Gå til innhold
Arkivverket

Samar i militærrullene


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Det er ikkje mange samar som er oppførte i militærrrullene for Vefsn. Ved søk i Svein Edvardsens avskrifter finn eg 5 i 1814, og for alle desse står det "Lap av fødsel". Som ved "Huusmand Poul Olsen" på "Jordbechslæt", nedst til venstre her: https://www.digitalarkivet.no/ru20111215603221

 

Eg tolkar dette slik at samar (eller lapper) normalt ikkje skal vere å finne blant det "indrullerede Mandskab", men at personar som er samisk fødde, men lever som bumenn, skal innrullerast. Er det nokon som ut frå eigne røynsler tør kommentere denne tolkinga?

 

Og endå betre: Er det nokon som veit om det finst nokon instruks for denne problemstillinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Skorpen skrev:

Er det nokon som ut frå eigne røynsler tør kommentere denne tolkinga?

Jeg kan svare bare for mitt område, øyene vest for Tjeldsundet: Heller ikke "finner" (bufaste sjøsamer) dukker opp i de bevarte militære rullene før like etter 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2021 den 13.26, Johan I. Borgos skrev:

  Heller ikke "finner" (bufaste sjøsamer) dukker opp i de bevarte militære rullene før like etter 1800.

Vi har gode militærruller frå 1809 til 1835, og her er bygdesamane berre unntaksvis oppført. Fjellsamar er aldri oppført, det eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Vi har gode militærruller frå 1809 til 1835, og her er bygdesamane berre unntaksvis oppført.

Jeg antar "dine" bygdesamer" tilsvarer "mine" sjøsamer/markesamer, da stemmer tidspunktet for tidligste innføring i sesjonsrullene godt. Det kan tyde på pålegg fra myndighetene om å ta dem med, men der er jeg ærlig talt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.