Wenche Falck Posted February 14, 2023 Share Posted February 14, 2023 Hei. Jeg fant en datter til Ole Halvorsen og Elen Joensdatter som som ble født 12.november og ble hjemmedøpt 14.november 1814. Fra før av kjenner jeg til at foreldrene hadde to barn Hans på 8 og John på 2 1/2 med seg når de flyttet til Aker Kristiania 1823 og fikk flere barn senere. Jeg har forsøkt å finne flere barn før de flyttet men har nok oversett noe. Det er helt nederst til høyre på side 55, med løpenr 7. Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer. Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen. Både arbeids tittel og navn på faddere ( og forlovere ) og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet. Av faddere leser jeg Inger Nilsen Glemming pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen? Mvh. Wenche J.Falck. Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 54-55 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010566 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenche Falck Posted February 14, 2023 Author Share Posted February 14, 2023 2 minutter siden, Wenche Falck skrev: Hei. Jeg fant en datter til Ole Halvorsen og Elen Joensdatter som som ble født 12.november og ble hjemmedøpt 14.november 1814. Fra før av kjenner jeg til at foreldrene hadde to barn Hans på 8 og John på 2 1/2 med seg når de flyttet til Aker Kristiania 1823 og fikk flere barn senere. Jeg har forsøkt å finne flere barn før de flyttet men har nok oversett noe. Det er helt nederst til høyre på side 55, med løpenr 7. Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer. Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen. Både arbeids tittel og navn på faddere ( og forlovere ) og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet. Av faddere leser jeg Inger Nilsen Glemming pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen? Mvh. Wenche J.Falck. Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 54-55 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010566 Beklager ! Året er 1818 og ikke 1814! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Posted February 15, 2023 Share Posted February 15, 2023 8 timer siden, Wenche Falck skrev: Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer. Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen. Både arbeids tittel og navn på faddere ( og forlovere ) og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet. Av faddere leser jeg Inger Nilsen Glemming pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen? Om lag sånn: "Hjemmedøbt d 14de Novembr Confirmeret daaben i Glimmeng Kirke d 1ste Januari 1819" "Ole Halvorsen og Kone Elen Joens datterm Arbejdsmands og Inderste, fra Glimmeng" "Konen Inger Nikolaisdr Glimmeng, Pigen Marthe Ols dr. Laheller, Michel Evensen Højum(?), fra Onsøe Sogn, Euen Olsen Glimeng og Unge Karl Simon Jonsen(?) Saxegaard fra Yhune(?) Sogn" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenche Falck Posted February 15, 2023 Author Share Posted February 15, 2023 Tusen takk skal du ha! Det var fem år mellom brødrene til Inger Andrea, Hans og John f. 1815 og 1820. Har gjort noen forsøk for en del år tilbake for å finne noen søsken som ble født imellom brødrene pga aldersforskjellenpå fem år. Nå kom jeg over det tilfeldig på søk etter noe annet. Unge Karl Simen Johnsen var yngre bror av Elen og husmannsplassen Raadahl på Rolvsøy, Tune sokn ligger i nærheten av Saxegaard. Elen og Simens far, John Friedrichsen døde senere samme år i 1819 . Han kom fra Borge og var gift med Hilleborg Evensdatter. Under vielsen står det Opstad Eye på henne, og der bodde de nygifte når de fikk de første to barna, Ole 1 og nr 2 i 1787 og 1789, som begge døde som spebarn. Fra Elen ble født i 1791 finner vi familien på Raadahlen pl., og det kom en Ole til i 1793. Ble overrasket over at Hilleborg Evensdatter står med navnet Ingeborg når hun ble trolovet med John Friederichsen i januar 1787. Det er faktisk det første man finner om henne men senere står hun som Hilleborg. En Hilleborg Johannesdatter var fadder et par ganger og gift på Evje i Tune. Det er noen interessante navn blant fadderne i denne dåpen, også Michel Evensen fra Onsøy f.eks. Elens mor Hilleborg Evensdatter døde i 1825 og da er tidl. ungkar Simen Joensen gift og fikk overta husmannsplassen. Han døde I 1830 årene av kolera når barna var små. Enken Cathrine giftet seg på nytt, og Simens barn som var barnebarn av John Friedrichsen og Hilleborg Evensdatter vokste opp på Raadahlen Plads sammen med mor og stefar og halvsøsken, og hadde tilknytning til plassen fram til ut på midten av 1860 tallet nårSimen d.y. Simen Simensen var med som fadder for et par av barna til stefaren og hans nye kona. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenche Falck Posted February 16, 2023 Author Share Posted February 16, 2023 På 14.2.2023 den 23.27, Wenche Falck skrev: Hei. Jeg fant en datter til Ole Halvorsen og Elen Joensdatter som som ble født 12.november og ble hjemmedøpt 14.november 1814. Fra før av kjenner jeg til at foreldrene hadde to barn Hans på 8 og John på 2 1/2 med seg når de flyttet til Aker Kristiania 1823 og fikk flere barn senere. Jeg har forsøkt å finne flere barn før de flyttet men har nok oversett noe. Det er helt nederst til høyre på side 55, med løpenr 7. Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer. Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen. Både arbeids tittel og navn på faddere ( og forlovere ) og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet. Av faddere leser jeg Inger Nilsen Glemming pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen? Mvh. Wenche J.Falck. Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 54-55 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010566 Inger Andrea Olsdatter begravet 16.januar døde 5.januar 1820, 1 år gammel Ægte barn fra Glimmeng. Side 195 med løpenr. 5 Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 194-195 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010637 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts