Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøte og panteobligasjon - Aker 1868 - Grønlundsstykket under/fradelt Nedre Grorud gård - Tømmermann Hans Thoresen


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Endelig har jeg funnet fram til noe mine forfedre eide! En eiendom eller stykke jord. 

Det er tømmermann Hans Thoresen som omtales i skjøte (nr 19) og panteobligasjon (nr 20) på side 141.

Jeg har forsøkt å tyde, men dette er vanskelig. Jeg takknemlig for om noen kunne tenke seg å hjelpe med å tyde. Jeg har klippet inn mitt forsøk nedenfor og satt nummer på linjene om noen kunne tenke seg å ta noen linjer. 😇

SAO, Aker sorenskriveri, G/Gb/Gba/L0024: Pantebok nr. I 24, 1867-1871, s. 140-141
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20081003300584
 

"15. mai 1868.

1. No. 19 No 6. C.R. 1868 - 19/5 Spd. (Hva betyr forkortelsen C.R.?)

2. Skjøde. ..... Overrettsagfører A. Fischer gjøres vitterligt

3. at... solgt og aflands.., løgafunn jag forard følger, Bjåtse og af landes till

4. Tømmermand Hans Thoresen dom snart Bjølse... ....,affgjmodlat

5. 11 November 1867, fra Gaarden M No 102 Grorud nedre i Akers fou bild par

6. til, L.. 134 m af .... 17 skilling, ,,, til Jansdaltma Grønlundsstykket paa m af...Nital

7. af Trondhjemsveien mod Ammerud, fom den mellom as .... .... 200 ....

8. frants ..... Eg... og affagfølg... ... ... adgang til som ... i Nedre Gro-

9. rud ... .... For sjolaf... .. gjorts Rad og raytastad dermed at kjøbesum

10. i lag fars til mig medfarts en 5% ... Oblitation med Randarets i .. følgte finden

11. ... og til jag formod Bjutser og uandvagar til .... Hans Thoresen og ..... sum.

12. kontanter finda Grønlunstykket i Akers, af ... No og ... fam motarts til fon og fuld

13. Summer findan og Månad jag kjøbsmand .... mand affar Loman. Christoffersen im ...

14. .. Mai 1868. A. Fisher, Til vitterlighed: Gulbr. Hansen. Lars P. Lund. _

 

15. No 20. Panteobligation. Spd. 200. ... Kvamma Tømmermand Hans Thoresen af....

16. ... af jag, i ... ning Sjøbad.. af dom Gaarden Matr no 102 Grorud nedre

17. i Aker som sjøl... ..., aff... 11 November 1867, fa Bil...

18. Rorad, Lot 134 m af ... 17 skilling, udgjørende dat .... Grønlundstykket,

19. boligganst paa ... ... af Trondhjemsveien, mod Ammerud, s.. bloman .... til ... ...

20. overrettsagfører A. Fischer ... ... 200 sp, ... ... to ... Bjosdalen ....

21. a. fra 11 Desember 1867 og aftages ... ... Maade, ... ... ... 11 Juni og 11 Desember ...
22. gang 11 Juni 1868 - betales 10 Sp, afbetalse lå .....før dotter Randoma af ... til
23. anform til ... Sagatal, og til  ... msaga afs...  ....Oblifationen som afdrag. ... ...
24. .... for Sagatal, Romskog og .... ......... ....jag forund ... finds...
25. Lot 134 m af ... 17 Skilling i Aker mod .... og forandres juli og i Tilfælde af ....
26. .... ......, .... jag for... mig til .... til at .... .... af ........ ....
27. assurtling Brand....  .... .... og afdrag som ....
28. solagda,  bal den sata Sagital ... at ans.. ... forfalden til Betaling, og .. i dette
29. Tilfelde mod ..... til uten Lammal og ... at pilla pandal til aff... ....
30. For at ....andel at .... dødsfall for  ....,  Ramtor og .... ...sats, som mig
31. efter Lånan tilsammen for Løsnings... fra Bring... for Sanland...Tilfalder, og modtager i 
32. Tilfelde af fadi.... efter .... Obligation Aker forligets...
Side 142
33. efter ... som for Indand....., for... saa man pandsetter .... uden ...
34. syn til ...... ... p. T. Christiansen ... 6 Mai 1868. Hans Thoresen ... til
35. vitterliged: Gulbr. Hansen, Lars P. Lund _

😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lettere å skrive alt på nytt...:

 

Nr. 19. N. 6 1868. C.R. (Carolus Rex) Skjøde. Underskrevne Overretssagfører A. Fischer gjør vitterligt at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved sælger, skjøder og afhænder til Tømmermand Hans Thoresen den ved Skyldsætningsforretning, afhjemlet 11 November 1867, fra Gaarden M No 102 Grorud nedre i Aker fraskildte Parcel, LN. 134 m. af Skyld 17 Skilling, udgjørende det særskildte Grønlundsstykke paa vestre Side af Trondhjemsveien ved Ammerud, for den mellem os omforenede Kjøbesum 200 - to Hundrede - Speciedaler. Kjøberen og efterfølgende Eiere gives Adgang til Havn i Nedre Groruds Udmark. For Kjøbesummen er gjort Rede og Riktighed derved at Kjøberen idag har til mig udstedt sin 5 % rentebærende Obligation med Panteret i den solgte Eiendom. Thi er det jeg herved skjøder og overdrager til bemeldte Hans Thoresen og Arvinger oven...ntente Eiendom Grønlundsstykket i Aker, af No og Skyld som anført til fri og fuldkommen Eiendom og bliver jeg Kjøberens Hjemmelsmand efter Loven. Christiania den 6 Mai 1868. A. Fischer. Til Vitterlighed: Gulbr. Hansen. Lars P. Lund.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, Else!!!

Det krever et trenet øye for å lese dette, og nå kan jeg jo sammenligne. 

Som neste innførsel nr. 20, finnes panteobligasjonen. Jeg ser jo at mange av ordene går igjen her. Gir den noen ytterligere opplysninger egentlig?

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den gjør ikke det, dessverre!

 

Her er teksten:

 

No. 20. Panteobligation. Spd 200. Underskrevne Tømmermand Hans Thoresen erkjender herved at jeg i Anledning Kjøbet af den Gaarden Matr No. 102 Grorud nedre i Aker ved Skyldsætningsforretning. afhjemlet 11 November 1867, fraskildte Parcel, LN. 134 m. af Skyld 17 Skilling, udgjørende det saakaldte Grønlundsstykke, beliggende paa vestre Side af Throndhjemsveien, mod Ammerud, er bleven skyldig til Hr Overretssagfører A. Fischer den Sum 200 Sp, hvilke to Hundrede Speciedaler forrentes med 5 % pr. A. fra 11 December 1867 og afdrages paa den Maade, at der hver 11 Juni og 11 December - første Gang 11 Juni 1868 - betales 10 Spd, af hvilke ti Speciedaler først dækker Renterne af den til enhver Tid resterende Kapital, og det Øvrige afskrives paa Obligationen som Afdrag. Til Sikkerhed for Kapital, Renter og muelige Omkostninger pantsætter jeg  herved ovennævnte Eiendom LN 134 m. af Skyld 17 Skilling i Aker med derpaa opførendes Huse og i Tilfælde af Ildsvaade disses Assurancesum, idet jeg forpligter mig til enhver Tid at holde Husene assurerede i en offentlig Brandkasse. Skulde Renter og Afdrag som oven fastsat af mig ikke promte være erlagte, skal den hele Kapital være at ansee som forfalden til Betaling, og Kreditor i dette Tilfælde være berettiget til uden Lovmaal og Dom at stille Pantet til offentlig Auction for af Udbringendet at søge Dækkelse for Kapital, Renter og Omkostninger. Den mig efter Loven tilkommende Løsningsret fraskrives for saadant Tilfælde, og vedtages i Tilfælde af Forligsindkaldelse efter nærværende Obligation Akers Forligelsescommission efter Varsel som for Indenbygtsboende, forkyndt paa oven pantssatte Eiendom uden Hensyn til Debitors Bopæl, . p. t. Christiania den 6 Mai 1868. Hans Thoresen m.p.P. Til Vitterlighed: Gulbr. Hansen. Lars P. Lund. -

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 18.46, Else B. Rustad skrev:

Det var lettere å skrive alt på nytt...:

 

Nr. 19. N. 6 1868. C.R. (Carolus Rex) Skjøde. Underskrevne Overretssagfører A. Fischer gjør vitterligt at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved sælger, skjøder og afhænder til Tømmermand Hans Thoresen den ved Skyldsætningsforretning, afhjemlet 11 November 1867, fra Gaarden M No 102 Grorud nedre i Aker fraskildte Parcel, LN. 134 m. af Skyld 17 Skilling, udgjørende det særskildte Grønlundsstykke paa vestre Side af Trondhjemsveien ved Ammerud, for den mellem os omforenede Kjøbesum 200 - to Hundrede - Speciedaler. Kjøberen og efterfølgende Eiere gives Adgang til Havn i Nedre Groruds Udmark. For Kjøbesummen er gjort Rede og Riktighed derved at Kjøberen idag har til mig udstedt sin 5 % rentebærende Obligation med Panteret i den solgte Eiendom. Thi er det jeg herved skjøder og overdrager til bemeldte Hans Thoresen og Arvinger oven...ntente Eiendom Grønlundsstykket i Aker, af No og Skyld som anført til fri og fuldkommen Eiendom og bliver jeg Kjøberens Hjemmelsmand efter Loven. Christiania den 6 Mai 1868. A. Fischer. Til Vitterlighed: Gulbr. Hansen. Lars P. Lund.

 

Det skal vel vere "ovennævnte Eiendom", rimeligvis.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.