Jump to content
Arkivverket

Oldeforeldre til besvær- ukjente barn dukker opp og alle spor etter oldemor forsvinner etter 1919. Noen som kan hjelpe meg?


Hanne Berghagen

Recommended Posts

11 minutter siden, Unni Sæther skrev:

Det kan det godt være Grethe 🙂 Dødsannonsen til Mary Fjellheim her https://www.nb.no/items/4b6c46d831d76e29a4f61e6996989db4?page=27&searchText="mary fjellheim" Hennes datter Mona ( nå død) står først, etterfulgt av navnene på Marys dalevende søsken m/ ektefeller

Dette er riktig Mary🙂

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Unni Sæther skrev:

Det er jo ikke utenkelig at Gudrun bodde på Eina. Mannen var jo i henhold til vielsen du fant fra Ringsaker og det var jo ikke langt unna.

Eina ligger 15 minutter med bil unna Gran i retning mot Gjøvik. Det som ER litt rart er at hun da skal være begravet på Stalsberghagen gravlund som ut fra hva jeg kan lese meg til, ligger på Lillestrøm. 🥴

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke være fordi barna hennes bodde i nærheten da? Jeg finner ingen informasjon omkring dødstidspunktet for hennes mann- mulig han døde først og at de hadde tilknytning til Lillestrøm da?

Link to comment
Share on other sites

Til Sven. Slettes ikke utenkelig at det var riktig Ole du fant. Hadde vært greit å finne dødsannonser, men har ikke funnet noe på Gudrun uansett hvilke skrivemåter, navnekombinasjoner jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Unni Sæther skrev:

Til Sven. Slettes ikke utenkelig at det var riktig Ole du fant. Hadde vært greit å finne dødsannonser, men har ikke funnet noe på Gudrun uansett hvilke skrivemåter, navnekombinasjoner jeg har brukt.

Var ikke mye info å hente  her...  https://www.nb.no/search?q="ole evensen" "eina gamlehjem"&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=19530707&toDate=19571231&counties=Innlandet

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Unni Sæther skrev:

Det kan ikke være fordi barna hennes bodde i nærheten da? Jeg finner ingen informasjon omkring dødstidspunktet for hennes mann- mulig han døde først og at de hadde tilknytning til Lillestrøm da?

Nei, ingen av barna som bodde i nærheten av Lillestrøm.

Link to comment
Share on other sites

Da kan rett og slett informasjon omkring hennes gravplass fra MH være feil.  Ingen kilder på gravsted , men tror at det var den Gudrun Grethe fant dødsmeldingen på. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Unni Sæther skrev:

Til Grethe. Var datteren som ble adoptert bort datteren til begge eller var hun kun datter av Bernt?

 

I første innlegg i tråden står det at hun ble født på Rikshospitalet:

"Så kommer jeg brått over enda et barn, Erna Margrethe f.05.02.1910 - Rikshospitalet, her står det notert at barnet adopteres av sporvognskonduktør  Ole Ruud og Augusta Eriksen.". 

 

Her er dåpen:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000023005471

https://media.digitalarkivet.no/view/1847/107

 

Hun var født i ekteskapet mellom Bernt og Gudrun - trådstarter opplyser i første innlegg at de giftet seg 07.05.1909 i Johannes menighet i Oslo.  Det står også i merknadsfeltet på dåpen til Erna Margrethe. 

 

I det alfabetiske registeret til hjemstavnsprotokoller/-forhør for Kristiania fattigvesen 1910 finner jeg innført "Wien, Bernt Alexander Andersen, h. Gudrun" og blant annet datoen 04.02.1910 - det er rett før fødselen til datteren Erna Margrethe. Helt til høyre er det henvisning til selve hjemstavnsprotokollen - protokoll nr. 97, side (folio) 67, 26.

 

Oslo fylke, Hjemstavnsprotokoll nr. 29 (1910-1910), Protokollside, Side 211
Permanent bilde-ID: od20120202614915
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/od20120202614915
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-od20120202614915.jpg

 

Kan hende Gudrun var lagt inn på Rikshospitalets kvinneklinikk (kalt Fødselsstifelsen fram til 1914) på fattigvesenets regning?

 

Selve hjemstavnsprotokollene er ikke digitalisert på Digitalarkivet, men de oppbevares i Oslo byarkiv og er tilgjengelige på lesesalen der eller kanskje Byarkivet kan hjelpe deg med oppslag. På Byarkivets nettsider kan du lese mer om ulike kilder, blant annet om fattigvesenet: https://www.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_fattigvesen.asp

 

Her er kontaktinformasjon til Oslo byarkiv: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/#gref

Edited by Grethe Flood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da Erna Margrethe ble døpt, var adressen Dalbergstien 6. Men det ser ut som det står et lite minus foran adressen.  Samme adresse er også oppført i registeret til hjemstavnsforhørene. Jeg har undersøkt tellingslistene for Dalsbergstien 6 i den kommunale folketellingen 1910 for Kristiania - den ble tatt opp 01.02.1910. Men jeg kan ikke se at Bernt og Gudrun er innført i noen av tellingslistene. Legger inn lenke til forsiden av tellingslistene, så kan du sjekke selv - i fall jeg har oversett noe: 

 

Oslo fylke, Kristiania, Kommunal folketelling nr. 1-85 (1910-1910), Dokumentside, Side 13531 - forside:
https://media.digitalarkivet.no/view/113792/13532 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, her er lenke til vielsen 07.05.1909:

Oslo fylke, Johannes i Oslo, Ministerialbok nr. 10 (1907-1919), Viede 1909, Side 51
Permanent bilde-ID: kb20060515010092
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060515010092
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060515010092.jpg 

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Hanne Berghagen skrev:

Oldefar: Bernt Andersen Wien f.1882 - Gran på hadeland. Foreldre: Marie Torstensdatter f.11.11.1846 Gran og Anders Eriksen - Gammeeie, Gran

 

Bernt Andersen, født 15.05.1882:

Oppland fylke, Gran i Gran, Ministerialbok nr. 17 (1889-1897), Konfirmerte 1896, Side 145
https://media.digitalarkivet.no/view/3616/145

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er - også for ordens skyld - dødsfallet til Bernt Alexander i 1909:

Oppland fylke, Gran i Gran, Klokkerbok nr. 6 (1901-1911), Døde og begravede 1909, Side 217
https://media.digitalarkivet.no/view/6124/211

 

Oppland fylke, Gran, Grymyr i Gran, Ministerialbok nr. 22 (1908-1918), Døde og begravede 1909, Side 107
https://media.digitalarkivet.no/view/34033/96

 

Uekte født, senere legalisert (jeg synes det står det) barn av skomaker, står det ved dødsfallet. Kan det stå "Svend" = svenn (som f.eks. i skomakersvenn) B. Andersen = Bernt Andersen?? 

 

Oppland fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 2 (1899-1917), Dødsfallsprotokollside, Side 77
https://media.digitalarkivet.no/view/66101/130

 

Her er dåpen på Rikshospitalet (Fødselsstiftelsen) i 1908:

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 13 (1905-1908), Fødte og døpte 1908, Side 306
https://media.digitalarkivet.no/view/1846/319

 

Edited by Grethe Flood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Grethe Flood skrev:

Da Erna Margrethe ble døpt, var adressen Dalbergstien 6. Men det ser ut som det står et lite minus foran adressen.  Samme adresse er også oppført i registeret til hjemstavnsforhørene. Jeg har undersøkt tellingslistene for Dalsbergstien 6 i den kommunale folketellingen 1910 for Kristiania - den ble tatt opp 01.02.1910. Men jeg kan ikke se at Bernt og Gudrun er innført i noen av tellingslistene. Legger inn lenke til forsiden av tellingslistene, så kan du sjekke selv - i fall jeg har oversett noe: 

 

Oslo fylke, Kristiania, Kommunal folketelling nr. 1-85 (1910-1910), Dokumentside, Side 13531 - forside:
https://media.digitalarkivet.no/view/113792/13532 

 

Tusen takk for denne, jeg finner oldemor Gudrun på side 13533, hun står registrert som gift med et notat: Manden ukjent. Merkelig

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hanne Berghagen skrev:

Tusen takk for denne, jeg finner oldemor Gudrun på side 13533, hun står registrert som gift med et notat: Manden ukjent. Merkelig

Ja, det var rart, for i 1910 var de jo gift. 

 

I den statlige folketellingen 1910 bor Gudrun i Underhaugsveien 2 og er "Café Jomfru". 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392109544

Edited by Grethe Flood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Hanne Berghagen skrev:

De får barna Marry Alvilde Wien 06.12.1911 - Rikshospitalet,

Da datteren Mary Alvilde ble født i 1911, ser det ut som Bernt og Gudrun bodde på Lysaker i Bærum!

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 14 (1909-1912), Fødte og døpte 1911, Side 278
https://media.digitalarkivet.no/view/1847/285

 

Her står Bernt som "Skomagersvend" og det kan kanskje støtte opp under det jeg tenkte på ved dødsfallet til Bernt Alexander: at Svend = svenn, som i skomakersvenn. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Da datteren Mary Alvilde ble født i 1911, ser det ut som Bernt og Gudrun bodde på Lysaker i Bærum!

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 14 (1909-1912), Fødte og døpte 1911, Side 278
https://media.digitalarkivet.no/view/1847/285

 

Her står Bernt som "Skomagersvend" og det kan kanskje støtte opp under det jeg tenkte på ved dødsfallet til Bernt Alexander: at Svend = svenn, som i skomakersvenn. 

 

 

 

Ja, jeg tror du kan ha rett i det. Spørsmålet blir jo da om Bernt kan ha tatt med seg gutten hjem til sine foreldre på Gran i og med at han dør der. Foreldrene til Gudrun utvandret til Minnesota på begynnelsen av 1900 så da var vel det kanskje et naturlig valg i og med at Bernt og Gudrun ikke var gift. Jeg tror for øvrig ikke at de kan ha vært så fattige (Som det blir nevnt i et innlegg over) Jeg har portrettbilder av de som må være fra rundt denne tiden og det var vel ikke så mange under middelklasse som hadde råd til dette.

Link to comment
Share on other sites

Til Hanne. Når det gjelder fattigdom og fotografering, så var det vanlig med låneklær til fotografering. En skomakersvenn var dessverre langt unna middelklassens innkomster.

Til Grethe. Teorien Svenn= Svend synes fornuftig.

Til begge. FT for 1910 inneholder etter min mening så mye feil, både mht. fødselsdato/år, sivilstand, at den tror jeg en ikke skal stole på.

Jeg fant 5 av mine slektninger fra FT1920 ( ikke så mange kommuner fra min familie er klare ennå) og sjekket hvorvidt denne tellingen så ut til å være noe bedre.

4 av 5 hadde feil opp mot kirkebøker....... Jeg så imidlertid at det var lagt inn merknader ved 2 av de.

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Unni Sæther skrev:

Til begge. FT for 1910 inneholder etter min mening så mye feil, både mht. fødselsdato/år, sivilstand, at den tror jeg en ikke skal stole på.

Den digitale versjonen skal være et speilbilde av den originale tellingen - så det som er registrert i den digitale versjonen er som regel det som også står i den originale tellingen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.