Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Beklager at jeg ikke har svart her på noen dager. Jeg har ikke klart å komme inn på forumet på grunn av feilmeldinger.

Beklager også noe ustabil drift av histreg nå. Vi arbeider sammen med Arkivverket med å få raskere responstid på histreg. Det medfører mange nye releaser der man gjør rene systemendringer med parallelle prosesser, flere sesjoner, andre terskler mm. Det kan medføre feil som vi ikke klarer å forutse. Vi tester etter etter nye releaser og vil reversere disse hvis vi ser feil. Slike releaser vil være i arbeidstiden og forhåpentligvis også rettet opp feil innenfor vanlig arbeidstid.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ein del av eit atørre problem, eller er det noko spesielt med denne mannen? Eg sit med to førekomstar av same: 

HBR - Personside og HBR - Personside

Det skulle vanlegvis vere ei smal sak å legge dei i personkorga og slå dei saman, men i dag får eg berre ei blank side når eg prøver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Er det ein del av eit atørre problem, eller er det noko spesielt med denne mannen? Eg sit med to førekomstar av same: 

Det skulle vanlegvis vere ei smal sak å legge dei i personkorga og slå dei saman, men i dag får eg berre ei blank side når eg prøver..

Det gikk greit for meg å lenke disse sammen i personkurven. Jeg kan ikke si noe sikkert om slike problemer har sammenheng med de oppgraderingene vi holder  på med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det var det samme jeg opplevde store deler av dagen i går.  Jeg har koblet med hell i dag, så det er kanskje noe som kommer og går.

Problemet er at når man trykker på "Legg i personkurv", får man en blank side.  URL til "POST" vises i adressefeltet i nettleseren.

Endret av Ellen Fakset
Mer beskrivelse av problemet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ellen Fakset skrev:

Problemet er at når man trykker på "Legg i personkurv", får man en blank side.  URL til "POST" vises i adressefeltet i nettleseren.

Akkurat som hos meg. Vi får tru det er "kommer og går".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må forresten nemne dette som eit fantastisk døme på korleis Histreg kan fungere. Ein "bergensar" som dukkar opp i Nordfjord - og søk på namnet gjev full uttelling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å spørje her. Eg hadde nettopp lagt inn ei nøtt som eg løyste umiddelbart etterpå 🙂

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Arild Maka said:

Jeg har kommet over et tilfelle der navn og fødselsår ikke vil oppdateres der de vises fra andre personer. Hva kan det skyldes?

image.png.6e62d85cd0aec9bfd991f0a3bae7c7e7.png

image.png.5763428c54efbb83af59d24c54d0dd5f.png
(Her burde det stått Mathias Nikolaisen Hullet, 1853)

https://histreg.no/index.php/person/pf01073763002414

Jeg har ikke en god forklaring. Det er gammel informasjon som henger igjen i browser eller andre steder.  Hvis du går inn på siden til Mathias, trykker på "rediger persondata" og trykker return i feltet for fødselsår, så blir feltet oppdatert. Det er det samme fremgangsmåte hvis det står uten fødselsår i familielisten (dvs tomt istedenfor 1855). Dette er tungvint og vi vil gjerne rette det opp, men vet ikke hvor vi skal lete. Har heller ikke brukt mye tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lars Holden skrev:

Jeg har ikke en god forklaring. Det er gammel informasjon som henger igjen i browser eller andre steder.  Hvis du går inn på siden til Mathias, trykker på "rediger persondata" og trykker return i feltet for fødselsår, så blir feltet oppdatert. Det er det samme fremgangsmåte hvis det står uten fødselsår i familielisten (dvs tomt istedenfor 1855). Dette er tungvint og vi vil gjerne rette det opp, men vet ikke hvor vi skal lete. Har heller ikke brukt mye tid på det.

Har prøvd det flere ganger, og det har virket fint på alle andre, men ikke på denne personen. Men ingen krise, bare merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles situasjoner hvor det kommer opp en blank side når jeg ber om å putte en person i personkurven.

Det skjer når jeg har gått inn i "Søk etter ligende personer" og jeg i det etterfølgende søket finner en person jeg mener er samme som var utgangspunkt for søket, men hvor personen som var utgangspunktet ikke er med i søkeresultatet. Jeg putter da den nyfunnede forkomsten i Personkurven, og går tilbake med piltasten til jeg kommer til personen som var utgangspunktet for søket og så prøver å legge denne i Personkurven også, at det kommer opp en blank side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Lars Even Røed said:

Det er fremdeles situasjoner hvor det kommer opp en blank side når jeg ber om å putte en person i personkurven.

