Gå til innhold
Arkivverket

Gamle Markeng-røtter, nå blant årets julenøtter!

Per Reidar Christiansen
 Del

Recommended Posts

Bare å slenge seg på tråden dersom dere har nye opplysninger å komme med når det gjelder Markeng-gårdene på 1600-tallet. Vær oppmerksom på at denne tråden er den eneste i forumet med uoffisielt datostempling, i og med at den pga trådnavnet hører inn under kategorien julenøtter. Den fungerer derfor best mellom jul og påske 😁

Det er altså forholdsvis god tid igjen til å lese gjennom, finne kilder og formulere svar og spørsmål til nye innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Det er igjen tid for julenøtter, og i den forbindelse kaster jeg innpå noe jeg fant etter at datostempelet var utgått etter påske.

Temaet er som kjent min hypotese om at Henrik Unsets datter Berte var gift med Torbjørn Larsson på nordre Markeng. Jeg har lansert hypotesen i håp om å forklare hvordan Gunnild Larsdotter kan ha vært beslektet med sine barns verger Jon Larsson Lien og Henrik Henriksson Flatsrud. Vergene oppgis uttrykkelig å tilhøre barnas mødrene ætt.

Det som tydeligst taler i mot hypotesen er den lokale slektshistoriske litteraturen. Berte Henriksdotter Unset nevnes i VOSHLs tidsskrift nr 2/2004, s 125 (kort artikkel fra Per Braastad) som ektefelle til Jens Amundsson på Markeng. Samme budskap formidles i en slektstavle publisert i 2008 (Fredrik Dyhren og Jan Eilert Jaatun: «Skikkelstad i Vardal. Del III», VOSHLs tidsskrift nr 3/2008, s 212).

Jeg har forgjeves jobbet for å finne primærkilden påstandene er basert på. I mangel av en slik kilde tok jeg en ny vri og lette videre i litteraturen. Og her kom jeg på sporet av noe:

Påstandene i disse artiklene kan nemlig spores tilbake til Jaatuns artikkel «Slektene på Undset i Redalen», publisert i VOSHLs tidsskrift nr 3/1992, s 169-178. På dette tidspunktet er den senere påstanden bare fremsatt som en hypotese. Jaatun skriver da (s 175) følgende: «Berte Markeng representeres i 1649 av en Jens Olufsen. Han kunne ha vært Bertes mann, for på en av Markengsgårdene har vi en bruker Jens på den tiden, nevnt bl.a. i Skattematrikkelen 1647. I følge fogdemanntallet 1664 het derimot brukeren Jens Amundsen. Er han samme Jens som i 1647, og Bertes mann, kan Jens Olufsen i 1649 ha vært svogeren på Koll.»

Som en ser, er dette en løs fundering. Jens Olsson er utvilsomt Bertes søstermann på Koll, en vurdering Jaatun også lander på. I jakten på en ektemann til Berte lanserer han så en annen Jens, uten å drøfte hvorvidt det fantes andre kandidater.

Etter min mening er det åpenbart at Berte på denne tiden (1649) er enke, siden hun bor på Markeng og ikke hjemme på Unset. Svogeren Jens Olsson er like åpenbart hennes lagverge. Fra 1649 går det så tolv år frem til Jens (Amundsson) opptrer på Markeng. Berte kan selvsagt være gift på ny, noe som til og med er sannsynlig, men det trengs andre kilder om en ønsker å slå fast at hun virkelig ble gift med Jens Amundsson og ikke en annen mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere innlegg har jeg på bakgrunn av enkelte primærkilder argumentert for min hypotese. Så langt savnes motargumenter. Det er lenge igjen til påske, men hvis noen innen den tid kan bringe til torgs kilder eller argumenter som kan bidra til å falsifisere hypotesen er jeg glad for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om Jaatun er inne på dette forumet og leser? Siden det var han som i sin tid fremsatte påstandene/hypotesene som du nå mener å ha andre svar på, vil jeg anbefale en artikkel i VSLT. Du har kanskje allerede tenkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jeg vet ikke om Jaatun er inne på dette forumet og leser? Siden det var han som i sin tid fremsatte påstandene/hypotesene som du nå mener å ha andre svar på, vil jeg anbefale en artikkel i VSLT. Du har kanskje allerede tenkt på det?

Ingen dum idé, Svein Arnolf. På den andre siden har jeg nok publisert flere artikler enn de aller fleste de siste tre tiårene, så føler vel at jeg har gjort unna pliktårene mine nå. Ikke meg i mot hvis noen andre vil sammenfatte tråden, grunnlaget for min hypotese og hvordan en løs fundering gjennom andres tolkning kan bli til en sannhet.

Kunne sikkert skrevet mange titalls artikler om ting som interesserer, kildefunn jeg har gjort osv. Ulempen er at jeg da ikke vil få tid til å bore dypere i egen slekt og finne nye aner. Så hypotesen om Berte Henriksdotter kan gjerne få hvile noen år. I mellomtiden vil jeg anta at noen i Vestoppland Slektshistorielag gjør Jaatun oppmerksom på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Som i fjor og de to foregående år hopper jeg bukk over "Tre nøtter til Askepott" og serverer gammelt oppkok i form av en genealogisk julenøtt. Oppkok er kanskje å ta vel hardt i, det er jo en velbegrunnet (og gløgg) hypotese som bare venter på en kilde eller to som enten falsifiserer eller verifiserer. Når jeg først har valgt metaforen julenøtter må det vel være lov til å kalle oppkoket for gløgg?

Uavhengig av om nøtten lar seg knekke eller ei ønsker jeg lesere av denne tråden en riktig God jul.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider