Gå til innhold
Arkivverket

Neperudjordet i Drammen


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg har samlet masse underlag i primærkilder for å stadfeste når mine tippoldeforeldre bodde på plassen Neperudjordet under Hotvedt. 

Jeg legger her ut mitt arbeidsdokument slik at andre kan komme med tillegg eller innspill.

Navnet Neperud kommer fra gården Neperud på Strømsøsiden (Øvre Eiker vei 6 i dag), Neperudjordet er i skråningen ovenfor Bragernes på andre siden av Drammenselva.

Jeg har ikke funnet navnet Neperudjordet i primærkilder, kun i avis fra 1914 og 1920.

Opplysninger om Hotvedt gård og Neperudjordet.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gården hvor tippoldefar Olaus ble født på Strømsøsiden av Drammenselva. Den var eid av hans far Ole Eriksen opprinnelig fra Røyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er en del kommet på plass om Neperudjordet som først het Braaten.

Nå tror jeg vi kan konkludere litt. På kart fra 1844 er 2 bygg tegnet inn, antakelig et uthus og bolighus. De står benevnt Braaten. Nå har jeg sett i Folketelling for 1891 på Karen Johannesdatter Neperud, og i 1891 benevnes hun Karen Johannesen Braaten. Braaten har nok vært navn på stedet under Hotvedt eie. Mange år etterpå har navnet Neperudjordet dukket opp da folk husket at Neperudfamilen hadde bodd her.

Jeg tror også som en del av dere at det skraverte felt på kart fra 1891 er Neperudjordet. På den tid hadde det ikke noe offisielt navn og det var bare rester etter tidligere plass. Det jeg ikke vet eksakt er når Olaus og Karen kom til Braaten/Neperudjordet og når de flyttet. De giftet seg i 1849 så det er en mulighet og når Olaus døde i 1871 var nok flytting aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.