Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Dreier/Drejer/Dreyer (Ca. 1787 - 1857) - Gift med klokker Paul Andreas Antoni Paulsen (1775 - 1835) - Hvor ble Anne Marie født?

Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)
På 22.2.2024 den 18.01, Erik Gustavsen skrev:

.....

I Hornemans samlinger finner jeg at Oluf Fastesen har en datter med navn Ingeborg og Johannehttps://media.digitalarkivet.no/view/187403/52 .....

Jeg ser ingen datter Ingeborg (Olufsdatter Schancke) i dette utsnittet fra Hornemans samlinger, bare Johanna. Hvor står Ingeborg ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mente mormor. Ingeborg er oppført som A6, ser nå det kanskje er en annen hun er oppført under - er iallefall oppført en Ingeborg på samme side som Oluf, men da kanskje har denne et annet patronym, hm).

Men dette har vel ingen ting å si for vår Ingeborg Oluffsdatter, eller tenker du det?

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
12 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

.....

Ingeborg er oppført som A6, ser nå det kanskje er en annen hun er oppført under - er iallefall oppført en Ingeborg på samme side som Oluf, men da kanskje har denne et annet patronym, hm).

Men dette har vel ingen ting å si for vår Ingeborg Oluffsdatter, eller tenker du det ?

Nei, dette har neppe noen direkte tilknytning til 'vår' Ingeborg Olufsdatter (ca.1665? - et.1718) (stedatter til Arne saugmester) (3. hustru til Isach Olufssøn som tidligere var g. m. Kirsten Jacobsdatter Holck), men det er jo greit å få ryddet misforståelser av veien.

Vi må vel konkludere med at den Ingeborg Olufsdatter som fikk
døtre Else (Margrethe) i 1704 og 1708 med Baar Svendsen foreløpig har ukjent opphav.

Oluf Fastesen Schancke hadde neppe noen datter Ingeborg, men følgende barn, i sine tre ekteskap :

1. (med Johanne Nathansdatter Heberlin) ... :  1S1D :  Nathan (A) og Anna (A2)  (korrekt plassert her ?)
  2. (med Else Hansdatter Bitou) ...................... :  1S1D :  Oluf (A3) og Johanna (A4)
  3. (med Anna Nielsdatter Tønder) ................. :    2D  :  [Else Margrethe og Stinchen]

Ingeborg hos Horneman (https://media.digitalarkivet.no/view/187403/52)
ser ut til å være en etterkommer etter Jens Pedersen Schancke :

Jens Pedersen Schancke (i Namdalen)   [hos Horneman oppført med kun to ekteskap]

1.  g.  [Ingeborg Olufsdatter Schancke (c1615-c1644), nevnt (død ?) 2 Mai 1644, overformynderiprot. i Tr.h.]
  2.  g.  [Maren Nicolausdatter, skifte 1650, etterlot seg tre umyndige barn]
  3.  g.   Maren Hansdatter (Kruse ?) (død 1684)

Hans barn/etterkommere (bokstavering og plassering hos Horneman er nokså forvirrende, i alle fall for meg ...) :

• A    Jens (stud. theol. [ved skiftet 7 Mar 1685 etter Jens P.s. Schancke og hans 3. hustru Maren Hansd.])
  • A    Synnøve, g. m. Oluf Niels[en]  (g. 2. g. m. Morten Jacobsen ?)
  • A2  Jørgen    [er Jørgen (A2) og de øvrige nedenstående (A3-A6) istedet barn av Synnøve ?]
  • A3  Margrethe
  • A4  NN, g.m. Claus Olsen 
  • A5  Anna, død 1732, g. m. Knud  ?'ett eller annet ...'
  • A6  Ingeborg, g. (i DomKirken ?) 3-4-1709 m. Peder Torbersen (, ????)

Jeg har tidligere notert meg følgende barn av Jens Pedersen Schancke,
som 'skal' (?) høre hjemme i flg. av hans tre ekteskap :

1. - Synnøve  (jeg har notert at Synnøves ektemann Oluf Nielsen g. seg pånytt m. en Margrethe C.d. Grøn !)
  2. - Maren      (g. m. baker Peder Lauritsen Green),
    - Siri           (g. m. Petter Hansen Leth og Jon Mentzen),
    - NN           (død før 1685)  (mao. det 3. av de tre umyndige barn i 1650)
  3. - Jens         [utliggerborger i Namdal]
    - John

Har noen mulighet til å finne (og ev. transskribere) skiftet i Trondheim 7 Mar 1685
etter Jens Pedersen Schancke og hans 3. hustru Maren Hansdatter Kruse ?
I skiftet skal det være nevnt 5 barn. Synnøve (fra 1. ekteskap) døde i 1671. Fra 2. ekteskap levde det 3 barn i 1650, hvorav 1 skal være dødt før 1685. Maren og Siri var vel da i live i 1685. I tillegg til Jens og John (fra 3. ekteskap, som døde i hhv. 1745 og 1729) er det vel da ytterligere 1 barn i live i 1685 (fra 3. eller 1. ekteskap).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2024 den 19.43, Erik Gustavsen skrev:

Ser kanskje slik ut. På MyHeritage står det ikke så mye om denne familien som vi kan få bruk for, men der oppføres Engel Isachsdatter med Rosenvold til etternavn. Faren er oppført som Isach Rosenvold. Denne Engel f. ca 1700 har med mannen sin Erich Torbersen et barn med navn Karen Rosenvold f. ca 1725 - kanskje dette er fadderen til Jacobs datter Engel i 1744?. Vi vet ikke sikkert om det er familiær forbindelse her, men dette kan tyde på at kipper Isach Olsen heter Rosenvold.

Det vet jeg ikke, men antar kanskje at Else er kalt opp etter sin biologiske mor Else(?) (Else f.1704 er sannsynligvis død før 1708, da samme Baar og Ingeborg får en ny Else f. 1708). Men dette er altså ikke «vår» Ingeborg Olufsdatter.

Tror det.

Ang. Rosenvold, vært borti denne slekten før i Trondheim, og det var nok Erich Torbersen som dette navnet kom fra. Her er faren Torber Joensen Rosvold i rullen for 1704: https://www.digitalarkivet.no/ru20100922620016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 21.2.2024 den 22.32, Erik Gustavsen skrev:

Jeg fant en Oluf Isachsen Holk født i Trondheim omtrent 1687. Kan dette være broren til Jacob Isachsen Holk f. ca. 1709? http://look.no/anita/slekt/webcards/ps77/ps77_451.html. Da må faren til Jacob Isachsen hete Isach Olufsen og moren(?) Kirsten Jacobsdatter Holk .....

Det skal ha vært avholdt skifte etter Kirsten Jacobsdatter Holck i Trondheim 22 mai 1688. Hun var nr. 2 av kipper (tønnemaker) Isach Olufssøn's tre hustruer, og ble trolovet med ham i Domkirken 9 Jun 1684.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 3.3.2024 den 15.40, Per Nermo skrev:
  • A2  Jørgen    [er Jørgen (A2) og de øvrige nedenstående (A3-A6) istedet barn av Synnøve ?]
  • A3  Margrethe
  • A4  NN, g.m. Claus Olsen 
  • A5  Anna, død 1732, g. m. Knud  ?'ett eller annet ...'
  • A6  Ingeborg, g. (i DomKirken ?) 3-4-1709 m. Peder Torbersen (, ????)

Denne søskenflokken, i tillegg til Elias, Hans og ytterligere to barn som døde små, ser alle ut til å være barn av 'arklimästare' Jonas Jørgensen (Göransson) Schancke (ca.1640 Hackås - 1697 Trondheim) og hans to hustruer

1.  Birgitte Einersdatter Darre     (2 barn)  og
  2.  Karen Hansdatter Rold/Cold  (7 barn).

(Se Tab. 224: 
https://www.nb.no/items/52094a79bbec6a18ed7479503ba37b54?page=95&searchText=«Peder torbersen»)

Foreldrene ser merkelig nok ikke i det hele tatt ut til å være nevnt i utsnittet fra Hornemans samlinger (h. side).

(Det henvises forøvrig til følgende debatt :
Nordl.handler Morten Jacobsen Rehner (f.c1650), 'svoger' av Oluf Nielsen (c1629-c1705) i Lill-Selsøyvik, Rødøy ?)

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da tror jeg kanskje at jeg har funnet hvorfor vår antatte Anne Marie på Bakklandet dro til Hadsel:

Jacob Isachsen Holk f. 1706 og Siri Andersdatter får blant annet barnene:

Ingebor Anna f. 1736 og Erik f. 1740

I dåpen til Erik er 4 av 5 faddere søsken i en familie Maursund: Martha f. ca 1727, Anders f. ca 1722, Nils f. ca 1705 og Hans f. ca 1723. Husker ikke akkurat når, men husker å ha sett at bostedet til foreldrene eller besteforeldre til Maursund familien her bor på Bakklandet. (Så kan godt hende søsknene her bodde her også.)

Denne Anders (Nilsen) Maursund får barnene Jonetta f. 1765 og Bergitha f. 1753/43. Bergitha bor i Trondheim i 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434004464.

Jonetta bor i Hadsel i 1801 (gift med Søren R. Schieldrup: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486000044.

Med tanke på alder til Jonetta kan det hende hun og Jacob Eliassen Dreyer var venner.

Det er mange i tjeneste på Gulsta gård i Nordland i 1801, deriblant Anna Marie (og eventuell søster til Anne Maries senere ektemann Anna Poulsdatter): https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486000061.

Det er i husholdning 2 Anne Marie er. Her er overhodene Sara Dreyer og Søren R. Schieldrups barn Jon. Søren har et annet barn Ane Martha som er gift med Arnoldus Dreyer. Både Arnoldus (bror Peder) og Sara er faddere til Anne Maries barn.

Det kan da være at Jacob Dreyer visste om at Anne Marie kunne bli tjenestepike i Hadsel hos en av hans evt. nære venner, samtidig som at hun fikk møte evt. slektskap til andre Dreyere. Her har vi altså en forbindelse mellom Bakklandet og Hadsel med Ingeborg Anna families venner.

Dette kan bare være tilfeldighet, men her har vi iallefall enda en mulig realistisk forbindelse. Dette vil da underbygge Jacob (Elias) Eliassen Drejer som far til Anne Marie og Ingeborg Anna Jacobsdatter Holk og Elias Schiönning Thoreson Drejer som foreldre til Jacob (Elias). Gjerne del deres meningen om disse funnene.

Endret av Erik Gustavsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er enda en forbindelse mellom Maursund familien og Gulstad gård - akkurat der Anne Marie er tjenestepike i 1801: 

På 8.3.2024 den 21.27, Erik Gustavsen skrev:

Jacob Isachsen Holk f. 1706 og Siri Andersdatter får blant annet barnene:

Ingebor Anna f. 1736 og Erik f. 1740

I dåpen til Erik er 4 av 5 faddere søsken i en familie Maursund: Martha f. ca 1727, Anders f. ca 1722, Nils f. ca 1705 og Hans f. ca 1723.

Disse søsknene sin mor er Bergithe Nilsdatter Røst (https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000854391). Bergithe har en bror Hans f. ca 1681 som har en datter Elen Margrethe  f. ca 1716 som har en datter Sara Christophersdatter f. ca 1736. Sara var gift med Søren R. Schjeldrup, som er oppført på Gulstad i 1801 g. m/Jonetta. Det er Sara som er Jon Sørensen f. ca 1774 (g.m/ Sara Susanna Dreyer) sin mor.

Koplingen mellom Jonetta Maursund og Jacob Eliassen Dreyer (som evt. venner) virker kanskje mer sannsynlig, men her har vi iallefall enda en forbindelse.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 9.3.2024 den 21.35, Erik Gustavsen skrev:

.....

Disse søsknene sin mor er Bergithe Nilsdatter Røst (https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000854391). Bergithe har en bror Hans f. ca 1681 som har en datter Elen Margrethe f. ca 1716 som har en datter Sara Christophersdatter f. ca 1736. Sara var gift med Søren R. Schjeldrup .....

Hvilken dokumentasjon finnes på at denne Elen Margrethe (Røst) f. ca.1716 var en datter av trondhjemsborgeren (bl.a. i 1714/1715) Hans Nielsen Røst (f. ca.1681) (skifte 1 Feb 1728) (og ev. dennes 2. hustru Anne Olsdatter Adolphini) ?

Jeg har ingen kilde som 'motbeviser' dette, men jeg har 'sett antydet' at Elen Margrethe istedet kanskje var en datter av nevnte Hans Røst sin fetter gjennom farsledd, kjøpmann i Trondheim, John Andersen Røst (ca.1690-1718, gr.lagt VF 28. okt.) og Sara Jensdatter (ca.1687-1766) (og dermed søster av Jonetta Johnsdatter Røst (ca.1718-1778), g. 1) (VF 1749) med skipper Anders Nilsen Moursund (ca.1715(1722?)-1775) og 2) (VF 1778) med coffardikaptein og skipper Haagen Ulrichsen).

Elen Margrethe (Røst) f. ca.1716 ble gift (i Tr.h. 25 Feb 1739) med nordlandshandler (med borgerleie på Stokmarknes),  Christopher Nielsen Grønbech, og var mor til minst 5 barn, hvoriblant jeg har Sara (Christoph.d.) Røst Grønbech notert som f. ca. Des 1739 og døpt 9 Jan 1740.
(Hvis hun var f. ca. 1736 var hun altså født før foreldrene ble gift ...).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hmm, for å finne denne forbindelsen trakk jeg meg rett og slett frem på en MyHeritage bruker. Beklager… Det kan hende jeg noterte meg feil, eller brukeren hadde oppført noe feil. Altså forsket jeg ikke noe ordentlig på andre kilder. Men jeg tipper det du skriver er riktig, da jeg ser flere har oppført det samme som du sier her. Det passer også bedre angående navnelikheter. Forbindelsen mellom Jonetta Maursund (som datter av Ingeborg Anna Holks bror fadder Anders) og Jacob er nok uansett mer sannsynlig enn denne. Likevel er det bra at du rydder opp.

Endret av Erik Gustavsen
La til at det var Ingeborg Annas bror og ikke Ingebor Anna selv som hadde Anders som fadder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
20 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

.....

Forbindelsen mellom Jonetta Maursund (som datter av Ingeborg Anna Holks fadder Anders) .....

Det var vel istedet Ingeborg Anna (Jacobsdatter) Holk sin bror Erich som (1 Des 1740, i Domkirken) hadde Anders (Nielsen Moursund) og (alle ?) dennes tre søsken som faddere.

Anders Nielsen Moursund og Jonetta Johnsd. Røst (c1718-1778) hadde barna Sara, Birgitha, Jonette (3. hustru til Søren Røgh Rasmussen Schjelderup, hvis 2. hustru var Sara (Christophersdatter) Røst Grønbech) og Marta.

Birgitha Andersdatter Moursund (døpt i VF 1753) er enke i 1801, og har da sønnen Petrus Harboe (f. ca. 1777).

Hvem hadde Birgitha vært gift med (en Harboe ?), og når ble hun gift ? 
(I sk. ett. hennes mor Jonetta (skifte i Tr.h. 22 Apr 1778 - 31 Mai 1780) omtales Birgitha som 'ugift og umyndig'.)

(Om en skal ta disse årstallene 'på alvor' så kan de se ut som Bergithe (24 år gammel) fikk sønnen Petrus med en Harboe utenfor ekteskap rundt 1777, og senere ble gift (etter 1778/1780), og enke (før 1801) ...)

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vet vi hvem Siri Andersdatters foreldre er (kanskje hun er i Maursund/Røst familien)? 

I denne tråden har vi følgende informasjon om henne: https://forum.arkivverket.no/applications/core/interface/file/attachment.php?id=106635&key=c603b0b5d840b5f0528e0e0768dfc46a). En av fadderne til Siri og  Jacobs barn heter Roald Andersen. Kanskje dette er en bror eller onkel av Siri? Og da Siri og Jacob trolover seg er en Niels Andersen Røst(?) oppført: https://media.digitalarkivet.no/view/2329/14728/16. Dette kan kanskje være en av søsknene i Maursund familien som også er faddere til Erik i 1740. Om det også er familiært slektskap med Maursund/Røst vil det underbygge at Anna Marie flyttet til Gulsta enda mer.

Følgende kan hjelpe oss å kanskje finne mer info om Ingeborg Olufsdatter (Arne saugmesters stedatter). Kan dette være Arne i 1701 manntallet: https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000642325. Her ser ser vi en med navn Engell. Jacob og Siri får 2 barn med dette navnet. Med mindre Siri Andersdatters mor heter Engel, kan det være navnet kommer herifra. Desverre er ikke navnet til konen oppført. Her er skiftet til en snekker Arn Olsen i 1719: https://media.digitalarkivet.no/view/25083/346. Usikker om dette er riktig stefar, men det ser kanskje slik ut. Klarer noen å tyde navnet på hustru? Dette vil kanskje være biologisk mor til Ingeborg Oluffsdatter.

Mvh Erik

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei, ser ut til at teorien stemmer!

Se utsnitt av Vesteraalens avis: https://www.nb.no/search?q=«Anna Marie Dreyer»

Da vi vet dette, og at Anne Marie ikke arvet en eneste penge etter verken Jacob eller Martha Olsdatter, gjør vel dette Martha til en usannsynlig biologisk mor. Hun var da heller stemoren til Anne Marie Drejer.

Moren er dog ikke oppgitt. Men nå som vi vet at teorien stemmer med svaret, blir det kanskje enklere å lete og finne sikker mor 🙂

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei, tråden er vel halvveis løst da vi har med sikkerhet funnet at faren til Anne Marie Dreyer er Jacob Eliassen Dreyer (og tråden har funnet til og med mye info om Jacob Dreyers forfedre). 

På privaten har jeg nylig lett enda litt mer om info som kan med sikkerhet gi oss Anne Marie Dreyers mor. Jeg har ikke funnet noen gjennombrudd i saken enda, men har funnet litt mer om Jacob Eliassen Dreyer selv som er spennende og kan gi oss hint om hvem Anne Marie sin mor kan være. Men jeg trenger noen som er gode til å tyde gammel skrift.

For det første henviser jeg til mantalls- og skatteprotokoll for 1789 (s. 337): 

https://media.digitalarkivet.no/view/70836/337 

Nummer 31 her er vår Jacob Eliassen (Dreyer). Dette fordi det er den eneste med navnene Jacob Eliassen eller Jacob Dreyer i dette året i Bakklandet, og vi vet han oppføres for forstaden Bakklandet her i 1890 med dåpen av barnet sitt Ingebor Christine. Denne kilden viser oss at han var dagarbeider, ikke kunne skrive og var fattig. At moren til Jacob, altså Ingeborg Anna Jacobsdatter Holck, var fattig da hun døde i Danmark viser at familien ikke hadde mye penger. Alstå har tjent det meste av pengene sine etter 1789.

