Gå til innhold
Arkivverket

Karl Johan Rosenberg (Palm) fra Neuwied-Heimbach?

Kai Ståle Ødegård
 Del

Recommended Posts

Jeg ser i Minsterialboken som Ingelin har funnet frem (takk for den, forresten - har lett etter Anne Bretas dåp i mange år. Den gangen jeg drev med den familien), og har lyst til å reise spørsmål om hva som er rett navn. Selv heller jeg mot at Anne Breta het Anne Breta, slik det står i kirkeboken, og ikke Anne Beata. Jeg er usikker på hvor Anne Beata dukker opp hen - er det noen primærkilder som oppgir henne som Anna Beata? Eller er det bare blitt slik, siden Breta virker så fremmedartet?

Jeg vet at det var mange navnevarianter den gangen som kan virker pussige på oss, nå i 2024 - blant annet Goro, i stedet for Guro - Gørril, i stedet for Gørild, Nels, istedet for Nils.. Det var også før det fantes noen offisielle rettskrivingsregler, så ord ble jo ofte stavet som de ble uttalt...

Med undring

Morten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Anne Kathrine Johansson (født Karlsdatter Rosenberg)....

Ser at flere har henne som død og begravet på Lillehammer i 1882.

Her er linkene...

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002957829

Går utifra at "Wyøndt Sødstad" egentlig skal være "Ukjent fødested"?

https://media.digitalarkivet.no/view/5045/227

Er det noen som kan tyde hva som står under "Anmærkninger" ?

Kai

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
På 28.11.2022 den 21.30, Rigmor Waler skrev:

Hei 🙂

Jeg tar med det jeg har notert meg Karl Fredrik Rosenberg Palm, født 30.september 1778 Locknevi,Sverige. Gift 7.april 1798 Nes krk i Hallingdal,Buskerud
død ca 1855 Valdres,Oppland ?

Norsk Wikipedia gir blant annet følgende opplysninger:
Fant-Karl (også skrevet «Karl-Fant», «Ka'l-Fant») var en norsk romani/reisende musiker. Han regnes som en sentral formidler av valsemusikken som ble populær fra slutten av 1700-tallet. Det er mest sannsynlig at dette var Karl Johansen Rosenberg som levde ca.1775-ca.1855.
Karl Johansen Rosenberg tilhørte en stor slekt med mange musikere og sangere. I senere generasjoner finner vi navn som Nils Bakke, Hilmar Alexandersen, Åge Aleksandersen, Spel-Fredrik, Vilhelm Lauritsen, Lasse Johansen, Laila Yrvum og Hilmar «Bussi» Karlsen Rosenborg. På en kant, finner vi også Carl Jularbo: Jularbos farmors morfar, «hästehandlaren» Johannes Pettersson (1770-1835) i Norrtäkten i Hedemora, Sverige, var Rosenbergs halvbror.

Se også: http://no.wikipedia.org/wiki/Fant-Karl

Brev fra lokalhistoriker Anders Rasmussen Prytz på Røros til lokalhistoriker Ivar Kleiven i Vågå, datert Røros 5.mars 1925 (kopi fra Tor Stallvik på Norddalsarkivet i Vågå gjennom Mary Barthelemy):
-...Kilde for det efterfølgende er hvor ikke andet angives Wilhelmina (Mina) som jeg for nogle dage siden var her og talte med. Mina beretter at "Fant Kal"s familie var ingen taterfamilie lik de andre omstreifende tatrer; det var en fin familie og hed egentlig Rosenberg. Carl Rosenberg var i sin ungdom ansat ved "musikken" i Kristiania, men for medelst sin tilbøielighet til drik, kom han væk derfra. I sin alderdom var han bosat i Valdres og der døde han ogsaa. Hans hustru Magdalene døde ogsaa i Valdres, begge i en høi alder. Carl levde vistnok til omtr. 1850. I sin sidste aar vilde han ha sin sønnesøn Fredrik Fredriksen dit og være hos sig. Det var Fredrik ogsaa en kort tid. Dette var før Fredrik og Mina blev gift. Mina sier at hun hørte Carl omtalt som en svær spillemand. Engang Carl spilte ved en festlig sammenkomst eller i et bryllup (helst det sidste) paa Kongsvold paa Dovre kom ogsaa Ole Bull dit. Han hadde moro af at se ind i i bryllupshuset og blev da opmerksom paa en fiolin som laa paa bordet. Han gik hen og strøk med fingrene over strengene. Carl var ikke inde. Paa Bulls anmodning blev han hentet. Bull sa, at han gjerne vilde høre nogen fjeldslaatter og bad Carl spille nogen for sig, hvad denne ogsaa gjorde. Bakefter sa Bull til Carl, at han til at spilde bare vildt var blandt de bedste (den bedste) han hadde hørt. - Paa Carls spørs¬maal om hvem den fremmede var fortalte denne at han var - Ole Bull. Carl fik 5 Spedsiedaler av Bull. Jeg kan godt erindre, at jeg i min ungdom hørte denne beretning. Jeg har nu faat den meddelt av Carls sønnesøns Fredrik, der paastaar at den er helt tilforladelig - (fortalt av Vilhelmine Fredriks¬datter Hartmann -"Mina" f 1835 gm Carls sønnesønn Fredrik Fredriksen Moen - "Vetle-Fredrik" f 1829).

NB! Husker ikke hvor jeg har denne informasjonen fra.

Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Hei!  Du har nok det meste av dette fra meg 😉 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider