Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

God dag, Jeg har prøvd å finne poster over min oldefars militære poster. Jeg vet at det er noen lister på arkivsiden, men jeg har problemer med å forstå søkeresultatene fordi jeg ikke snakker eller leser norsk. Jeg stoler stort sett på google translate.

Min oldefar Olav Knutsson Rysstad (1877-1924) tjenestegjorde i hæren mest sannsynlig rundt 1890-1900. Det er et grovt estimat. Han hadde den mørke soldatuniformen. Han har kanskje vært i infanteriet i en høyere rang som kaptein eller korporal? Han tjenestegjorde sammen med sin yngre bror Olav Knutsson Rysstad (1879-1962).

De postene jeg vil finne ville være for Svenke Olsson / Olavsson Nomeland. Han ble født rundt 1678/1682. I boken Valle Kommune nevnes det at han var soldat. Det ser ut til at han rundt 1711 muligens var i hæren. Hans sønn var Tarjei Svenkesson Uppstad (1704-1784).

Endret av Murray Rystead
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/237911-milit%C3%A6re-roller-hjelper/
Del på andre sider

59 minutter siden, Murray Rystead skrev:

God dag, Jeg har prøvd å finne poster over min oldefars militære poster. Jeg vet at det er noen lister på arkivsiden, men jeg har problemer med å forstå søkeresultatene fordi jeg ikke snakker eller leser norsk. Jeg stoler stort sett på google translate.

Min oldefar Olav Knutsson Rysstad (1877-1924) tjenestegjorde i hæren mest sannsynlig rundt 1890-1900. Det er et grovt estimat. Han hadde den mørke soldatuniformen. Han har kanskje vært i infanteriet i en høyere rang som kaptein eller korporal? Han tjenestegjorde sammen med sin yngre bror Olav Knutsson Rysstad (1879-1962).

De postene jeg vil finne ville være for Svenke Olsson / Olavsson Nomeland. Han ble født rundt 1678/1682. I boken Valle Kommune nevnes det at han var soldat. Det ser ut til at han rundt 1711 muligens var i hæren. Hans sønn var Tarjei Svenkesson Uppstad (1704-1784).

Jeg tillater meg å gjøre det litt lettere å lese:

Sitat

DTH

• Liker 1

Hmm. Da jeg leste innlegg #1 på PC-en min tidligere i dag gikk teksten ut av skjermen til høyre så man måtte pile seg bortover, det var derfor jeg kopierte teksten for å gjøre det lettere å lese. På iPaden og mobilen ser den opprinnelige teksten nå fin ut. Det er selvsagt bra, jeg ville bare forklare mitt tidligere innlegg i dag. Håper uansett at trådstarter vil få litt hjelp.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.