Gå til innhold
Arkivverket

Slekt og Data, Takk for meg, det var morssomt så lenge det varte.


Niels Hegge

Recommended Posts

Jeg oppdaget i dag att den nye "plattformen" var på plass og jeg kan ikke lengre stille spørsmål, eller hjelpe andre som mangler informasjon som jeg har. Att man har valgt en løsning hvor det ikke går å logge seg inn om man ikke er medlem er nok med  forhåpning om å få nye medlemmer, at det er vanskelig og dyrt, det kjøper jeg ikke!

Så takk for meg

Vennlig hilsen

Niels Hegge

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har fått mye hjelp via Slekt og data sitt forum og jeg har også gitt mye hjelp.

Det var moro å være med!

Dessverre har jeg ikke mulighet til å bli med når det kun blir betalingsløsning.

Vi så det vel komme når de "ødela" søkemulighet på gravminnene. Der får jeg heller ikke bidratt med bilder lenger.

 

Så Adjø til Slekt og Data fra meg også!😪

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rett som det er, at det plutselig dukker opp ny info i en 10-15 år gammel tråd i disnorges gamle forum. Skal ikke en gjest ha mulighet til å komme med en respons på det? Jeg har flere tråder som er 'åpne', uten at jeg har kommet fram til en skikkelig konklusjon. Jeg synes det har vært greit å søke, og få svar spesifikt i et lokalt område. Forumet til Digitalarkivet er ofte litt for stort for å ha en god oversikt.

Jeg er redd forumet til slektogdata ikke får så mange nye medlemmer.  😞

 

Den opprinnelige utgaven av denne teksten kunne jeg forøvrig ikke legge inn i disnorge forumet, jeg vet ikke om det allerede er permanent stengt for gjester, eller bare skyldes serveroppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Den opprinnelige utgaven av denne teksten kunne jeg forøvrig ikke legge inn i disnorge forumet, jeg vet ikke om det allerede er permanent stengt for gjester, eller bare skyldes serveroppgradering.

Du kan framleis legge inn i det gamle forumet, men det er vistnok berre eit tidsspørsmål før det blir fjerna. Og då forsvinner nok alt som ikkje er overført til det nye forumet også....

 

Mvh

Ingmar😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som eier og kan bestemme over egne innlegg på et forum som har vært åpent for alle?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vigdis Olsen skrev:

 

Jeg har fått mye hjelp via Slekt og data sitt forum og jeg har også gitt mye hjelp.

Det var moro å være med!

Dessverre har jeg ikke mulighet til å bli med når det kun blir betalingsløsning.

Vi så det vel komme når de "ødela" søkemulighet på gravminnene. Der får jeg heller ikke bidratt med bilder lenger.

 

Så Adjø til Slekt og Data fra meg også!😪

Det er feil at du ikke kan bidra med bilder på Gravminner. Det kan alle gjøre, medlem eller ikke-medlem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å betale. Det er jo for ett år av gangen, så man kan jo velge det bort ved neste forfall. Jeg har søkt så mye i gravdatabasen der, og kommer til å bruke den mer, så jeg syntes det var greit nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ei melding på det gamle Slektsforumet blir det opplyst at det jobbast med ein Gjestetilgang på det nye forumet.

 

Så då er det eit håp om at dette vil ordne seg 🙂

 

Mvh

Ingmar 😎

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt medlemskap er modent for fornying nå og det kommer jeg til å gjøre, men foretrekker dette forumet. Synes også den nye gravminnedatabasen er tyngre å bruke enn den gamle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Renate Hagen skrev:

Mitt medlemskap er modent for fornying nå og det kommer jeg til å gjøre, men foretrekker dette forumet. Synes også den nye gravminnedatabasen er tyngre å bruke enn den gamle.

Jeg synes også den nye gravminnebasen er tyngre å bruke. TRist at når man får noe nytt så er det ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Jeg synes også den nye gravminnebasen er tyngre å bruke. TRist at når man får noe nytt så er det ikke bedre.

Det paradoksale er at Slekt og Data fikk flere hundre tusen kr i statlig støtte for å gjøre databasen mer utilgjengelig. Også for de som gratis har bidratt til gravminneregistrering

Endret av Lars O. Wangensteen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2021 den 8.48, Lars O. Wangensteen skrev:

Hvem er det som eier og kan bestemme over egne innlegg på et forum som har vært åpent for alle?

Ja si det? Et innlegg nå enten det er i gratisavisa eller anna fora kan du vel ikke gjøre så mye med. Du kan vel heller ikke gjøre så mye med innlegg du skrev i det gamle brukerforumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Helge Bjerkevoll skrev:

Ja si det? Et innlegg nå enten det er i gratisavisa eller anna fora kan du vel ikke gjøre så mye med. Du kan vel heller ikke gjøre så mye med innlegg du skrev i det gamle brukerforumet. 

Brukerforumet har alltid vært gratis, mens DIS eller Slekt og Data er blitt en betalingstjeneste. Det er stor forskjell på det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2021 den 8.48, Lars O. Wangensteen skrev:

Hvem er det som eier og kan bestemme over egne innlegg på et forum som har vært åpent for alle?

Spørsmålet kan oppfattast juridisk, moralsk, retorisk, og på ymse anna vis...

 

juridisk er vel svaret om lag sånn:

-du eig innlegga dine.  Dersom dei har "verkshøgde" har du opphavsrett.  Då kan ingen klippe ut tekst og bruke dei som sine eigne verk, eller kopiere og gje dei ut i noko form, utan løyve frå deg eller arvingane dine inntil 70 år etter at du er død (eller i 70 år etter publisering, om du er anonym). Etter det, er det fritt fram.

- når du har posta dei på eit forum, har du gjeve forumet lov til å vise dei "til evig tid". Andre brukarar kan sitere deg, sånn eg har gjort her. Du har ikkje noko krav på at forumet skal vise innlegga dine (eller at forumet skal eksistere).

- dersom innlegget ikkje har verkshøgde, kan kven som helst kopiere og bruke det.

 

Parallellen til lokalavisa er at når du har sendt inn eit innlegg, har dei rett til å trykke det. Etterpå kan du ikkje krevje at dei går til alle bibliotek og sladdar innlegget ditt, eller dreg inn det aktuelle nummeret. Du har heller ikkje noko krav på at bladet skal vere tilgjengeleg for alle. (Andre lover pålegg utgjevaren deponering og nasjonalbiblioteket å kunne gjere det tilgjengeleg - men du er ikkje part i desse reglane.)

 

moralsk, kanskje noko sånt:

- det er vel ei allmenn forventning om at eit forum under ein seriøs organisasjon held orden på sakene sine, at dei knyter innlegget ditt til ditt namn, 

og er tilgjengeleg ganske lenge, men ikkje til evig tid.

- det er for seint å angre når du har trykt på "send"

 

retoriske spørsmål har vel ikkje noko svar(?)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Renate Hagen skrev:

Mitt medlemskap er modent for fornying nå og det kommer jeg til å gjøre, men foretrekker dette forumet. Synes også den nye gravminnedatabasen er tyngre å bruke enn den gamle.

Jeg syntes den nye løsningen er lettere, uten alle nedtrekksmenyene. Men smak og behag, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kommet med flere svar til andre i Dis sitt slektsforum - enn jeg har fått svar på egne spørsmål.  Jeg har hele tida prøvd å begrunne mine svar med henvisning til kilder, for å få solide og godt begrunna svar.

 

I dag ba jeg administrator for slektsforum, om at samtlige av mine innlegg skal slettes, slik man har krav på iht Lov om behandling av personopplysninger - artikkel 17.  "uten ubegrunnet opphold" - som det heter i lovteksten.

 

Så jeg venter spent på svar fra slektsforums administrator.

 

Jeg vil hevde at siden forutsetningene har blitt endret (fra understrekning av at forumet var gratis - til en høy årlig medlemsavgift for alle) har jeg rett på å få alle mine bidrag slettet.  Så jeg er overhodet ikke enig i den som henviser til at lokalavisa eier dine innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallvard Bragstad skrev:

 

 

Jeg vil hevde at siden forutsetningene har blitt endret (fra understrekning av at forumet var gratis - til en høy årlig medlemsavgift for alle) har jeg rett på å få alle mine bidrag slettet.  Så jeg er overhodet ikke enig i den som henviser til at lokalavisa eier dine innlegg.

Så om ei nettavis finn ut at de går over til ei abonnementsløsning som krever innlogging kan du kreve alle dine innlegg fjernet?  

 

Nå er heller ikke omlegging av Slektsforum (som av datatekniske løsninger var nødvendig) gjort for å få inn mer penger. Å legge inn hundretusener av innlegg søkbare til et nytt fora har nok krevd en stor innsats av noen få datakyndige. Og når medlemsorganisasjonen Slekt og Data hadde gått over til en ny plattform var det klart at også et nytt slektsforum måtte ligge på samme plattform.

For å ha full glede av dette forum (Digitalarkivets brukerforum) så kreves medlemsregistrering, og du er da medlem av hele Digitalarkivet. På samme måte er det med Slekt og Data som er en frivillig organisasjon som baserer det meste av drifta på medlemskontingent. 

Og det er ikke av vrangvilje eller for å tjene penger at det har blitt slik det er. S og D lanserer sitt nye forum uten at det er fullkomment, og mye må nok gå seg til over tid. Og blant annet så ser en også på løsninger for å kunne tilby "Gjesteskribenter" uten at jeg vet hvordan dette kan løses.

Jeg synes ikke vi skal legge vrangsida til og være så fordømmende. Slektsforum er et forum med en utrolig stor database som ligger åpen for alle, jeg siterer fra S og D sine sider:   "Alle, medlemmer og ikke-medlemmer er velkomne til å søke i Slektsforumet. Men muligheten til å poste spørsmål og svar, og abonnere på underfora, er for medlemmer. Det kan nok flere synes er rart. Bakgrunnen for dette er først og fremst teknisk og økonomisk, og ikke vond vilje."

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den løsningen DIS har valgt vil man ikke ekskludere brukere? Jeg vil anta at det er flere utenfor og innenfor landegrensene som ønsker å stille ett spørsmål uten å bli medlemmer og betale en avgift. Vil ikke dette bli et forum for de 11000 betalende medlemmene i DIS på lik linje som full tilgang til funksjonaliteten til Gravminner?  Jeg er enig med Vigdis tidligere i denne tråden at bruker skillet på gravminner var et forvarsel.

 

Å betale medlemsavgift for å få tilgang til DIS forumet og for det meste å hjelpe andre er ikke så aktuelt for min del. Da hjelper jeg heller noen på dette forumet så lenge det er gratis å være medlem.

 

Det er mange på dette forumet som legger ned utallige dugnadstimer for å hjelpe andre. Satt på spissen: tenk om de samme måtte betale medlemsavgift for å gjøre en dugnad for å hjelpe andre? De 10-20 mest aktive «eksperter» med å svare på slekter som ikke er deres egne burde ha hatt en utmerkelse for sin innsats for å hjelpe andre! Uten disse «ekspertene» vil dette forumet blitt mye fattigere.

 

Jeg vil nok savne tilgangen på landsdekkendesøk på gravminner på DIS, men for meg er ikke den verdt medlems avgiften. Prinsippet med å oppfordre til dugnad med å legge inn foto (som alle kan gjøre medlemmer eller ikke) med den ene hånden for så å kreve medlemsavgift for å gjøre søk på høyere nivå enn kommune med den andre blir helt feil for meg.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #23:

 

Eg kan ikkje dy meg:

 

Eg har i lengre tid tenkt på DIS-Forum som noko «si-rumpa».  For nokre år sidan fekk eg hjelp der til å løysa eit par utfordringar, men gong etter gong opplevde eg at einskilde spørsmålsstillarar sendte dei same spørsmåli til Brukarforum som til DIS-forum, noko som ofte førte til «dobbeltarbeid»!  Då er det mykje meir oversiktleg å jobba med EITT forum der alle spørsmåli vert stilte berre ein gong!

 

Gratis brukarforum finn me mellom anna i Noreg, i Tyskland, i Nederland, i Belgia, i Luxembourg, og det tyske Ahnenforschung.net har avdelingar som tek seg av Austerrike, Sveits og dei tidlegare tyske busetningsområdi i Frankrike, Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Ukraina (Galizien), Romania og Russland.  Til og med i det norske Amerika finn me gratis Brukarforum!

 

Korleis det er med Sverige, Danmark og Finland veit eg ikkje..., men Danmark pleide i alle fall vera gratis!

Endret av Lars E. Øyane
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp forsøkt å logge meg inn som gjest i disnorge.no/slektsforum, men ble sendt videre til den nye nettsiden, med beskjed der om at jeg må logge meg inn som medlem hvis jeg ønsker å spørre eller svare i forumet. Det er jeg ikke. Jeg har sendt dem en epost hvor jeg spurte en - etter omstendighetene - relativt inkompetent ledelse om hva f... de driver med, og at det ikke er mulig å finne et eneste sted hvor det er opplysninger om endringene. Bortsett fra rykter, bl.a. i dette og andre innlegg.

Så jeg sa 'Takk for meg'.

Jeg har kopier av alle mine pågående søk og innlegg i disnorges forum, så jeg kommer til å publisere dem her i dette forumet, i håp om at endel av de gamle gjestene i disnorgeforumet er å finne her, og kanskje kan bidra.

Jeg la også til at den nye nettsiden til Slekt&Datas forum er den mest rotete og uoversiktlige nettsiden jeg noensinne har sett. Og jeg har sett mange de siste ~30 årene.

 

Sitat

Jeg tror dette er slutten for DIS.

Det tror jeg også. De fleste 'moderniserte' forumer går nedenom og hjem når folk ikke lenger føler seg hjemme der.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars E. Øyane skrev:

Gratis brukarforum finn me mellom anna i Noreg, i Tyskland, i Nederland, i Belgia, i Luxembourg, og d

jeg jobber mye opp mot Nederland og Danmark må bare bekrefte  at i Nederland har jeg hvis vi ser bort fra de to store kildene "Open Archives" og "Amsterdam" i tilegg ca 25 andre gratis kilder fra diverse "fylker"

Så har derfor alltid forfektet at Norge ligger litt etter, til ekstrem irritasjon for "bedreviterne"-------------------

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hallvard Bragstad skrev:

I dag ba jeg administrator for slektsforum, om at samtlige av mine innlegg skal slettes, slik man har krav på iht Lov om behandling av personopplysninger - artikkel 17.  "uten ubegrunnet opphold" - som det heter i lovteksten.

 

Så jeg venter spent på svar fra slektsforums administrator.

eg svarar ikkje for administrator....

 

Men eg er vel litt spent på korleis du får innlegg på slektsforum til å passe med definisjonen av "personopplysningar"  i lova du viser til.

Særleg dersom du har følgt relgelen forumet har (og har hatt) om å ikkje omtale levande personar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ertesvåg skriver:
"Men eg er vel litt spent på korleis du får innlegg på slektsforum til å passe med definisjonen av "personopplysningar"  i lova du viser til."

 

I ett av mine siste svar på slektsforum (nå en betalingstjeneste), kunne jeg opplyse at vedkommende det ble spurt om var min farfars onkel, født på gården som min familie eier.  Jeg hadde opplysninger som IKKE finnes i offentlige arkiver (som jeg kjenner til).

 

Jeg har altså gitt personopplysninger som knytter MEG til en person - selv om denne personen IKKE er i live - som du skriver.  Det er altså MEG og MINE opplysninger jeg vil ha slettet fra denne betalingstjenesten.

 

Noe jeg anser som et rimelig krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.