Gå til innhold
Arkivverket

AMF transkriberinger. Ble det ikke gjordt en kontroll før digitalisering?

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

On 11/15/2021 at 6:04 PM, Leif B. Mathiesen said:

Jeg hadde forkasttet filen øyeblikkelig.

Om ikke, burde det stått en stor rød faretrekant digitalisert av eller birdragsyter er AMF.

Jeg støtter Leif helt her ikke bare inneholder dataene fra AMF utrolig mange «morsomme» transkriberinger men også andre feil. Nå oppdaget jeg nylig også ved hjelp av svar fra DA at det eksisterer tilfeller hvor det er radforskyvninger i det publiserte materiale. Dette var for dåpslister. Om dette gjelder bare for DA vet jeg ikke da jeg ikke fant samme data i basene til FS og A.

I dette tilfelle er navnet på foreldrene flyttet 7 rader opp i forhold til barnet, mens løpenummer var forskyvet men disse bare med en rad.  Jeg sjekket ikke for hvor stor del av de digitaliserte dåpslistene for denne kirkeboken som hadde denne feilen. Håper bare at dette er et unikt tilfelle.

Men når dette kommer i tillegg til alle de «morsomme» transkriberingene så sitter man igjen med et inntrykk av kan man ikke kan stole på resultatet man får av sine søk.

Som jeg skrev i en parallell tråd.

Dei nye kyrkjebøkene i Digitalarkivet - det vrimler jo av feil!? - Page 2 - Brukernes eget forum - Arkivverket

"Som skrevet utrolig mange ganger tidligere noen har vært heldige og funnet nye personer - flott, men andre har ikke funnet noen. Men har de som ikke fant noen vært uheldig på grunn av en dårlig transkribering, dårlige søkekombinasjoner eller eksisterer det ingen personer for eksempel barn å finne. Nå kan man ikke lengre stole på sine søkeresultater.

Selvsagt bør og skal man sjekke originalen for korrekthet av transkriberingen, men da må man være i stand til å finne den transkriberte posten først.

At stedsnavn blir transkribert feil av utlendinger det har jeg ingen problem med å akseptere, for feil gjør også nordmenn her. Transkriberingen av 1801-tellingen manglet i mange år personer fra en gård i mitt området. Når kommunen har gårdsnavn ikke langt fra hverandre geografisk som Verstad, Fjerstad, Herstad og Ferstad har jeg full forståelse for at feil oppstår. De tidlige transkriberingene av FS, som forresten har en veldig god kvalitet, utelot for det meste stedsnavn/gårdsnavn."

Nå skal ikke databasene til DA svartmales helt, feil forekommer overalt hvor data digitaliseres eller transkriberes. Jeg har også funnet mange feil i amerikanske folketellingslister som ligger på Ancestry. Hvor det som skal være personer født i Norge er transkribert født i Minnesota på 1830-40 tallet før staten er etablert. 

Datatekninsk er det vel ingen begrensinger i å legge inn regler over hva som skal aksepteres før en publisering, da kan foreksempel stedsnavn og unormale navn flagges i foreksempel excel med en fargekode. Slik at disse kan kan sjekkes opp.

Men når det eksisterer så mange tråder og forskjellige inlegg om feil må jo feilprosenten være veldig høy, noe som bør være alarmerende.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At samarbeidspartene AMF gjør en gratis registrerings dugnad for DA og gir filene gratis til DA er det korrekt? 

Det var vel en utvekslingsavtale som lå i bunn.

Det stemmer sikkert at DA ikke har betalt i penger for AMF dataene, men AMF fikk tilgang på veldig mye norsk materiale både transkriberinger og skannede kilder.  Etter hva som har blitt skrevet av DA i tidligere tråder.

Alle de skannede kirkebøkene blir søkbare i Digitalarkivet (1815-1900-tallet) - Brukernes eget forum - Arkivverket

«Hva slags avtale er dette?

Dette er en utvekslingavtale. De mottar bilder av skannede emigrantprotokoller, folketellingene 1801, 1865, 1875, 1885, 1900 og 1910.

De mottar våre transkribering for de samme folketellingene, der vi har rettighetene.

De mottar bilder av kirkebøkene fra 1815 og opp på 1900-tallet.

De mottar ikke våre transkriberinger av kirkebøkene.

Data vi mottar fra samarbeidspartnerne er data som Arkivverket da eier.»

Den flittige dugnadsgjengen som gjør korrigeringer på de mottatte data, blir disse korrigeringene da delt med AMF igjen? Dette har jeg spurt om tidligere (i 2021) uten å få noe svar fra DA. Så hvis så er DA med  gjøre en gratis dugnad først og fremst for seg selv, men også for betalingstjenestene i A & M?

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider