Gå til innhold
Arkivverket

Rasmus Gundersen fra Nøtterøy - Hvor ble det av ham?


Torstein Wæhler
 Del

Recommended Posts

Hei,

Behøver hjelp til å finne/verifisere data vedr. bror til min oldefar på Nøtterøy; RASMUS GUNDERSEN. Her er det jeg vet om han til nå:

 

·       Født: 11.06.1865 Vestre Ekenes, Nøtterøy, Vestfold, Dampskipsfører

·       Viet: 21.06. 1897 Sjømannskirken i New York.

·       Brud: Olise Berg født 1869 Tønsberg.

·       Brudgommens far : skibsfører Hans Gundersen

·       Brudens far : skibsfører Hans Berg

·       Forlovere : Pedro Christensen 377 Water st. N.Y.

·       Ole Bentsen 111 William st. Brooklyn.

·       Kilde : Digitalarkivet - vigde i sjømannskirken New York 1878 – 1925

 

·       Ekteskapet oppløst 22.06.1903. Skifteattest 31.10.1903.

·       En datter: Ida Gran (pikenavnet Gran pga morens 2. ekteskap); født 1898 i Texas USA?

·       Viet: 17.01.1920 Tønsberg

·       Brugdom: Christian Wilhelm Garben født 1895 Tønsberg

 

Mitt spørsmål er hvor det ble av RASMUS. Giftet han seg på nytt? Fikk han flere etterkommere …. og døde han i San Francisco i 1927 slik det er blitt meg fortalt?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Lars og Roy-Petter. Dette var nyttig og interessant info. At Rasmus ble gift på nytt er det ingen nålevende i familien min som vet om. Bare en liten sak til deg Roy-Petter ... du sier Clara døde i 1952? ... jeg finner ikke dette jeg. Er du grei å lenke ... vise meg?

 

Finner dere noe mer ut om Clara også setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Torstein Wæhler skrev:

Takk til Lars og Roy-Petter. Dette var nyttig og interessant info. At Rasmus ble gift på nytt er det ingen nålevende i familien min som vet om. Bare en liten sak til deg Roy-Petter ... du sier Clara døde i 1952? ... jeg finner ikke dette jeg. Er du grei å lenke ... vise meg?

 

Finner dere noe mer ut om Clara også setter jeg pris på det.

Er vi sikre på at det er den riktige Rasmus Gundersen som giftet seg i 1911?
Jeg sliter med å finne en troverdig kilde som "beviser" det.
Jeg har for øvrig sett flere slektstrær på nett som blander ulike Rasmus Gundersen-er i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan hende du har rett Lars, men det er jo noen ting som faktisk stemmer godt overens synes jeg .... , men også noe om er litt “rart”? 

  • Rasmus står oppgitt med alder 46 år i 1911 .... det betyr fødselsår 1865. Det stemmer jo godt.
  • Rasmus gifter seg og bor I San Francisco. At han bor i San Francisco mener jeg at er korrekt. Jeg har nemlig dødsannonsen hans fra Tønsberg Blad hvor hans søster står som pårørende (i Norge i hvert fall). Det står at han døde 10.01.1927 i San Francisco, California, USA.
  • Rasmus giftet seg første gang i Sjømannskirken i NY USA i 1897. Dette ekteskapet ble oppløst i 1903, så det er vel ikke usannsynlig at han giftet seg på nytt. Imidlertid, det er kanskje litt underlig at det ifm ekteskap nr. 2 ikke står noe nevnt om det oppløste ekteskapet i noen av papirene? Han hadde jo tross alt en datter i sitt første ekteskap.

 Dersom det er mulig å finne hans dødsmelding i San Francisco pr. 10.01.1927 …. så bør vel det stå noe om hans eventuelle pårørende som kan kaste ytterligere lys over dette her? Likeledes …. eksisterer det noen folketelling anno 1920 eller der omkring? Er han da gift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Torstein Wæhler skrev:

Tja, det kan hende du har rett Lars, men det er jo noen ting som faktisk stemmer godt overens synes jeg .... , men også noe om er litt “rart”? 

 

Jeg avskriver ham ikke. Kan absolutt være rett mann. Vi leter videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikker «Vis Tre» øverst på siden, og kommer hit:

https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/GVT7-LNP 

 

Klikker på Clara og da kommer et vindu på siden opp hvor jeg klikker på «Kilder», og kommer hit: https://www.familysearch.org/tree/person/sources/GN83-14Y Derfra kan jeg klikke meg inn på 1952-dødsregister, samt Find a grave f.eks.

 

Det står riktignok ikke fødselsdato på vielsesattesten, men alder 46 år stemmer jo som du sier.

 

Naturaliseringen fra 1921 bekrefter at det er han som er gift med Clara…. Det står også under Minner en kunngjøring om at de er gamle kjente uten at jeg har funnet hvor de kjenner hverandre fra, hun født i Brevik, men fant har ikke sett annet enn papirene som er knyttet til treet på familysearch.

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Olise og Ida er tilbake i Norge (Tønsberg) allerede i 1900:

De bor hos hennes foreldre, samt søsteren hennes Emmy.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037132007944

https://media.digitalarkivet.no/view/37132/4458

Familien oppgir at Rasmus Gundersens oppholdssted er "Asien".

 

Rasmus er på sjøen, og under folketellingen er han også registrert på skipet Alderney på vei til New York (som vist i et innlegg over).

Her er originalen fra denne folketellingen, og legg merke til at han har oppgitt "separert" som sivilstand.

https://media.digitalarkivet.no/view/100021/5910

 

Det kan bety at Olises nye ekteskap var årsaken til oppløsningen av ekteskapet.

Hun giftet seg på nytt i november 1903.
https://media.digitalarkivet.no/view/1332/22
Det er kort tid etter den formelle oppløsningen.

 

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, og takk til dere alle for god og interessant hjelp så langt.

 

Her var det mye informasjon på en gang. Må oppsummere litt slik jeg oppfatter det:

 

Jeg vurderer det som overveiende sannsynlig at den korrekte Rasmus Gundersen fikk sitt første ekteskap oppløst i 1903. Jeg baserer dette på informasjon om at da hans første ektefelle Olise Gundersen f. Bergh giftet seg på ny med en Thorvald Gran … står det, slik jeg klarer å tyde det, at første ekteskap ble oppløst i Brevik pr. 22.06.1903 … og at et skifte er foretatt pr. 30.10.1903. Se lenke post 35 …. her:

 

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051013010022.jpg

 

Så, giftet Rasmus seg igjen? ja, dette vurderer jeg også som overveiende sannsynlig …. og i og med at så mye peker mot Brevik i den informasjonen dere/jeg har innhentet, regner også med at det var en dame med navn Clara Paulsen ….fra Brevik Imidlertid, det som forvirrer meg er dette mht fødselsåret for Clara:

 

Hun står nemlig oppført med ulike fødselsår forskjellige steder … hhv 1871 og 1874.

Dette synes jeg er rart, og lurer på om vi mikser ulike Clara’er her og der?

 

·       I emigrantprotokollen står det feks (1887 minus 11 ¾) det er sånn ca 1874.

·       Dersom det er samme person så er hun altså iht norsk kirkebok døpt 15 Oct 1871 på Bratberg i Brevik … født 19.09.1871.

·       Likeledes ifm folketellingen i 1910; her står også Clara oppført med fødselsdato 1874.

·       Imidlertid i vielsesattesten er hun oppgitt å være 39 år …. altså født ca 1871.

·       Folketellingene 1875 og 1885 i Norge bekrefter også 1871.

 

Det ville vært veldig interessant å få ytterligere opplysninger for eksempel fra folketellinger etter at Rasmus og Clara var gift, men før han døde i 1927.

 

PS Lars,

Artig at du fant dette med at Rasmus var separert allerede i år 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen som viser Rasmus Gundersen i 1910 var fra 5. mai (se innlegg over).

Her er det en telling fra 20 april samme år.
Dette kan også være Rasmus:

Rasmus Gunderson - 1910 United States Føderale folketelling - MyHeritage

Han var leieboer sammen med Lars Halse:

 

image.png.679065ad74ab52aee8d716e6ae88de80.png

 

Bydelen var Alameda Ward 6.

