Jump to content
Arkivverket

Anne Marie Dreier/Drejer/Dreyer (Ca. 1787 - 1857) - Gift med klokker Paul Andreas Antoni Paulsen (1775 - 1835) - Hvor ble Anne Marie født?


Frank Marton Pedersen

Recommended Posts

11 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

At det bare er en Jacob Dreyer i Trondheim i 1801, betyr at han høyst sannsynlig har et barn med navn Ane  også, ...

 

Hvorfor ?  Fordi hans mor heter Ingeborg Anna [Jacobsdatter Holch] ?

I så fall er vel dette en litt spinkel grunn til å forvente at han skal døpe en datter Anna (Ane/Anne) ?

 

Kjenner vi foreldrene til hans hustru Martha Olsdatter (f. ca. 1753) ?  Hun var vel da i live ved skifteslutningen den 8. august 1833 etter ektemannen Jacob Eliassen Dreyer, som døde 3 Feb 1814.

(I debatten du linker til litt lenger opp her står det at hun døde i 1812 ...)
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

1: Jacob Dreyer Poulsen (oppkalt etter morfar ? kan være et meget godt spor videre !)

2: Anton Martinus Poulsen (oppkalt etter farfar)

3: Aletha Poulsen (oppkalt etter farmor)

3: Rebekka Poulsen (oppkalt etter Rebekka Hansdatter ?, som var fosterbarn i FT 1801 hos foreldrene til din Paul Andreas Antoni Paulsen. Hun skal være datter av Hans Femmer og Margrethe Maren Leth Hass - paret gift 1784 i Steigen - barn født Kvitnes i Hadsel - faren skal være død i Bjørnør med oppføring fødested Trondheim)

4: Martha Johanna Poulsen

5: Ingeborg Kristine Poulsen

6: Anne Maria Poulsen

 

Her er det noe galt med numreringen, og det nevnes 7 barn (2 sønner og 5 døtre), ikke 6 ('2 sønner og 4 døtre').
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Per Nermo skrev:

Hvorfor ?  Fordi hans mor heter Ingeborg Anna [Jacobsdatter Holch] ?

I så fall er vel dette en litt spinkel grunn til å forvente at han skal døpe en datter Anna (Ane/Anne) ?

Dette fordi vi vet at det er en med navn Ane Jacobsdatter Dreyer som konfirmerer seg i Bakke sokn i Trondheim i 1799, som i tillegg er 15 år. Denne piken må ha en far med navn Jacob. Med mindre denne faren har flyttet, dødd eller annet på 2 år før folketellingen, vet vi at Jacob Eliassen Dreyer har dette barnet, da han er den eneste med dette navnet i 1801 i Trondheim.

 

7 timer siden, Per Nermo skrev:

Kjenner vi foreldrene til hans hustru Martha Olsdatter (f. ca. 1753) ?  Hun var vel da i live ved skifteslutningen den 8. august 1833 etter ektemannen Jacob Eliassen Dreyer, som døde 3 Feb 1814.

(I debatten du linker til litt lenger opp her står det at hun døde i 1812 ...)

Jeg tror ikke vi kjenner navnet til Marthas foreldre. Hun døde etter 1814, ja. Dette vet vi fordi hun både er nevnt i skiftet hans i 1833 og lagde dødsannonse i avisen til Jacob i 1814. I debatten har de nok notert feil døds år.

 

7 timer siden, Per Nermo skrev:

Her er det noe galt med numreringen, og det nevnes 7 barn (2 sønner og 5 døtre), ikke 6 ('2 sønner og 4 døtre').

Ja, stemmer at dette er feil nummerering. Dette sitatet er fra side 1 i dette emnet. Jeg har notert den riktige rekkefølgen på side nr 2.

