Gå til innhold
Arkivverket

Karl Johan Rosenberg (Palm) fra Neuwied-Heimbach?


Kai Ståle Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ser at flere har lagt inn at Fant-Karl sin farfar  Karl Johan Rosenberg (Palm??) var født i Neuwied-Heimbach ??

Er dette informasjon som er bekreftet og har vert der ute i lang tid?

 

Forresten, var også denne Farfaren den første som brukte navnet Palm, av de som endte opp i Norge?

 

hilsen

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den.

 

Har en følelse av at dette Palm navnet kan ha blitt lagt til ved en feiltagelse på Karl Johan Rosenberg.

 

rgds

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kai. Jeg har Palm i slektsledd for lenge siden, de var fra Nordmøre, og jeg har forsøkt å finne ut litt om bruken av navnet Palm. Jeg tror nok at Karl Johans hustru,  Maria Christiane Lönberg Palm Rosenberg, var av sk. reisendeslekt fra Finland. Jeg har sett flere referanser til navnene Palm og Rosenberg på reisendefolk derfra, men jeg kan godt se at Karl Johan fikk lagt til navnet Palm Rosenberg ved en tilfeldighet, fordi han het Rosenburg. Sønnen har også Lustig i navnet, og det er oftest brukt i Sverige. Det er jo forøvrig flere Palm-slekter forskjellige steder i landet, som trolig ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg har sett at slekts- eller kanskje klansnavnene på reisende ofte brukes, uten at det er oppgitt som navn ved dåp. Jeg skal grave litt i arkivene mine, og se om jeg kan finne igjen noen referanser og lenker som kan bistå i denne saken, så legger jeg det inn i denne tråden.

 

NB! Jeg ser at geni.com er kilde for mange av opplysningene i Hemneslekt, og da reiser jeg automatisk tvil om riktigheten. Jeg sier ikke at geni alltid er feil, men slik jeg ser det med hensyn til egen slektsgransking, kreves det da en fullstendig ny gjennomgang av kildematerialet...  ☹️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye informasjon, og jeg takker og bukker for det.

🙂

 

Ja det er mye tråder som omhandler Palm navnet. Og det ganske forvirrende når en leser tråd etter tråd om dette. Og noen av dem er såpass gamle at en ikke kan fortsette å delta i dem (kan ikke legge inn nye spørsmål og kommentarer).

 

Ser jo at det også skrives om en Johan Wilhelm Palm (ca 1733 - 1771), som faktisk er den første jeg har i mitt slektstre med det (Palm) navnet.

Men....Plutselig begynner mange av Rosenberg folket å bruke det navnet også.

 

Studerer nærmere på treet mitt og jeg ser da at en Johannes "Pottfot / Stupfoten" Fredriksen Moen Rosenberg Palm (Direkte ane 5 generasjoner) 18. jan 1818 -20. okt 1901, er gift med en kvinne med navnet Kristiane Fredriksen Moen Rosenberg Palm (født Johansdatter Palm), (Direkte ane 5 generasjoner) 20. okt 1820 -23. juni 1909. Og hun er direkte etterkommer av denne Johan Wilhelm Palm (ca 1733 - 1771).

Så er det da her Palm navnet egentlig kommer inn i Rosenberg slekten tro?

 

Jeg har dette som en lidenskapelig hobby som jeg bruker masser av tid til, og har fått så mye hjelp de 2-3 siste årene at jeg dessverre har begynt å miste oversikten over alle dere snille der ute som hjelper slike som meg.

 

Takker så mye så langt for hjelpen, og ser spent på fortsettelsen av på diskusjonen rundt Palm navnet.

 

hilsen

Kai

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant emne å studere, og det er nok mye rar info som noen ganger stemmer, men oftest ikke helt eksakt. En artig opplysning som setter mange teorier om opphav til side, var undersøkelsen blant sk. 'tinkere' i Irland, de som reiste rundt i sine typiske hestevogner, og alltid har blitt kalt sigøynere. DNA viste at de var akkurat like irske som alle andre irer, uten innslag av sigøynerblod. Jeg har reisende i familien, som tydleigvis var av gammel norsk slekt, og som ikke var betegnet som sigøynere, tatere eller på noen måte noen slags nedlatende uttrykk, av futer og prester. Deres fortid strekker seg kanskje helt tilbake til årene etter svartedauen, da mange som var av slekter som var nesten utryddet, og som ikke hadde noe sted å bo, og ble reisende rundt på jakt etter nytt fotfeste, som de ikke fant. Jeg har relativt bofaste slektninger som plutselig er oppført i kirkeboka fordi de ikke hadde vært til nattverd på 3-4 år, da de var 'omflakkende'. Dette skjedde hos enkelte personer med noen års mellomrom, og de var resten av tiden vanlige bofaste mennesker med familie rundt seg.

Du får legge ut det du finner, for det er nok mange flere enn vi tror, som har hatt 'reisende' i slekta si, uansett hvilket genetisk opphav de måtte ha. Blant mine aner, er det Palm og Lindberg som jeg vet om, og også Hartmann som er inngiftet i en slektsgren i Nord-Odal.

Tingvoll i M&R, 1738: Peter Petersen Palm, født 'til Giefle i Helsinges Land', viet til pigen Chirsten Christensdatter, datter av Christen Kaaberslager. Petter Palm døde i 1786, 85 år gammel. Interessant er det at den eldste sønnen fikk navnet Petter Lindberg. De har mange etterkommere rundt omkring på Nordmøre. Det ble også oppdiktet og publisert noen fantastiske røverhistorier om endel av disse personene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Palm er nevnt i flere tråder i slekogdata sitt forum, men ved søk får jeg bare treff på et par av mine egne gamle tråder:

 

https://www.slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?f=1556&t=151294 Peter Palm og Christen Petersen Palm dør samtidig i 1786?

Jeg finner ikke igjen posten, men såvidt jeg husker druknet de da båten som var full av ved, kantret.

 

https://www.slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=151353 Re: Reisende slekter: 2 forskjellige Carl Magnus Palm?

 

NB! Øvrige linker i nevnte tråder har den gamle adressen 'disnorge', bare bytt ut 'disnorge' med 'slektogdata', så fungerer linkene.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg husker jeg så de trådene der.

 

Som du sikkert har sett var jeg meget aktiv en periode på Reisende Forumet der, men omtrent ingen trafikk fikk meg til å stoppe å bruke Forumer der.

Til slutt fornyet jeg ikke abonnementet heller.

 

Kai

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 🙂

 

Jeg tar med det jeg har notert meg Karl Fredrik Rosenberg Palm, født 30.september 1778 Locknevi,Sverige. Gift 7.april 1798 Nes krk i Hallingdal,Buskerud
død ca 1855 Valdres,Oppland ?

Norsk Wikipedia gir blant annet følgende opplysninger:
Fant-Karl (også skrevet «Karl-Fant», «Ka'l-Fant») var en norsk romani/reisende musiker. Han regnes som en sentral formidler av valsemusikken som ble populær fra slutten av 1700-tallet. Det er mest sannsynlig at dette var Karl Johansen Rosenberg som levde ca.1775-ca.1855.
Karl Johansen Rosenberg tilhørte en stor slekt med mange musikere og sangere. I senere generasjoner finner vi navn som Nils Bakke, Hilmar Alexandersen, Åge Aleksandersen, Spel-Fredrik, Vilhelm Lauritsen, Lasse Johansen, Laila Yrvum og Hilmar «Bussi» Karlsen Rosenborg. På en kant, finner vi også Carl Jularbo: Jularbos farmors morfar, «hästehandlaren» Johannes Pettersson (1770-1835) i Norrtäkten i Hedemora, Sverige, var Rosenbergs halvbror.

Se også: http://no.wikipedia.org/wiki/Fant-Karl

Brev fra lokalhistoriker Anders Rasmussen Prytz på Røros til lokalhistoriker Ivar Kleiven i Vågå, datert Røros 5.mars 1925 (kopi fra Tor Stallvik på Norddalsarkivet i Vågå gjennom Mary Barthelemy):
-...Kilde for det efterfølgende er hvor ikke andet angives Wilhelmina (Mina) som jeg for nogle dage siden var her og talte med. Mina beretter at "Fant Kal"s familie var ingen taterfamilie lik de andre omstreifende tatrer; det var en fin familie og hed egentlig Rosenberg. Carl Rosenberg var i sin ungdom ansat ved "musikken" i Kristiania, men for medelst sin tilbøielighet til drik, kom han væk derfra. I sin alderdom var han bosat i Valdres og der døde han ogsaa. Hans hustru Magdalene døde ogsaa i Valdres, begge i en høi alder. Carl levde vistnok til omtr. 1850. I sin sidste aar vilde han ha sin sønnesøn Fredrik Fredriksen dit og være hos sig. Det var Fredrik ogsaa en kort tid. Dette var før Fredrik og Mina blev gift. Mina sier at hun hørte Carl omtalt som en svær spillemand. Engang Carl spilte ved en festlig sammenkomst eller i et bryllup (helst det sidste) paa Kongsvold paa Dovre kom ogsaa Ole Bull dit. Han hadde moro af at se ind i i bryllupshuset og blev da opmerksom paa en fiolin som laa paa bordet. Han gik hen og strøk med fingrene over strengene. Carl var ikke inde. Paa Bulls anmodning blev han hentet. Bull sa, at han gjerne vilde høre nogen fjeldslaatter og bad Carl spille nogen for sig, hvad denne ogsaa gjorde. Bakefter sa Bull til Carl, at han til at spilde bare vildt var blandt de bedste (den bedste) han hadde hørt. - Paa Carls spørs¬maal om hvem den fremmede var fortalte denne at han var - Ole Bull. Carl fik 5 Spedsiedaler av Bull. Jeg kan godt erindre, at jeg i min ungdom hørte denne beretning. Jeg har nu faat den meddelt av Carls sønnesøns Fredrik, der paastaar at den er helt tilforladelig - (fortalt av Vilhelmine Fredriks¬datter Hartmann -"Mina" f 1835 gm Carls sønnesønn Fredrik Fredriksen Moen - "Vetle-Fredrik" f 1829).

NB! Husker ikke hvor jeg har denne informasjonen fra.

 

 

Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Rigmor Waler said:

Hei 🙂

 

Jeg tar med det jeg har notert meg Karl Fredrik Rosenberg Palm, født 30.september 1778 Locknevi,Sverige. Gift 7.april 1798 Nes krk i Hallingdal,Buskerud
død ca 1855 Valdres,Oppland ?

Norsk Wikipedia gir blant annet følgende opplysninger:
Fant-Karl (også skrevet «Karl-Fant», «Ka'l-Fant») var en norsk romani/reisende musiker. Han regnes som en sentral formidler av valsemusikken som ble populær fra slutten av 1700-tallet. Det er mest sannsynlig at dette var Karl Johansen Rosenberg som levde ca.1775-ca.1855.
Karl Johansen Rosenberg tilhørte en stor slekt med mange musikere og sangere. I senere generasjoner finner vi navn som Nils Bakke, Hilmar Alexandersen, Åge Aleksandersen, Spel-Fredrik, Vilhelm Lauritsen, Lasse Johansen, Laila Yrvum og Hilmar «Bussi» Karlsen Rosenborg. På en kant, finner vi også Carl Jularbo: Jularbos farmors morfar, «hästehandlaren» Johannes Pettersson (1770-1835) i Norrtäkten i Hedemora, Sverige, var Rosenbergs halvbror.

Se også: http://no.wikipedia.org/wiki/Fant-Karl

Brev fra lokalhistoriker Anders Rasmussen Prytz på Røros til lokalhistoriker Ivar Kleiven i Vågå, datert Røros 5.mars 1925 (kopi fra Tor Stallvik på Norddalsarkivet i Vågå gjennom Mary Barthelemy):
-...Kilde for det efterfølgende er hvor ikke andet angives Wilhelmina (Mina) som jeg for nogle dage siden var her og talte med. Mina beretter at "Fant Kal"s familie var ingen taterfamilie lik de andre omstreifende tatrer; det var en fin familie og hed egentlig Rosenberg. Carl Rosenberg var i sin ungdom ansat ved "musikken" i Kristiania, men for medelst sin tilbøielighet til drik, kom han væk derfra. I sin alderdom var han bosat i Valdres og der døde han ogsaa. Hans hustru Magdalene døde ogsaa i Valdres, begge i en høi alder. Carl levde vistnok til omtr. 1850. I sin sidste aar vilde han ha sin sønnesøn Fredrik Fredriksen dit og være hos sig. Det var Fredrik ogsaa en kort tid. Dette var før Fredrik og Mina blev gift. Mina sier at hun hørte Carl omtalt som en svær spillemand. Engang Carl spilte ved en festlig sammenkomst eller i et bryllup (helst det sidste) paa Kongsvold paa Dovre kom ogsaa Ole Bull dit. Han hadde moro af at se ind i i bryllupshuset og blev da opmerksom paa en fiolin som laa paa bordet. Han gik hen og strøk med fingrene over strengene. Carl var ikke inde. Paa Bulls anmodning blev han hentet. Bull sa, at han gjerne vilde høre nogen fjeldslaatter og bad Carl spille nogen for sig, hvad denne ogsaa gjorde. Bakefter sa Bull til Carl, at han til at spilde bare vildt var blandt de bedste (den bedste) han hadde hørt. - Paa Carls spørs¬maal om hvem den fremmede var fortalte denne at han var - Ole Bull. Carl fik 5 Spedsiedaler av Bull. Jeg kan godt erindre, at jeg i min ungdom hørte denne beretning. Jeg har nu faat den meddelt av Carls sønnesøns Fredrik, der paastaar at den er helt tilforladelig - (fortalt av Vilhelmine Fredriks¬datter Hartmann -"Mina" f 1835 gm Carls sønnesønn Fredrik Fredriksen Moen - "Vetle-Fredrik" f 1829).

NB! Husker ikke hvor jeg har denne informasjonen fra.

 

 

Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Takker.

 

Der ser jeg at Palm navnet popper opp igjen, i første linje.

 

 

rgds

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2022 den 16.20, Kai Ståle Ødegård skrev:

Til slutt fornyet jeg ikke abonnementet heller.

Jeg er heller ikke aktiv, etter at de sluttet å ta inn poster fra gjester. Jeg er innom og titter av og til, men ser at det ikke skjer noe som helst i trådene jeg er interessert i på Nord-Møre. Veldig synd.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så det virker jo etter hvert som om det er både 2 og 3 familier (minst) som bruker navnet Palm som en del av etternavnet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.