Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min slekt fra Kautokeino


Ine Elise Hole Berg
 Del

Recommended Posts

Mitt navn er Ine Hole Berg, og jeg er på lett etter min slekt fra Finnmark, nærmere bestemt Kauto-området. 

Jeg er etterkommer av Elen Marie Hansine Andreassen (født Olsen) f. 1889 som kom fra Sørfjorden i Ullsfjord. Hennes mor, da min tippoldemor, het Ragnhild (tror fullt navn på henne er Ragnhild Martine Larsdatter, f. 1853/54) og Ragnhilds mann het Ole Andreas Olsen (f. 1850). Under bosted på dem begge står det Olderbakken. 

 

Min tipp tipp tippoldefar het Nils Johansen Nilsen og giftet seg med ei fra Arnøya ved navn Gunhild Martha. Han var selv mest sannsynlig fra Kautokeino. Det spekuleres i familien om hun var sjøsame, men jeg har ikke funnet dokumenter eller noe i arkivene som tilsvarer at dette er sant. 

Datteren til Nils Johansen Nilsen het Berret (usikker på full navn). Hun er min tipp tipp oldemor og kom fra Kautokeino. Mer info enn dette har jeg dessverre ikke. 

 

Dette er opplysningen som jeg har fått fra min tante, og hun har informert meg om at det kommer en slektsbok fra Kautokeino. På eget initiativ har jeg søkt i kirkebøker fra Lyngen-området, men har ikke fått mange svar. Bak enkelte navn i arkivet står det "LP", noe jeg ikke helt finner ut hva betyr. Har det samme betydning som "L", da lappisk?

 

Om det er noen der ute som sitter på informasjon som kan være nyttig eller som kjenner igjen navnene, ta veldig gjerne kontakt. Jeg ønsker å finne vårt opphav og finne ut mer om slekten på faren min sin side. Jeg ønsker også å finne ut om slekten vår fortsatt holder til i Kautokeino, eller hva som eventuelt skjedde med dem. 

Håper noen kan hjelpe og bidra med informasjon til en litt lost ung "slektsgransker". 

 

Vedlagt ligger bilde min tipp tipp oldemoren min Berret (datter av Nils Johansen Nilsen) og min tippoldemor Elen Marie Hansine (iført lys kjole).

 

341960253_727558925761921_7178198449203147086_n.jpg

341484897_569743421892538_1250465296777028283_n.jpg

Endret av Ine Elise Hole Berg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forummet. Jeg starter ved å legge ved noen basale lenker og opplysninger om Elen Marie Hansine og familie.

Jeg tror dette kan være din oldemor Elen Marie Hansines dåp i 1889 transkribert. Digital kopi av bokside. Ole A. Olsen (f. 1850) og Ragnhild Martine Larsdatter (f. 1854) er navnene på foreldrene.
Der står det ganske riktig lp, lp her under foreldrenes navn. Mest sannsynlig er det en forkortelse for lapp, mens 'n' står for norsk i samme bok. 
Hun giftet seg i 1909 med en Ole P. Johannesen (f. 1888) 

Paret fikk sønnen Olaf Joakim i 1910. Han giftet seg i 1935.

 

Ole P. Johannesen levde ikke så lenge, for i 1920 var Elen Marie Hansine enke. Hun livnærte seg som syerske. Fødselsåret hennes stemmer ikke i tellingen. Og uten at jeg har sjekket det er det mulig at enken over henne er moren hennes, også med en del feilopplysninger.
Elen Marie Hansine giftet seg på nytt i 1923 med Albert Gerhard Nikolay Andersen. Han var en del yngre enn henne, født 1900 i følge vielsen. Hun var tjenestepike da hun giftet seg andre gang.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Det kan godt være, for hun tok vel navnet Johannesdatter etter sin far Johannes Larsen. Niels Nilsen ringer noen bjeller, for det var vel ektemannen hennes. Sto oppført som Nils Johansen Nilsen, men det er vel samme kar. Og han var fra Kautokeino. Kan det da stemme at Niels og Gunhild var foreldrene til Ragnhild Martine, og at hennes søster er Beret? Eller søskenbarn? Her går jeg litt i surr. Vanskelig å holde styr på dem alle hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen mellom foreldrene til Elen Marie Hansine i 1871. Ministerialboken. Hun kom fra Laxelv. Faren til Ragnhild het Lars Henrik Pedersen. Faren til Ole A. Olsen het Ole Klementsen.

Elen Marie Hansine fikk en bror i 1878 som het intet mindre enn Ole Lars Peder Kristian.
Da bodde de på Olderbak.

Familien bodde på Stakkenæs da Eledie Johanna Margaretha ble født i 1881.

Peder Anton Bernhard ble født i 1883. Da står det Olderbak igjen, så Stakkenæs er kanskje et større område.

Stakkenæs 1885: Anna Rasmine Mathilde

 

Her er familien i folketellingen av 1891 Både Ragnhild og Ole står med 'l' under nasjonalitet (lapp). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Hei og velkommen til forummet. Jeg starter ved å legge ved noen basale lenker og opplysninger om Elen Marie Hansine og familie.

Jeg tror dette kan være din oldemor Elen Marie Hansines dåp i 1889 transkribert. Digital kopi av bokside. Ole A. Olsen (f. 1850) og Ragnhild Martine Larsdatter (f. 1854) er navnene på foreldrene.
Der står det ganske riktig lp, lp her under foreldrenes navn. Mest sannsynlig er det en forkortelse for lapp, mens 'n' står for norsk i samme bok. 
Hun giftet seg i 1909 med en Ole P. Johannesen (f. 1888) 

Paret fikk sønnen Olaf Joakim i 1910. Han giftet seg i 1935.

 

Ole P. Johannesen levde ikke så lenge, for i 1920 var Elen Marie Hansine enke. Hun livnærte seg som syerske. Fødselsåret hennes stemmer ikke i tellingen. Og uten at jeg har sjekket det er det mulig at enken over henne er moren hennes, også med en del feilopplysninger.
Elen Marie Hansine giftet seg på nytt i 1923 med Albert Gerhard Nikolay Andersen. Han var en del yngre enn henne, født 1900 i følge vielsen. Hun var tjenestepike da hun giftet seg andre gang.
 

Så den eneste etterkommeren av Elen og Ole Johannesen er Olaf Joakim i 1910. Som du skriver, stemmer det at hun giftet seg med en Albert. Min bestemor het Ragna Bernharda (usikker på resten av navnet) som giftet seg med Kåre Emil Berg, som da er min fars foreldre. Har egentlig aldri undersøkt hennes søsken eller tanter og onkler. Kan det da stemme at Olaf var Ragnas halvbror, siden Elen var hennes mor?
Jeg beklager dumme spørsmål som mest sannsynlig er selvforklarende, men slekt er ikke enkelt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har fått nøstet opp i ganske mye her. Det eneste som plager meg og som jeg ikke klarer å finne ut er hvor Gunhild Martha og hennes ektemann Niels Nilsen/Nils Johansen Nilsen kommer inn i bildet, sammen med Beret? Hvem er deres barn og hvem er dere foreldre? Kan dem i det hele tatt knyttes til Ragnhild og Elen, eller sklir de for langt ut?

 

Under folketellingen 1891 så står det lappisk i både statsborgerskap og språk på Elen Marie. Da vil det si at hun var same, og da er også min bestemor same?

Endret av Ine Elise Hole Berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk for all hjelp til nå. Settes uendelig stor pris på det. Er ikke enkelt å orientere seg frem til ting, så er veldig takknemlig 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Så den eneste etterkommeren av Elen og Ole Johannesen er Olaf Joakim i 1910.

Jeg ville tro det, de hadde ikke vært gift så lenge.
Olaf Joakim ble født i Skjervøy. 

Jeg tror at Elen Olsdatter og Ole Johannesen fikk flere barn:

 

I 1911, Marie Olsdatter og Ole Peder Johannesen på Løkslet (samme sted som Olaf Joakim bodde ved dåpen) nemlig Johannes Andor Ingvald 

Dette paret fikk sønnen Sverre Ragnar i 1913.

Peder Marelius i 1914.

 

Ole Peder Johannesen forsvant på rypejakt den 3. mars 1917. Han ble funnet død på grunn av børseskudd, sannsynligvis mange måneder senere siden begravelsen var i juni.

 

I 1920 var det bare den yngste sønnen Peder Marelius som Elen Marie Hansine hadde hos seg. De bodde på Seljevold, og husmoren het Eledie Johanna Margrethe Olsen.
De tre andre sønnene ser ut til å ha blitt boende på Løkslet, presumtivt hos farfaren, siden husfaren het Johan P. Pedersen. Johan var forøvrig fra Lyngen.
 

 

(I 1893 fikk Elen Marie Hansine en bror Peder Andreas Bernhard.)

 



 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Hohler skrev:

Det ble lyst for Ragnhild Bernharda Andreassen fra Skjervøy og fisker Kåre Emil Berg, også fra Skjervøy, i 1949.

Jeg ser av sammendrag fra avissøk, Nordlys 13.06.2014: Ragna Bernharda Ingebjørg Berg født 5. april 1929, døde 6. juni 2014

Er det riktig Ragna Bernharda?

Det er riktig Ragna. Hun bodde på Havnnes, Uløya til sin død i 2014. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Kan det da stemme at Niels og Gunhild var foreldrene til Ragnhild Martine, og at hennes søster er Beret? Eller søskenbarn?

La oss se litt nærmere på familien.
En Beret Nilsdatter Gjetvik gifter seg i 1871 med Anders Andersen.
Hennes far er oppført som Nils Jensen, og hun har fødselsdato 25.10.1846, fødselssted Gjetvik. Gjetvik lå i Skjervøy.
De to slo seg ned på Storslette. I 1875 hadde de fått barn, men de hadde også en pleiedatter f.1861, Beret Johannesdatter, og en annen pleiedatter f. 1867 Anne M. Henriksdatter.

 

Jeg har funnet en Beret født 25.11.1846 med foreldre Nils Johnsen Sotnæs og kone Gunhild Martha Johansdatter.

 

En Niels Nilsen Sotnæs giftet seg med den unge enken Gunhild Martha Johansdatter i 1854. Han var fra Kautokeino og født 1818, hun fra Singlen og f. 1820. De bosatte seg på Gjetvik. Gjetvik er vel navnet på gården der Beret Nilsdatter, 19år, bodde i 1865 sammen med far Nils Nilsen og mor Gunhild Martha. Fødselsår passer med den fremtidige konen til Anders Andersen. Beret ser ut til å være barn av Gunhild Marthas første mann.

 

 

 

 

Endret av Inger Hohler
Rettet 1775 til 1875
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Inger Hohler skrev:

La oss se litt nærmere på familien.
En Beret Nilsdatter Gjetvik gifter seg i 1871 med Anders Andersen.
Hennes far er oppført som Nils Jensen, og hun har fødselsdato 25.10.1846, fødselssted Gjetvik. Gjetvik lå i Skjervøy.
De to slo seg ned på Storslette. I 1875 hadde de fått barn, men de hadde også en pleiedatter f.1861, Beret Johannesdatter, og en annen pleiedatter f. 1867 Anne M. Henriksdatter.

 

Jeg har funnet en Beret født 25.11.1846 med foreldre Nils Johnsen Sotnæs og kone Gunhild Martha Johansdatter.

 

En Niels Nilsen Sotnæs giftet seg med den unge enken Gunhild Martha Johansdatter i 1854. Han var fra Kautokeino og født 1818, hun fra Singlen og f. 1820. De bosatte seg på Gjetvik. Gjetvik er vel navnet på gården der Beret Nilsdatter, 19år, bodde i 1865 sammen med far Nils Nilsen og mor Gunhild Martha. Fødselsår passer med den fremtidige konen til Anders Andersen. Beret ser ut til å være barn av Gunhild Marthas første mann.

