Gå til innhold
Arkivverket

Vik i Sømna - hvilke sogn/prestegjeld?


Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle sjekke dåpen til en søskenflokk. De bor i Vik i Sømna i 1891, 1900 og 1910. Står oppført med Vik og med Brønnøy. Men jeg klarer ikke å finne dem i kirkebøkene. Har også forsøkt Bindal. Noen tips til andre navn på disse kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ved lenke til noen av folketellingene? Du oppgir ikke når barna i søskenflokken er født. 

 

Hva med Velfjord, Vevelstad?  

 

Har du funnet konfirmasjonene til barna i søskenflokken? Der vil det vel stå hvor de er født.

 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om søk!

Jeg har bladd gjennom de som gjelder Vik der allerede, dessverre.

 

Randi Elisabeth, jeg la ikke ut flere opplysninger, fordi jeg er litt "facebook-skadet" :) På slektsforskergruppene der rekker jo folk opp hele slekta med alle forgreininger for deg, hvis du gir en bitteliten opplysning... Jeg tenkte å få hjelp til å tenke geografi først, siden jeg ikke er lokalkjent der oppe. Barna står med fødested Vik i en folketelling og fødested Brønnøy i en annen, og de bor i Vik i Sømna. Kirkebøkene er ikke skannet, men det er ganske liten befolkning, og jeg har bladd meg gjennom dåpssidene i flere sogn uten å finne noen av dem. Pussig... Jeg skal lete litt til, og så spør jeg nok mer spesifikt om hjelp hvis jeg virkelig ikke finner dem. Dette er bare en sidegren, barna til min oldemors søster, som jeg kikker på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skrev om konfirmasjon, inspirerte meg til å sjekke vielser - da fant jeg foreldrenes vielse, og fikk bekreftet at det var riktig familie jeg hadde funnet i folketellingene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tenkt, Marianne! 

Så fint at du fant vielsen. 

En ting til, barna kan ha blitt døpt i rimelig tid etter fødsel eller opptil flere år etter. Let framover i tid etter det fødselsåret som står i folketellingene.

Sjekk kirkebøker for Vevelstad/Tjøtta og prestegjeld rundt Brønnøy/Sømna.

 

Lykke til!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Godt tenkt, Marianne! 

Så fint at du fant vielsen. 

En ting til, barna kan ha blitt døpt i rimelig tid etter fødsel eller opptil flere år etter. Let framover i tid etter det fødselsåret som står i folketellingene.

Sjekk kirkebøker for Vevelstad/Tjøtta og prestegjeld rundt Brønnøy/Sømna.

 

Lykke til!

 

Fant ut at de har bodd i Meløy en periode, og at noen av barna var født der. Det er ikke så greit med folk som har veldig vanlige navn, men heldigvis hadde de litt fantasi når de ga navn til barna. I Vik var det tydeligvis forferdelig populært å kalle guttene Angell i denne perioden, det var mange av typen Edvard Angell, Hartvig Angell osv.... Kanskje en eller annen storkar som hadde gjort inntrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fant ut av dette!

 

Å gi barna navn/etternavn, som mellomnavn,  etter væreiere, embetsmenn, prester, i det hele øvrighetspersoner, var ganske vanlig på Helgelandskysten. 

Min mormor og hennes fire søsken  (fra Nesna) hadde alle forskjellige etternavn i tillegg til farens etternavn. Angell var også brukt i slekta.

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.