Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min slekt fra Kautokeino


Ine Elise Hole Berg
 Del

Recommended Posts

On 1/15/2024 at 11:15 AM, Ine Elise Hole Berg said:

Ser i Folketelling 1875 for 1941P Skjervøy prestegjeld, 1875, s. 6116 at Beret Nilsdatter, sammen med pleiedatter Beret Johannesdatter, Nils A. Andersen, Anders Andersen (1843/44), Karen Nilsdatter mfl. at det står markert "ll" under Nationalitet. Kan skimte at det har blitt skrevet over tidligere merknad "kk". Enkelte var vel lappisk-kvensk, men grunnen til rettelsen er jeg usikker på.

Under Beret Nilsdatter står det: "taler Lappisk E: kk rettet til ll i kilda". Er det noen mulighet å finne ut hva som stemmer. Usikker på om dette er konkrete bevis på at min bestemor er samisk eller bare kvensk.

 

Når det helt klart er rettet fra kk til ll så er det ikke noen grunn til å tvile på at familien snakket samisk og ikke kvensk.

Men for å være sikker kan du sjekke tellinga fra 1891: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053204001484

I den skanna versjonen ser du at språket er Lappisk og Nationalitet er Blandet for Karen Nilsdatter, mens for Anders Andersen så er nasjonaliteten Lappisk.

Også verd å merke seg punkt 5. Karen og Anders var altså tremenninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemannen Clemet Pedersen var også far til et barn født utenfor ekteskap. Barnet døde tidlig, i 1820. Moren var Ane Pedersdatter, altså nokså sikkert den samme han giftet seg med året etter.
Denne karen døde i 1839. Han var da Inderst på Sjaaberget. Alderen hans var angitt som 60 år, hvilket er litt gammelt for en som skulle være 14 år i 1801. Men det var bare én Clemet Pedersen i Karlsøy i 1801, så jeg tror det er riktig mann.

Clemet Pedersens datter Marthe giftet seg med Ole Peder Mortensen i 1850. Det var begges første ekteskap. Fødselsåret hennes står som 1818, og sted Laxelv.

Clemet Pedersens datter Elen giftet seg med Salamon Mikkels. Stakkenæs i 1859. Elens fødselsår står som 1814. Salamon var enkemann og kårmann, født i Lyngen, hans far het Mikkel Brandberg. Bruden hadde ikke vært gift før og var 22 år yngre enn mannen.

Søketips:
Når jeg leter opp disse personene, starter jeg med elektroniske søk, personsøk under den lenken jeg sendte deg. Jeg søker på fullt navn, noen ganger med fødselsdato, og jeg søker på fornavn kombinert med en forelders navn. Dessuten søker jeg på bosted, fortsatt under personsøk, for å se om det skulle være mer å finne på noen som har et nokså likelydende navn samme sted, eller deler patronym. Det jeg finner blir da gjenstand for videre søk.

Det er mulig å velge en kronologisk instilling på svarene, men den virker ikke perfekt. I noen tilfeller er dato ikke angitt. Det står for eksempel hvilken kirkesøndag på latin i stedet. Disse innføringene er ofte plassert helt til slutt selv om årstallet skulle tilsi noe annet, og innimellom dukker det opp mer kluss i kronologien - så jeg pleier å blafre gjennom alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nøyere på bakgrunnen til Ragnhild Larsdatter gift med Ole A. Olsen. Konklusjonen min så langt er at jeg ikke klarer å identifisere hvem hennes farmor og farfar var barn av. Men jeg skriver det ut i detalj så du kan se begrunnelsene.

I følge vielsen deres var hun fra Laxelv, og faren het Lars Henrik Pedersen. Alderen hennes ved vielsen ble oppgitt til 53 og 5/12, men det kan jo ikke være år og månedsbrøk når hun fikk barn i ekteskapet. Dermot var hun født i 1853. Farens fødselsår ved vielsen var ca. 1816. Dermed er det mulig å finne dåpen til Lars Henrik Pedersen i 1818 - den passer nogenlunde, og det var ikke noen andre med samme navn i som ble døpt rundt den tiden. Foreldrene var Peder Andersen og Marit Larsdatter Laxelven. De var gift. Fadderene var Nils Svendsen Stordahl, Marit Nilsdatter Laxelv, dessuten Karen og Kirsti Larsdøtre fra Laxelv.

 

Det ser ut til at Lars Henrik Pedersen sådde litt villhavre før han giftet seg. Han vedgikk farskap for barnet Lars Hans med Hansine Hansdatter, døpt året før han giftet seg med en annen kvinne. Lars Hans døde tidlig.

 

En Marit Larsdatter Laxelv døde som enke i 1850 og skulle være født i 1782. Hun må altså ha vært gift, selv om jeg ikke har funnet noen vielse. Jeg tipper det er Lars Henriks mor. 

Det fantes ingen søstergruppe med Karen, Kirsti og Marit Larsdøtre på Laxelv i tellingen av 1801 som kunne peke ut riktig Marit Larsdatter, basert på mors navn og faddere med samme patronym.


Peder Andersen var etter all sannsynlighet født før 1801-tellingen, siden han kunne gifte seg senest 1818. Han kan ha kommet fra et annet sogn, men hvis han var lokal: Det var 7 stykker av dem på Karlsøy. Ingen av disse var for gamle eller for unge til at de kunne være gift og lage barn i 1817. De fleste kan utelukkes som far til Lars Henrik, men jeg kan ikke si hvem av de resterende det var - hvis noen. Da må det nok leting i skifter til, og det er ikke sikkert skiftene finnes.


Den yngste ville bare ha vært 17, og det var så uvanlig å gifte seg i den alderen for menn at jeg ville ha utelukket ham. 

En var gift med Marit Nilsdatter Bergernes. Marit Nilsdatter var for gammel til å få barn i 1818, om presten skulle ha registrert patronymet feil. Og denne Peder Andersen døde i 1809.

En var gift med Marit Jonsdatter på Laxelven i 1801.  Dette var far til Clemmet Pedersen. Marit skulle være født 1766. Hun ville da ha vært 52 år i 1818, så hun kan ikke være mor til Lars Henrik registrert med feil navn. I tillegg døde den 40 år gamle Peder Andersen Laxelv av kopper i 1802 - så han er også utelukket. 

Formodentlig i 1823 døde en Fjeldfinn Peder Andersen, men han kan ikke være far til Lars Henrik. For det første holdt han åpenbart ikke til på Laxelven, og for det andre produserte Lars Henriks far produserte barn som ble født i 1825.

En var gift med Malena Endresdatter Ejdet Nord Han var syk og sengeliggende ved tellingen, så det var ingen overraskelse å finne han død i 1802

 

De resterende:

En var gift med Martha Jørgensdatter Buresund

En var gift med Aasa Tomasdatter Grøtaen. Det var den eldste, han ville ha vært litt over 60 ved Lars Henriks unnfangelse, men absolutt ingen umulighet.

En var gift med Maren Rejnertsdatter Hermandsfjorden

 

Ved sølvskatten i 1816 var ble 'Peder Andersen' registrert som betalende for 12 forskjellige gårder. Det kan kanskje skyldes at noen av dem skulle betale for mer enn én gård. I alle fall gjaldt det gårdene Kvitteberg, Måsfjær, Sør Lakselven, Vogter, Ytterstorvik, Rotsundelv, Langfjord, Nikkebye, Spansdal, Salangesdal, Middagsnes, og Sand. Det som er påfallende er at det ble registrert få fødsler med noen Peder Andersen som far i perioden 1801-1830:
Fra Hermandsfjord, med Ane Katrine Madsdatter som mor.

Fra Laxelv, med Marit Larsdatter som mor, dette er søster til Lars Henrik (OBS! Står noe interessant om enkemann Clemet Pedersen nederst på siden)

I 1816, Peder Andreas, bror av Lars Henrik

I 1825 Elen Maria Laxelv, nok en søster

I 1824 en Hans Peder Andersen, men hans datter ble kalt Hansdatter senere i livet.

 

Vi må forvente at Marit Larsdatter som var gift i 1818, var født før folketellingen av 1801. Igjen, hun kan ha kommet fra et annet sogn, og da blir det vanskeligere. Det var hele fire unge Marit'er på Laxelv i 1801, og én på en annen gård på Karlsøy.

  • Det fantes en gift kone Marit Larsdatter på Oldron. Hennes mann var Anders Nilsen på 29 år. Dette paret hadde en tjenestepike Marit Nilsdatter, som kan ha flyttet seg til Laxelv og vært fadder for Lars Henrik. Hvis mannen døde ville denne Marit Larsdatter trolig forsøke å gifte seg igjen.  Han burde være født ca. 1772. En Anders Nilsen Olderbac f. ca. 1769 er den eneste jeg har funnet død ved elektronisk søk mellom 1801 og 1818. I folketellingen av 1801 fantes det to Anders Nilsen Olderbak , så når det døde en ved samme navn som 40-åring i 1809 skulle man jo tro det var en av dem. Problemet er at alderen på avdøde er over 10 år feil på begge...men den passer veldig godt med Anders Nilsen Oldron.
  • Det fantes en 2 år gammel Marit Larsdatter Laxelv i 1801, datter av Lars Andersen og Ane Pedersdatter. Antagelig var hun den Marit Larsdatter som døde i 1839. Den Marit var ugift. Hun skulle være født ca. 1800,
  • Det fantes en 7 år gammel Marit Larsdatter Laxelv i 1801, datter av Lars Jensen og Karen Larsdatter. 
  • Det fantes en 14 år gammel Marit Larsdatter Laxelv i 1801, datter av Lars Larsen og Marit Olsdatter.
  • Også fantes det en annen 14 år gammel Marit Larsdatter Laxelv i tellingen, datter av Lars Pedersen og Marit Olsdatter.  Hun hadde søstrene Elen, Kirsten, Sara og Ane. 
    Kirsten kan være den ene fadderen til Lars Henrik.

    De to 14 år gamle pikene i 1801 er interessante, men uten skifter for en passende periode vil det neppe gå an å skille mellom dem. De burde begge bli omtalt som Marit Larsdatter Laxelv.

 

 

 







 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer ad Clemet Pedersen Laxelv. Den 'interessante opplysningen' jeg refererte til i innlegget over står nederst på siden jeg lenket til.  Notisen er sannsynligvis i forbindelse med skriftemål for hans brøde, selv om jeg ikke kan lese det hele. Han fikk jo barn med enken Ane Pedersdatter, som han giftet seg med noen måneder etter at barnet døde.

 

Clemet Pedersen døde i 1839 som inderst på Sjaaberget. Han var ca. 60 år, hvilket stemmer bra nok med folketellingen i 1801. Det ble holdt skifte etter ham, siden det var et fallittbo og han neppe hadde så mange eiendelene står det veldig lite, men vi får vite at Stervboenken møtte. Hun er ikke nevnt ved navn. Mest sannsynlig var det Ane Pedersdatter.

 

Det er mulig at Clemet Pedersens slekt hadde holdt til i området i flere generasjoner, for en 12 år gammel Clemet Pedersen er nevnt i 1701.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som Elen Larsdatter, Clemen Pedersens første kone døde 3. mars 1819. Alder må være 28 år. Dette kommer ikke opp via søkefunksjon, man må tråle kopien av kirkebøkene selv.
Hun burde da være født ca. 1791.

 

Den Elen Larsdatter som passer best i alder i folketellingen av 1801 var også fra Laxelv, beregnet fødselsår 1790. Foreldrene var husmann med jord Lars Pedersen f. ca. 1763 og kone Marit Olsdatter f. ca. 1765.

 

En annen mulighet er Elen Larsdatter med beregnet fødselsår 1793, oppført som stedatter til Lars Anderssen Laxelv (i 2. ekteskap) og Ane Pedersdatter (i 1. ekteskap.)

 

Det skulle vært holdt skifte for Elen Larsdatter før Clemet kunne gifte seg igjen. Den aktuelle skifteprotokollen er for årene 1819-1822. Dem er det to av, heldigvis er det et register for begge bøkene i det siste av disse bindene. (Det står 'register bak' i den første boken, men der var det ikke noe register.) Der står Elen Larsdatter Laxelv med sideoppføring 206.

Det er bare to barn nevnt i skiftet: Ole og Elen Marie. Det ble avholdt offentlig auksjon over boets eiendeler. Etter fradrag av auksjonsomkostninger var det igjen 8-4-8 (daler, ort, skilling). Summen av gjeld var 37-0-10. 
Jeg har ikke klart å finne noe som hjelper meg å plassere Elen Larsdatter i riktig familie i 1801.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for alle bidrag og all hjelpen. Ser jeg har vært litt dårlig med å svare på alle bidragene. Kan vel si at livet skjedde. Men tror vi har fått nøstet opp i ganske mye. Tusen takk igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.