Gå til innhold
Arkivverket

Nyt om Sorenskriver Gert Heibergs hustru Sophie Christensdtr (1661?- )


Janne Tylvad
 Del

Recommended Posts

Thomas Christensen skipper må være født før år 1600, da hans søn Christen troloves i 1649 med Marie Pedersdtr.

I 1641 foretog han sin første rejse til Bergen med en last byg – og rejste herfra til Holbæk med fisk og salt.

Han blev rådmand i 1661.

Han døde efter 1669, hvor han var fadder ved datteren Dorthes barns dåb. Herefter intet om ham.

Han var meget ofte fadder ved barnedåb i Holbæk 1645-55.

 

Han var gift med 1) NN - moder til Christen.

Han var gift med 2?) Anne, der anføres som 'Anne Thomas Christensens (skippers) i 1657 (ved dåb i Sønder Jernløse), i 1660 (ved dåb i Holbæk) og endelig i 1668 (ved dåb i Holbæk)

 

Der er 2 forskellige personer i Holbæk ved navn Thomas Christensen, der lever på samme tid:

Thomas Christensen skipper

Thomas Christensen snedker

 

Thomas Christensen snedker ægter Margrethe Hansdtr i 1638

og samme Thomas ægter Karen Mogensdtr i 1657 – og dør i 1670, hvor Karen Mogensdtr sl Thomas snedkers ægter Christen Christensen i Holbæk.

Han ægter altså Karen på et tidspunkt, hvor Thomas Christensen skipper stadig er gift med Anne.

 

Med hensyn til Thomas Christensen skippers børn født i Holbæk, vover jeg kun at konkludere, at det var skipperens børn, hvor barnefaderen er anført som skipper:

Niels (1636), Peder 1640, Anders 1643, Dorthe 1646.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Takk, Janne, for avklaringen over, og for din utrettelige innsats med å finlese den vanskelige skrift i Holbæks kilder.

 

Jeg ønsker deg en riktig God Jul; hvil nu dine mødige øjne !

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hel Forum,

 

For at finde frem til hvad der blev af Sophie Christensdtr Holbek – og hvordan hun endte i Norge, har jeg forsøgt at lokalisere følgende af hendes halv- og helsøstre, nemlig:

 

Margrethe Christensdtr (*1649), død før 1712, - uden børn.

Anne Christensdtr (*1652) død før 1712, mor til Rasmus Holdersen

 

Marie Christensdtr (*1655) gift med Peder Jensen Schou

Birgitte Christensdtr (*1666) gift med 2) Jochum Halling i Taarnby på Amager, moder til Magnus

 

Som indgang valgte jeg at se på Annes søn Rasmus Holdersen, der fik en del børn i København.

Han var gift med Else Jacobsdtr – nok vielse omkr år 1700, idet hans 1. barn blev døbt 1701.

Her var fadderoplysningerne ved de mange børns dåb nyttige:

Der var 2 personer blandt fadderne, der gik igen:

Jens Ibsen Trøstrup og Hans Pedersen ridefoged på Møn- begge var gift med en Margrethe.

Jens Ibsen Trøstrup var også fadder ved Peder Schous og Maries barns dåb i 1692 i København (Holmens S), en dåb der er særlig interessant, idet en Peiter Heiberg er blandt fadderne:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151548#151548,25182849

 

Hvem er forøvrigt denne Peiter Heiberg? Broder til Gert Heiberg?

 

Derudover optrådte Jens Ibsen Trøstrup og Peder Schou som forlovere ved et par vielser (Holmens S), hvilket også måtte indikere en relation mellem de to, men hvilken?

 

I 1689 var Jens Ibsen Trøstrup skriver på Gethuset i København

Jeg googlede ham og fandt følgende fra Præstø Arkiv om Skibinge Kirke:

"Den 17.juli 1697 blev den (kirken) tilskødet Niels Justesen, der allerede samme år den 31. juli afstod den til Jens Ipsen Trøstrup. Fra 1704 hørte den til Nysø og overgik 1. juli 1911 til selveje.

https://www.praesto-arkiv.dk/sogne/skibinge/skibinge-kirke/

 

Jens Trøstrup havde altså et tilhørsforhold til Præstø Amt.

 

Herfra fortsatte jeg til Gravminder i 'Skibinge/Skibbinge Kirke':

"Under koret er en nu utilgængelig hvælvet gravkælder, indrettet af Jens Ibsen Trøstrup. Den rummer en kiste med årstallet 1697 og spejlmonogrammet MCDHB for hans første hustru, Margaretha, dvs. hans første Hustru Margaretha C... Datter Holbeck." http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Praestoe_0879-0886.pdf

I mit arkiv over vielser i Sjællandske Registre fandt jeg herefter:

Jens Trøstrup og Margrethe Christensdtr i Vordingborg, Vielse Bevill 1682/650:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19981252#272319,51923648

 

og dernæst vielsen i Vordingborg 29 marts 1683:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159015#159015,26730822

 

Meget indikerer, at Jens Ibsen Trøstrups hustru Margrethe Christensdtr Holbek er identisk med Christen Thomasens ældste datter (af 1. ægteskab) - og dermed det link, som knytter Jens Trøstrup til både Rasmus Holdersen og Peder Jensen Schou.

 

Jens Trøstrup og Margrethe Holbek fik ingen børn – eller de døde som små, og derfor er Margrethe ikke nævnt i Skiftet fra Køge.

Hvad der blev af Jens Trøstrup i årene efter Margrethes død i 1697, ved jeg endnu ikke, MEN i 1711 ægtede han Margrethe Elisabeth Mathiasdtr Rosenvinge på Fyn og døde som kommerceråd i 1713, cf også

https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I54526&tree=2

 

Jens Ibsen blev begravet i Højby Kirke (Aasum, Odense Amt), og under 'Højby Kirke' er der er en reference til hans hustru nr 1 Margaretha Holbek.

" †Kister. 1) o. 1713, kommerceråd Jens Trøstrup til Hollufgård og Ørritslevgård, *6. jan. 1653, 1° g.m. Margaretha Holbeck, 2° g.m. Margrethe Elisabeth Rosenvinge 1711, †17. nov. 1713 på Hollufgård".

http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Odense_3981-4020.pdf

Ved søgning på Ipsen/Ibsen i samme kilde findes mere info om hans sidste ægteskab.

 

Min hypothese er, at Anne Christensdtr blev gift med en Rasmus Holdersen Senior i Vordingborg, og at Margrethe opholdt sig hos hende, da hun mødte Jens Ibsen Trøstrup, hvilket kan forklare vielsen i Vordingborg.

 

Fortsættelse følger i denne krønnike om Holbek-søstrene. Næste gang om Rasmus Holdersen Senior (i Vordingborg) og Junior, samt ridefoged Hans Pedersen i Stege.

 

Mvh

Janne T

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2019 den 11.25, Janne Tylvad skrev:

.....

Der er 2 forskellige personer i Holbæk ved navn Thomas Christensen, der lever på samme tid:

 

Thomas Christensen  skipper

Thomas Christensen  snedker

 

Thomas Christensen snedker ægter Margrethe Hansdtr i 1638

og samme Thomas ægter Karen Mogensdtr i 1657 – og dør i 1670, hvor Karen Mogensdtr sl Thomas snedkers ægter Christen Christensen i Holbæk.

Han ægter altså Karen på et tidspunkt, hvor Thomas Christensen skipper stadig er gift med Anne.

 

Med hensyn til Thomas Christensen skippers børn født i Holbæk, vover jeg kun at konkludere, at det var skipperens børn, hvor barnefaderen er anført som skipper:

Niels (1636), Peder 1640, Anders 1643, Dorthe 1646.

 

 

Finnes kjente barn av Thomas Christensen  snedker i Holbæk (død 1670) i hans ekteskap med 

1) Margrethe Hansdatter (g. 1638, død før 1657)

2) Karen Mogensdatter (g. 1657) ?

 

Dette bare for en sjekk av at det ikke er barn av Thomas Christensen  skipper i Holbæk

(g. 1. med NN  og  g. 2. (?) med en Anne)

som egentlig hører hjemme som barn av snekkeren.

 

Skipperens barn: Christen (f.ca.1620/1625?), Niels (?) 1635. Niels 1636, Peder 1640, Michel (?) 1642, Anders 1643, Dorthe 1646.

 

Har vi noen indikasjoner på om skipperens hustru Anne kan være mor til noen av disse barna ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas snedker fik et barn Anne (?) i Holbæk i 1667:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151471#151471,25166103

 

Thomas skippers hustru optræder ofte blandt fadderne i Holbæk, men uden navn indtil 1657

i Sønder Jernløse, hvor hun anføres som Anne (øverste dåb til venstre):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157332#157332,26393180

Jeg synes stadig, det er forvirrende med de 2 Thomas'er. Men som sagt har jeg holdt mig til evidens.

I min artikel har jeg også nævnt Thomas Skippers søn Mathias, der optræder som fadder et par gange omkring år 1646, hvorefter han forsvinder:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151471#151471,25165979

 

Svært at vide om der er konsekvens i kirkebogen i brugen af Thomas Christensen Skipper og Thomas Christensen snedker.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Janne Tylvad skrev:

.....

I min artikel har jeg også nævnt Thomas Skippers søn Mathias, der optræder som fadder et par gange omkring år 1646, hvorefter han forsvinder ....

 

 

Er din artikkel tilgjengelig på Web ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janne Tylvad skrev:

 

Den er endnu ikke trykt. Har haft den til gennemsyn.

Mvh

Janne

 

 

Jeg håper du vil legge ut en lenke til artikkelen når den er publisert.

Jeg gleder meg til å lese den.

 

hilsen Per

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utgis ingen digital utgave av Genealogen (og Norsk Slektshistorisk Tidsskrift).

 

Ellers så håper jeg at nettsidene – Genealogi.no og Slektshistoriewiki.no – snart er oppe og går igjen. 
 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2020 den 16.23, Janne Tylvad skrev:

.....

Thomas skippers hustru optræder ofte blandt fadderne i Holbæk, men uden navn indtil 1657

i Sønder Jernløse, hvor hun anføres som Anne (øverste dåb til venstre):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157332#157332,26393180

Jeg synes stadig, det er forvirrende med de 2 Thomas'er. Men som sagt har jeg holdt mig til evidens.

I min artikel har jeg også nævnt Thomas Skippers søn Mathias, der optræder som fadder et par gange omkring år 1646, hvorefter han forsvinder:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151471#151471,25165979

 

Svært at vide om der er konsekvens i kirkebogen i brugen af Thomas Christensen Skipper og Thomas Christensen snedker.
 

.

Det kan av ovenstående se ut som at Thomas Christensen skipper i Holbæk (kanskje f. rundt 1595 ?) har fått minst seks barn (kanskje åtte eller enda fler ?)

i tidsrommet fra ca.1620 (?) (Christen og Mathias) til 1646 (Dorthe). Barnas mor er såvidt jeg forstår ikke kjent.

En gang før 1657 giftet altså Thomas seg med Anne. Han ser ut til å kunne ha vært drøye 60 år gammel i 1657.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak til Dag H for info.

 

Til Per N - jeg tror også, der var flere børn - og måske 3 hustruer. Har omtalt hans høje alder tidligere. Der var trods alt nogle få ældre, vitale herrer dengang.

 

Har fundet følgende begravelser i Vor Frelsers Sogn i København:

Mlle Maren Heiberg/Heyberg og Gert Heiberg, begge døde i Vor Frelsers S i 1731 - samme opslag, Maren til venstre - Gert til højre:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=158827#158827,26684171

Mon ikke denne Gert kan være Gert Heibergs og Sophie Christensdtrs yngste søn? Han skulle være død før 1734, ifølge Heiberg-biografien.

Har ikke mødt nogen Heiberg i DK før 1692.

VH Janne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Janne Tylvad skrev:

.....

Har fundet følgende begravelser i Vor Frelsers Sogn i København:

Mlle Maren Heiberg/Heyberg og Gert Heiberg, begge døde i Vor Frelsers S i 1731 - samme opslag, Maren til venstre - Gert til højre:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=158827#158827,26684171

Mon ikke denne Gert kan være Gert Heibergs og Sophie Christensdtrs yngste søn? Han skulle være død før 1734, ifølge Heiberg-biografien.

.....

 

Det er vel da rimelig å tro at de to som døde København (VF) i 1731 (Maren og Gert) kanskje er i slekt.  Om det var Gert Gertsen fra Sogndal så døde han altså ca. 26 år gammel.

Avdøde Maren er ikke gift med Gert (hun omtalles sem M(ademoise)lle), og ikke hans søster Maren Gjertsdatter Heiberg (ca.1686-1745 Bergen).

Kansje en kusine ?

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 23.4.2020 den 13.23, Dag T. Hoelseth skrev:

#59. Artikkelen vil bli publisert i Genealogen.

 

DTH

For å sitere meg selv ... 🙂

 

Artikkelen «Sorenskriver Gert Heibergs danske hustru Sophie Christensdtr Holbek» av Janne Tylvad står på trykk i Genealogen nr. 1, 2020, s. 4-12. Litteraturlisten i den svært så kortfattgede Heiberg-artikkelen i Slektshistoriewiki er oppdatert.

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Tak til Dag T. Hoelseth for info om sidste nr af Genealogen – og for at indsætte reference i Slektshistoriewiki. Rigtig god idé.

 

Stadig intet spor af Sophie Christensdtr og hendes vej til Norge.

Har været i dybden med Else Jørgensdtr Altewelt (gift Eggers) i Holbæk og hendes søskende.

Den ældste forbindelse til Norge synes at være via Wiel-slægten (efterkommere af Dorthe Jørgensdtr Altewelt gift med Niels Aagesen i København).

Allerede i 1670'erne bosatte Mads Jensen Wiel sig jo i Drammen og fik familie.

Dertil kommer selvfølgelig, at Sophies farfader Thomas Christensen gjorde handel i Bergen.

Hvad der stadig undrer mig er dog, at Sophie synes at være blevet skilt tidligt fra sine søstre.

Har tjekket Sjællandske Registre – men intet.

En bonus jeg fik ud af at fordybe mig i de 'gamle' Altewelt-børn blev dette fund: Karen Jørgensdtr Altewelt ægtede i 1651 - i sit 3. ægteskab - en af Holbæks rigeste købmænd, nemlig rådmand Peder Jensen.

Problemet med direkte info om Altewelterne i København og deres efterkommere er, at de hørte til i Skt Nicolaj S, hvor der først er kirkebøger fra ca 1694 - og først langt senere vielser. Men god info under 'Danmarks Kirker', Natmus.dk.

 

Skal lige her bemærke, at Christen Thomasens sidst fødte barn IKKE var en søn Christen, men en datter Christence. Fejlen – som allerede har bredt sig på Nettet – kan skyldes, at jeg i mit allerførste indlæg anførte navnet som Christen. Jeg rettede det hurtigt, - men fejlen nåede at brede sig. Formoder at denne Christence døde som spæd, - men intet er jo sikkert!!

Herunder en opdatering af Holbek-søstrene:

 

Margrethe Christensdtr * 1649 (af Christen Thomasens 1. ægteskab)

Margrethe Christensdtr blev gift med 1) byfoged i Vordingborg Christen Jensen Aaberg. Denne info har jeg fra forskellige skifte-oplysninger i Vordingborg.
Margrethe blev stedmoder for Jacob Christensen.

Christen Jensen Aaberg døde ultimo 1670'erne (intet skifte). Ægteskabet var barnløst.

Margrethe Christensdtr blev dernæst i 1683 i Vordingborg gift med 2) Gethusskriver Jens Ibsen Trøstrup.

Hun døde i 1697 – ægteskabet var barnløst.

 

Anne Christensdtr *1652 (af Christen Thomasens 1. ægteskab)

Hendes søn er Rasmus Holdersen køkkenskriver på Slottet i København og gift med Else Jacobsdtr (Falsen). Deres mange børn blev døbt i perioden 1701-1719 i København.

I et Vordingborg skifte nævnes en Rasmus Holdersen som kreditor i 1663:

http://www.svoo.dk/wp-content/uploads/2011/10/skifter_vordingborg_1662_1671.pdf

Denne Rasmus Holdersen kan meget vel være fader til køkkenskriver Rasmus Holdersen. Ikke sandsynligt, at der er tale om én og samme person, idet kreditoren må have haft en vis alder.

Der er i Vordingborg eksempler på, at far og søn hedder det samme.

Rasmus Holdersen senior kan have været gift med Anne Christensdtr. Hun optræder ikke på noget tidspunkt i kirkebøgerne, så formodentlig døde hun ret ung.

Søsteren Margrethes giftermål i netop Vordingborg kan forklares via denne tilknytning til søsteren Anne.

 

Marie Christensdtr (*1655)

var gift med toldbetjent/visitør Peder Jensen Schou. De fik disse børn, døbt i København:

Christence (* 1689), Johanne (* ? gift i Køge), Sophie (* 1692), Sophie (1693), Anne Cathrine (* 1695) var i Køge omkr 1711, Margrethe (* 1697).

Peder Jensen Schous oprindelse kan jeg intet finde om. Han optræder ikke efter 1697.

Forøvrigt var en Mathias Heiberg blandt fadderne ved dåben i 1689.

 

Søstrene Dorthe (* 1657), Kirsten (* ?) og Karen Christendtr (* ?) har jeg gennemgået. Intet har ændret sig siden da.

 

Birgitte Christensdtr * 1666:

Jeg har undret mig over, at sønnen født i 1696 i Taarnby blev døbt Magnus – ikke et dansk navn og slet ikke et Holbæk-navn. Herunder kommer forklaringen:

Ved søsteren Maries og Peder Jensens Schous barns dåb i Skt Nicolaj S i 1695, er der blandt fadderne en Magnus Cornelisen skipper i Grønnegade:.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156079#156079,26128638

Hertil kommer testamente af november 1695:

Cornelissen, Magnus, Skipper, en rum Tid og Birg. Christensdt. U. B. V.: Vinh. Abrah. Lehn og isl. Kbm. Niels Jac.sen. Indl. 4 U.skr. og Segl: Ægtep. og V.e. Udst. Kbhvn. 26. Nov. 1695. S. R. 179

https://dis-danmark.dk/bibliotek/910625.pdf    og

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19981252#272331,51928020

Birgitte var altså gift med 1) Magnus Cornelisen Skipper i Grønnegade i København. Vielse før 1695.

Hun var gift med 2) Jochum Halling sognedegn i Taarnby, med hvem hun fik sønnen Magnus døbt 22. december 1706 – og opkaldt efter Magnus Cornelisen.

Venlig hilsen

Janne T

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Tylvad !

 

Takk for opplysningane her og på Genalogen som kom i posten for vel ei veka sidan ! Sjølv må nok retts litt på min BK, då er er ein (av sikkert maaange) som var SVALT RÅTT det som stod i bokji 1907.

Atter ein gang å hugsa at Slektsgransking IKKJE er avskriving, men å gå gjennom Primærkjelder !

———-

I dette siste innlegget, # 68,  er du mogelig noko for rask, eller ??

Du skriv om ei undring over kvifor son til Birgitte f 1696 i Taarnby hadde navnet: Magnus.

Så kjem du med forklaringa, men då er Magnus døypt 10 år seinare, 22 des 1706.

 

Eg anntar det er same sonen, men at 1696 er feil og at det rette er 1706 ??

Endret av Jon Sværen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for spørgsmål Jon Sværen om Birgitte Christensdtrs søn Magnus. Jeg har nok formuleret mig upræcist.
Birgitte var gift med 1) Skipper Magnus Cornelisen - ingen børn.

og gift med 2) Degnen Jochum Halling, med hvem hun fik sønnen Magnus i 1706 døbt i Taarnby Kirke på Amager:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119373#157979,26523681

 

Denn søn  blev - som der var tradition for - opkaldt efter hendes forrige husbond.
Håber dette var et godt nok svar.
Godt du minder om betydningen af primære kilder.

VH

Janne T

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Janne Tylvad skrev:

.....

Herunder en opdatering af Holbek-søstrene:

.....

Marie Christensdtr (*1655)

var gift med toldbetjent/visitør Peder Jensen Schou. De fik disse børn, døbt i København:

Christence (* 1689), Johanne (* ? gift i Køge), Sophie (* 1692), Sophie (1693), Anne Cathrine (* 1695) var i Køge omkr 1711, Margrethe (* 1697).

Peder Jensen Schous oprindelse kan jeg intet finde om. Han optræder ikke efter 1697.

Forøvrigt var en Mathias Heiberg blandt fadderne ved dåben i 1689.

.....

.

Kan det mon ha vært den da 78 år gamle Mads (Mathias) Søfrensen Heiberg (1618-1697) fra Luster i Sogn, handelsmann på Dalsøren (1649),

som i 1689 hadde tatt turen til København og var fadder for Christence (datter av Marie Christensdatter og Peder Jensen Schou) ?
 

Mads var farbror til sorenskriver i Sogn, Giert Anderssøn Heiberg (1660-1724), som altså var blitt gift (ca.1684 ?) med Maries yngre søster Sophie Christensd. (fra Holbæk).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undersøgte i Heiberg-Biografien, hvem denne Mathias kunne være.

Måske er det den Mathias Heiberg (166? - 1722), der var toldkontrollør og købmand på Strømsø, og gift med Helene Frantzdtr.

Det kunne jo være, at Strømsø/Drammen - hvor også Mads Wiel boede - kunne være en indgang til at finde Sophie før hendes ægteskab.

Peder Jensen Schou kan have være toldbetjent i Drammen. Ja, hvis og hvis.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Janne Tylvad skrev:

.....

Birgitte Christensdtr * 1666:

Jeg har undret mig over, at sønnen født i 1696 i Taarnby blev døbt Magnus – ikke et dansk navn og slet ikke et Holbæk-navn. Herunder kommer forklaringen:

Ved søsteren Maries og Peder Jensens Schous barns dåb i Skt Nicolaj S i 1695, er der blandt fadderne en Magnus Cornelisen skipper i Grønnegade:.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156079#156079,26128638

Hertil kommer testamente af november 1695:

Cornelissen, Magnus, Skipper, en rum Tid og Birg. Christensdt. U. B. V.: Vinh. Abrah. Lehn og isl. Kbm. Niels Jac.sen. Indl. 4 U.skr. og Segl: Ægtep. og V.e. Udst. Kbhvn. 26. Nov. 1695. S. R. 179

https://dis-danmark.dk/bibliotek/910625.pdf    og

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19981252#272331,51928020

Birgitte var altså gift med 1) Magnus Cornelisen Skipper i Grønnegade i København. Vielse før 1695.

Hun var gift med 2) Jochum Halling sognedegn i Taarnby, med hvem hun fik sønnen Magnus døbt 22. december 1706 – og opkaldt efter Magnus Cornelisen.

.....

.

Har du noen formening om betydningen av ordene 'en rum Tid' som står skrevet mellom testatorene (ektemannen og hustruen) sine navn ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grundlag af de testamenter, jeg har set, og hvor jeg er bekendt med personernes vielses-år, tolker jeg det som nogle år.

Det er vist blevet en slags standard-udtryk i testamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Janne Tylvad skrev:

.....

Birgitte Christensdtr * 1666:

Jeg har undret mig over, at sønnen født i 1696 i Taarnby blev døbt Magnus – ikke et dansk navn og slet ikke et Holbæk-navn.

.....

Birgitte var altså gift med 1) Magnus Cornelisen Skipper i Grønnegade i København. Vielse før 1695.

Hun var gift med 2) Jochum Halling sognedegn i Taarnby, med hvem hun fik sønnen Magnus døbt 22. december 1706 – og opkaldt efter Magnus Cornelisen.

.....

.

Sønnen Magnus ble altså døpt i 1706, oppkalt etter Birgittes første ektemann.

Hva skjedde i 1696 ? Første ektemanns død ? Birgittes andre giftermål ?

 

Du skriver lenger opp i innlegg #68 at

"Problemet med direkte info om Altewelterne i København og deres efterkommere er, at de hørte til i Skt Nicolaj S, hvor der først er kirkebøger fra ca 1694 ".

Jeg finner bare én av de 'nærmeste' Altewelt i København, nemlig Dorothea Jørgensdatter Altewelt (g.m. Jens Kiem), hvis far vel bodde i Roskilde.

Hennes søsken bodde bl.a. i Ringsted og (senere) Roskilde (Albert) og Holbæk (Else, g.m. Herman Eggers, og Karen, g. 3. g. m. Peder Jensen).

Hvilke er "Altewelterne i København og deres efterkommere .... i Skt. Nicolaj Sogn" ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.