Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'biri'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 10 results

  1. Oline Pedersdatter ble f. 28.05.1847 på Mæhlumseie i Ringsaker av foreldrene Agnete Olsdatter og Peder Nielsen. Ringsaker prestekontor, SAH/PREST-014/K/Ka/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1837-1850, s. 155 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070110650299 Agnete er oppført som enke og kan være hun som giftet seg med Ole Halvorsen 30.12.1835 i Ringsaker. Ringsaker prestekontor, SAH/PREST-014/K/Ka/L0007: Ministerialbok nr. 7A, 1826-1837, s. 337 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070110640817 Agnete og Oline er oppført sammen i folketellingen for Øyer i 1875 Nystuen nedre, Bagstad: SAH, Folketelling 1875 for 0521P Øyer prestegjeld, 1875, s. 125 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20101216630181 Men Agnete Olsdatter er et meget populært navn i Ringsaker i dette tidsrommet og det kan jo være andre alternativer. Har noen mere opplysninger rundt Agnete Olsdatter sitt opphav er jeg takknemlig. Når det gjelder Peder Nielsen har jeg funnet mindre opplysninger. Under dåpen til Oline står han som ungkar og soldat fra Sørmoen i Biri. Det er ikke så mange alternativer som heter Peder Nielsen født i Biri i tidsrommet rundt 1820. Ett alternativ er han som gifter seg med Nicoline Christensdatter 26.12.1847 i Biri. Biri prestekontor, SAH/PREST-096/H/Ha/Haa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1843-1854, s. 205 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070201640294 Har noen opplysninger på Peder Nielsen Sørmoen sitt opphav? Mvh Leif-Gunnar Gilberg
  2. I am in search of information about my great grandfather's father. My great grandfather was Ole Olsen Lysgaard born 1 October 1833 in Østre Toten (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603750285 Link to notice of Ole's birth in the Ostre Toten clergy book 1827-1839, Book #1, page 54.) His sister Martha Marie was born 11 December 1836 in Østre Toten (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603750299 ) They were the only two children of Ole Olsen Fjeld and Sonnou Hansdatter who were married November 30 1832. Ole is listed as 28 (born ~1804) and Sonnou (1795). From that point back I can find no verifiable information on Ole's parents. There are numerous Ole Olsen's born in Ostre Toten (noted on census records) in that approximate time frame but nothing that can be triangulated. Ole and Sonnou and their two children emigrated to Biri in 1843 (https://www.digitalarkivet.no/kb20070603750299 ). Ultimately Ole Olsen married Heline Evensdatter (25 March 1834 in Biri) in ~ 1856 in Biri (records lost to fire) With their family the emigrated to America in 1865. I can trace Sonnou her parents and her siblings. For Ole's parents, I can only speculate until I find some verifiable informaton. There are a number of Ole Hansen's that somewhat fit the timeline in Østre Toten (1802-1805) but when I try to bring them forward I can't verify any because there are always more children. On a number of on-line family trees people have put in Ole Amundson, but the spouse is different so I know those are incorrect. Sonnou died 03 April 1854 and was living at Olstad https://www.digitalarkivet.no/kb20070201640356, and I believe Ole remarried to Guri ~1860 Evensdatter https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038066003387 I would be greatful for any ideas, suggestions, links or whatever that might help me work through this. If there is anything else I can provide I will do so, just ask to see if I have it. Thank you very much.
  3. Har nylig gjennomgått Jan Eilert Jaatuns artikkel «Gamle Markengrøtter», publisert i Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift nr 1/1993. På side 65 nevner han Dagfinn Anstensen og kona Gunnild Larsdotter på nordre Markeng i Biri. Det ble avholdt skifter etter ekteparet i henholdsvis 1721 og 1723. I bygdeboka for Biri antydes det at hun kanskje var datter av Lars Torbjørnsson på nordre Markeng, men Jaatun velger i sin artikkel fra 1993 å la hennes «… opprinnelse bero så lenge». Jaatuns begrunnelse var at han ikke kjente til kilder som kunne belegge at hun hadde odelsrett til nordre Markeng, slik de andre som omtales i artikkelen hadde. Gunnild har i 1721 barn i alderen 5-20 år. Med barn født mellom 1701 og 1716, bør Gunnild selv antas å være født mellom 1670 og 1680. Da hun i 1723 skifter i levende live nevnes følgende verger fra barnas mødrene side : - for eldste datter utnevnt hennes mødrene frende Jon Lien som verge - for yngste sønn og yngste datter oppnevnt Ola Onsrud som verge - for sønnen Tollev oppnevnt Henrik Flatsrud Siden det ikke var flere mødrene frender å oppdrive, måtte døtrene Berte og Kjersti ta til takke med deres fedrene frende Jens Rolid. Kommer tilbake til vergene og hva jeg tror kan være deres slektskapsforhold til Gunnild Larsdotter, men først et par spørsmål: Hva er forskningsstatus rundt 1600-tallets slektsforhold på nordre Markeng? Er en kommet noe nærmere en løsning på Gunnhilds herkomst?
  4. Den ugifte Karen Mathea Syversdatter fødte sitt uekte barn i Snertingdal 07.03.1898. Hun kvelte det etter fødselen og sonte i Kvinnefengselet i Storgata 33 i Kristiania fra 29.07.1898 - 29.03.1901. Er det noen som vet om det er mulig å finne hennes fangeprotokoll eller selve straffesaken? Evt. hvor de kan finnes? Kanskje noe ligger på nettet et sted?
  5. Husmann Syver Pedersen f. 1850 i Snertingdal, Biri gifter seg 29.05.1871 i Snertingdal med Agnethe Arnesdatter f. 1844 i Snertingdal, Biri. De får disse barna: Andreas 1871 Petter 1873 Det ser ut som om familien bor fast i Snertingdal, men jeg finner dem ingen steder i 1875. Jeg finner heller ikke datteren Karen Matheas fødsel innført noe sted. Hun er født 10.11.1876. Ei heller datteren Karolines fødsel i 1879. Jeg finner Agnethe igjen i 1891, da er hun enke, bor på Kletteie og understøttes av fattigvesenet. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne dem i 1875?
  6. Per Reidar Christiansen

    Fra Kolberg i Vardal til Brynstad i Biri

    Ingeborg Olsdatter Kolberg konfirmeres 1746 i Vardal og gifter seg i samme bygd 17. oktober 1756 med Per Persen fra Brynstad i Biri. Paret flytter deretter til hans hjemgård, hvor de etter hvert bærer følgende barn til dåp i Biri kirke: - Marte, døpt 8. etter trinit (før august) 1757, med fadderne Per og Anne Steig, Marit Berg, Halvor Dagfinnrud og Ola Persen Brynstad. - Per («Peder»), døpt 5.1 1760, med fadderne Ola og Marit Berg, Johanne Galtestad, Per Steig og Ola Evensen Båberg. - Ola («Ole»), døpt fest trinit (før 1. etter trinit) 1762, med fadderne Per og Anne Steig, Gubjør Galtestad, Ola Berg og Even Hansen Gullord. - Kari, døpt januar 1765, med fadderne Per og Anne Steig, Marit Berg, Erik Gullord og Jens Persen Brynstad. Så dør Ingeborg Olsdatter brått 9. august 1765, og ved begravelsen noen dager senere oppgis hun å være 36 år gammel, altså født i 1728/1729. Hvem var Ingeborgs foreldre? Siden hun konfirmeres i 1746 som Ingeborg Olsdatter Kolberg i Vardal, må hun nødvendigvis antas å være døpt i intervallet 1728-1732. Det gir følgende kandidater fra nærområdet, de to førstnevnte fra Vardal: 1. Ingeborg, døpt 21.10 1731 i Hunn anneks i Vardal som datter av Ole Hunn. 2. Ingeborg, døpt 27.1 1732 i Vardal hovedkirke som datter av Ole Åsen (Øveråsen). 3. Ingeborg, døpt 1.12 1731 i Biri som datter av korporal Ole Ellingsen (NB Ikke fra Nøss og heller ikke fra Alm i Vardal). Fadderne er Amund Skinnelien, Jens Nilsen nordre Udal, Pernille Udal og Berte Skinnelien. Skifteopplysninger hjelper oss til å eliminere vekk de to siste kandidatene. I skiftet etter Lisbet Johansdatter på Øveråsen i Vardal, oppgis det 18.2 1743 at hun og forrige ektemann Ola hadde barna Johannes, Johanne, Barbro og Anne. Også ved skiftet etter korporal Ola Ellingsen på nordre Udal i Biri 24.7 1742, nevnes det fire barn, men ingen Ingeborg. Nærmest i alder er datteren Inger, som var 11 år. Navnet er ikke feilskrevet, for Inger døpes …. (gjenstår å SJEKKE !!!). Hvem Ola Hunn var, fremkommer ikke uten videre av de vanligste kildeseriene. Han kunne vært identisk med Ola