Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'østre toten'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • The National Archives of Norway
    • Spør Arkivverket
  • The Digital Archives
    • Brukernes eget forum
    • Tyding av skannede kilder
    • Kilderegistrering
    • Spør Digitalarkivet
    • Arkiv
  • Miscellaneous
    • Tekniske tilbakemeldinger

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 3 results

  1. En av mine forfedre, totningen Halvor Persen, eller Pedersen om du vil, ble i følge en anonym bruker av Geni.com født 22.9 1765. Jeg kommer tilbake til denne datoen, for spørsmålet mitt dreier seg i hovedsak om dette er rett eller feil dato. Er det rett dato, er saken grei og vi har has på flere av hans forfedre. Er det feil, så har vi muligens et problem eller to å hanskes med. Først litt fakta om Halvor: Kalles ungkar «Halvor Pedersen Field» og piken «Helene Olsdatter Lie» ved vielsen våren 1800. Forloverne er Hans Fjell og Anders Lie. Etter ekteskapsinngåelsen flytter Halvor og Helene Olsdatter til Liødegården, hvor vi finner dem i årene 1801 og 1803, men trolig også våren 1806, i alle fall hvis «Ødelie» er en omskrivning av Liødegården, dvs. ødegården under gården Li. 14. april 1806 kjøper nemlig «Halvor Pedersen Ødelie» 8 lispund tunge 1 bismerpund smør i gården Haukås av Lars Hansen, som selv hadde sittet 7 1/2 år med eiendommen. Med unntak av 2 lispund tunge omfattet skjøtet hele landskylden i Haukås. Etter kjøpet blir Halvor og Helene bofaste gårdbrukere på Haukås. Dessverre for Helene så dør hun allerede våren 1808, men Halvor, barna og etter hvert hans nye kone, blir på gården. Halvor og Helene fikk sammen tre døtre: 1. Oline døpes i Hoff kirke 29.3 1801. Olines faddere er Kristian Lie og kone, Johannes Kolbjørnrud og kone og Ola «Brelie». Den lille familien gjenfinnes ikke i folketellingen 1801 for Oppland, så enten bodde de en kort periode utenfor fylket eller så er de rett og slett ikke registrert. 2. Agnete kommer til verden på Liødegården tidlig i 1803. Hun døpes 23.1. Fadderne er ovennevnte ektepar fra Kolbjørnrud, samt Ola Almst., Ola Fjell og Mari Li. 3. Pernille blir født på Haukås og døpes 15.2 1807. Alle hennes faddere bor da på Bonderud i Kolbu, og vi merker oss særlig Peder (Olsen) Bonderud. Han var fra Kolbjørnrud og Helenes bror. . Skifteretten varsles 30. april 1808 om at Helene Olsdatter Haukås er død og at enkemannen «Hans» (originalkilden har feilaktig Hans for Halvor) Pedersen etter bevilling av samme dato sitter i uskiftet bo, som etter hans tid skal deles med samfrender (disse navngis ikke). Tilbake til der vi startet, så er det muligens jeg som er opphavet til fødselsdatoen vi finner på Geni.com. På slutten av 80-tallet var jeg hyppig gjest på Toten økomuseum på Stenberg, hvor jeg benyttet meg av det rikholdige slektsarkivet. Som fersk i faget hadde jeg Arne Amundgård å støtte meg til, en bibliotekar med ualminnelig god trening i å bistå gjester med slektsfaglige spørsmål. Jeg hadde altså god faglig veiledning da jeg kom frem til at min forfar på Haukås trolig var identisk med den Halvor som ble døpt 22.9 1765. I ettertid er jeg blitt i tvil om vi egentlig fant beviser for at Halvor var døpt denne dagen. Var det eliminasjonsmetoden som ble brukt, og var jeg litt for raskt med å konkludere? Noen år senere distribuerte jeg anetavler til flere slektninger på Eina, og det er muligens opplysninger herfra som er brukt på Geni.com. Usikkerheten gjør at jeg på ny stiller spørsmålet om når Halvor var født og hvor han egentlig var fra. Vi har få holdepunkter til å besvare spørsmålet. Ved begravelsen høsten 1817 angis han å være 58 år gammel, altså født rundt 1759. I så fall hadde han såvidt bikket 40 år da han våren 1800 giftet seg for første gang. Bostedet var da gården Fjell i Hoff sokn på Østre Toten, men ekteparet flyttet snart til Liødegården hvor de i alle fall bodde i mars måned 1801, kort tid etter at den kjente folketellingen ble tatt opp. Halvor Persen og Helene Olsdatter ser for øvrig ut til å være uteglemt fra folketellingen i 1801, og vi går dermed glipp av en kilde som kunne ha korrigert en mulig feilangivelse. Er det feil i avskriften eller står vi overfor et tilfelle av slett registrering i 1801? Hvis noen sitter inne med opplysninger som kan bidra til å klare opp i denne problemstillingen, så setter jeg absolutt pris på det.
  2. Mia Nikoline Solli Kanestrøm

    Karl Lauritsen. Hvor er min oldefar og hans slekt nå?

    Hei. Driver med slektsgranskning og er på leting etter min oldefar. Hans navn var Karl Lauritsen. Jeg vet at han har bodd på østre eller Vestre Toten. Og at han fikk to barn med min oldemor Louise Kanestrøm. Hun har også gått med navnet Skogås, og heggelihaugen. Jeg vet at de var sammen på 60 tallet. men vet ikke noe mer en dette. Er det noen her som kan hjelpe meg og finne ut noe mer om han?
  3. En person døde 1964 i Oslo. Dødsfallsprotkollen forteller at avdøde hadde en gjenlevende bror (f. 1892), og at denne broren oppholdt seg på Garsjø pleiehjem, Kolbu st. Jeg antar da at det da må dreie seg om Kolbu i Østre Toten hvor man på Totenåsen finner vannet Garsjøen rett syd for Torsetra. Ser på kart at det omkring dette vannet er en del bebyggelse. Følger man veien derfra videre sydover havner man i Hurdal hvor man også finner navnet Garsjøen. Er det noen som har kjennskap til Garsjø pleiehjem og som kan stedfeste beliggenheten med mer nøyaktighet og kanskje fortelle noe om virksomheten der?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.