Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Dreier/Drejer/Dreyer (Ca. 1787 - 1857) - Gift med klokker Paul Andreas Antoni Paulsen (1775 - 1835) - Hvor ble Anne Marie født?


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Jeg klarer ikke engang å lese datoen for skiftet (etter Martha/Marit Olsdatter). Var det i januar 1838 ?

På Bakklandet ?
 

Tror det står at skifteutslutningen var den 30. Juni 1841. Dette skal være «riktig» Martha Olsdatter. Jeg ser at det er oppgitt arvingene; sønnsdatter Martha Marie, sønnsdatter Ingebor Christine og datter Ingebor Christine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne Halvor Wang være faren til Randi Halvorsdatter: https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000761844. Hvis den eventuelle dåpen til Anne skal stemme, hvor Ranni Halvorsdatter er mor, bør vi vel lete om Anne Marie er oppgitt i et skifte på denne siden av familien. Jeg har enda ikke funnet når eller hvor Ranni er død, men kanskje Halvor Wang i skiftet er faren hennes? I folketellingen er Ranni tjenestepike i Kongensgate. Halvor bor også i Kongens gate ifølge skiftet. Klarer noen å tyde noe nyttig (eventuelt en datter Ranni, eller datterdatter i Hadsel - dersom eventuell dåp er riktig da)?

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Halvor bor også i Kongens gate ifølge skiftet. Klarer noen å tyde noe nyttig
(eventuelt en datter Ranni, eller datterdatter i Hadsel - dersom eventuell dåp er riktig, da) ?

 

Du spør om tyding av teksten i skiftet (Trondheim, 1795) etter Halvor Wang i Kongens gt.

Men hvor finner man skifteteksten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan det være den samme Halvor Wang som en gang etter 1779 kjøpte "Weibyegården" i Trondheim av Hans Jenssøn Weybye (ca.1721-1801) (borger og stadskaptein, repslager (1754), gartner ?) og solgte den videre i 1795 (samme år som skiftet ovenfor!) til parykkmester Peter Boyesen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Per Nermo skrev:

Men hvor finner man skifteteksten ?

Du finner det i lenken jeg henviste til. Det står «Lenke Vis». Så det er bare å trykke på «Vis»

 

21 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Kan det være den samme Halvor Wang som en gang etter 1779 kjøpte "Weibyegården" i Trondheim av Hans Jenssøn Weybye (ca.1721-1801) (borger og stadskaptein, repslager (1754), gartner ?) og solgte den videre i 1795 (samme år som skiftet ovenfor!) til parykkmester Peter Boyesen ?

Kanskje. (Husk; det er ikke sikkert at dette er faren til Randi, og det er iallefall ikke sikkert om Randi er moren til Anne Marie. Kan derfor være lurt å finne ut om de faktisk er i familie, før man bruker tid på å lete etter annen info. Dermed tenker jeg det kan være lurt å se om vi finner skiftet til Randi. Hvis man måtte bli døpt med mellomnavn for å bruke det i primære kilder, er jo ikke dette riktig mor uansett -rask måte å eventuelt avkrefte slektskap). Men ja, det gir vel mening om dette er samme Halvor Wang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Av den syv år gamle debatten 'Anne Bergite Wang' i Slektsforum på Slekt og Data framgår det at Halvor Vang (Wang) (kanskje fra Vang på Hedemarken ?) giftet seg engang før 1792 med enken Edricha Eriksdatter (ca.1751-et.1801), som fra før hadde to døtre, f. i Trondheim ca.1781 og 1786.

(Halvor Wang sine søsken på Hedemarken er arvinger ved skiftet etter ham i 1795).

I 1801 er Edricha bosatt i Bersvendsveita, Trondheim, der hun 'Lever af øelbrygning'.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet vi hvor Ole Olsen Steen ble født og hvem faren hans er? Kan han ha kjent klokker Antoni Paulsen, svigerfar til Anne Marie Dreyer? Jeg ser det nevnes en med navn Steen i skiftet til Antoni: https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/65523 (se registerside for sidetall). Kanskje Anne Marie Dreyer ble født på samme sted som Ole Olsen Steen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert flg. Ole Steen nord for Dovre:

  1. Ole Larsson Steen (ca.1715-), verthusholder og smed på Orkdalsøra, g. 1746 m. Ellen Rivertsdatter
  2. Ole Irgens Estensen Steen (1795-), prestesønn fra Trondenes, løytnant (i Bergen ?)
  3. Ole Arentsen Steen (1726-) fra Byåsen, Tr.h. (farfar til nr. 4 ?), s. av Anne Olsd. og salmaker Arent Andersen
  4. Ole Andr. Arentsen Steen (1793-), 1801: bos. h. foreldr. i Kongens gt.,Tr.h. (s. av slakter Arent Olsen Steen)
  5. Ole Arentsen Steen (1753-), døpt i Domkirken, sønn av Gjertr. Olsd. og båndskjærer Arent Andersen Steen
  6. Ole Andersen Steen (ca.1722-et.1748) (farbror av nr. 5 ?), g. 1762 i Domkirken m. Martha Maria Olsd. Meldal
    (sønn av båndskjærer Anders Arntsen og Gunille Joensdatter)

 

NB: Slakter Arent Olsen Steen (ca.1758-1807) (far til nr. 4. over) er den slaktermester Arent Steen som

i 1799 kjøpte 'Weibyegården' (Prinsens gt. 26, hj.eiend. mot Repslagerveita) av parykkmaker Peter Boyesen, som

i 1795 hadde kjøpt gården av Halvor Wang.

Foreldrene til slaktermester Arent Olsen Steen er meget usikre, men han kan kanskje være sønn av nr. 3. over.

 

Foreldrene til båndskjærer Arent Andersen Steen (ca.1710-1775) (far til nr. 5 over) er noe usikre, men han kan være sønn av båndskjærer Anders Arntsen (ca.1675-1739) (far til nr. 6 over) og Gunille Joensdatter.

 

Se også debatt "Steen & Vibe i Trøndelag".

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter skiftet til Ranni Halvorsdatter, og hvor hun døde..., men klarer ikke å finne noe i Trondheim. Kanskje hun har flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Jacobsdatter Holk (Holch) fikk altså muligens en sønn med Elias Schøning Dreyer (1745-1792), og giftet seg med Johan(nes) Eis (Eiss).

 

I nedenstående debatt på Slektsforum (Slekt og Data) har det idag kommet et innlegg som redegjør for

Anna Jacobsdatter Holk (Holch) sin fødsel og dåp, samt hennes faddereforeldre og 3 søsken :

 

Ingebor Ane Jacobsdatter hvor er hun født ??? - Slektsforum (slektogdata.no)
 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Jacobsdatter Holk var vel aldri gift med Elias Schøning Dreyer. I bestefall så har de fått et barn sammen, men heller ikke dette er vel helt skriftlig bevist noe sted i denne debatten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Anna Jacobsdatter Holk var vel aldri gift med Elias Schøning Dreyer. I bestefall så har de fått et barn sammen, men heller ikke dette er vel helt skriftlig bevist noe sted i denne debatten... 

 

Sorry, det gikk for fort …

Jeg har korrigert ordlyden i mitt innlegg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2024 den 23.22, Erlend E. Mæhlum skrev:

Anna Jacobsdatter Holk var vel aldri gift med Elias Schøning Dreyer. I bestefall så har de fått et barn sammen, men heller ikke dette er vel helt skriftlig bevist noe sted i denne debatten... 

Har vi ikke tilnærmet fastslått at følgende lenke viser dåpen til Jacob: https://media.digitalarkivet.no/view/2329/306? Dette passet jo også med at Elias  Schønning var i Trondheim på denne tiden, var i militæret, var født omtrentlig-omtrentlig på samme tid, ikke var gift, og at det ikke er noen andre med verken navnet Elias Thoreson, Elias Dreyer, Jacob Eliassen, Jacob Ellingsen eller Jacob Dreyer i Trondheim i 1801, noe som tyder på at begge enten er død eller har reist om teorien ikke er riktig. Det er altså ingen andre mulige kandidater. (At Jacob var uekte, betyr jo at Elias og Ingebor Anna ikke var gift)

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

… At Jacob var uekte …


Ingen barn er uekte. Alle er ekte.