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

På 14.8.2023 den 23.01, Per Nermo skrev:

Det er selvfølgelig mulig at den da ca. 30 år gamle (enken ?) Martha Olsdatter fikk Anne Marie u. e. med den 10 år yngre Jacob Eliassen Dreyer

I folketellingen i 1801 står det at både Martha og Jacob er i første ekteskap, tror ikke hun er enke: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434009062. Hun skal likevel ha hatt barnet Ole Olsen Steen som man ser i samme lenke. Det er derfor ikke usannsynlig at hun eventuelt også fikk Anna Marie med Jacob før de giftet seg i 1786

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Kan dette være vår Anna Marie Dreyer? Jeg skjønner meg verken på kilden eller skriften: https://media.digitalarkivet.no/view/100406/322

 

Jeg klarer ikke å avgjøre hverken hva denne innførselen gjelder eller hva som står skrevet,

annet at det er fra Lofoten sorenskriveri i tidsrommet 1796-1803 og at det dreier seg om

en Anna Maria Jacobsdatter. Det ser ut til å være nevnt noen årstall (1797, 1794, ...).

 

Men det er sikkert noen 'lesekyndige' der ute som kan fortelle mer om hva som står, og hva saken handler om ...
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per Nermo skrev:

 

Jeg klarer ikke å avgjøre hverken hva denne innførselen gjelder eller hva som står skrevet,

annet at det er fra Lofoten sorenskriveri i tidsrommet 1796-1803 og at det dreier seg om

en Anna Maria Jacobsdatter. Det ser ut til å være nevnt noen årstall (1797, 1794, ...).

 

Men det er sikkert noen 'lesekyndige' der ute som kan fortelle mer om hva som står, og hva saken handler om ...
 

Dette er overformynderregnskap. Anna Maria Jacobsdatter som nevnt her er en arving faren Jacob Jacobsen Sennesvigen i 1792. 

 

Etter å ha lest denne tråden. Er det noen primærkilde som sier at Anna Maria Dreyer som ble gift med Poulsen er en Jacobsdatter? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

1 time siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Etter å ha lest denne tråden. Er det noen primærkilde som sier at Anna Maria Dreyer som ble gift med Poulsen er en Jacobsdatter? 

Nei, tror ikke det var funnet noe sikker primærkilde om Anna Marie Dreyer sitt patronym i Hadsel i det hele tatt. Mener det at faren hennes heter Jacob har årsak i navneoppkallings normene på tiden. Hvis du ser på forrige side har jeg notert barna i kronologisk rekkefølge. Samtidig som at 2 av hennes barn blir kalt Jacob og Marthe, kaller hun et barn Ingeborg Christina som er helt lik hel/halvsøskenen hennes i Trondheim. Det er vel derimot primærkilder på at hun er fra Trondheim. Tror ikke det var mange Anna Maria Dreyer i Trondheim på denne tiden, så at det er funnet en konfirmant med navn Ane Jacobsdatter Dreyer i Bakke sokn i Trondheim, der Jacob bor, forbedrer teorien. Når man legger sammen at alle årstallene passer, vil iallefall jeg påstå med litt sikkerhet at Jacob Eliassen Dreyer  er faren til Anne. Men dette er bare mine refleksjoner.
 

 

Tilleggsinfo om Jacob Dreyer på Nasjonalbiblioteket:

https://www.nb.no/items/cff0aec81dd691d59de6619873fdebc8?page=13&searchText=«Jacob Dreier»

https://www.nb.no/items/5554ee1422fe1e4484c8677d5180be30?page=1&searchText=«Dreyer»

Kanskje vi kan finne litt mer info om han i  militære bøker, siden følgende avis forteller at han er både secondleutnant og underbrannmester: https://www.nb.no/items/2e5ea8c725245ba2c8a6a408f489cf69?page=1&searchText="Jacob E. Drejer"

(Kanskje følgende er også «vår» Jacob Dreyer, men her har han et mellomnavn og er i Trondheim i 1777. Dette kan jo bety at det er en annen, eller så vet vi mer om han: https://www.nb.no/items/18d2d50247fb8b05f90228fc93208bca?page=1&searchText=«Jacob Dreyer»)

 

Mvh Erik 
 

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Dette er overformynderregnskap. Anna Maria Jacobsdatter som nevnt her er en arving faren Jacob Jacobsen Sennesvigen i 1792. 

 

I 1788 bodde Jacob Pedersen Falch (ca.1765-et.1835) (fra Bærøy gård på Tjøtta i Helgeland) i Sennesvigen Øvre, Buksnes, Lofoten, og hans eldre bror Peter Pedersen Falch (ca.1749-1817) bodde i Sennesvigen Nedre, med sin 2. hustru Bergita Kristina Jacobsdatter. Brødrenes farfar Peder Jacobsen Falch (1686-1772) fra Tjøtta var gardbruker på Steinsjøen, Sømnes.

 

Kan Jacob Jacobsen Sennesvigen (arveoppgjør i 1792) være en slektning av disse ?
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Er det noen primærkilde som sier at Anna Maria Dreyer som ble gift med Poulsen er en Jacobsdatter ?

 

Etter eller annet sted har jeg sett antydet at kona til klokker (kirkesanger) og skoleholder i Hadsel, Paul Andreas Anthoni Paulsen (ca.1775-1835) (g. i Hadsel 6 Sep 1804) kan ha vært Anna Marie Schjelderup Dreyer.

 

Som det er skrevet tidligere i denne debatten så var en Anna Marta Schjelderup (f.1780) g. 1. gang med sogneprest i Øksnes, Hadsel, Arnoldus Schytte Dreyer (1772-1814) (se paret i 1801), og hun kan vel da ha båret navnet Anna M. Schjelderup Dreyer når hun ble g. for 2. gang i 1818 med Truls Krogh Jørgensen Steen.

 

Paul klokker skal være sønn av klokker i Sortland, senere i Hadsel (Ulvøy), Antoni Paulsen (1731-1810) og hans hustru Aleth Christensdatter Grønbech (ca.1748-1810). Sistnevnte ektepar bodde på Hus(e)by i Hadsel (der Aleth's far bodde rundt 1740), senere på Bitterstad og endelig på Lekang Øvre, Ulvøy, Hadsel.
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Erik Gustavsen skrev:

Kanskje vi kan finne litt mer info om han i  militære bøker, siden følgende avis forteller at han er både secondleutnant og underbrannmesterhttps://www.nb.no/items/18d2d50247fb8b05f90228fc93208bca?page=1&searchText=«Jacob Dreyer»

 

Denne linken har blitt feil.

Den er identisk med linken helt nederst i innlegget.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Per Nermo skrev:

Den er identisk med linken helt nederst i innlegget

Da er det fikset på

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erik Gustavsen skrev:

Kanskje vi kan finne litt mer info om han i  militære bøker, siden følgende avis forteller at han er både secondleutnant og underbrannmester: https://www.nb.no/items/2e5ea8c725245ba2c8a6a408f489cf69?page=1&searchText="Jacob E. Drejer"

 

Det er kanskje ikke så sannsynlig at det er samme mann som er skipstømmermann på Bakklandet i 1801 og secondlieutenant / underbrandmester på Ila i april året etter (13 Apr 1802) ?

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Det er kanskje ikke så sannsynlig at det er samme mann som er skipstømmermann på Bakklandet i 1801 og secondlieutenant / underbrandmester på Ila i april året etter (13 Apr 1802) ?

Jeg vet ikke, kanskje du har rett. Jeg bare tenkte at fordi det kun er 1 Jacob Dreyer I Trondheims folketelling i 1801 og ihvertfall kun 1 Jacob E(Eliassen - E-en kan være for noe annet) Dreyer, at det kanskje var han. Men enig at det er litt merkelig om han er oppført som leutnant og brannmann året etter han kalles for skipsbygmester i 1801. Om det er riktig Jacob Dreyer er litt usikkert i egentlig alle de lenkene jeg la inn fra avisene over. Man får bedømme det selv👍

Link to comment
Share on other sites

På 4.12.2021 den 16.00, Frank Marton Pedersen skrev:

Jacob Eliassen Dreier:

 

Dåp 24.08.1763 (jeg antar at Elias Thoreson er den samme som Elias Schøning Dreier; Elias sin far var Theodorus (Thore) Dreyer):

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/601/L0036Ministerialbok nr. 601A04, 1729-1769
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613031233

@Frank Marton Pedersen Kan ikke dette være en annen Jacob - hvorfor tror du det er han? Navnet Dreyer er ikke oppført på noen av fadderne, far eller sønn. Og er det ikke litt uvanlig om en sogneprest som Elias Schønning Dreyer får et uekte barn? Står moren oppført? Jacob Eliassen Dreyer fikk jo et barn med navn Ingeborg Christiana, er hun være oppkalt etter farmor, eller mormor? Synes enkelte deler var litt vanskelig å tyde, så kan hende jeg overser noe.

 

Hvis det stemmer at Anne Marie Dreyer var på Gulstad i 1801 som tjenestepike til Sara Drejer: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486000061. Så er flere av fadderne til barna til Paul Andreas og Anne Marie barn til broren til denne tjenestegiveren Sara Drejer. Siden Anne Marie både flytte/ble sendt til denne Drejer familien og tydeligvis kjente dem, tenker jeg det er logisk om de er i nær slekt. Kan noe av følgende refleksjoner stemme? Kanskje er Sara Dreyer Søskenbarn med Jacob Eliassen i Trondheim? Se skisse under:

 

IMG_2801.jpeg

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erik Gustavsen skrev:
På 4.12.2021 den 16.00, Frank Marton Pedersen skrev:

Jacob Eliassen Dreier:

 

Dåp 24.08.1763 (jeg antar at Elias Thoreson er den samme som Elias Schøning Dreier;
Elias sin far var Theodorus (Thore) Dreyer):

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/601/L0036Ministerialbok nr. 601A04, 1729-1769
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613031233

 

@Frank Marton Pedersen Kan ikke dette være en annen Jacob - hvorfor tror du det er han ?

 
 
 
 
 
 

 

Sogneprest, 'Pastor til Flagstad Præstegield udj Lofodens fogderie', Theodorus Dreyer skal angivelig være død i 1741/1742 (?), og hans hustru Maren Ursin i 1740.

Jeg har riktignok notert 'juli 1745' som f. dato for deres (yngste ?) sønn, sogneprest i Borge (Lofoten) (fra 1789), Elias Schøning Dreyer (død 1792), så her er det i alle tilfelle noe som ikke stemmer ...
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Kanskje er Sara Dreyer Søskenbarn med Jacob Eliassen i Trondheim ? Se skisse under .....

 

Kan sogneprest i Flagstad, Theodorus Dreyer (f. ca. 1700 ?) være en bror av sogneprest i Hadsel, Peder Olsen Dreyer (Leding/Ledang) (1705/1708-1778) (s. av NN Pedersdatter (Dreyer) og Ole Leding, g. 1701 i Hadsel) ?

 

Peder Olsen Dreyer (Leding/Ledang) hadde de (eldre ?) søsknene Ole (borger (i Trondheim ?)), Erik (kordegn i Domkirken, Trondh.), og 'kanskje' Johan (muligens prest Molde ?) og Nils (handelsmann i Fosnes) (alle Dreyer).
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

Noen Dreyer i de geistlige skiftene for Lofoten og Vesterålen:

 

Skifte etter i 1791 etter Jens Peter Dreyer, sogneprest til Øksnes

Barn: Peder Henrich, Jens Bing, Willatz Bing, Boletta Cathrine og Sara Susanna. Enken var Anna Elisabeth Klæbo som ble gift med Lorentz Sverdrup.

 

Skifte i 1792 etter Elias Schønning Dreyer, sogneprest til Borge. Han var gift med Christiane og de hadde ingen barn. Arvingene var hans mor Maren Ursins søsters Anna Maria Ursins arvinger. Hun hadde vært gift med Henrich Møller Walnum på Gierstad i Buksnes. De hadde sønnene Bjørn Walnum på Vigdalen i Meløy og  Ole Henrichsen Walnum (borger og handelsmann på Løvøen i Alstadhaug) som også var død. Han var gift med Eli Maria Greger som ble gift på nytt med Ole Hartvig Jentoft. Ole Walnums barn med Eli var Jonas Greger Walnum og Anna Marie Ursin Walnum. I skiftet er også nevnt en slektning søsterdatter? student Sigvart Kildal Jentoft i København. 

 

Skifte  i 1804 etter klokker til Hadsel Antoni Paulsen på øvre Lechang som døde 2 august 1804

Enke Alethe Christensdatter. 

Barn: Poul 30 år gift på Lechan, Christen 29 år gift i Ranen, Peter 24 år ugift, Ane gift med Søren Thommesen Aanstad, Christiane gift med Niels Michael på Steigloe. Enkens lagverge var Arnoldus Dreyer. 

