Gå til innhold
Arkivverket

Fra Bagge nordre på Innset til Ulvaamoen i Åmot i 1760 ?


Unni Sæther
 Del

Recommended Posts

Ingebrigt Nilsen Bagge f. ca. 1735 Bagge Nordre, Innset skulle i følge En bygdebok Innset bind 2 side 188 https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017031426001?page=383 ha flyttet sørover og bosatt seg på Ulvaamoen i Åmot hvor han ble gift med Siri Olsdatter Blikstad. Når jeg så kikker i Åmot Bygdebok b. 2 , Garder og slekter side 425 står det at Ingebrigt Nilsen var født på Deset https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012011008100?page=423 Opplysninger her omkring Siris foreldre, er de samme som fantes omkring hennes foreldre i bygdeboka for Innset. I bygdeboka for Innset står det nevnt navn Ingebrigts 5 barn født i Åmot og fødselsår på disse.  Kan opplysninger om disse komme fra evt. skifte etter Ingebrigts far som døde i 1785, eller er det slik som Åmot Bygdebok skriver at Ingebrigt kom fra Deset? Noen som kjenner til disse folkene?  Jeg mener å ha funnet deres vielse, men klarer ikke tyde. Forhåpentligvis ligger det navn på hans far der, evt. hvorvidt han var fra Deset eller fra Kvikne. Kirkebok siden fra 1760 omkring deres vielse: URN:NBN:no-a1450-kb20070603340172.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du prøver tydeforumet.

Dette er hva jeg tror det står, og det er ikke fryktelig hjelpsomt. Spesielt hvis det ikke er riktig.
1760

Den 4. Søndag efter Paaske trolovet ...bert(? ...bret?) Nils med(? det står 'og' for nesten alle de andre parene, men jeg får det ikke til å stemme her.) Siri Olsd : Tingstad(?) Caut .. og Ola Anders(eller Andres) 

Copulerede 3 Pensedag?

 

Det er slett ikke sikkert at Caut. var foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forsøket 🙂 Hadde et håp om at noen her inne kunne gjenkjenne navn. Har forerrsten funnet en lenke https://forum.arkivverket.no/topic/151295-65927-olea-olsdatter-slaatten-l%C3%B8ten/ som omhandler denne familien, da Mali i henhold til Bygdebok Innset skulle ha vært Ingebrigt Nilsen Bagges datter. Kan jeg uten å slette dette innlegget overføre etterlysningen til tydeforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.