På dette tidspunktet bodde Clara i Alameda Ward 5.

 

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder er tydeligvis bare et tall i USA:

 

Har søkt i census 1920, men klarer ikke å finne de der.

 

Her er det enda merkeligere med alderen. De drar fra Norge med Thingvalla 01.09.1887, som gikk direkte Oslo-Kristiansand-NewYork. Men skipslisten ved ankomst angir at de kom med Ceyrth, som jeg ikke finner ved søk. Listene er for Thingvalla som ankom 16.09.1887. Her er hun oppført som 7 år og 6 måneder, så en båttur gjør underverker for alderen til barna, men ikke for moren!

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-RM9X-W3?view=index&personArk=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQVPF-5RH4&action=view

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy Petter,

Ja disse ulike skipslistene forvirrer meg litt …. i tillegg til dette med alder. Kan det hende at de har dratt frem og tilbake før endelig immigrasjon i 1887 .... sånn på rekognosering liksom? Far var vel ikke med på den linken du sendte sist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er samme dame på alle tellingene, men at alder er oppgitt veldig omtrentlig, muligens har andre oppgitt det de har trodd isteden for at hun selv har gjort det ved tellingen. Ved vielsen antar jeg hun muligens har vist måttet vise attest. 

 

Faren står oppført som siste mann på skipslisten, dvs. bilde 728 : https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-RM9X-8Q?view=index&action=view 

 

 

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars,

 

Ja, det kan jo være vår Rasmus …. men, litt rart med denne adressen Alameda Ward 6 da, Rasmus oppgir sin adresse i «Naturaliserings dokumentet» om sitt bosted i 1909 til å være 1916 Union Street Alameda Cal. Begge steder synes å være litt utenfor sentrum av San Francisco. Men, men han kan jo ha flyttet litt nærmere henne av grunner vi bare kan spekulere på …. kjærlighetens veier er som kjent ikke god å bli klok på 😊

 

Clara bor sammen med to andre, blant annet en Nils Mortensen i Alameda Ward 5. Han er nok ikke bare en tilfeldig kar som hun deler leilighet eller bolig med, for i avisutklippet ifm at Rasmus og Clara gifter seg står det:

 

«Mr, and Mrs. Gondersen will reside at the Mortenson home, 1817 Bay Street. Mr. Mortenson being an old friend of the bride».

 

…og 1817 Bay Street er fremdeles noe utenfor sentrum ,,,, men, bare 9 min gange fra der Rasmus bodde i 1909. Ikke lett å følge etter Rasmus og Clara bestandig, men jeg tror vi har lokalisert de rette personene og «rette ektefolk» å være.

 

Når det gjelder folketellingen av 1930, så stemmer jo alt dette bra …. bortsett fra denne Albert. Merkelig at Einar kan bli til Albert. Bare i Amerika at sånt kan gå an eventuelt. For øvrig synes søster Caroline å ha forsvunnet …. muligens død. Nå bor de i et tilsynelatende ganske fasjonabelt strøk; 879 Clayton St. San Francisco:

 

https://www.google.com/maps/place/879+Clayton+St,+San+Francisco,+CA+94117,+USA/@37.7655961,-122.4504709,17z/data=!4m6!3m5!1s0x8085875520fbf0f1:0xf8b63d096dc96bd4!8m2!3d37.7655919!4d-122.447896!16s%2Fg%2F11c1dnvscr?authuser=0&entry=ttu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Roy-Petter,

 

Ja, det må være litt slurv og slendrian ute og går …. kanskje språkproblemer som gjør at dette med alder kommer ut litt feil og/eller misvisende, Jeg er ganske sikker på at vi nå har funnet de rette personer og hendelser. Jeg er fremdeles nysgjerrig på eventuelle folketellinger eller adresseopplysninger for Rasmus og Clara mens de er gift og ingen av de er døde. Men, en kan jo ikke få alt her i verden. Jeg har fått veldig god hjelp av deg og Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og Roy - Petter,

Bare en liten sluttkommentar fra meg .....mht Einar som ble til Albert. Det viser seg at han faktisk er døpt Einar Albert. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.