 

 

Edited by Erlend E. Mæhlum
Feil
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

@Frank Marton Pedersen Kan ikke dette være en annen Jacob - hvorfor tror du det er han? Navnet Dreyer er ikke oppført på noen av fadderne, far eller sønn. Og er det ikke litt uvanlig om en sogneprest som Elias Schønning Dreyer får et uekte barn? Står moren oppført? Jacob Eliassen Dreyer fikk jo et barn med navn Ingeborg Christiana, er hun være oppkalt etter farmor, eller mormor? Synes enkelte deler var litt vanskelig å tyde, så kan hende jeg overser noe.

 

Hvis det stemmer at Anne Marie Dreyer var på Gulstad i 1801 som tjenestepike til Sara Drejer: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486000061. Så er flere av fadderne til barna til Paul Andreas og Anne Marie barn til broren til denne tjenestegiveren Sara Drejer. Siden Anne Marie både flytte/ble sendt til denne Drejer familien og tydeligvis kjente dem, tenker jeg det er logisk om de er i nær slekt. Kan noe av følgende refleksjoner stemme? Kanskje er Sara Dreyer Søskenbarn med Jacob Eliassen i Trondheim? Se skisse under:

 

IMG_2801.jpeg

Noen Jacob er ikke nevnt i skiftet etter Elias Schønning Dreyer og noen Anna Maria er ikke nevnt i skiftet etter Jacob Eliesen Dreyer. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per Nermo skrev:

 

Sogneprest, 'Pastor til Flagstad Præstegield udj Lofodens fogderie', Theodorus Dreyer skal angivelig være død i 1741/1742 (?), og hans hustru Maren Ursin i 1740.

Jeg har riktignok notert 'juli 1745' som f. dato for deres (yngste ?) sønn, sogneprest i Borge (Lofoten) (fra 1789), Elias Schøning Dreyer (død 1792), så her er det i alle tilfelle noe som ikke stemmer ...
 

Thore Dreyer ble viet 1734 i Buksnes og døde før nyttår i 1742. Kona Maren Ursin døde i september 1740. Elias må derfor være født i 1740 eller før. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Noen Jacob er ikke nevnt i skiftet etter Elias Schønning Dreyer og noen Anna Maria er ikke nevnt i skiftet etter Jacob Eliesen Dreyer. 

Hmm. Vi vet ganske mye om livet deres, men finner lite om opprinnelsen. Rart at det er så vanskelig å finne sikre slektsforbindelser her, når disse familiene er så "velstående folk". Kan nettopp dette, at de hadde høye posisjoner og et godt nettverk gjøre at de bevisst ville "gjemme" eventuelle uekte barn i f.eks skifter? Vi vet jo at det er veldig mye som tyder på at Jacob Eliassen Dreyer på Bakklandet er riktig far til Anne Marie (og generelt er det heller ikke så mange i Trondheim og nordover med disse ulike navnene). Og vi har vært innom ideen at både Jacob fikk Anne uten å være gift (samt at hun flyttet til Hadsel tidlig) og Elias fikk Jacob uten å være gift. Kan dette være grunn til å ikke ha de med i skifter, eller er rett og slett disse/en av disse personene feil? Uansett litt rart om dette skjedde 2 generasjoner på rad. Det hadde vært så fint om vi kunne ha løst dette... 

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

Da det ikke er så veldig mange med navnene Dreyer (for Anne Maries far) og Elias Dreyer (for Jacobs far) som passer med årstallene, går det an å bruke en type utelukkingsmetode. Det er noe av det jeg gjorde når jeg selv kom til konklusjonen at Jacob Eliassen Dreyer mest sannsynlig er hennes far (samt med alle opplysningene vi allerede har). Kanskje denne metoden fungerer på faren. Vi vet at faren til Jacob heter både Elias til fornavn og Dreyer til etternavn, og er født ca. 1740. Det er vel ikke så mange Elias Dreyer i Norge på tidspunktet. Så er det disse 2 skiftene til Jacob og Elias som motsier at dette er riktige foreldre. Men så er spørsmålet; hva skal man gjøre da og hva legger man mest vekt på…

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

Far til Jacob som er født 1763 i Trondheim, døpt Jacob Elias er "Elias Thoresøn underoffiscier ved Capitaine Stabels compagnie i Orkedahlen" kb20050613031233

Elias Schønning Dreyer gikk på Latinskolen i Trondheim fra 1752-1762. Ser det står notert noe som "...og gav sig til det militaire". Legger ved utklipp fra skoleprotokollen. 

Kan ikke se at det ligger noen ruller som omhandler Stabels kompani på digitalarkivet. Så hvis det fins så er det ikke digitalisert.

Elias D.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 24.1.2024 den 0.02, Per Nermo skrev:

Det er kanskje ikke så sannsynlig at det er samme mann som er skipstømmermann på Bakklandet i 1801 og secondlieutenant / underbrandmester på Ila i april året etter (13 Apr 1802) ?

Har bladd gjennom alle alternativene for folk som heter Jacob Dreyer og Jacob Eliassen i Sør-Trøndelag i 1801 på digitalarkivet. Finner ingen gode kandidater, utenom «vår» Jacob Eliassen Dreyer på Bakklandet. Så eneste muligheten for at det ikke er han er om det er en annen med samme navn som flyttet innen året etter.

 

12 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Far til Jacob som er født 1763 i Trondheim, døpt Jacob Elias er "Elias Thoresøn underoffiscier ved Capitaine Stabels compagnie i Orkedahlen" kb20050613031233

Elias Schønning Dreyer gikk på Latinskolen i Trondheim fra 1752-1762. Ser det står notert noe som "...og gav sig til det militaire". Legger ved utklipp fra skoleprotokollen.

Dette passer jo meget bra, hvis jeg forstår det og tenker riktig; En Elias S. Thoreson Dreyer har altså fått et barn Jacob året etter han gikk på latinskole. Her var Jacob verken gift eller gammel. Dette kan være en grunn til at han dro til militæret (ønske av foreldre?) og «forlot» barnet til moren, for å fortsette en karriere i kirken. Latin trengtes for å lese Bibelen, så at denne Elias S. Thoresen Dreyer studerte dette faget så mange år, gir vel enda større grunn til å tro at dette er samme person som sogneprest Elias Schønning Dreyer (+med tanke på at det er veldig få med disse navnekombinasjonene på denne tiden her). Altså ser det ut til at Jacob Eliassen Dreyer på Bakklandet er hans eneste sønn, selv om han ikke er oppført i skiftet, der Elias nå er gift og eventuelt lever på en veldig «kristelig måte».

Om alt dette er nogenlunde riktig betyr det at Jacobs far var i militæret, noe som underbygger at det er «vår» Jacob som også var secondleutnant og underbrannmester en liten stund. (Gjerne «rett» på meg hvis jeg har reflektert feil eller litt usannsynlig)
 

Tilleggopplysninger fra Nasjonalbiblioteket om Jacob Eliassen Drejer:

https://www.nb.no/items/e9b82eb454b42668aa0f4dc9e26a1604?page=0&searchText=Jacob

https://www.nb.no/items/b9b40162fda5d6f9ae6061557c50545e?page=1&searchText=Jacob
Følgende kan være Jakob, men er usikker:  https://www.nb.no/items/9de96cca200212f197486e39c347f03c?page=1&searchText=«Jakob»

https://www.nb.no/items/071e269dd4b66427ca715db1f573dc4e?page=1&searchText=Jacob

 

 Mvh Erik

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Skifte etter i 1791 etter Jens Peter Dreyer, sogneprest til Øksnes

Barn: Peder Henrich, Jens Bing, Willatz Bing (sogneprest til Hadsel), Boletta Cathrine og Sara Susanna. Enken var Anna Elisabeth Klæbo som ble gift med Lorentz Sverdrup.

 

Den Willatz Bing (Dreyer) som er nevnt som barn i skiftet i 1791 kan neppe være sognepresten i Hadsel, men istedet han som ble gjestegiver i Lyngvær. Han levde fra 1781 til 1844.
Barnas farbror Willatz Bing Dreyer (1735-1811) var sogneprest i Hadsel fra 1766.
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   1 member

    • Erik Gustavsen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.