Det finnes dog barn som ved dåpen er ført i kirkeboken som

født ‘udenom Ægteskab’ (‘u. Æ.’), ofte forkortet (feilaktig) til ‘uægte’.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👍 

 

På 17.2.2024 den 22.26, Per Nermo skrev:

I nedenstående debatt på Slektsforum (Slekt og Data) har det idag kommet et innlegg som redegjør for

Anna Jacobsdatter Holk (Holch) sin fødsel og dåp, samt hennes faddereforeldre og 3 søsken :

 

Ingebor Ane Jacobsdatter hvor er hun født ??? - Slektsforum (slektogdata.no)

Jeg klarer ikke å få PDF-filen til å fungere i linken. Kan du lime den inn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Gustavsen skrev:

Jeg klarer ikke å få PDF-filen til å fungere i linken. Kan du lime den inn her ?

 

Under her gjør jeg et forsøk på i legge inn pdf-fila med

Anna Jacobsdatter Holk (Holch) sin fødsel og dåp, samt hennes faddereforeldre og 3 søsken

som Tore Haraldsen Trollsaas la inn den 17. februar 2024 kl. 19:30:22

i debatten Ingebor Ane Jacobsdatter hvor er hun født ???  Slektsforum (på Slekt og Data).

(Anna Jacobsdatter Holk (Holch) fikk altså muligens en sønn med Elias Schøning Dreyer (1745-1792), og giftet seg med Johan(nes) Eis (Eiss)).

(Tore skriver at han er takknemlig for tilbakemeldinger på feil/avvik i innholdet på pdf-fila (i debatten på Slektsforum))

Ingebor Anna Jacobbsdatter Holk ForeldreOgSøsken.pdf

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en Oluf Isachsen Holk født i Trondheim omtrent 1687. Kan dette være broren til Jacob Isachsen Holk f. ca. 1709? http://look.no/anita/slekt/webcards/ps77/ps77_451.html. Da må faren til Jacob Isachsen hete Isach Olufsen og moren(?) Kirsten Jacobsdatter Holk. Dette passer også med navneoppkalling. Dette siden førstefødte gutt heter Oluf, og kanskje andrefødte gutt heter Jacob. Denne Oluf (eventuell bror til Jacob Isachsen, og dermed onkel til Ingebor Anna og gammelonkel til Jacob (Elias), fikk også en sønn med navn Jacob Elias.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Erik Gustavsen skrev:

..... Da faren til Jacob Isachsen hete Isach Olufsen og moren(?) Kirsten Jacobsdatter Holk .....

 

Mon vi skal nøye oss med å si 'kan kanskje' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at hvis denne Oluf er broren til Jacob, så må de ha samme foreldre, ikke kanskje. Dette siden det ligger i «stillingen» bror. Derimot ser jeg nå at de iallefall ikke er helbrødre, da moren Kirsten Jacobsdatter døde i 1787. Her skiftet hennes foresten: https://media.digitalarkivet.no/view/25078/253. Isach Olufssen d. 1716 kan kanskje likevel være faren til Jacob…?

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Jeg fant en Oluf Isachsen Holk født i Trondheim omtrent 1687. Kan dette være broren til Jacob Isachsen Holk f. ca. 1709? http://look.no/anita/slekt/webcards/ps77/ps77_451.html. Da må faren til Jacob Isachsen hete Isach Olufsen og moren(?) Kirsten Jacobsdatter Holk. Dette passer også med navneoppkalling. Dette siden førstefødte gutt heter Oluf, og kanskje andrefødte gutt heter Jacob. Denne Oluf (eventuell bror til Jacob Isachsen, og dermed onkel til Ingebor Anna og gammelonkel til Jacob (Elias), fikk også en sønn med navn Jacob Elias.

I følge MyHeritage gifter Isach Olufsen seg på nytt i 1688 med en Ingeborg Olufsdatter. Her fant jeg dem i kirkeboken 30. mai: https://media.digitalarkivet.no/view/16323/50746/28. Klarer noen å tolke noe nyttig, f.eks. yrke, forlovere, foreldre, alder, enkemann…? Dette passer bra, med tanke på navneoppkalling, fordi Jacob (og Engel) fikk en datter med navnet Ingebor.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.