Johansen fra Serstad på Østre Toten, som (iflg. Vardal bygdebok bd 1, s 258) eide gården Hunn fra 1729 til 1735, men nok en gang viser skifteopplysninger at det ikke kan ha vært tilfelle. Skiftene fra ham og kona fra årene 1759, 1766 og 1770 viser riktignok en datter Ingeborg, men hun var gift med Gunnar Einarsen Serstad. En annen innfallsvinkel kan være å se på hvem som er kausjonister for Ingeborg Olsdatter Kolberg da hun høsten 1756 trolover seg i Vardal kirke med Per Persen fra Brynstad i Biri. Per Kolberg og Anders fra nabogården Dal kan selvsagt bare ha vært gode naboer som stilte opp, men det er også nærliggende å tenke seg at minst en av dem var hennes verge og nettopp derfor gir sin tilslutning til at forholdet som planlagt skal kulminere i ekteskap. Kausjonisten Anders Amundsen på Dal i Biri, sønn av Amund Andersen (-1742) på Dal og Anne Olsdatter (-1762) fra Koll i Biri, var gift med Lisbet Rasmusdatter (1719-1795) fra Enger i Vardal. Sammen hadde de barna Amund (1744-), Ole (1745-), Ingeborg 1747-), Anders (1752-) og Agnete (1755). Familieforholdene til Per Kolberg, den andre kausjonisten, er vanskeligere å utrede. Det vi vet er at han bor på Kolberg, gården Ingeborg Olsdatter ble konfirmert og gift fra. Tre uker før Ingeborg gifter seg avholdes det et skifte på Kolberg. Arvelateren heter Rasmus Hermansen, men mer interessant er opplysningen om at Per Olsen, «som kaller seg Skårstad eller Kolberg», er avdøde Pål Olsens etterfølger i ektesengen. Pål Olsen var stesønn til Rasmus, og sønn av Malene Kjellsdatter og Ola Haraldsen (sk. 1710) på Kolberg. I bygdeboka for Vardal står det at Peder Olsen Kolberg, som i 1757 skjøter gården til sønnen Johannes, muligens var sønn til Ola Klemetsen på øvre Kolberg. Den siste antagelsen motbevises av en opplysning i skiftet etter Malene Kjellsdatter 19.9 1742. Her oppgis nemlig Per Olsen (fol 227b) å være sønn av Gunnild Skårstad. Det bringer oss igjen til nok ett skifte, nemlig det som avholdes på Skårstad våren 1742 etter Ola Persson. Sistnevnte etterlater seg da enka Gunnild Persdotter og seks barn. Nest eldste sønn, tyveåringen Per, må være identisk med den Per Olsen som senere (1756) «kaller seg Skårstad eller Kolberg». Per har også en to år yngre søster Ingeborg, men hun er helst identisk med den Ingebor Olsdatter «skorstad» (Skårstad) som 18.11 1744 gifter seg i Vardal med Jon Olsen «(H)oug» (Haug). Etter å ha studert det nærmeste slektsnettverket til Ingeborg Olsdatter Kolbergs kausjonister, føler jeg foreløpig ikke at tampen brenner. Vi vet at hun i 1765 ikke hadde slektninger i Biri (i hvert fall ingen som kunne tiltros vergemål), og at konfirmasjonen i Vardal i 1746 gir visse føringer for å finne fødselsåret. Var hun født i slutten av 1731 som datter av Ola Hunn må hun ha vært en forholdsvis ung konfirmant, i alle fall ut fra det faktum at flertallet av konfirmantene senere synes å ha vært 16 og 17 år gamle. Ola Hunn kan foreløpig ikke avskrives som far. Noen som vet noe mer om Ola Hunn og/eller Ingeborg Olsdatter Kolberg? Må jeg kanskje utvide søkeområdet for å komme i mål med denne saken?
  7. Ungkaren Torgeir Engebretsen nevnes uten tilholdssted da han 24. februar 1787 trolover seg Kari Pedersdatter fra Brynstad i Biri. Paret blir formelt å regne som ektepar 10. april. https://media.digitalarkivet.no/view/9294/175 I 1794 bor de ved Korsveien i Biri og da folketellingen tas opp i 1801, på Udal i Biri. Folketellingen gir følgende informasjon om familien på husmannsplassen ved Udal: Torger Engebretsen, 50 år, i 1. ekteskap og husmann med jord Kari Pedersdatter, 37 år og i 1. ekteskap Kari Torgersdatter, 12 år Engebret Torgersen, 9 år Klara Torgersdatter, 6 år Harald Torgersen, 3 år Så langt primærkildene. Nettet har mer å fortelle om husmannens slektsbakgrunn: På geni.com har en bruker oppført ham som sønn av Engebret Jonsen på Udal, og utstyrt ham med fem helsøsken og en halvbror: https://www.geni.com/people/Torger-Udahl/6000000017452377428 Til tross for den tilsynelatende sterke tilknytningen til Udal i Biri, nevnes ikke Torgeir i flere sentrale Biri-kilder hvor en ellers skulle kunne forvente at han er oppført. Han er f.eks: ikke funnet døpt i Biri ikke konfirmert i Biri ikke oppført i ekstraskattemanntallet 1766 fra Biri ikke nevnt i skiftene etter Engebret Jonsen og hans kone (ikke rukket å finlese alt) Har jeg oversett noe i disse kildene, eller er løsningen å finne i mindre tilgjengelige kilder som tingbøker, pantebøker eller i utarvingskifter fra helt andre gårder? Er takknemlig for henvisninger til kilder som kan fortelle mer om Torgeir, hans bevegelser og hans slektsnettverk, og forhåpentligvis avdekke om geni.com i dette tilfellet distribuerer Fake News eller bygger påstandene sine på ekte kildeforelegg.
  8. Jeg leter etter tilknytningen til militæret for 3 menn fra mine sønners slekt her på gården hvor vi bor (Audenhus/Oudenhuus i Fåberg). 1) Anders Hovelsen Huskelhus/Huschelhuus fra Biri født ca 1739, sønn av Hover Pedersen og Berte Olsdatter Huschelhuus, gift to ganger og bosatt på Huschelhuus i 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058258001387. Han tjenestegjorde 12 år i militæret er det sagt. Jeg skulle gjerne funnet ut mer om denne tjenestegjøringen. Hans sønn Anders Andersen tok over gården Audenhus i Fåberg. 2) Anders' eldste sønn Andreas ble født på Biri (Neråsen) 5.8.1816 https://media.digitalarkivet.no/view/9295/87030/16 og ved dåpen innskrevet i Compagnie Gill. Andreas var jo odelsgutt og burde tatt over gården normalt. Det skjer ikke. Han blir garversvend i Lillehammer, får to uekte barn med to ulike kvinner i 1849 og 1850 og flytter så til Christiania der han dør av tyfus i ung alder: i 1863. Kan Andreas ha tjenestegjort i militæret og det forårsaket at han ikke overtok odelsgården? 3) Andreas' yngre bror het Christian/Kristian. Hans eldste sønn het Andreas Kristiansen Oudenhuus. Han ble født i 1852 og var tvilling med Mathea. Dåpen er her. https://media.digitalarkivet.no/view/8934/128. Andreas bor på gården ved folketellingen i 1865, men ikke i 1875. Det sies at han døde i yngre alder, kanskje rundt 20 år. Det er sagt at han kan ha vært i Forsvaret. Stemmer det? Jeg har spurt om dette siste tidligere og kan forsøke å finne den tråden og lenke opp hit. For alle tre gjelder at jeg gjerne skulle visst hvordan jeg finner og forstår militær-strukturen på den tiden (har lest en del om det til nå uten å klare å finne ut av det) slik at jeg kan finne hvilke ruller jeg skal lete i. Jeg trenger også å finne ut hvor jeg finner disse rullene. Håper på hjelp.
