Håvard Kilhavn Posted December 8, 2023 Share Posted December 8, 2023 Jeg fortsetter med transkriberingen av sogneprest Neumanns beskrivelse av ombygginga av Hurum middelalderkirke i kallsboka for Hurum 1849. Vedlagt er de tre siste foliosidene av denne beskrivelsen, med det jeg har klart å tyde så langt. All hjelp til å fylle inn hullene settes stor pris på. Fol. 38-41.docx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted December 8, 2023 Share Posted December 8, 2023 Foreløpige forslag, prøver videre etterhvert: væbnede og faldne Krigsmænd […] rumelig[?], udgiort med en Deel Løvværk, dels grønmalet, dels forgyldt; over samme hængte i Jærnstænger en Himmel ligeledes udgiort med en Deel udskaaret Arbeide, hvoraf den Dug[?] der svævede midt over præstens Hoved var den mindst vel- lykkede. Prædikestolens Plads forekommer mig ogsaa forhen at have været vanligere , hvorfor jeg meget beklager Savnet af den gamle, skjønt den nye Prædikestol maa ansees for noget af det Heldigste i Kirkerestaurationen[ja] Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted December 8, 2023 Share Posted December 8, 2023 Videre forslag: af Messing meget stort og paa sammes Kirkens Mur[e?] var uforan- dret som endnu, Altid […] stundom kom til Godt[?] […] […] Indredning som synligen rummede […] Mode men simpelt og Kirkeligt, ligesom overhovedet Kirken i sin gamle Form Hvorvidt Kirken i sin forandre- de Skikkelse kan siges at have be- varet denne ælskelige [??] vil Fremtiden dømme om. Den benyttedes første Gang ved Prov- stevisitasen d 26 Septbr 1849 Efter min Smag efterlader den meget at ønske – i Henhold til den store Sum der er anvendt paa den – baade[?] for Menighed og Præst. Men mig er ikke gi- vet nogen Anledning til at influere paa Forandringerne og Bygningscommiteens[?] Med- lemmer. Kjøbm. Christen[?] Jørgensen Gaardbrugerne Truls Schøttelv[?], Hans Nøstad[?] og Hans Jørgen Østern samt Proprietær i[?] Sæter[?] B Guttormsen, som var For- mænd, Mænds gjentagende selv at de vare ukyndige. Der var ikke lagt nogen Plan forud og endmindre nogen Tegning hved[?]- staaet[?], men kun et Hoved[?]- værks[?] rids. Mine Indvendinger mod Maaden at tage disse Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted December 8, 2023 Share Posted December 8, 2023 Og, igjen: […] indlagte jeg saa tidligt som det for mit Ved- kommende var muligt og Copi af samme findes i Embetets Copibog. Forresten skylder jeg at bemærke, at man med syn- lig Omhu stræbet at gjøre det lille Sacristi beqvemt efter mine Ønsker. Dog foreslog en Dør derfra ud, men man indvendte, at der maatte bli- ve Træk, hvillket jeg indrømme- de, hvorimod man underhaan- den %?% [overstrøket] spurgte mig, […] maatte afslaae Slutteligen maa jeg bemærke at der ikke i den gamle Kirke fand- tes nogenslags Ornamenter udenfor de omtalte med Und- tagelse af to store Faner som vare indrummet i Chorets østre Væg og hvoraf ved min [??] [??] i 1836 endnu hængte nogle Pjalter ud over Alta- ret men som senere forsvandt saa at kun resterede Sperrene[?] […] andel i Gravca- pellet indlagdes […] som lidt meget, hvillket jeg be- frygtede og protesterede mod denne Brug av Capellet som jeg ansaae som en Profa- nation. PS [??] [??] at bemærkes og anføres, at der Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted December 9, 2023 Share Posted December 9, 2023 (edited) Slutten, med mange formodninger: […] østre Hegn et lide [linde?] træe […] Tegn af en høi Alder og mange tørre Grene strakte sig ud over Veien. Præsten Mørch havde etsteds, som jeg selv læste, foregivet at der under samme var holdt Gudstje- neste, da Kirken i 1686 var af- brændt. Dette synes mig nu mindre troeligt, thi saa gam- mel kan Lønnen vel vanske- lig blive paa saadant Sted og saadan Jordbund, men under- ligt nok var det, at man fandt den Sædvane ikke der i Krogen[?] efter Lovens Bud, men læn- gere finnes[?] under den om talte Bud[?] det[?] at jorde Forbryde- re og Selvmordere, hvilket synes at tyde paa, at Stedet li- gesom havde noget Helligt ved sig. Begge disse Ærvær- dige Træer, der i mine og endog i Kunstdommeres[?] Øi- ner[?] en Pryd for Kirken og Kirkegaarden bleve, mig ganske uafindende[?] og plud- seligt nedhuggede med som det forekommer mig vandalisk Haand. Alle de øvrige Træer som nu ere ganske unge og gjøre saare liden Frem- gang ere paa min Anstif- telse planterede af en Gartner da boende paa Stomperud. Mvh Edited December 9, 2023 by Even Stormoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Kilhavn Posted December 12, 2023 Author Share Posted December 12, 2023 Tusen takk, Even! Jeg tror forresten at i passasjen: en Himmel ligeledes udgiort med en Deel udskaaret Arbeide, hvoraf den Dug[?] der skal ordet være "Due" (det var gjerne ei due som symbol på den Hellige ånd på undersida av preikestolhimlingene). Even Stormoen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts