Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp til dåp av barnet Inger Andrea i Glemmen 1818. Foreldre Ole Halvorsen og Elen Joensdatter.


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg fant en datter til Ole Halvorsen og Elen Joensdatter som som ble født 12.november og ble hjemmedøpt 14.november 1814. Fra før av kjenner jeg til at foreldrene hadde to barn Hans på 8 og John på 2 1/2 med seg når de flyttet til Aker Kristiania  1823 og fikk flere barn senere.

 

Jeg har forsøkt å finne flere barn før de flyttet men har nok oversett noe.  Det er helt nederst til høyre på side 55, med løpenr 7. 

Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer.  Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen.   Både arbeids tittel  og navn på faddere ( og forlovere )  og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet.  Av faddere 

leser jeg  Inger Nilsen Glemming  pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen?

 

Mvh. Wenche J.Falck. 

 

Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 54-55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010566

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Hei. Jeg fant en datter til Ole Halvorsen og Elen Joensdatter som som ble født 12.november og ble hjemmedøpt 14.november 1814. Fra før av kjenner jeg til at foreldrene hadde to barn Hans på 8 og John på 2 1/2 med seg når de flyttet til Aker Kristiania  1823 og fikk flere barn senere.

 

Jeg har forsøkt å finne flere barn før de flyttet men har nok oversett noe.  Det er helt nederst til høyre på side 55, med løpenr 7. 

Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer.  Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen.   Både arbeids tittel  og navn på faddere ( og forlovere )  og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet.  Av faddere 

leser jeg  Inger Nilsen Glemming  pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen?

 

Mvh. Wenche J.Falck. 

 

Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 54-55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010566

 

 


 

Beklager ! Året er 1818 og ikke 1814!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wenche Falck skrev:

Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer.  Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen.   Både arbeids tittel  og navn på faddere ( og forlovere )  og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet.  Av faddere 

leser jeg  Inger Nilsen Glemming  pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen?

Om lag sånn:

"Hjemmedøbt d 14de Novembr Confirmeret daaben i Glimmeng Kirke d 1ste Januari 1819"

"Ole Halvorsen og Kone Elen Joens datterm Arbejdsmands og Inderste, fra Glimmeng"

"Konen Inger Nikolaisdr Glimmeng, Pigen Marthe Ols dr. Laheller, Michel Evensen Højum(?), fra Onsøe Sogn,  Euen Olsen Glimeng

og Unge Karl Simon Jonsen(?) Saxegaard fra Yhune(?) Sogn"

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha!  Det var fem år mellom  brødrene til Inger Andrea, Hans og John f. 1815 og 1820. Har gjort  noen forsøk for en del år tilbake for å finne noen søsken som ble født imellom brødrene pga aldersforskjellenpå fem år. Nå kom jeg over det tilfeldig på søk etter noe annet. Unge  Karl Simen Johnsen var yngre bror av Elen og husmannsplassen Raadahl på Rolvsøy, Tune sokn  ligger i nærheten av Saxegaard.

Elen og Simens far, John Friedrichsen døde senere samme år i 1819 . Han kom fra Borge og var gift med Hilleborg Evensdatter. Under vielsen står det Opstad Eye på henne, og der bodde de nygifte  når de fikk de første to barna, Ole 1 og nr 2 i 1787 og 1789,  som begge  døde som spebarn.  Fra Elen ble født i 1791 finner vi familien  på Raadahlen pl.,  og det kom en Ole til i 1793. Ble overrasket over at Hilleborg Evensdatter står med navnet Ingeborg når hun ble trolovet med John Friederichsen i januar 1787. Det er faktisk det første man finner om henne men senere står hun som Hilleborg. En Hilleborg Johannesdatter var fadder et par ganger og gift på Evje i Tune. 

Det er noen interessante navn blant fadderne i denne dåpen, også  Michel Evensen fra Onsøy f.eks. 

Elens mor Hilleborg Evensdatter døde i 1825 og da er tidl. ungkar Simen Joensen gift og  fikk overta husmannsplassen.  Han døde I  1830 årene av kolera når barna var små. Enken Cathrine giftet  seg på nytt, og Simens barn som var barnebarn av John Friedrichsen og Hilleborg Evensdatter vokste opp på Raadahlen Plads sammen med mor og stefar og  halvsøsken,  og  hadde  tilknytning til plassen fram til ut på midten av 1860 tallet nårSimen d.y. Simen Simensen var med som fadder for et par av barna til stefaren og hans nye kona.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2023 den 23.27, Wenche Falck skrev:

Hei. Jeg fant en datter til Ole Halvorsen og Elen Joensdatter som som ble født 12.november og ble hjemmedøpt 14.november 1814. Fra før av kjenner jeg til at foreldrene hadde to barn Hans på 8 og John på 2 1/2 med seg når de flyttet til Aker Kristiania  1823 og fikk flere barn senere.

 

Jeg har forsøkt å finne flere barn før de flyttet men har nok oversett noe.  Det er helt nederst til høyre på side 55, med løpenr 7. 

Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer.  Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen.   Både arbeids tittel  og navn på faddere ( og forlovere )  og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet.  Av faddere 

leser jeg  Inger Nilsen Glemming  pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen?

 

Mvh. Wenche J.Falck. 

 

Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 54-55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010566

 

Inger Andrea Olsdatter begravet 16.januar døde 5.januar 1820, 1 år gammel

Ægte barn fra Glimmeng.

Side 195 med løpenr. 5

 

Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 194-195
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010637


 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.