fogd ved navn Nils og om han var sønn av ....

Jeg tok opp dette med håp om å få opp nye opplysninger om slekter i dette området som var ukjente for meg, og samtidig lære noe av diskusjoner som kunne komme opp.

Så jeg spør igjen: Er det ingenting i skiftene etter Jens og Gunnhild på Stausland som kan kaste lys over hvor disse eiendommene stammet fra. Og Guttorm som er nevnt "Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560-1611 Del 2 side 118 #356 som sønn av Gunnhild Stausland og bror til Bent og Nils (og farbror til Jakob) - finnes det en Guttorm på fars- eller morssiden?

 

Som du sier: "hypotesen kan ikke bekreftes, men heller ikke falsifiseres" pga manglende bevis. Er fristet til å anta teorien kan bekreftes iht oppkalling, inntil det motsatte er bevist.

 

Fristelsen fører til at du introduserer omvendt bevisbyrde, Per Eivind. I vitenskapelig sammenheng hviler bevisbyrden på den som lanserer en hypotese, ikke på den som betviler hypotesens riktighet. Hypoteser blir ikke riktigere bare fordi vi ikke har kilder som kan bidra til å falsifisere dem.

 

I dette tilfellet kan du ikke bruke antatt oppkalling av navnet Nils, simpelthen fordi ingen primærkilder tyder på at fogden Nils Bentsson var sønn av lagmannen. Om du på dette viset knytter Nils Stausland til lagmannen, begår du samtidig en klassisk ringslutning. Om navneoppkalling i det hele tatt skal brukes som et argument, så må det være sjeldne navn og navnekombinasjoner som ligger bak. Vanlige navn som Nils, Bent og Jakob kunne forekomme i mange slekter. Hadde vi enda kommet over sjeldne navn som Jofre, Styrme osv., så skulle også jeg ha vært mer lydhør overfor argumentasjonen.

 

Og ja, jeg har ofte fundert på Stausland-ættens herkomst. Og jeg har brukt atskillige timer på å studere ættens jordegods, men uten å oppnå større resultater. Vi må ta inn over oss at 1500-tallet er en kildefattigere tid, og rett og slett akseptere at vi ikke kommer videre i flere sammenhenger. Om du studerer kildeportalen Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560–1611, så vil du finne mange hittil ubenyttede kilder. Kanskje bedre å ta tak i noe av dette fremfor å kretse rundt gamle hypoteser som bare fører til en evig runddans av spekulasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Nei jeg har ikke ført opp folket på Stausland som etterkommere av Lagmannen, men tenkte bare høyt på navnelikhet - vil nok vente og se og håpe på noe svar den ene eller andre veien.  - legger merke til at eldre slektsforskere og bygdebokforfattere skriver så forskjellig. Den ene skriver at Gunnhild er datter av Torstein på Raudaberg, mens en annen  skriver at hun kommer fra V. Skogsfjord. Denne sønnen, Guttorm, kommer liksom ut av intet, en skulle nesten tro at Gunnhild var en Guttormsdatter, men dette med Torstein er vel rett?

Takk for oppfølging av mine skriverier. Jeg begynte med denne hobbyen etter at jeg hadde fylt 70, så jeg har mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil ikke slippe dette emnet ennå. Denne hustruen til lagmann Bent Hemingsson , Eivindsdatter, var det Åse som kom fra Skinsnes? Hvem var hun datter av? Jeg har sett navnet fogd Eivind Ljotsen Skinsnes, men kilden er vel ikke helt å stole på hvor de har det fra.

Nevner dette fordi jeg hadde notert meg at Birgitte Torsteinsdatter Østre Ellesi som i sitt andre ekteskap var gift med Nils Bentsson Mosby (som tidligere omtalt), etterlot lot seg i skifte 1/2 hud i Skinsnes. Noen som vet hvordan hun fikk den? Kan hun ha fått den fra ektemannen Nils (som da var død?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.