Gå til innhold
Arkivverket

Latinske kirkedager- Die Soterias

Paul Bakkmyr
 Del

Recommended Posts

7 timer siden, Paul Bakkmyr skrev:

Om man googler Die Soterias får man over alt Langfredag som norsk oversettelse. Men i Tingvold ser det ut som det menes Skjærtorsdag på 1740-tallet, da neste dag betegnes som Langfredag flere steder. Oppfatter jeg det riktig?

Det ser opplagt ut til at Tingvoll-presten brukar "Die Soterias" for skirtorsdag.  Men ...

- og her bør eg skyte inn 1) at eg ikkje kan latin eller gresk (ordet er gresk, men "Die ..." er latin),

og også 2) ingen offisielle dansk/norske retningslinjer eg har sett, brukar dette omgrepet (altarboka(1688) seier "Skiertorsdag" )

Greskordboka forklarar "Soter" som "frelsar, redningsmann" og "soteria" som "frelse, forløysing".

Det er mest nærliggande at "frelsesdagen" er langfredag. Det er praksisen eg har sett i andre kyrkjebøker.

Eg finn ikkje uttrykket (i bruk om dag) i norske oppslagsverk, og det står ikkje i ordlista i boka til Bauer (han med kalendar-tabellane).

Oxford English Dictionary (den store i mange bind) har ei innførsle "soterial, adj" "Pertaining to salvation, med eit sitat frå 1879.,

og "soterian, adj" i samanhengen "Soterian Day" (sitat frå ei ordbok i 1623), forklaring "Good-Friday" (som er langfredag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt, da stoler jeg på at jeg har tolket riktig. 

I 1743 kaller Tingvollpresten langfredag for Die Passion (lidelsens dag). Det brukes litt forskjellige betegnelser av de forskjellige prestene ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.