Gå til innhold
Arkivverket

Emigrerte fra Bergen i 1872 - kan listen leses på nettet?

Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en liste over emigranter som reiste fra Bergen til Canada i 1872 med  seilskuten "Christoffer Colombus".  Den jeg er på jakt etter er Gregorius Eriksen

https://www.digitalarkivet.no/search/12/100097?fornavn=gregorius&etternavn=eriks*&kjonn=&stilling_stand=&familiestilling=&alder=&fodestad=&utreisedato=&hamn=&skip=&aar=

Han skal ha reist sammen med kone og 9 barn, men jeg ville gjerne hatt tilgang til skipslisten for å se hvem han reiste sammen med?

Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan få den frem? Det ser ikke ut til at den er skannet og lesbar?

Det morsomme her er at min tippoldefar var mannskap  på denne skuten i flere år, og blant annet på denne turen fra Bergen til Quebec. Det er nedtegnet en historie om denne overfarten som er litt artig. De ble  liggende i vindstille og tåke utenfor Newfoundland og emigrantene holdt på å sulte i hel. Heldigvis hadde Gregorius Eriksen tatt med seg et fiskesnøre hjemmefra, og med det berget han situasjonen. Men det var altså denne listen over de som var ombord på  skuten jeg skulle ha kikket på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke oppgitt noen kildereferanse for kilden som i Digitalarkivet heter Skipslister for Bergen-Quebec (Canada) 1865-1873https://www.digitalarkivet.no/source/100097

Jeg flytter spørsmålet til "Spørsmål om transkribert materiale" i håp om at noen kan avklare hva som er kildereferansen / kildegrunnlaget. Men sannsynligvis er dette ikke skanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt mer etter denne tildragelsen  og fant da noe stoff i Bygdebok for Bremanger bind V. Her står det at det var 400 emigranter om bord på "Christopher Columbus" da  den dro over havet. Jeg har vanskelig for å tro at det kan ha vært så mange, så enda en grunn til å finne denne listen!  Skuta var 142 fot lang og 31 fot brei så det kan umulig ha vært plass til så mange mennesker på denne turen? 

image.png.4e4fc7c0eec5b3c4746a54abff6fc306.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.