Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er sokneprest Theodorus Dreyer/Drejer f. 24.12.1702 i Tingvoll i Møre og Romsdal sine foreldre?

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

4 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Du har sikkert tenkt på bildet av Lars nr. 2 her. Bildet betydde ikke at jeg har funnet en Lars som er født og død da, men at Elen mest sannsynlig har en bror med det navnet som er født mellom ca. 1670 og 1695. (Ikke at han er død 1695, men født i denne perioden). Dette med tanke på at Underoffiser Drejer må være født i denne perioden (egt. mellom 1662 og 1699, med mindre han ble over 100 år …. 

Her har vi nok forklaringen, ja (og misforståelsen) !

Endret av Per Nermo
Slettet siste avsn. vedr. ‘1699’
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2024 den 20.46, Per Nermo skrev:

a)                                                                  Lars

(-------------------------------------)---------

Thore (f. ca.1645 ?)     ('Larssen' ?)  ??                Kari Larsdatter                g. 1663 m. Thore Eriksen Båtnes

Lars Thoresen Dreyer (ca.1685?-1762)    (søsk.b.)    Elen Thoresd. (1664-1719), g. 1689 Joen Eriks. Brakstad

Thore Joensen Dreyer (1702-42), s.prest Fl.stad/Moskenes

Erik mener som det framgår over at Lars Thoresen Dreyer og Elen Thoresd. (Dreyer ?) er søsken, ikke søskenb..
(... og Lars Thoresen Dreyer kan selvsagt være født tidligere enn jeg tipper ovenfor, f.eks. rundt 1670/1680, selv om han da blir temmelig tilårskommen når han og kona Helle Maria får datteren Ellen rundt 1735).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, med infoen per i dag synes jeg det ser ut som at underoffiser Lars Thoresen Drejer og Elen Thoresen (Drejer) er søsken (pga. området, navn, patronym, etternavn, årstall og dåp passer). I tillegg ser det ut til at denne Lars er Lars som er født 1670 av Thore Eriksen f. 1628/1629 og Kari Larsdatter.

40 minutter siden, Per Nermo skrev:

(... og Lars Thoresen Dreyer kan selvsagt være født tidligere enn jeg tipper ovenfor, f.eks. rundt 1670/1680, selv om han og kona Helle Maria da blir temmelig tilårskomne når de får datteren Ellen rundt 1735).

Det kan jo være aldersforskjell mellom Lars og Helle Maria. Lars var da 65 når han fikk sitt siste barn Ellen, som er mulig. Helle Maria må ha vært yngre, kanskje 20 år yngre. Om det er Thore Eriksen eller Kari Larsdatter som er en Drejer (om teorien stemmer selvsagt) er mer usikkert.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært 'ute av sirkulasjon' en stund, men har sett igjennom denne tråden igjen. Jeg fant en gammel artikkel om en annen Kapt. Drejer, jeg går ut fra at dere kanskje kjenner til den. Jeg nevner den som en kuriositet, hvilket dere skjønner av teksten...kapt_drejer_biografi.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitain des Armis/Sergiant Lauritz Dreier/Drejer var født cirka 1701 i følge kildene.

45 år i rulla for Vikske kompani 1746: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110690008

48 år i hovedlegdsrulla for Vikske kompani 1749: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110690411

og

55 år gammel i munsterrulle for Vikske kompani 1756: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110700193 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg har vært 'ute av sirkulasjon' en stund, men har sett igjennom denne tråden igjen. Jeg fant en gammel artikkel om en annen Kapt. Drejer, jeg går ut fra at dere kanskje kjenner til den. Jeg nevner den som en kuriositet, hvilket dere skjønner av teksten...kapt_drejer_biografi.pdf

Opphavet til 'kaptein Dreyer på stubben', Peter Nicolai Dreyer (1773 Namdalen - 1808 Solør) i Flovik, Veøy i Romsdal (g. m. en prestedtr. fra Beitstaden, NT) er såvidt jeg vet høyst uavklart, utover at han vel var sønn av handelsmann i Overhalla (Fosnes), Lars Dreyer (1740?-1795) og en gardbrukerdatter Helene Pedersd. Heltberg fra Skånevik.

Sistnevnte Lars kan kanskje være sønn av handelsmann i Fosnes, Nils Olsen Drejer (ca.1705?-1762), som igjen kanskje kan være sønn av Ole (Dreyer?) Leding (f.1676), som ble g. i Hadsel i 1701 (med en NN Pedersd. Dreyer) og senere bodde i Trondheim. Denne NN kan kanskje være en datter av

kanselliråd i Trondheim (1664-), senere lagmann, dansken Peder Carstensen Dreyer (1628-1703),
som var far til berghauptmann og lagmann i Trondheim, Abraham Dreyer (1671-1735).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore Kristiansen skrev:

Capitain des Armis/Sergiant Lauritz Dreier/Drejer var født cirka 1701 i følge kildene.

45 år i rulla for Vikske kompani 1746: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110690008

48 år i hovedlegdsrulla for Vikske kompani 1749: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110690411   og

55 år gammel i munsterrulle for Vikske kompani 1756: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110700193 

Dette slår vel nokså effektivt beina under idéen om at Lars/Lauritz f.c1701 og Ellen Th.d. f.1664 kan være søsken.

(Hvor var forresten 'Vikske kompani' forlagt ?)

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore Kristiansen skrev:

48 år i hovedlegdsrulla for Vikske kompani 1749: https://www.digitalarkivet.no/ru20111110690411

og

Dette visste jeg ikke. Dette alene motbeviser at underoffiser Lars Toresen Drejer er bror av Ellen. Den Lars som er døpt av Tore og Kari er da en annen Lars.

Men man skulle jo nesten tro at de var nære slektninger for det, med tanke på navnelikhetene (Tore, Lars, Elen og Drejer) og nærme bosted. Sogneprest Thore Jonsen Drejer må jo strengt tatt ikke ha arvet Drejer navnet. Likevel siden vi har funnet at en annen med høy stilling med det navnet i området (med familie-navnelikheter) gir det vel mer mening at han har arvet det - og fra samme forfader som han andre. Og siden vi ikke ser at Tore sine søsken bruker navnet tyder det i retningen at det er moren som bærer navnet, noe som også stemmer godt med tanke på at det er her navnelikhetene forekommer med underoffiseren Lars Drejer.

Underoffiseren Lars Drejer har mest sannsynlig en far som heter Tore Drejer f. ca. ca. 1670. Følgende er bare ren hypotese… denne Thore kan være sønn av Thore Eriksen og Kari Larsdatter, som vi vet fikk barn i denne perioden. Vi har vel ikke klart å funnet skiftene etter Kari Larsdatter og Thore Eriksen, eller Ellen Thoresdatter og Jon Eriksen, hvorfor? Det ser jo ut som at familien hadde penger nok til å ha skifte etter seg.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2024 den 20.46, Per Nermo skrev:

.....   a)                                                            Lars

(------------------------------------) ---------

Thore (f. ca.1665 ?) ('Larssen'?) ('Thoresen'?)    Kari Larsdatter        g. 1663 m. Thore Eriksen Båtnes

Lars Thoresen Dreyer (ca.1701-1762)   (søsk.b. ??)   Elen Thoresd. (1664-1719), g. 1689 Joen Eriks. Brakstad
  (u.off., på Valsøya)                                              Thore Joens. Dreyer (1702-42), s.pr. Flakst./Mosk.

Lars og Elen kan fremdeles godt være 'nære slektninger', f.eks. søskenbarn, som 'konstruert' over her, ev. én  generasjon forskjøvet 'nedover', siden det er 37 år mellom dem, f.eks. nevø/faster, slik Erik antyder i innl. over.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2024 den 15.22, Per Nermo skrev:

..... Ole (Dreyer?) Leding (f.1676), som ble g. i Hadsel i 1701 (med en NN Pedersd. Dreyer) og senere bodde i Trondheim. Denne NN kan kanskje være en datter av

kanselliråd i Trondheim (1664-), senere lagmann, dansken Peder Carstensen Dreyer (1628-1703),
som var far til berghauptmann og lagmann i Trondheim, Abraham Dreyer (1671-1735).

Ole (Dreyer?) Leding (f.1676) (mulig (?) farfar til Lars Dreyer (1740-1795), handelsmann i Overhalla, Fosnes, Namdalen) sin uidentifiserte hustru var altså muligens en søster av lagmann i Trondheim, Abraham Dreyer (1671-1735), som er nevnt i gårdshistorien for Tingvoll, Nordmøre. Han eide eiendommer i Rindal (Surnadal), Nordmøre. Han eide også godset Østrått (Austrått) (ST) og Kvikne kobberverk (Tynset, HE), og han kjøpte i 1720 bl.a. gården Sundby i Verdal (NT) av Erik Schancke. Abraham Dreyer var gift med enken etter bergassessor Jens Hanssen Collin, prestedatteren Karen Olsdatter Tønder (1661-1735), som eide Ringve gård på Lade (Strinda, Trondheim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underoffiser Lars Toresen Dreyer er tydeligvis ikke den første med navn Dreyer/Drejer/Dreier som eide Valsøyfjord. Her fant jeg at en Peter Dreier hadde kjøpt Valsøyfjord (eller del av Valsøyfjord?) allerede i 1694: https://media.digitalarkivet.no/view/22675/4 . Dette viser jo at det var flere med etternavnet i området på tiden

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

..... Peter Dreier hadde kjøpt Valsøyfjord (eller del av Valsøyfjord ?) allerede i 1694 : 
      https://media.digitalarkivet.no/view/22675/4.

.....

Pantobligasjonen (på 300 rd.) ser ut til å være utstedt av
fogd (på Nordmøre) (fra 1676) Chr(istian) (Jensson ?) Rasbech  til Peter Dreier den 30. juli 1688.
Tinglysningen av obligasjonen fant tilsynelatende sted først 6 år senere, den 19. juli 1694.

Innebærer obligasjonen mon tro at fogden hadde lånt 300 rd. av Peter Dreier mot pant i Vik / Valsøyfjord ?

(Det er vel neppe snakk om et kjøp, og forholdet innebærer vel ikke nødvendigvis at Dreier holdt til i området ?)

Fogd Rasbech bodde i Arasvika (Aure), på andre sida av Vinjefjorden, litt lenger ut, og døde (der ?) i 1692, uten barn. Han var gift med en fogde-datter fra Stjørdal, Karen Nilsdatter Helkand.

I 1688 kjøpte fogd Rasbech garden Gje(i)stad, rett over Vinjefjorden for østenden av Valsøya, og enken hans solgte den senere til sin svoger, presten Hans Hansen Hagerup, som var gift med Bodil Nielsdatter Helkand.
En tredje søster, Kirsten Nilsdatter Helkand, var gift med Carsten Henriksen Dreyer (1668-1756) i Stjørdal, sønn av Henrik Carstensen Dreyer (1642-1726) ('Henrik Medbroen Dreyer'), sorenskriver i Stjør- og Verdal 1683-1712 (etter broren Sten), fogd 1686-1726.

Jeg 'vet om' følgende Peder/Peter Dreier/Drejer/Dreyer i denne landsdelen i det aktuelle tidsrommet :

1. Peder Christensen Drejer (c1640-c1696) (skifte i Tr.h. 26 Feb 1696), borger og skipper.

2. Peder Carstensen Dreyer (1628-1703), kanselliråd 1664-, lagmann i Tr.h. 1671-1703, bos. på Rønningen
    Peder Carstensen Dreyer var far til lagmann Abraham Dreyer.
    Peder Carstensen Dreyer var bror av ovennevnte fogd i Stjørdal, Henrik Carstensen Dreyer.

(er nr. 2. Peder Carstensen Dreyer kanskje identisk m. Peter Dreier som nevnes ifm. obligasjonen i 1688 ?) 

(Jeg kjenner ikke til ev. slektskap mellom 1. og 2.)

PS:  (mens vi er i Dreyer-hjørnet) :

Kjenner noen foreldrene til følgende Sara Dreyer ?

Sara Johanna Fredr.d. Dreyer (c1738-c1772), g. m. Christian Friis Nilsen Schjelderup i Borgund

- Sara Dreyer (1702-1770 Stjørdal), g. m. Lars Ivarsen Stokkan (1700-1770), Stjørdal.

Endret av Per Nermo
2/12 kl. 23:46: Korrigert far til Carsten Henriksen Dreyer (1668-1756)
Lenke til kommentar
Del på andre sider