 

 

 

 

Da har jeg fått nøstet opp i det. Det viser seg at Beret Nilsdatter, datter til Gunnhild Martha og Nils Nilsen, fikk en datter som ble oppkalt etter hennes mor, da Gunnhild. Og det var denne Gunnhild som ble mor til Ragnhild Martine, som igjen fikk Elen Marie. 

Elen var først gift med Ole P. Johannesen. Som du nevnte lenger oppe, så fikk de Sverre Ragnar, som er et kjent navn for meg. Det er min bestemors halvbror som avgikk med døden i Aberdeen under krigen i en alder av 30. 

Da hun giftet seg med på nytt med Albert, fikk hun blant annet Ragna, da min bestemor. Det som forvirret meg var navnet Albert siden vi er kjenner han som Albrigt. Men da har vi løst det, og nå skjønner jeg sammenhengen med Gunhild og Ragnhild (og Beret). 

 

Slik jeg har skjønt det så hadde Gunhild og Nils en ektefødt datter kalt Beret Nilsdatter, men også en pleiedatter (da ikke i direkte slekt) som het Beret Johannesdatter. Finnes det noen dokumentasjon på hvem foreldrene hennes er?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleiebarn var ofte familiemedlemmer. Når det gjeler pleiebarna i 1861:

 

Pleiedatteren Beret Johannesdatter f. 1861 skulle være født i Skjervøy. I så tilfelle må hun ha vært Beret f. 05.01.1859 eller Beret Marie f. 09.09.1862.

 

Foreldrene til Beret Marie var Johannes Johannesen Bugtnes og konen Ane Marta Aslachsdatter.
Johannes Johannesen var fra Sverige. Ane Martha Aslachsdatter var lokal, og jeg tror vi skal klare å finne en slektsforbindelse til minst én av anene dine.
 

Pleiedatteren Anne M. Henriksdatter f. 1867 var trolig døpt som Ane Martha Henriksdatter med foreldre Henrik Larsen og Marit Andersdatter. Jeg mener Anne M. Henriksdatter f. 1867 var søsterdatter til Anders Andersen gift med Beret Nilsdatter.

Henrik Larsen og Marit K. Andersdatter bodde på Storslette på Uløe i 1865-tellingen. Marit K. Andersdatter var ca. 33 år, og burde være født ca. 1832.

Berets mann het Anders Andersen(II), hennes svigerfars navn var også Anders Andersen(I). Han skulle ifølge notatene ved vielsen være f. 13.12.1843. Det var nok bare nesten riktig, datoen var 28.12.1843 i følge klokkerboken. Foreldrene bodde på Uløe. Moren til Anders Andersen(II) het Gunhild Isachsdatter. 
 

Ole A. Andersen bodde også på Storslette på Uløe i 1865-tellingen, sammen med moren Gunhild Isachsdatter. Hun stod som enke, 57 år.

Anders Andersen(I) og Gunhild Isachsdatter fikk datteren Marit Cathrine i 1832. De bodde da på Vestuløe.
Anders Andersen(II) og Beret Nilsdatter bodde på Storslette på Uløl i 1875-tellingen.


 

Endret av Inger Hohler
Halv setning fjernet. Lagt inn navn i stedet for 'henne'.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inger Hohler skrev:

Pleiebarn var ofte familiemedlemmer. Når det gjeler pleiebarna i 1861:

 

Pleiedatteren Beret Johannesdatter f. 1861 skulle være født i Skjervøy. I så tilfelle må hun ha vært Beret f. 05.01.1859 eller Beret Marie f. 09.09.1862.

 

Foreldrene hennes var Johannes Johannesen Bugtnes og konen Ane Marta Aslachsdatter.
Johannes Johannesen var fra Sverige. Ane Martha Aslachsdatter var lokal, og jeg tror vi skal klare å finne en slektsforbindelse til minst én av anene dine.
 

Pleiedatteren Anne M. Henriksdatter f. 1867 var trolig døpt som Ane Martha Henriksdatter med foreldre Henrik Larsen og Marit Andersdatter. Jeg mener Anne M. Henriksdatter f. 1867 var søsterdatter til Anders Andersen gift med Beret Nilsdatter.

Henrik Larsen og Marit K. Andersdatter bodde på Storslette på Uløe i 1865-tellingen. Marit K. Andersdatter var ca. 33 år, og burde være født ca. 1832.

Berets mann het Anders Andersen(II), hennes svigerfars navn var også Anders Andersen(I). Han skulle ifølge notatene ved vielsen være f. 13.12.1843. Det var nok bare nesten riktig, datoen var 28.12.1843 i følge klokkerboken. Foreldrene bodde på Uløe. Moren til Anders Andersen(II) het Gunhild Isachsdatter. 
 

Ole A. Andersen bodde også på Storslette på Uløe i 1865-tellingen, sammen med moren Gunhild Isachsdatter. Hun stod som enke, 57 år.

Anders Andersen(I) og Gunhild Isachsdatter fikk datteren Marit Cathrine i 1832. De bodde da på Vestuløe.
Anders Andersen(II) og Beret Nilsdatter bodde på Storslette på Uløl i 1875-tellingen.


 

Ser i Folketelling 1875 for 1941P Skjervøy prestegjeld, 1875, s. 6116 at Beret Nilsdatter, sammen med pleiedatter Beret Johannesdatter, Nils A. Andersen, Anders Andersen (1843/44), Karen Nilsdatter mfl. at det står markert "ll" under Nationalitet. Kan skimte at det har blitt skrevet over tidligere merknad "kk". Enkelte var vel lappisk-kvensk, men grunnen til rettelsen er jeg usikker på.

Under Beret Nilsdatter står det: "taler Lappisk E: kk rettet til ll i kilda". Er det noen mulighet å finne ut hva som stemmer. Usikker på om dette er konkrete bevis på at min bestemor er samisk eller bare kvensk. 

På min mors side, da etterkommer av Mary Elise Arnolda Hole (f. Mikkelsen) og hennes mor Nelle Kristine Hansen Hole (f. Holgersen i 1887) og far Mathias Martin Hansen Hole (1884), at vi er kvener langt tilbake takket være min onkels ivrige jakt. Farsiden og morsiden langt bakover går inn i hverandre, siden min mor og far er opprinnelig seksmeninger. 

 

Det er nok ikke usannsynlig at det er samisk på denne siden også, men der har vi ikke avduket noe enda. Derfor syns jeg det er interessant å undersøke farsiden siden den er mer ukjent for meg, og sjekke om vi faktisk er samisk der eller ikke. 

Takk!

 

Endret av Ine Elise Hole Berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad foreldre til pleiedatter Beret Marie f. 1862 har jeg ikke klart å finne forbindelse til slekten din, i alle fall ikke foreløpig. Det jeg har funnet legger jeg ved her, og så skal jeg se på den andre Beret f. 1859 ved leilighet.

 

Ane Martha Aslachsdatter og mannen Johannes Johannesen  hadde også en datter som het Anna Grethe, f. 1860  


Beret Maries og Anna Grethes mor Ane Martha Aslachsdatter f. ca. 1833 var i følge vielsen datter av Aslach Ediasen. 

Aslach Ediasen Burfjord var enkemann da han giftet seg med Berette Marie Johnsdatter i 1824. Hans første kone het nok Inger Nielsdatter.

Aslach og Berette Marie fikk datteren Inger Cathrine i 1827, en Marith som døde tidlig i 1830, sønnen Jacob i 1831, Mikkel i 1837, jeg har foreløpig ikke funnet Ane Martha's dåp.
Uansett, hvis Ane Martha var født rundt 1833 betyr det at Aslach etterlot seg minst ett ukonfirmert barn da han døde i 1843. Berette Marie Johnsdatter skulle være ca. 41 år. Hun kunne kanskje rekke å få et barn til hvis hun giftet seg igjen raskt - hvis hun fortsatt var i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Slik jeg har skjønt det så hadde Gunhild og Nils en ektefødt datter kalt Beret Nilsdatter, men også en pleiedatter (da ikke i direkte slekt) som het Beret Johannesdatter.

De jeg har funnet som hadde en pleiedatter Beret Johannesdatter var 
Beret Nilsdatter og Anders Andersen, ved Folketellingen i 1875.

Jeg mener at hennes foreldre er Nils Johnsen Sotnæs og kone Gunhild Martha Johansdatter. Gunhild Martha Johansdatter ble tidlig enke og giftet seg så med Nils Nilsen. Så når du skriver 'Gunhild og Nils' er ikke faren entydig. Det var imidlertid ganske mange halvsøsken som hadde gode og nære forhold seg imellom, så det lønner seg å se på barn av både helsøsken og halvsøsken for om mulig identifisere Beret Johannesdatter.

 

Foreløpig har jeg ikke funnet forbindelsen, men her er det jeg har kommet opp med:


Beret Johannesdatter f. 1859 hadde i følge dåpen en far Johannes Svendsen Strømfjordeidet, mor Beret Johannesdatter.

 

I 1856 ble det inngått ekteskap mellom ungkar Johannes Svendsen og pige Beret Johannesdatter. Johannes var 27 år, født og boende i Strømfjordeidet. Beret var 28 år og kom fra Naveren. Johannes skulle altså være født ca. 1827, og Beret 1828. Hans far het Svend Aslachsen, hennes Johannes Larsen.

Jeg finner bare én Beret med far Johannes Larsen døpt i Skjervøy på den tiden. Dåpen ble stadfestet i 1828, men det ser ut som om hun ble hjemmedøpt året før. Det var ganske vanlig i Skjervøy med hjemmedåp som ble stadfestet mye senere. Moren het Berthe Mathi(a)sdatter, og de bodde på Tømmernæs.

Beret hadde søsteren Inger Marie f. 1830.
Inger Marie Johannesdatter fra Naveren (f. ca. 1830, far Johannes Larsen) giftet seg med Reier Henrichsen i 1855. Hun ble hjemmedøpt i 1831, dåp stadfestet i 1832.

 

En annen søster var Anne f. 1834, dåp stafestest i 1835. 
 

Broren Mathias' dåp ble stadfestet i 1836.

Abel Kjerstinas dåp ble stadfestet i 1838.

 

Kierstinas dåp ble stadfestet i 1839.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at Ragnhild Martine Larsdatter antagelig er døpt Inger Ragnhild Maria (født 15/9-1945). Du finner henne her:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011906111

 

De bodde i Sommerbugt i Sørfjorden, like sør av Sletnes. Som du ser, så heter moren Elen Maria Larsdatter. Din tippoldemor Elen Marie Hansine (født 1889). Antagelig oppkalt etter sin bestemor Elen Maria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har funnet frem til lenken til Digitalarkivet hvor du kan søke, Ine Elise, er det denne: https://www.digitalarkivet.no/
Ad hvorvidt Gunhild Martha og hennes slekt kan 'knyttes til Ragnhild og Elen':
 

Jeg klarer bare å søke opp én person som heter Ragnhild Martine Larsdatter i 1865- og 75-tellingen.

I 1865 bor hun på Carlsø og er 12-årig tjenestepike. Ragnhild Martine står som 'fin' med 'forstår norsk'. Hun skal være født på Carlsø som ligger i Lakselv.

Paret hun er tjenestepike hos heter Henrik Pedersen og Marit Olsdatter. Hans far bor der også, han heter Peder Larsen. Han er enkemann og er 80 år.

Av interesse er tjenestepiken over henne. Hun heter Elen Margrethe Larsdatter og er 22.
Elen Margrethe har samme kommentarer om at hun er født på Carlsø, er 'fin' og 'forstår norsk'.

RML er fortsatt tjenestepike på Carlsø i 1875.
Da er nok Peder Larsen død.

 

Denne Ragnhild Martine Larsdatter burde være født ca. 1853. Da tenker jeg vi har henne her med foreldre Lars Henrik Pedersen og Ragnhild Johannesdatter.
Hvordan passer det?

 

Endret av Inger Hohler
fjernet ekstra ord, lagt til navn, rettet grammatikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod ikke 'Martine' ved dåpen, men jeg har sett før at folk kan få flere fornavn i løpet av livet.

Lars Henrik Pedersen og Ragnhild Johnsdatter giftet seg i 1840. Han var 24, hun 28, og ingen av dem hadde vært gift før. De skulle altså være født ca. 1816 og 1812.

Paret fikk Marit Birgitta i 1841, Ehlen Margrethe i 1843, Petricha i 1845John i 1847Berith Henrikka i 1849Larina i 1850, Lars Peder i 1852, og altså Ragnhild i 1853.

 

En Lars Henrik Pedersen døde i 1859. Han skulle være 43 år gammel, dvs. født ca. 1816.

Det passer med at de to tjenestepikene hos Henrik Pedersen og Marit Olsdatter er søstre og barn av dette paret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Ole Andresen Olsen giftet seg stod det at han kom fra Bredvik, far Ole Clements. Bredvik må ha vært Bredvik i Karlsøy. Foreldrene til Ole A. Olsen giftet seg der i 1848. Det var Ole Clementsen f. 1815 Laxelv med far Clement Peders. og Anne Birgitte Jonsdatter f. 1823, med far Jon. Hun var fra Stordalen. Ingen av dem hadde vært gift før.

 

Ole Clementsen og konen fikk, i tillegg til Ole Andreas f. 1850 mens de bodde på Stordalen, en datter Elen Maria f. 1858 mens de bodde på Olderdalen. Jeg har ikke klart å finne ut mer om henne, i alle fall ikke foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange navn og årstall, og mange jeg ikke har hørt om. Her må jeg forhøre meg med familien om de drar kjennskap. Men det høres riktig ut. Mange av navnene er i slektstreet, men det den er ganske ufullstendig og har løse tråder, så her var det godt å kunne bygge ut og knytte sammenhengene. Tusen takk!

 

Når det kommer til Ragnhild Martine Larsdatter i 1853, stemmer nok dette. Hun var jo mor til Elen Marie Hansine f. 1889, og blir jo da min tippoldemor. 
 

De eneste opplysningene jeg har fra før av Lars Henrik Pedersen og Ragnhild Johannesen er kun årstallet datter Ragnhild ble født. Ingen todelingene opplysninger om søsken eller vielsesdato. Men fødselstallet på Ragnhild stemmer overens med opplysningene du har funnet, så da regner jeg med søsknene også er korrekt. 
 

Samme problem dukker opp med Ole Klemetsen. I slektstreet finner jeg bare Ole A. Olsen f.1850. Mye av historien vi har stopper hos Ole Klemetsen, sålangt vi har kommet. 
 

Prøvde å søke i digitalarkivet og i folketellingene, men det var litt utfordrende for en uerfaren som meg på bare 24 år hehe. Samtidig var det mange med samme etternavn og fornavn, så gikk i kluss. Men Olderdalen kjenner jeg godt igjen. Mange av oss var derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper jeg har funnet farfaren til Ole A. Olsen i 1801-tellingen
Clemmet Pedersen, 14 år, i 14.familie på Laxelv, Karlsøy. Far Peder Andersen 37 år, mor Marit Jonsdatter 35 år, begge i første ekteskap. Søsken av Clemmet: Anders 12 år, Hans  9, Peder 6, Erich 4, Lars 1, og Elen Pedersdatter 17 år.

Far Peder Andersen ble kalt Jordmand og Bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.