  9. Hei. Jeg fikk så god hjelp her sist, at jeg ble helt overveldet. Siden det er så mange her som er kløppere på å søke opp mysterier, ber jeg om hjelp igjen. Denne gangen gjelder det Agnethe Bøvre fra Redalen. Hun er gifter seg med Peder Olaus Kristiansen i 1884 (No 9 her): SAH, Biri prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1877-1886, s. 278 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070116640059 Peder dør på Kval i Saksumdal i mars 1904: SAH, Fåberg prestekontor, Ministerialbok nr. 12, 1899-1915, s. 263 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10211205150240 Agnethe og Peder fikk flere barn. Her er de jeg har funnet: Kristian f. 10.05.1891: Dåp (no 21) SAH, Biri prestekontor, Ministerialbok nr. 9, 1887-1900, s. 31 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060425050038 Her ser man at det er notert at han emigrerte til Amerika i 1905 Hanna f. 08.04.1893: Dåp (no 9): SAH, Biri prestekontor, Ministerialbok nr. 9, 1887-1900, s. 42 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060425050050 Her er det notert at Hanna flytter tilbake til Biri i 1905 for så å utvandre til Amerika i 1907 Oline f. 10.04.1895: Dåp (no 12): SAH, Biri prestekontor, Ministerialbok nr. 9, 1887-1900, s. 58 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060425050066 Her er det notert at hun utvandret til Amerika samtidig som moren Agnethe, 1905. Peder, f. 04.07.1897: Dåp (no 25) SAH, Vardal prestekontor, H/Ha/Haa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1893-1904, s. 28 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060420020086 Her er det ikke notert noe om utvandring, i motsetning til på de andre barna... Mulig han døde tidlig, men det har jeg ikke klart å finne. I tillegg hadde de barna Klara, Azora, Pauline som alle døde tidlig I folketellinga 1900 bor familien på Bøvre. https://www.digitalarkivet.no/census/apartment/lf01037076000563 Så starter mine små mysterier i livet 🙂 : Spørsmål 1: Hva skjedde egentlig? På et tidspunkt etter 1900 flytter de til Kval i Saksumdal. Jeg har ikke klart å finne skjøte på at de kjøpte Kval, men et avisnotis fra den gangen sier at min oldefar kjøpte Kval av Agnethe Bøvre. (Se vedlagte notis fra Gudbrandsdølen sommeren 1904). Skjøtet viser imidlertid at han kjøpte det av Arne og Anders Halvorssønner Kval SAH, Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, H/Hb/Hba/L0025: Pantebok nr. I 25, 1904-1907, s. 58-59 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070122641391 Her ser man at Iver forplikter seg til føderåd for Agnethe i et gitt tidsrom, formodentlig fordi amerikareisen var planlagt da Iver kjøpte garden. Jeg har leita etter et skjøte som viser at Agnethe og Peder kjøpte garden. Foreløpig uten hell. En teori er at Peder og Agnethe ikke hadde betalt hele kjøpesummen, at det derfor ikke var skrevet noe skjøte. Slik sett eide i så fall ikke Agnethe og Peder garden, men det er vel noe spesielt, eller?? Er det noen som har vært borti noe lignende? Eventuelt har en annen teori om hva som kan ha skjedd her? Eller kanskje til og med finner et dokument som forklarer det hele? Spørsmål 2: Hvor det ble av Agnethe og barna? Jeg har, tidlig i leiken, notert at "Agnethe Bøvre reiser til USA med skipet «SS Friesland», med ankomst 6. november 1905", men jeg har slurvet og ikke notert meg kilde. Jeg lurer på om dette kan være sønnen Kristian sin grav, men sikker er jeg ikke: https://www.findagrave.com/memorial/73164475 Er det noen her inne som kan hjelpe meg med å finne ut hvor Agnethe og ungene ble av? Hvor bør jeg lete og hva er lurt å være obs på, i og med at disse emigrantene ofte skiftet navn etter at de kom over? Jeg ser at summen av innlegget er mye å be om, men jeg poster det likevel og setter pris på alle tilbakemeldinger. Hilsen Marianne
  10. Jeg viser til folketellingen for 1865 på Biri. Der finner en Ida Johannesdatter som datter av Siri Pedersdatter og Ole Børresen. Jeg regner med at Ole Børresen er stefar. Ida er da 12 år. Kirkebøker for Biri mangler i en period. Det kan bety at aldersangivelsen i 1865 er litt unøyaktig for Ida. Idas far ville jeg gjerne ha informasjon om. Moren Siri Pedersdatter er iht folketellingen i 1865, fra Fåberg Kan noen hjelpe med informasjon? Folketellingen 1865: http://da3.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60525&gardpostnr=861&merk=861#ovre
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.