Gå til innhold
Arkivverket

Rettssak om 6te leiermål 1858?


Recommended Posts

Jeg har lest motstridende opplysninger om hva som skjedde etter Fredrik Konrad Hansens (1818-1873) 6. leiermål. Ble det rettssak? Kom han unna med det eller ble han dømt? Hvordan var systemet for dette? Er det håp om å finne originale kilder på dette? Kan det ha blitt rettssaker også etter nr. 4 og 5 (prestene holdt tellinga over flere prestegjeld)? Noen nevner at han skal ha blitt "dømt til Finnmarken". Hva innebar det?

Han bodde på Målsnes i Troms, daværende Lenvik prestegjeld. Noen av leiermålene var i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3. leiermål kunne man straffes. I første omgang trolig kun med bøter. Man kan ofte finne slike saker i arkivene etter fogden som botssaker. Etter hvert som det vokste på seg med saker ville det nok bli sett mer alvorlig på. Men om han valgte å gifte seg med den aktuelle barnemoren kunne han slippe straff.

Om fogden så det som nødvendig kunne han sende saken over til sorenskriveren for en rettsprosess.

Det var ikke uvanlig at straffedømte ble sendt nordover for å arbeide der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gifta seg med hun som kunne blitt hans 7. Men mellom 6. leiermål 1858 og ekteskapet 1867 er det et mistenkelig langt opphold. Finnes det kilder å lete etter i dette tilfelle, eller er de tapt? Hva leter jeg etter og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalog til arkivet etter Senja og Tromsø fogderi:

https://arkivportalen.no/entity/ee3c0cc0-d89d-4c3c-8e80-8dcf835534ff?ins=AV

Se om du kan finne noe i seriene Ze - Politi- og rettssaker og Yg – Bøter. Mulig at Zd - Justisakter/rettsakter, og Zea – Rettssaker også kan være verdt å undersøke.

Arkivmaterialet er tilgjengelig via lesesalen til Statsarkivet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg må altså møte opp i Tromsø og bla meg gjennom arkivene før jeg kan vite om det er noe å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leite i arkivene er en tidkrevende jobb. Arkivverket har begrensa med ressurser, og slektsforskere må derfor i stor grad utføre sin egen forskning. Arkivmaterialet er tilgjengelig via lesesalen til Statsarkivet i Tromsø. Jamfør Arkivverkets serviceerklæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg. Er det planer om å skanne disse arkivene i løpet av de neste 20 åra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt fram som 20 år tror jeg ikke at vi har planlagt for. Men vi har ei nettside om hva som står på planen for 2024. Jeg tror ikke at det omtalte arkivmaterialet fra fogdearkivet er aktuelt for digitalisering med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.