Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker fra Koshkonong Prairie, Dane county, Wisconsin


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes kirkebøker på nett etter "Norwegian Lutheran Congregation on Koshkonong Prairie in Dane and Jefferson Counties, Wisconsin Territory"? Kirken ble grunnlagt i 1844.

Finnes det en samlet oversikt over hvilke norsk-lutheranske kirker i Dane county som har etterlatt seg kirkebøker, som finnes på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Christer Kjølsrud said:

Er det noen som vet om det finnes kirkebøker på nett etter "Norwegian Lutheran Congregation on Koshkonong Prairie in Dane and Jefferson Counties, Wisconsin Territory"? Kirken ble grunnlagt i 1844.

Finnes det en samlet oversikt over hvilke norsk-lutheranske kirker i Dane county som har etterlatt seg kirkebøker, som finnes på nett?

 

Kirkebøker fra ELCA er funnet fra Ancestry. com.

 

U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

 

Dane County

 

Blue Mounds Congregation 

Hauge Lutheran Congregation 

Norwegian Evangelical Lutheran Church 

Perry Norwegian Lutheran Church 

Primrose Norwegian Evangelical 

 

Jefferson Prairie, Rock County

 

Jefferson Prairie Church 

Norwegian Lutheran Congregation 

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

Menighetsoppføring for Jefferson Prairie, Rock County fant også i

 

867ScreenShot20210209at.png

Takk for innsatsen, Anton 🙂  Men jeg ble litt forvirret da jeg så at Jefferson Prairie ligger i Rock county. Koshkonong Prairie-kirken lå i Dane county og hadde medlemmer fra Dane og Jefferson counties. Koshkonong creek er ei elv som løper langs grensen av disse to fylkene. Jeg ser også at kirken du viser til, ble grunnlagt av C.L. Clausen, en trofast sliter i Sør-Wisconsin. Koshkonong prairie-kirken ble grunnlagt av J.W.C. Dietrichson, og etter 1850 var A.C. Preus prest der.

Jeg skal sette meg inn i de kirkene i Dane, som du fant. Kanskje "min" kirke skjuler seg bak et av disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Christer Kjølsrud said:

Takk for innsatsen, Anton 🙂  Men jeg ble litt forvirret da jeg så at Jefferson Prairie ligger i Rock county. Koshkonong Prairie-kirken lå i Dane county og hadde medlemmer fra Dane og Jefferson counties. Koshkonong creek er ei elv som løper langs grensen av disse to fylkene. Jeg ser også at kirken du viser til, ble grunnlagt av C.L. Clausen, en trofast sliter i Sør-Wisconsin. Koshkonong prairie-kirken ble grunnlagt av J.W.C. Dietrichson, og etter 1850 var A.C. Preus prest der.

Jeg skal sette meg inn i de kirkene i Dane, som du fant. Kanskje "min" kirke skjuler seg bak et av disse navnene.

 

 

Er dette kirkene du leter etter? De er plassert under Stoughton, Dane County.

 

Christ Lutheran Church 

First Lutheran Church 

Koshkonong 

West Koshkonong 

 

Koshkonong-oppføring begynner i 1844.

 

 

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

 

 

Er dette kirkene du leter etter? De er plassert under Stoughton, Dane County.

 

Christ Lutheran Church 

First Lutheran Church 

Koshkonong 

West Koshkonong 

 

 

Ja, den er det vel kanskje! Jeg vet at menigheten var fordelt på en vestlig og en østlig kirke. Jeg skal ta en runde på kartet og på google. Fant du den også på Ancestry?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Christer Kjølsrud said:

Ja, den er det vel kanskje! Jeg vet at menigheten var fordelt på en vestlig og en østlig kirke. Jeg skal ta en runde på kartet og på google. Fant du den også på Ancestry?

 

 

Ja, på Ancestry.com. Det er en av ELCA-kirkene. Her er en av de tidligste postene.

 

Ole Vardy

 in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name:Ole Vardy

Baptism Age:2

Record Type:Baptism 

Birth Date:Jun 1842

Baptism Date:13 Oct 1844

Baptism Place:Stoughton, Wisconsin, USA

Father:Gunnard Olsen Vardy

Mother:Guss Peders

Church Name:Koshkonong

Church Location:Stoughton, Wisconsin

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har transkribert gifte Dane Co. 1860-1877.  Laget en exelfil  med alle kirkebøken i USA som jeg ahr tilgang til filmene. Nå har jeg hatt datakræsh fler ganger pg finner foreløpig ikke igjen denne fila.   Har forøvrig transkribert fra Fillmore county,  Gooser og noe i IOWA. Meeker County, Moorhead, Otter Tail Co (Ringsaker Church), Rock Co. WI,  Såring.  TRaill ND. Trysil Church , Wahgington, Winnieshiek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hans Myhre skrev:

Jeg har transkribert gifte Dane Co. 1860-1877.  Laget en exelfil  med alle kirkebøken i USA som jeg ahr tilgang til filmene. Nå har jeg hatt datakræsh fler ganger pg finner foreløpig ikke igjen denne fila.   Har forøvrig transkribert fra Fillmore county,  Gooser og noe i IOWA. Meeker County, Moorhead, Otter Tail Co (Ringsaker Church), Rock Co. WI,  Såring.  TRaill ND. Trysil Church , Wahgington, Winnieshiek.

Det høres jo ut som et skattekammer! Jeg synes det er vanskelig å søke på amerikanske søkesider. Det er så dårlig transkribert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig fra Hadeland og iogmed at jeg hadde tilgang til filemer fra de amerikanske kirkebøkene så leita jeg etter emigranter fra Hadeland og skrev av de filmene det var noe i + flere. Nå bor jeg på Nes i Ringsaker og jobber med å finne igjen emigrerte derfra.   De jeg har transkribert er enkle å søke i.  Det sprørs jo bare hva du er ute etter.  I tillegg har jeg tilgang på mange filmer, blant annet alle fra Dane Co.  hvor det er utrolig mange forskjellinge menigheter ihvertfall 26..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.