Det skjer når jeg har gått inn i "Søk etter ligende personer" og jeg i det etterfølgende søket finner en person jeg mener er samme som var utgangspunkt for søket, men hvor personen som var utgangspunktet ikke er med i søkeresultatet. Jeg putter da den nyfunnede forkomsten i Personkurven, og går tilbake med piltasten til jeg kommer til personen som var utgangspunktet for søket og så prøver å legge denne i Personkurven også, at det kommer opp en blank side.

Jeg er ikke sikker på hva som har skjedd her. Når man arbeider i histreg har man som oftest mange faner oppe og det kan være en vanskelig kommunikasjon mellom disse fanene. 

Slik jeg forstår har du lagt en person A i en personkurv og deretter går over til en ny personside  B og ønsker å legge denne personen i samme kurv. Hvis du finner personside B ved å bruke piltaster tilbake, vil ikke denne personsiden vite at du  har lagt noe i personkurven. Hvis du tar en reload når du kommer til side B, vil denne siden bli oppdatert og skjønne at det er noe i personkurven. Reload kan gjøres ved å trykke return i linjen for nettadressen.  Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag opplevde jeg blank side flere ganger.  Jeg trykket F5 for å se om det hjalp.  Dessuten søkte jeg opp en hendelse vha PFID for deretter å trykke på Legg i personkurv.  Med blank side som resultat.  Altså er (var) dette i mitt tilfelle ikke knyttet til flere åpne faner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ellen Fakset said:

På onsdag opplevde jeg blank side flere ganger.  Jeg trykket F5 for å se om det hjalp.  Dessuten søkte jeg opp en hendelse vha PFID for deretter å trykke på Legg i personkurv.  Med blank side som resultat.  Altså er (var) dette i mitt tilfelle ikke knyttet til flere åpne faner osv.

Jeg har også opplevd blanke sider. Det har vært når jeg skal vise resultatet fra en lenking. Da har jeg fått resultat opp ved å reloade siden.

I forrige uke kjørte Arkivverket histreg på flere parallelle sesjoner for å få mer datakraft ved stor belastning. Dette ble reversert fredag ettermiddag pga noe som ikke fungerte. Det kan være forklaringen på noe du opplevde onsdag, men som vi forventer ikke skal skje nå. Arkivverket vil starte opp med flere parallelle sesjoner igjen snart og forhåpentligvis vil alt fungere da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Holden skrev:

Jeg har også opplevd blanke sider. Det har vært når jeg skal vise resultatet fra en lenking. Da har jeg fått resultat opp ved å reloade siden.

I forrige uke kjørte Arkivverket histreg på flere parallelle sesjoner for å få mer datakraft ved stor belastning. Dette ble reversert fredag ettermiddag pga noe som ikke fungerte. Det kan være forklaringen på noe du opplevde onsdag, men som vi forventer ikke skal skje nå. Arkivverket vil starte opp med flere parallelle sesjoner igjen snart og forhåpentligvis vil alt fungere da.

Dette har jeg også opplevd flere ganger i det siste. Har ofte klart å løse det ved å gå til generasjonen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Holden skrev:

Jeg er ikke sikker på hva som har skjedd her. Når man arbeider i histreg har man som oftest mange faner oppe og det kan være en vanskelig kommunikasjon mellom disse fanene. 

Slik jeg forstår har du lagt en person A i en personkurv og deretter går over til en ny personside  B og ønsker å legge denne personen i samme kurv. Hvis du finner personside B ved å bruke piltaster tilbake, vil ikke denne personsiden vite at du  har lagt noe i personkurven. Hvis du tar en reload når du kommer til side B, vil denne siden bli oppdatert og skjønne at det er noe i personkurven. Reload kan gjøres ved å trykke return i linjen for nettadressen.  Håper dette hjelper.

Reload løste problemet. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Even Røed skrev:

Reload løste problemet. Takk for hjelpen.

Reload løser problemet, men reload tar også en del tid. Så ting som tidligere gikk ganske hurtig tar nå mye lengre tide. Nå er jeg nødt til å ta reload hver gang før jeg legge noe i personkurv eller familiekurv. Det var sjelden nødvendig tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi gjør endringer nå, er for å gjøre programmet mer effektivt, inklusiv at personsider vises raskere. Hvor lang tid det tar å få dette på plass, vet jeg ikke. Behovet for reload avhenger av hvordan man arbeider. Det oppstår når man går tilbake til sider man har etablert tidligere. Hvor ofte det er behov for reload fremover, vet jeg ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ellen Fakset skrev:

Det er gjort - men kanskje lenka skal ha en annen tekst(?)

Take skal du ha, Kunne tenke meg samme opplegg som for broren Einar, bare at man skriver Slektshistoriewiki og ikke Lokalhistoriewiki …

Altså: «Biografi i Slektshistoriewiki».

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider