Gå til innhold
Arkivverket

Skibsfører Jørgen Gjeruldsen Nævisdals død til sjøs ca. 1880


Frode Eldegard Mindrebø
 Del

Recommended Posts

26 minutter siden, Jarl V. Erichsen skrev:

Ja, Kjelstrup på Dahlske hadde nok trukket mye her for uklar oppgaveforståelse....

Ja, han trakk for så mangt, men man skal vel passe seg for å kneble pur entusiasme, så det var ikke min hensikt. Jeg har fått en masse kreative innspill i denne tråden til tross for at utgangsproblemstillingen dessverre fortsatt er bortimot like uklar. Fra tid til annen må man vel muligens innse at det finnes fisk man ikke er ment å fange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, interessant at dere diskuterer Jørgen Gjeruldsen som var bror til min oldefar Kittel Gjeruldsen. Jeg holder på å skrive litt om familien min på Nævisdal men har foreløpig ikke kommet nærmere enn dere når det gjelder Jørgen. Det kan jo være at han ligger begravet i Cobh (Queenstown) men jeg har ikke funnet noe i arkivene der. Ellers var det jo mange nordmenn som oppholdt seg i Queenstown. Jeg har skrevet en bok om skipsfartsdynastiet i Dypvåg som er tilsalgs hos Ex-Libris i Tvedestrand hvor jeg berører litt av dette....

Ellers når det gjelder Jørgen, Han ble oppkalt etter bror av sin morfar, Jørgen Gusdal f 1779. Han ble benevnt som sjømann i 1865 og som styrmand i 1875.Da han giftet seg 21. mai 1878 med Anne Tellefsen Reiersøl f 1853, var han benevnt som skipsfører. Jørgen og Anne måtte ha såkalt Kongebrev som var datert 13. mai 1878 for å kunne gifte seg. Sannsynligvis var dette på grunn av at skulle reise til sjøs og at lysningstiden ikke kunne overholdes.

Broren Kittel, min oldefar, var forlover for Jørgen. Jørgens bror Anders, giftet seg jo senere med enken.

Jørgen og Anne fikk sønnen Gjeruld som ble født 16. februar 1879 på Reiersølmoen. Jørgen har da tittel av skipsfører. Det er mulig at Jørgen var hjemme da sønnen ble født og deretter døpt 16. mars, og at han så reiste ut som skipsfører, men dette er usikkert da vi ser at han er skipsfører for «Flid» i mars 1879. Av faddere finner vi blant annet tanten Berthe Olsdatter, gift med Kittel som også var fadder sammen med sin bror Anders Gjeruldsen. Anders skulle ni år senere bli stefar for Gjeruld. Svigerfar til Jørgen, Tellef Jensen Reiersølmoen, blir i folketellingen i 1875 benevnt som «skibsreder», så han eide helt sikkert skipsparter i tillegg til å drive gården. Han døde i 1880. Det er jo mulig at svigerfaren eide parter i de skutene som Jørgen seilte på. Far til Jørgen, Gjeruld Knudsen, eide også en rekke skipsparter.

Jørgen seilte etter sigende  på briggen «Sif» bygget i 1865 for A. & F. Smith i Tvedestrand.  og han seilte også på seilskutene «Gøethe», skonnerten «Triton» bygget 1846 for M.H.Smith, Tvedestrand som solgte skuta i 1871, barken «Himalaya» bygget i 1840 og eiet fra 1860 til 1881 av O.P.Ugland m.fl., Arendal og «Kepha» bygget i 1875 i Vikkilen, Grimstad for Sam. Eyde i Arendal som eide skuta til 1887 da den ble solgt til Lillesand.

Hvis noen har noe om denne familien så hører jeg gjerne!

mvh Knut T Bratteberg, Grimstad brattebe@online.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.