Jump to content
Arkivverket

Tydehjelp, ett ord i "Geistligt Dagregister" for Dodgeville Evangelisk Lutherske kirke 1853

Christer Kjølsrud

Recommended Posts

Kirkebok for den Evangelisk Lutherske kirke i Dodgeville, Wisconsin. Første tekst for kirkeåret 1853-1854, 18. desember. Jeg leser (og gjetter) meg fram til "forrettet Gudstjeneste i dodgeville med kommunion. 4 ????". Men hva er dette siste, lange ordet? Øverst på venstre side:

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/3491039:60722?_phsrc=BTs200&_phstart=successSource&gsfn=hans&gsln=torjussen&ml_rpos=9&queryId=14ed1708434b7328ca53133f96cea100

Jeg regner med at ordet har å gjøre med de 4 "jordfæstede" på denne siden:

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/3491039:60722?_phsrc=BTs200&_phstart=successSource&gsfn=hans&gsln=torjussen&ml_rpos=9&queryId=14ed1708434b7328ca53133f96cea100

Tilbake til "Dagregisteret". Nederst på siden er det en signatur. For meg ser det ut som "A.C. Preus" (Adolph Carl Preus). Kan jeg ha rett i det?

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

dette innhaldet er berre for medlemer ...

Ja uff, her har jeg glemt at jeg satt bak en betalingsmur og jobbet. Jeg ønsker tydehjelp med siste ord i denne innføringen (etter 4-tallet):

image.png.b4d1e068fdc796b18b596a8d6243b37d.png

Tror det refererer til disse begravelsene:

image.png.7cd97364d868dd273e46d4305575b07c.png

Er det A.C. Preus (Adolph Carl Preus) som har signert dagregisteret:

image.png.a64fc1474e6e3d831ba8dba2b2350a8f.png

4 Jordpaakastelser

A C Preus ser riktig ut

Edited by Elin Galtung Lihaug
  • Like 2

5 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

4 Jordpaakastelser

A C Preus ser riktig ut

A-ha, Jordpaakastelser! Tankene mine gikk ikke dit siden de fire hadde dødd nesten et halvt år tidligere. Trodde det var en slags velsignelse eller minnemarkering. Takk skal du ha, Elin 🙂

• Like 1