Jump to content
Arkivverket

Anne Marie Dreier/Drejer/Dreyer (Ca. 1787 - 1857) - Gift med klokker Paul Andreas Antoni Paulsen (1775 - 1835) - Hvor ble Anne Marie født?


Frank Marton Pedersen

Recommended Posts

48 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Den Willatz Bing (Dreyer) som er nevnt som barn i skiftet i 1791 kan neppe være sognepresten i Hadsel, men istedet han som ble gjestegiver i Lyngvær. Han levde fra 1781 til 1844.
Barnas farbror Willatz Bing Dreyer (1735-1811) var sogneprest i Hadsel fra 1766.
 

Det stemmer nok bedre ja. Sognepresten er nevnt i samme skifte, så her har jeg sammenblandet litt. 

Link to comment
Share on other sites

På 20.1.2024 den 9.19, Torbjørn Wolden skrev:

Kan ikke finne skipsbygger Jacob Dreyer i samlingene til Delgobe, Horneman, eller Lassen.

Her fant jeg skipsbygger Jacob Dreyer i Horneman sin samling. Hva er det disse samlingene omhandler egentlig? Og klarer du å se om det står noe om han (skjønte meg ikke helt på det)? https://media.digitalarkivet.no/view/187395/210

og https://media.digitalarkivet.no/view/187395/215

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

På 26.1.2024 den 19.21, Erlend E. Mæhlum skrev:

..... og  Ole Henrichsen Walnum (borger og handelsmann på Løvøen i Alstadhaug) som også var død. Han var gift med Eli Maria Greger som ble gift på nytt med Ole Hartvig Jentoft. Ole Walnums barn med Eli var Jonas Greger Walnum og Anna Marie Ursin Walnum. I skiftet er også nevnt en slektning søsterdatter ?  student Sigvart Kildal Jentoft i København.

 

Ole Hartvig Jentoft (ca.1747-) og Sigvardt Kildahl Jentoft (ca.1767-) var vel fettere.

Det er vanskelig å se hvordan sistnevnte ev. kan ha vært arving (eller 'søsterdatter', for den saks skyld ...), 

men han kan vel ha vært tilstede ved skiftet i annen kapasitet, ev. som slektning (arving) på ett eller annet vis.

 

Tillegg:

Jeg ser nå at Sigvardt Kildahl Jentoft (ca.1767-) var søstersønn av arvelater's 2. hustru Christiane Maria Kildal (1747-1816). Sistnevnte hadde tre søstre, hvoriblant Anna Catrine Kildahl (ca.1745-1799), som fikk sønnen Sigvardt Kildahl Jentoft (ca.1767-) med Hans Mogensen Jentoft (1705-1769) (hun var hans 2. hustru).

 

Foreldre til bl.a. Christiane Maria Kildal og Anna Catrine Kildahl var hr. Sigvard Olsen Kildahl (1704-1771) og hans 1. hustru Cecilie Marie Parelius (1708-1750).

 

.... men dette gjør vel fremdeles ikke Sigvardt Kildahl Jentoft (ca.1767-) til arving ...
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

På 26.1.2024 den 19.21, Erlend E. Mæhlum skrev:

Skifte  i 1804 etter klokker til Hadsel Antoni Paulsen på øvre Lechang som døde 2 august 1804

Enke Alethe Christensdatter

Barn: Poul 30 år gift på Lechan, Christen 29 år gift i Ranen, Peter 24 år ugift, Ane gift med Søren Thommesen Aanstad, Christiane gift med Niels Michael på Steigloe. Enkens lagverge var Arnoldus Dreyer.

 

Enkens lagverge (hr.) Arnoldus Dreyer var svigersønn av hennes kusine Sara Røst Grønbech (2. kone til Søren Røgh Rasmussen Schjelderup), hvis far Christopher Nielsen Grønbech var bror av enken Aleth's mor Anna Nielsdatter Grønbech (g.m. Christen Rasmussen Husby).
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

På 20.1.2024 den 9.19, Torbjørn Wolden skrev:

Da der flere Gange i afvigte Høst er bort-
stiaalet ved øvre Baklandets Værft Brænde,
Bord og Tougværk

Kan følgende Dreyer i rettstraffegangen 18.Januar være «vår» Jacob Dreyer, da han i avisen 5 dager tidligere skrev •sitat•. Isåfall kan noen tyde det? https://media.digitalarkivet.no/view/31392/366 (høyre side), eller er dette bare noe helt annet?

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som at enken Martha Olsdatter hadde mye i innskudd i sølvskatter da Jacob Dreyer var død

https://www.digitalarkivet.no/view/97/pt00000000300793 (hele 135 spesidaler)

Klarer noen å se hvor mye i formue/lønn/arv han hadde/ga i skiftet, og hva kone og barn arvet?: https://media.digitalarkivet.no/view/25102/159

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Ser ut som at enken Martha Olsdatter hadde mye i innskudd i sølvskatter da Jacob Dreyer var død

https://www.digitalarkivet.no/view/97/pt00000000300793 (hele 135 spesidaler)

 

Er ikke helt sikker på omregningen, men lurer på om ikke dette tilsvarer drøye 31.000 kroner [1816->2023]
(Martha's felles innskudd og aksjebrev med [svigersønnen] Jonas Vigtel)
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

På 24.1.2024 den 0.02, Per Nermo skrev:

 

Det er kanskje ikke så sannsynlig at det er samme mann som er skipstømmermann på Bakklandet i 1801 og secondlieutenant / underbrandmester på Ila i april året etter (13 Apr 1802) ?

Så nå at det var fra Forstaden Bakklandet «vår» Jacob er oppført under. Ila som du refererer til er for de oppført nedenfor. Ser på siden før at de som ble utvalgt, var sett opp på i samfunnet og med mye tillit.

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

På 23.1.2024 den 22.45, Erik Gustavsen skrev:

Kanskje vi kan finne litt mer info om han i  militære bøker, siden følgende avis forteller at han er både secondleutnant og underbrannmester: https://www.nb.no/items/2e5ea8c725245ba2c8a6a408f489cf69?page=1&searchText="Jacob E. Drejer"

 

Det er i linken i dette innlegget (over) at Jacob E. Drejer (i april 1802) er omtalt som Secondlieutenant og Underbrandmester på 'Ihlen' (Ila).

Ila ligger på vestsiden av 'midtbyen' i Trondheim, innunder Gråkallen, mens Bakklandet ligger på motsatt side, på østsiden, innunder Fredriksten festning.
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Så nå at det var fra Forstaden Bakklandet «vår» Jacob er oppført under.
Ila som du refererer til er for de oppført nedenfor. Ser på siden før at de som ble utvalgt, var sett opp på i samfunnet og med mye tillit.

 

Hvilke oppføringer er det du henviser til her ?
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per Nermo skrev:

Det er i linken i dette innlegget (over) at Jacob E. Drejer (i april 1802) er omtalt som Secondlieutenant og Underbrandmester på 'Ihlen' (Ila

Det er i denne linken og samme oppføring jeg mener også. Det jeg tror er at Jacob er oppført under underoverskriften "I forstaden Bakklandet", ikke Ihlen sin. Under underoverskriften "I forstaden Ihlen" refereres det til de nedenfor, ikke over (hvis jeg ikke tar feil). Slik ser det ut til å være for alle disse underoverskriftene

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erik Gustavsen skrev:

Det er i denne linken og samme oppføring jeg mener også. Det jeg tror er at Jacob er oppført under underoverskriften "I forstaden Bakklandet", ikke Ihlen sin. Under underoverskriften "I forstaden Ihlen" refereres det til de nedenfor, ikke over (hvis jeg ikke tar feil). Slik ser det ut til å være for alle disse underoverskriftene


OK, da skjønner jeg hva du mener.

Link to comment
Share on other sites

 

13 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Kanskje er det følgende som står: «Har borgerskab paa samme, og adtjent ved artilleriet her i byen, hvorfra han har erholdet pas, er gift men har ingen sønner». Her informerer de blant annet om at han har borgerskap og fått/skaffet pass i Trondheim. At de velger å informere om dette, kan det tyde på at Jacob bodde utenlands en periode? Ifølge følgende lenke har han arbeidet ved Holmen verft i Kjøpenhavn: https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=60942

. Det vil gjøre teorien om at følgende dåp er mer sannsynlig: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613031233. Dette fordi  moren Ingeborg Anna Jacobsdatter skal ha dødd i Danmark. Det vil da også være mer sannsynlig at Elias Schønning ikke hadde Jacob i skiftet. De hadde ikke forbindelse. Moren og barnet dro til Danmark, mens Elias selv ble sokneprest hvor det i tillegg ble sett ned på å ha uekte barn.

 

Med mindre Jacob tjente nylig i artilleriet, etter 1801 da Anne Marie var allerede blitt tjenestepike, kan det hende det står mer info om familien hans i andre militære kilder. (Kanskje disse kan si noe som gjør Elias Schønning som enda sikrere far, eller Anne Marie som enda sikrere datter?)

 

 

Mvh Erik

Edited by Erik Gustavsen
Link to comment
Share on other sites

Vet vi noe om foreldrene til Ingebor Anna Jacobsdatter Holk, f.eks. hvor kom de fra? Ser at ene broren hennes heter Erich Jacobsen Holk. Han er fadder til Jacob Eliassen Dreyer, se forrige lenke.

Link to comment
Share on other sites

 

11 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

 

Kanskje er det følgende som står: «Har borgerskab paa samme, og adtjent ved artilleriet her i byen, hvorfra han har erholdet pas, er gift men har ingen sønner». Her informerer de blant annet om at han har borgerskap og fått/skaffet pass i Trondheim. At de velger å informere om dette, kan det tyde på at Jacob bodde utenlands en periode? Ifølge følgende lenke har han arbeidet ved Holmen verft i Kjøpenhavn: https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=60942

. Det vil gjøre teorien om at følgende dåp er mer sannsynlig: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613031233. Dette fordi  moren Ingeborg Anna Jacobsdatter skal ha dødd i Danmark. Det vil da også være mer sannsynlig at Elias Schønning ikke hadde Jacob i skiftet. De hadde ikke forbindelse. Moren og barnet dro til Danmark, mens Elias selv ble sokneprest hvor det i tillegg ble sett ned på å ha uekte barn.

 

Med mindre Jacob tjente nylig i artilleriet, etter 1801 da Anne Marie var allerede blitt tjenestepike, kan det hende det står mer info om familien hans i andre militære kilder. (Kanskje disse kan si noe som gjør Elias Schønning som enda sikrere far, eller Anne Marie som enda sikrere datter?)

 

 

Mvh Erik

Tror nok pass i denne sammenhengen betyr at han har ferdig avtjent millitærtjeneste. 

Edited by Erlend E. Mæhlum
Feil
Link to comment
Share on other sites

Vet vi hvem mormoren og morfaren til Anne Marie Jacobsdtr. Dreyer er? altså mest sannsynlig foreldrene til Martha Olsdatter (g. m/Jacob). Hvis hun fulgte navngivnings normen, kan det være at moren hennes heter Anne Marie? Vi vet at hun fikk et barn med navn Ole (oppkalt etter far) og med Jacob fikk hun Ingebor (oppkalt etter Jacobs mor). Hvis det viser seg at moren til Martha heter Anne Marie, så tyder det på at Anne M. Jacobsdtr. er datteren hennes. Ser at det er en Anne Marie Hansdatter Hornemann som er gift med en Ole Alsing på MyHeritage og at de har et barn Petter (ser likevel ikke at en Martha/Marith er oppført her). Dersom følgende lenke viste trolovelse og vielse av Jacob og Martha, så har nok Martha en bror med navn Peder: https://media.digitalarkivet.no/view/16277/40

Link to comment
Share on other sites

Følgende er sterke kandidater til foreldre til Martha/Marith Olsdatter - konen til Jacob Eliassen Dreyer: Ole Olsen Röehuus f. ca 1698 og Karen Olsdatter f. ca 1710. Her er Ole Olsen Røhus sitt skifte: https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000761514.

Ole Olsen Røhus er sammen med Peder Olsen Lademoen «sponsorer» i trolovelsen til Jacob og Martha: https://media.digitalarkivet.no/view/16277/40. Her får vi vite at Jacob Eliassen var matros i 1786.

At Jacob og Martha bor i det første røde huset i 1801, er vel da ingen tilfeldighet: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434009062.

Med denne infoen tilsammen får vi også vite at de ikke alltid benyttet navnet Dreyer.

Derfor er det også mer sannsynlig at Elias Schønning Thoreson Dreyer er riktig far til Jacob (som vi vet var Elias Schønning i byen på denne tiden og er nevnt i militæret, som følgende dåp for Jacob også viser): https://media.digitalarkivet.no/view/2329/306
Vi vet at Ane Marie Dreyer er Jacobs sin datter, da hun er oppført som Jacobsdatter i konfirmasjonen i 1798: https://media.digitalarkivet.no/view/16283/251. Samt vet vi at hun er f. 1783+- 1 år (årstall i konfirmasjonsbøker er ofte helt sikre, her oppgis hun som 15år).

Anne Marie er altså født 3 år før ekteskapet til Jacob og Martha. Vi har enda ikke funnet hennes dåp i Trondheims, Lademoens eller Bakkes kirkebøker (så langt jeg vet). Tyder dette på at Martha ikke er moren hennes? Ikke rart at Anne Marie eller Jacob Eliassen er ført opp i skiftene til fedrene sine, da begge er født utenfor ekteskap og har mindre kontakt med dem).

Uansett, så vet vi at slekta her har fulgt navneoppkallingsnormene nesten til punkt og prikke, gir det mer mening om Anne Marie har en annen mor (pga mormor heter Karen) og er født utenfor Bakklandet. Se skisse nedenfor over familietreet for mer oversiktlighet, og om oppkallinger (Merk: Martha Olsdatter er mest sannsynlig stemor).:

 

IMG_2816.jpeg

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

At Jacob og Martha bor i det første røde huset i 1801, er vel da ingen tilfeldighet: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434009062.

 

Jacob og Marthe bodde ved Folketellingen i 1801 i Hus nr. 35 ('Gårdens nr.') i 1ste Rode i Forstaden Baklandet ('Bydel').

Byen var inndelt i 'roder' (kretser), og huset de bodde i (nr. 35), om det nå var rødt eller ikke, lå i første rode på Bakklandet.
 
Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Nr 73 døpt i Domkirken 27 juni 1783, uekte Anna. Far oppgitt som artillerist Jacob Ellingsøn, mor Ranni Halvorsdatter, hennes 1. leiermål. https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680229

Jacob Dreyer hadde jo vært i artilleriet i byen ihht. hva som er oppgitt i rullen for 1804. 

 

 

Blant fadrene synes jeg å kunne lese navnene Marit Ejnersdt., Siri Christophersdatter og Beret Andersdt.

Er kanskje Mait Ejnersd. en eldre søster av Martha's svigerdtr. Ingeborg, gift m. hennes sønn Ole fra 1. ektesk. ?

(I så fall tyder dette på at Ole Sten og Jacob kan ha rekruttert sine damer fra 'samme nabolag', selv om Anna altså er døpt i domsognet, og ikke i Bakke sogn ...)
 

Edited by Per Nermo
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Følgende er sterke kandidater til foreldre til Martha/Marith Olsdatter - konen til Jacob Eliassen Dreyer: Ole Olsen Röehuus f. ca 1698 og Karen Olsdatter f. ca 1710. Her er Ole Olsen Røhus sitt skifte: https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000761514.

Ole Olsen Røhus er sammen med Peder Olsen Lademoen «sponsorer» i trolovelsen til Jacob og Martha: https://media.digitalarkivet.no/view/16277/40. Her får vi vite at Jacob Eliassen var matros i 1786.

At Jacob og Martha bor i det første røde huset i 1801, er vel da ingen tilfeldighet: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434009062.

Med denne infoen tilsammen får vi også vite at de ikke alltid benyttet navnet Dreyer.

Derfor er det også mer sannsynlig at Elias Schønning Thoreson Dreyer er riktig far til Jacob (som vi vet var Elias Schønning i byen på denne tiden og er nevnt i militæret, som følgende dåp for Jacob også viser): https://media.digitalarkivet.no/view/2329/306
Vi vet at Ane Marie Dreyer er Jacobs sin datter, da hun er oppført som Jacobsdatter i konfirmasjonen i 1798: https://media.digitalarkivet.no/view/16283/251. Samt vet vi at hun er f. 1783+- 1 år (årstall i konfirmasjonsbøker er ofte helt sikre, her oppgis hun som 15år).

Anne Marie er altså født 3 år før ekteskapet til Jacob og Martha. Vi har enda ikke funnet hennes dåp i Trondheims, Lademoens eller Bakkes kirkebøker (så langt jeg vet). Tyder dette på at Martha ikke er moren hennes? Ikke rart at Anne Marie eller Jacob Eliassen er ført opp i skiftene til fedrene sine, da begge er født utenfor ekteskap og har mindre kontakt med dem).

Uansett, så vet vi at slekta her har fulgt navneoppkallingsnormene nesten til punkt og prikke, gir det mer mening om Anne Marie har en annen mor (pga mormor heter Karen) og er født utenfor Bakklandet. Se skisse nedenfor over familietreet for mer oversiktlighet, og om oppkallinger (Merk: Martha Olsdatter er mest sannsynlig stemor).:

 

 

Ole Olsen Røehuus har i skiftet døtrene Inger, Ingebor og Ranni. Dermed en svak kandidat som far til Marith Olsdatter....

 

At Jacob ikke alltid benytter navnet, eller rettere sagt ikke alltid er oppført med navnet Dreyer har vel ingen ting å si for å styrke en hypotese at Elias Schønning Dreyer er hans far. 

 

Jeg mener også at man fremdeles ikke vet med sikkert at Ane Marie Dreyer i Hadsel er den Ane Jacobsdatter Dreyer som blir konfirmert i 1798 og at hun konfirmert i 1798 er datter av Jacob Eliasen Dreyer. 

Kan være enig i at sannsynligheten er jo stor for at hypotesen stemmer, men dokumentasjonen mangler. 

 

Det jeg også synes er litt rart er at hvis familietilknytningen var så sterk, er at ikke en av fedrene (Elias eller Jacob) har fått tinglyst farskapet slik at barnet fikk arverett. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   1 member

    • Erik Gustavsen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.