For det andre henviser jeg til panteregisteret og panteboken (s. 541) hvor det står om at Jacob Eliassen Dreyer kjøpte skjøte fra Ole Johnsen Röhuus i 1795 dersom jeg tyder rett (her trenger jeg tydehjelp) :

https://media.digitalarkivet.no/view/28235/128

https://media.digitalarkivet.no/view/20234/543

Jeg klarer å tyde at skjøtet går over til Jacob og hans arvinger. Men det står mye informasjon jeg ikke klarer å tyde. Står det noe mer spennende her? Kan noe kanskje hinte om Anne Maries mor?

Og her (s.281) fant jeg et skjøte hvor Jacob Dreyer er oppført:

https://media.digitalarkivet.no/view/20236/286

Hvorfor er det “streket ut”. Klarer noen å tyde det som står her av info som kan være spennende. Jeg ser at det er oppført året 1782 inni teksten, og noen møbler, men skjønner ikke helheten, kan noen tyde det pls. Og hva betalte han for disse 2 skjøtene og hva kjøpte han egentlig? Og allerhelst, står det noe info som kan hinte om Anne Maries mor?

Mvh Erik

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

..... at faren til Anne Marie Dreyer er Jacob Eliassen Dreyer (og tråden har funnet til og med mye info om Jacob Dreyers forfedre).

Innebærer dette at du mener det med sikkerhet er fastslått hvem som er foreldre til Jacob (Elias) Eliassen Dreyer ?
Kan du i så fall for ordens skyld gjenta disses navn, og ev. dokumentasjon ?

Man antar vel (?) at vår JED er den Jacob som skal ha blitt født u. e. som sønn av Ingeborg Anna Jacobsdatter Holk og Elias Schøning (Thoreson) Dreyer, som i 1762 gikk på Latinskolen i Trondheim, og ved sønnens dåp i Domkirken 24. aug. 1763 var 'underoffiscier ved Capitaine Stabels compagnie i Orkedahlen'.

Det er såvidt jeg forstår ikke nevnt noen sønn Jacob i det geistlige skiftet etter Elias Schøning Dreyer i 1792, og heller ikke i skiftet  6. april 1782 i Viborg etter Ingeborg Anna (feilskrevet (?) 'Andersdatter') Holch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

..... Jacob Eliassen Dreyer kjøpte skjøte fra Ole Johnsen Röhuus i 1795 .....

En Ole Johnsen Røhus (Röhuus) selger altså eiendom til Jacob Eliassen Dreyer i 1795. Ole er vel da ventelig født før 1750.

Tidligere er nevnt en arbeidsmann Ole Olsen Røhus (f. ca.1698 ?), bosatt ved Woldebroen på Bakklandet (skifte 1767), som i 1738 giftet seg i Bakke kirke med Karen Olsdatter og hadde barna Inger, Ingeborg og Randi (ingen Martha eller Peder nevnt).

Jacob Eliassen Dreyer (f. 1763) giftet seg i 1786 i Bakke kirke med Martha Olsdatter (f. ca.1753). Sponsorer (forlovere) var Ole Røhus (Røhuus) (brudens far ?) og Peder Olsen Lademoen (brudens bror).

Kan kanskje disse Røhus være i familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Per Nermo skrev:

Innebærer dette at du mener det med sikkerhet er fastslått hvem som er foreldre til Jacob (Elias) Eliassen Dreyer ?
Kan du i så fall for ordens skyld gjenta disses navn, og ev. dokumentasjon ?

Man antar vel (?) at vår JED er den Jacob som skal ha blitt født u. e. som sønn av Ingeborg Anna Jacobsdatter Holk og Elias Schøning (Thoreson) Dreyer, som i 1762 gikk på Latinskolen i Trondheim, og ved sønnens dåp i Domkirken 24. aug. 1763 var 'underoffiscier ved Capitaine Stabels compagnie i Orkedahlen'.

Det er såvidt jeg forstår ikke nevnt noen sønn Jacob i det geistlige skiftet etter Elias Schøning Dreyer i 1792, og heller ikke i skiftet  6. april 1782 i Viborg etter Ingeborg Anna (feilskrevet (?) 'Andersdatter') Holch.

Det som er sikkert er at vår Anne Marie er datter av Jacob E Dreyer. Foreldrene til Jacob mener jeg er tilnærmet 100% sikkert. Nei, vi har ingen kilder som sier Jacob Eliassen Dreyer er sønn av Elias Schønning Thoresen Dreyer og Ingeborg Anna Jacobsdatter Holck. Men det trenger man heller ikke da man har like mye bevis og teori som passer som vi har. Jeg vil nok påstå at vi vet egentlig at foreldrene er så trygge de kan være. Dette er hvorfor(kildene er oppført tidligere i tråden):

• Fra alle navnene Jacob oppgis med vet vi at faren må hete Elias Dreyer. Det finnes kun et visst antall folk med navn Elias Dreyer og enda mindre med det navnet som var i rett alder for å være far i rett årstall og enda mindre som i tillegg var i Trondheim på gitt tidspunkt. I dåpen vi har funnet av «uekte» Jacob er faren oppført som underofficier Elias Thoresen. Elias S T Dreyer var også i militæret i passende område i denne perioden. I tillegg har vi ikke funnet noen andre logiske dåper for Jacob, og ingen andre logiske foreldre med navn Elias Dreyer. Ingeborg Anna reiser til og med til Danmark hvor Jacob sannsynligvis er med (noe som er ryktet om i slekta hans står det på nett). Ingebor Anna har også relasjoner til akkurat den husstanden Anne Marie Dreyer dro til i Hadsel. Denne forbindelsen mellom Ingebor Anna og Anne Marie tyder også på at dette er riktig mormor, og da at underofficier Elias Thoresen er en Dreyer. La også merke til https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=60942 som sier at Jacob sin far kanskje har en S som forbokstav i et etternavn, dette passer med tanke på Schønning. Angående å ikke være oppført som en arving i skiftet, avkrefter ikke det noe. Vi vet at Elias Schønning dro vekk fra Trondheim tidlig etter Jacob var født og hadde dermed veldig lite med han å gjøre. Sammen med at Elias skulle bli prest og at Jacob ikke hadde rett på arv siden han var født utenfor ekteskap, gir det mening at han ikke var oppført i skiftet. Og Ingeborg var fattig ved skiftet i Danmark, de «ekte» barnene fikk kun noen møbler. Jacob oppføres som fattig i 1789. Vi vet jo også Anne Marie er biologisk datter av Jacob. Likevel fikk hun ikke arv og hun var heller ikke nevnt i skiftet, selv om Jacob hadde mye penger ved døden. Altså ser det ikke ut som at barna måtte oppgis i skifter, spesielt dersom de hadde lite kontakt med foreldrene sine eller var «uekte» barn. Sist men ikke minst ser vi mange navnelikheter i de ulike slektsleddene. Alt dette er tilfellet hos Jacob og Elias og Ingebor for en riktig forbindelse. All denne teorien tyder på at vi har funnet riktige og helt sikre foreldre til Jacob.

Har noen klart å tyde skjøtene jeg spurte om? Står det noe nyttig der? som kan hjelpe i letingen etter Anne Maries mor? Jeg tenker det virker sannsynlig at Anne Marie er født i Trondheim, da hun kom herifra til Hadsel i Nordland. Siden Jacob var fattig i 1789 og sikkert i 1782, gir det vel mening om Anne Marie ikke bodde med han kanskje, men med moren sin eller hos noen andre. Hmmm.

Jeg er usikker på om de i familien Røhuus som du nevner er i slekt, kanskje. Det ser iallefall ut som at de kjente Jacob Dreyer godt eller Martha.

Mvh Erik

Endret av Erik Gustavsen
La til flere underbyggende argumenter for slektskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2024 den 17.41, Per Nermo skrev:

Tidligere er nevnt en arbeidsmann Ole Olsen Røhus (f. ca.1698 ?), bosatt ved Woldebroen på Bakklandet (skifte 1767), som i 1738 giftet seg i Bakke kirke med Karen Olsdatter og hadde barna Inger, Ingeborg og Randi (ingen Martha eller Peder nevnt).

Ser kanskje ut til at Martha (Jacobs kone) er en Röhuus. Jeg fant følgende i kirkeboken for Baklandet: https://media.digitalarkivet.no/view/16277/50655/16 Nederst på side 31 er det oppgitt en Martha Olsdatter Röhuus. Rollen hennes tilsier vel at hun er i voksen alder ca. 30, og er altså født ca. 1752. Dette passer meget godt med konen til Jacob som heter Martha Olsdatter og er født da. I tillegg til at Jacob med Martha kjøper skjøtet fra Ole Röhuus, samt at familien Jacob og Martha bodde der, tilsier at de er i familie. At jeg ikke finner noen andre Martha Olsdatter Röhuus i folketellingen i 1801 i Trondheim eller andre passende Martha Olsdatter i Bakklandet, gjør vel egentlig denne Martha og dermed Ole som far til sikre foreldre. Dette sier oss også at Jacob flyttet til konens Martha bosted. At ikke Martha er ført opp i skiftet kan kanskje bety at hun fikk arven sin på forskudd? Kanskje som rabatt på skjøtet? Kanskje det står noe om dette i skjøtene jeg linket til tidligere.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

..... Jacob med Martha kjøper skjøtet fra Ole Röhuus .....

Skiftet i 1767 var angivelig etter arbeidsmann (bosatt ved Woldebroen på Bakklandet) Ole Olsen Røhus og kona Karen Olsdatter (foreldre til Inger, Ingeborg og Randi).

Jacob Eliassen Dreyer (g. m. Martha Olsdatter) kjøpte i 1795 eiendom av Ole Johnsen Røhus.

Inger, Ingeborg og Randi er altså nevnt i skiftet i 1767, men ikke Martha og ikke Peder (Olsen Lademoen), som var forlover ved Martha's giftermål i 1786, sammen med 'Ole Røhuus'.

Dette viser at Ole Olsen Røhus og Ole Johnsen Røhus antakelig er to forskjellige personer, hvorav sistnevnte ev. kan være far (og forlover i 1786) til Martha (g. m. Jacob Eliassen Dreyer) og til Peder Olsen Lademoen.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

..... kirkeboken for Baklandet: https://media.digitalarkivet.no/view/16277/50655/16 Nederst på side 31 er det oppgitt en Martha Olsdatter Röhuus. Rollen hennes tilsier vel at hun er i voksen alder ca. 30 .....

Hvilken rolle har Martha her, og hva er det som tilsier at hun på dette tidspunkt er ca. 30 år gammel ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Per Nermo skrev:

Dette viser at Ole Olsen Røhus og Ole Johnsen Røhus antakelig er to forskjellige personer, hvorav sistnevnte ev. kan være far (og forlover i 1786) til Martha (g. m. Jacob Eliassen Dreyer) og til Peder Olsen Lademoen.

Enig. Formulerte meg litt fort. Ser slik ut ja.

12 timer siden, Per Nermo skrev:

Hvilken rolle har Martha her, og hva er det som tilsier at hun på dette tidspunkt er ca. 30 år gammel ?

Martha står oppført som et vitne/fadder (Test er latinsk og oversettes til vitne). At jeg påstår at hun er ca. 30 pga. at hun er fadder er veldig omtrentlig. Hun kunne ha vært hovedsakelig alt fra 16 til 80 liksom. Men i gjennomsnitt er alderen for faddere på denne tiden ca. 30. Poenget er at hun mest sannsynlig må være samme Martha som gifter seg med Jacob da hun bor i samme område, heter det samme og siden begge er omtrent omtrent født i samme tid. Forbindelsen Martha og Jacob har med familien Röhuus og at ingen andre i Trondheim heter Martha Röhuus i 1801 eller Martha Olsdatter på Bakklandet osv, gjør sannsynligheten for nært familiært slektskap enorm vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har funnet mer info som kan underbygge at Randi er Anne Marie Dreyers mor. Har også funnet mer generelt om henne. Gjerne kommenter refleksjonene.

Mer teori om Randi/Rannie Halvorsdatter/Halvarsdatter Wang/Vang som eventuell mor til Anna Marie Dreyer:

Vi vet for sikkert fra før:

Anne Marie Dreyer er datter av Jacob Eliassen Dreyer (bevist gjennom kilden Vesterålens avis og en rekke annen teori).

Jacob Eliassen Dreyer bor på Bakklandet iallefall i 1785 1789 (skattekilde) til 1814 da han dør.

Vår Anne Marie konfirmeres som Ane Jacobsdatter Dreyer 15år i Bakklandet kirke 22. April 1798. Konfirmasjonsalder er generelt mer troverdige enn alder ved dødsfall i kirkebøker, samt man ikke kan konfirmere seg før åren man fyller 15, noe som betyr at Anne må ha vært født i mellom 23.04.1782 til 31.12.1783. Dette med tanke på at flere andre er oppført som 15,5 år, men at vår Anne ikke er det og dermed iallefall ikke er over 15,5år. Estimatet for dåpen hennes blir mye mer presis. Og det blir lettere å navigere seg gjennom kirkebøkene for å se om det er andre alternativer.

Vi har vel også funnet ut at det er ingen andre som er døpt Anne Marie, eller Anne, eller Ana Maria osv med en far som enten heter Jacob Dreyer eller Jacob Eliasen i tidsrommet i Trondheim.

Flere kilder sier Anne Marie er fra Trondheim, men selv om det ikke betyr hun er født der, er det noe mer sannsynlig.

Mer teori-aktig info:

Jeg lener meg som sagt litt mot at følgende dåp er riktig for Anne Marie Dreyer: https://media.digitalarkivet.no/view/16327/50756/67 . Her er oppgitt barn Anna, mor Ranni Halvorsdatter og far artillerist Jacob Ellingsson. En av fadderne er Arent Halvorsson. Før var jeg mer skeptisk, men nå mener jeg at det ikke er store nok avvik til å svekke teorien om at Randi er biologisk mor til Anne Marie. (Randi var da ca. 15 år når hun fikk Anna. Da gir det mening at Jacob tok vare på barnet, og at Anne ble konfirmert i Bakke kirke, og hadde Martha som «hovedmor»)

(Om Annes navn:) Vi ser f.eks. at Anne Marie Dreyer, ikke er konfirmert med mellomnavnet Marie i kirkeboken. Likevel ser jeg at mange andre er konfirmert med et mellomnavn, noe som kan tilsi at man skulle bruke hele navnet i konfirmasjonen. Den mest logiske forklaringen blir vel at Anne Marie Dreyer, benyttet Marie offisielt fra da hun flyttet ut (gjerne kom med innspill som sagt). Altså tror jeg at siden hun ikke konfirmeres med Marie så er hun ikke døpt Marie, eller at hun ikke trenger å være døpt Marie.

(Om Jacobs navn:) Når det gjelder Jacobs etternavn i dåpen, så har jeg sett at Eliassen og Eliesson ble brukt om hverandre også i flere kilder om vår Jacob. Da det er sagt er det veldig liten uttaleulikhet mellom Eliesson og Ellingson. Kombinert med at det var en «uekte» dåp, hvor omstendighetene var mindre hensyntatt, så veier ikke navnelikhetene dåpens sannsynlighet ned. Flere andre i kirkebøkene ble også skrevet med feil etternavn, selv med «ekte» barn.

(Om Annes barn:) Vi har tidligere sett på Anne Marie Dreyers barn for å se navnelikheter. Vi vet at familien kalte så og si fulgte navneoppkallingsnormene. Men ingen av Annes barn heter Randi. Dette kan bare forklares med at Randi ikke hadde noe stor rolle i Annes liv (da hun var 15år) som de andre barna ble kalt opp etter. Vi vet blant annet at Anne og Paul mest sannsynlig kalte opp et barn Rebekka, pga hun var fosterdatter til Pauls foreldre i Hadsel. Neste barn ble oppkalt etter stemoren Martha, som underbygger denne delen av teorien (m/mindre Annas biologiske mor heter Rebekka).

(«Utelukkings taktikk»:) Rett og slett har vi ikke funnet en eneste annen passende Anne/Anna/Ane/Ana (med Marie/Maria som mellomnavn eller ikke) med en far som heter Jacob Eliassen (eller andre etternavn med lik ordlyd) (og evt. Dreyer/Drejer) i riktig tidsrom i Trondheim. Men siden vi fant en rimelig kandidat, er det det mest logiske. I tillegg er det mer sannsynlig at det er samme person, fordi denne Jacob Ellingsen er artillerist som vår Jacob Eliassen, og da det ikke finnes noen andre med liknende navn i 1801 i Trondheim. Årstallet for dåpen passer også perfekt med estimatet utifra konfirmasjonsopplysningene.

(Forbindelse:) I dåpen for 27. juni 1783 er en Arent Halvorson oppført som fadder. Begge oppføres med etternavnet Wang i andre anledninger og er søsken. Arent gifter seg med Elen Martha Ingbrichtsdatter i 1789 i Domkirken (se bilde). I 1789 døpte de datteren Martha (se bilde). I begge er Anders Olsen Røhuus (Martha Olsdatters bror) oppført som forlover/fadder. Det er altså trygt å si at broren til Randi og broren til Martha var venner/godt bekjente. Og vi vet jo at Jacob bodde ved Røhuus familien og Martha selv selvfølgelig. Dette kan være tilfeldig, men trenger ikke å være det, spesielt med den andre teorien. Arent får en datter Jonetta i 1792 (se bilde). Her er derimot Arent oppført som Anderson. Altså var ikke etternavns feil så unormale, selv på «ekte» barn.

Genrerelt om Randi:

Randi var 12 år i tjeneste hos apoteker Johan Friedrich Ackermann. Hun giftet seg i 1802 med Hans Johansen (se bilde, her sies det hvor lenge hun var tjenestepike). Også lurer jeg på om det er Randi so dør i 1834: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000007334192 . Hun bor på kongens gate, samme gate som Randi bodde som tjenestepike i 1801. Wang er jo et sted i Hedemark så det passer, alderen passer omtrent også. Her er hun enke. Likevel så finner jeg ikke Randis skifter. Men det bør vel ikke være så vanskelig, nå da vi mest sannsynlig vet når hun er død. Eller så har hun kanskje ikke skifte om det er mulig. Og det ser ut som at Hans Johansen heter Østring og var tømmermand, da følgende er sannsynligvis han død i 1815: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000007073460 .

Mvh Erik 

IMG_3019.jpeg

Endret av Erik Gustavsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider