Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Problemet er jo at jeg vet nøyaktig hva jeg gjorde feil, men det finnes ingen enkel måte (tror jeg) å enten reversere endringen, eller eksplisitt koble personer fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så vanskelig som det ofte ser ut til.

Åpne faren, der vil du sikkert finne en (evt flere) linjer som er sønnen. Fjern den linjen.
Hvis det ikke virker, finn HP også for faren og fjern familierelasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett i mål med å rette feil i "mine" 4 kommuner. Men jeg ser at etter at jeg rettet ferdig 3 kommuner så dukker det etter hvert opp nye feil, noen ganger i personer jeg allerede har korrigert.

Når jeg retter opp en person så hender det ofte at jeg sletter en enkelt kilde for personen, som i realiteten er en helt annen person. Har flere ganger sett at 3-4-5 personer er koblet sammen.

Jeg håper ikke det jevnlig kjøres en algoritme som finner enslige svaler og kobler den opp mot "den nærmeste" personen den i farten finner og reetablerer feilen som jeg har rettet opp i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Arild Maka skrev:

Jeg er stort sett i mål med å rette feil i "mine" 4 kommuner. Men jeg ser at etter at jeg rettet ferdig 3 kommuner så dukker det etter hvert opp nye feil, noen ganger i personer jeg allerede har korrigert.

Når jeg retter opp en person så hender det ofte at jeg sletter en enkelt kilde for personen, som i realiteten er en helt annen person. Har flere ganger sett at 3-4-5 personer er koblet sammen.

Jeg håper ikke det jevnlig kjøres en algoritme som finner enslige svaler og kobler den opp mot "den nærmeste" personen den i farten finner og reetablerer feilen som jeg har rettet opp i.

Jeg er redd det er noe slikt som skjer. En person jeg hadde sjekket, og lagt inn referanse til bygdebok: Falkeid 154b, Tysvær 2, Rogaland, hadde plutselig fått en haug med navn og noen livshendelser fra andre personer, med andre navn, fra en helt annen kant av landet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg eksempel på dette, som jeg ikke har korrigert.  Se pf01036651001712

Livshendelse nr 4 har samme navn, samme fødselsdato, men far heter Alfred og ikke Peder, som er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet over en person som kommer ut i feillisten flere folketellinger ved søk på kommune 132 Glemmen og tellingen for 1920 som jeg ikke får åpnet. Kommer feilmelding om for mye data i forhold til en grense. Pf01036901000126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Even Røed skrev:

Jeg har kommet over en person som kommer ut i feillisten flere folketellinger ved søk på kommune 132 Glemmen og tellingen for 1920 som jeg ikke får åpnet. Kommer feilmelding om for mye data i forhold til en grense. Pf01036901000126

Jeg tok denne inn i Feilhåndtering og fjernet personlenker. Dermed er det kun en enkelt lenke igjen. Så da får du heller koble ham opp i stedet for å dele ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man holder på med dette.  Det er bare feil på feil? Har sett på egen familie, både far og mor side, og feilene er der enda.  Dette er boss.

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ottar Eliassen skrev:

Skjønner ikke hvorfor man holder på med dette.  Det er bare feil på feil? Har sett på egen familie, både far og mor side, og feilene er der enda.  Dette er boss.

mvh Ottar

Eg må erklære meg uenig med siste talar. For meg som driv mykje med jakt på reine manns- og kvinnelinjer i samband med historisk DNA-testing, har Histreg vore til uvurderleg hjelp. Eg finn ofte førekomstar andre stader i landet som det ville vore rein flaks om eg fann sjølv. Men det må sjølvsagt lesast med aktsemd, og kjelda må studerast for å vere sikker på at det omhandlar rett person, men totalt sett:  Eit godt hjelpemiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åse, all respekt for deg og ditt arbeid. Men HISTREG. er en suppe av feil, MH, Geni +mer. Trenger man finne opp kruttet på nytt? Hjelpemiddel, ja men en må være kritisk. Da er man like langt.

Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Ottar Eliassen skrev:

Åse, all respekt for deg og ditt arbeid. Men HISTREG. er en suppe av feil, MH, Geni +mer. Trenger man finne opp kruttet på nytt? Hjelpemiddel, ja men en må være kritisk. Da er man like langt.

Ottar

Det er brukt noen algoritmer som har laget noen - sikkert ganske mange - feilkoblinger. Disse er i stor grad lette å se og lette å rette opp. Selv har jog koblet opp "noen tusen" personer og histreg er etter hvert blitt et meget bra hjelpemiddel i forskningen. Her kobler en sammen originale kilder for hver person. Og du får brukt hver kilde kun en gang. I MH, Geni osv kan du koble et barn til så mange foreldre du vil, og alle som benytter systemet kan koblet barnet til akkurat de foreldrene de ønsker. Og i MH og Geni kan du også dikte opp personer og legge dem inn i treet selv om det ikke finnes dokumentasjon for en slik person. Dette vil aldri skje i Histreg. Ja, det er mulig å koble feil i Histreg, men de som holder på med manuell kobling prøver å unngå dette. Og hvis noen oppdager en feil kobling, så kan de enkelt bryte den og rette opp feilen.

For et års tid siden brukte jeg 3 måneder på å koble sammen alle som het Hans Hansen i "mitt område". Fra ca 1790 til 1900 fant jeg ca 400 personer med dette navnet. Når en gjør en slik grundig analyse av alle med et spesifikt navn opplever en flere ganger å finne sammenhenger som en ellers ikke ville funnet. Du koble alle som er lette og etterhvert står du igjen med noen få der det kun finnes en mulighet. Til slutt klarte jeg å finne foreldre, partnere og barna til nesten alle. I ettertid har jeg klart å nøste opp i noen av de som stod igjen.

Slike muligheter finnes ikke i andre slektsprogrammer. Så dette er det eneste stedet der du kan koble opp alle aktuelle kilder og gjøre landsomfattende søk for å finne igjen personer som har flyttet eller er på reise. Takket være histreg har jeg funnet sammenhenger jeg ikke ville funnet andre steder. Og det beste er ikke at jeg har funnet disse sammenhengene for mitt tre, det beste er at det er koblet opp for alltid og tilgjengelig for alle. Hvis jeg på andre måter forsker i min slekt og legger alt inn i mitt tre, må alle andre som jobber med de samme personene gjøre akkurat den samme jobben. Med histreg ser de enkelt hvilke kilder jeg har brukt og kan dobbeltsjekke om det jeg har gjort er riktig.

Det jeg savner i histreg er å få et varsel hvis noen endrer det jeg har koblet opp. Finner noen feil i mitt arbeid ønsker jeg selvfølgelig å vite om det.

Endret av Arild Maka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemiddel greit. Men feilene er konstant. Mye er blind kopi av gamle gecom. filer. At noen bruker tid på og holde liv i et sykt dyr, er bortkastet.  Men, men, algoritmer hva hjelper disse mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bare en av foreldrene er koblet opp, så hender det at vedkommende ikke synes.

For Ole Nilsen, så vises begge døtrene: https://histreg.no/index.php/person/pv00000008989446
Men velger jeg en av døtrene så vises ikke faren: https://histreg.no/index.php/person/pf01038069003202

Jeg har lagt alle i en familiekurv og koblet dem sammen. Før jeg gjorde dette var faren synlig for Berte Marie ettersom han var brudens far ifm hennes vielse. Etter oppkoblingen er han ikke synlig.

Jeg kan sikkert finne dåpen til både Karen og Berte Marie og få begge foreldrene synlige, men slik det er koblet nå så burde det virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
37 minutter siden, Ottar Eliassen skrev:

Hjelpemiddel greit. Men feilene er konstant. Mye er blind kopi av gamle gecom. filer. At noen bruker tid på og holde liv i et sykt dyr, er bortkastet.  Men, men, algoritmer hva hjelper disse mot?

En ting er i hvert fall sikkert, det er INGEN gecom filer involvert i Histreg. Det er helt umulig å hente ut data eller legge inn data i Histreg ved bruk av gecom filer. Algoritmer hjelper ikke "mot" noe, men disse algoritmene som kjøres sentralt kobler sammen personer og familier som algoritmene "kjenner igjen". F. eks. Ole Petersen f. 1.1.1900 i Folketellingen 1910 for Bergen og FT 1920 for Bergen. Eller kanskje kobler sammen hele familien til Ole Petersen i en av disse folketellingene. Men disse algoritmene er ikke uten feil, så det må til en del manuell feilretting. Disse algoritmene har koblet opp flere millioner koblinger, det aller meste helt korrekt. Skulle dette vært gjort manuelt, ville en bruke hundrevis av år med dagens tempo og antall brukere. Så hensikten med algoritmer er å gjøre koblinger der det er mulig å kjenne igjen personer eller familier ved bruk av algoritmer.

Det virker ikke som om du har brukt systemet i særlig grad. Det er ikke slik at alt er ferdig koblet og ligger klart til bruk. Det er fremdeles mye å tak tak i. Så bli med som frivillig sammen med oss andre som holder på. Da kan du få din slekt så korrekt som du ønsker. Og du må gjerne koble personer utenfor din egen slekt. Alle bidrag monner.

Endret av Arild Maka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

Ottar

Her trur eg du har misforstått litt. Det er verken Geni, gedcom, MH eller liknande involvert i Histreg - BERRE funn i transkriberte kjelder, og det er nettopp det fine med det. At transkriberinga kan vere heilt hinsides er vi alle kjende med, sidan svært mykje er gjort av personar utan kjennskap til norske namn og forhold, men i Histreg kan eg gå inn i originalen og sjå kva det verkeleg står der, og koble funnet saman med andre funn av same person - slik at andre finn det same seinare.  Eit fint døme frå ein av dei siste dagane er ho her - ei jente frå inste øvste Nordfjord som dukkar opp på ei verhard øy i ytre Sogn. Vi anar ikkje kvifor, men ho ER der, og her har eg ført på ei ikkje transkribert skifteopplysning for sikker  dokumentasjon.   HBR - Personside

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arbeidet mye med å korrigere og samle livshendelser i Histreg. Jeg ser dette som et svært nyttig verktøy, men mye arbeid gjenstår. Fordelen med dette systemet, er jo at det baserer seg på de originale kildene. Når vi får samlet mange livshendelser for en person, kan vi se forbi en del av transkriberingsfeilene som er gjort. Det viktige er jo at koplingene blir så korrekt som mulig. I Rogaland, som jeg arbeider mest med, er det jo skrevet mange bygdebøker. Der er det også gjort noen feil, men ikke mange. Her kan dette bli korrigert. Når slike feil blir oppdaget, legger jeg gjerne inn en kommentar om at det er feil i bygdeboken. Jeg legger også ofte inn referanse til bygdeboken i adressefeltet. Dette gjør det lettere å slå sammen livshendelser som gjelder samme person synes jeg. For eksempel: (Toftøy 19a, Nedstrand, Tysvær 6, Rogaland) pf01038214001593

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Men du har ikke kommentert at personen du refererer til har to ulike mødre! 

De to referansene til Dåp ser ut for å referere til samme ministerialbok. Hvis jeg tar feil, hadde det vært fint å peke nærmere til hva som er forskjellen mellom dem, f. eks. ved å gi dem et lengre navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kari Larsen skrev:

Interessant! Men du har ikke kommentert at personen du refererer til har to ulike mødre! 

Slik eg les oppsettet, har han ei mor og ei stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå effektivisert koden slik at det går noe raskere å få opp personsidene og søket. Det gjør også at det er mulig å finne familiemedlemmer for større søk enn tidligere. Vi kommer til å fortsette å se etter slike effektiviseringer.

Vi har også justert flere dåpshendelser i mulige feil i Min kommune. For å regnes som mulig feil må det være >1 år i forskjell i hendelsesår eller foreldrene må ha tilstrekkelig ulike navn. Lenker som er markert som sikre, kommer ikke på listen for mulige feil.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kari Larsen skrev:

De to referansene til Dåp ser ut for å referere til samme ministerialbok. Hvis jeg tar feil, hadde det vært fint å peke nærmere til hva som er forskjellen mellom dem, f. eks. ved å gi dem et lengre navn. 

Dette kommer av at Nils var gift 2 ganger. Jeg mener det har vært nevnt at det skal komme en bedre visning av kompliserte familier. Hadde du slått opp i Tysvær 6, hadde du sett det meden gang. Den ligger på Nasjonalbibloteket. At dåp hadde kommet med 2 ganger, var en feil jeg ikke hadde sett. Samme ministerialbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Arne Toftøy-Andersen skrev:

Dette kommer av at Nils var gift 2 ganger. Jeg mener det har vært nevnt at det skal komme en bedre visning av kompliserte familier. Hadde du slått opp i Tysvær 6, hadde du sett det meden gang. Den ligger på Nasjonalbibloteket. At dåp hadde kommet med 2 ganger, var en feil jeg ikke hadde sett. Samme ministerialbok.

Om du gå til avansert søk, søker på toftø som etternavn, finner rogaland og så nedstrand. Sorter gjerne på fødselsår. Da vil du se hvordan jeg har gjort dette. Det gjenstår enda noen jeg ikke har rett referanse på, særlig faddere, som det gjerne bare er navn på, og ikke fødselsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2025 den 12.20, Lars Holden skrev:

... Lenker som er markert som sikre, kommer ikke på listen for mulige feil.

Denne profilen kommer opp i søket "Stor forskjell i fødselsår".

https://histreg.no/index.php/person/pd00000029347468

Feilen er at fødselsåret er transkribert 100 år feil og feilen ligger i HP. Må jeg da markere alle de andre kildeforekomstene som sikre for å unngå at den kommer opp som feil? 

Det er en veldig vanlig transkriberingsfeil i "mitt område" at det er 100-år feil i fødselsdatoen, f.eks 1811 i steden for 1911. Ut fra dato på kilden er det opplagt at det er 100 år feil. Usikker på hvordan det kan håndteres på en effektiv måte. 

Endret av Kjell Inge Tomren
Lenke til kommentar
Del på andre sider