Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

7 hours ago, Kjell Inge Tomren said:

Begge oppføringene i FT1900 er kryssa av som sikre, så det skulle ikkje trigge feilfunksjonen. 

Det var ikke så lett å finne ut hva som utløste feilfunksjonen. Vi har kommet til at det trolig skyldes at hun fikk barn da hun var 17 år. Vi har satt grense på 18 år. Det er for strengt og bør endres.

Ellers kan jeg opplyse at vi har lagt inn to nye kilder lensmenn og ingeniører og arkitekter. Det er kilder som er laget fra bøker i Nasjonalbiblioteket. Forekomster her kan lenkes tilsvarende som folketellinger og kirkebøker. Det er lenke til siden i boken i Nasjonalbiblioteket der man kan se bilde og få en kort biografi.

Vi har ingen umiddelbare planer om maskinell lenking, men overlater dette til bidragsyterne. Vi har heller ikke klart å knytte disse til geografiske områder, så de må finnes i nasjonale søk. Mange av disse personene flyttet mellom forskjellige deler av landet.  

Vi planlegger å utvide med flere slike kilder.  Hvis noen har slike kilder der de har laget tabeller over personene og med lenker til bøker e.l., kan man ta kontakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Eg har ei tipp-oldemor som blir klassifisert med "merkelig livsløp" utan at eg klarer å sjå kva som er årsaka.

https://histreg.no/index.php/person/pk00000001132782

Eg har forsøkt å merke alle hendingane med avvikande fødselsår som sikre, men det har ikkje gjort nokon forskjell.

Nokon andre som ser kva som er "merkelig" eller som veit noko om kva feilfunksjonen leitar etter?

Hun er født både i mai, november og desember. Jeg hadde noe tilsvarende hos en og da jeg satte disse som sikre forsvant feilmeldingen. Om det har noe å si at de er født i forskjellige måneder vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdag brukes ikke i denne algoritmen. Det varierer for mye mellom kildene.   Vi endrer til at det varsles hvis man får barn eller gifter seg når man er under 16 år gammel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2025 den 0.18, Bodil Hørlück Berg skrev:

Det kan være siste post, om at hun er ugift etter å være enke…

Hvordan er det denne feilfunksjonen vises?
"Merkelig livsløp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at når jeg søker uten særlige begrensninger på et navn, men innen en spesifikk kommune i Troms, så fremkommer det i søkeresultatet fra hele Nord-Norge?

Dette gjelder særlig avdøde personer. 

• Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jonny Berg skrev:

Hvordan er det denne feilfunksjonen vises?
"Merkelig livsløp"

Under valget min kommune - og et valg under finn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Jonny Berg said:

Hvorfor er det slik at når jeg søker uten særlige begrensninger på et navn, men innen en spesifikk kommune i Troms, så fremkommer det i søkeresultatet fra hele Nord-Norge?

Beklager, det kan jeg ikke gi noen god forklaring på. Histreg bare kaller det tilsvarende søket i Digitalarkivet. Kanskje det skyldes at den kilden du får treff på dekker flere kommuner. Kommunegrenser er endret. Både kirkebøker og andre kilder kan derfor dekke litt andre områder enn kommunegrensene som brukes i Digitalarkivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jonny Berg skrev:

5 timer siden, Lars Holden skrev:

Beklager, det kan jeg ikke gi noen god forklaring på. Histreg bare kaller det tilsvarende søket i Digitalarkivet. Kanskje det skyldes at den kilden du får treff på dekker flere kommuner. Kommunegrenser er endret. Både kirkebøker og andre kilder kan derfor dekke litt andre områder enn kommunegrensene som brukes i Digitalarkivet.

Dette har å gjøre med at geografi-filteret i Digitalarkivets personsøk opererer på kildenivå og ikke på personpostnivå. Dersom en kilde dekker hele Troms fylke, vil du få de samme treffene, enten du søker med kommune = Harstad eller om du søker med kommune = Skjervøy, for å ta et eksempel.

Dødsfallslistene i Folkemengdens bevegelse er kilder som dekker hele fylker og noen ganger også to fylker. Det er sannsynligvis disse du har vært borti.

I tillegg har Digitalarkivet kilden Døde 1951-2017 (https://www.digitalarkivet.no/source/108008), som er et uttrekk uten dødsfallsårsak fra Folkehelseinstituttets dødsårsaksregister. Denne kilden er landsdekkende og er med hensyn til geografiske metadata ikke knytta til verken kommuner eller fylker. Man vil derfor ikke få treff i denne kilden, dersom man bruker geografi-filteret (siden dette opererer på kildenivå). Denne kilden har imidlertid geografisk informasjon på kommunenivå for hver enkelt personpost, som kan utnyttes i det kildespesifikke søket (https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008). I søkegrensesnittet til Historisk befolkningsregister tror jeg imidlertid ikke at det er mulig å søke på den geografiske informasjonen på personpostnivå, men dee kan @Lars Holden eventuelt korrigere meg.

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Dette har å gjøre med at geografi-filteret i Digitalarkivets personsøk opererer på kildenivå og ikke på personpostnivå. Dersom en kilde dekker hele Troms fylke, vil du få de samme treffene, enten du søker med kommune = Harstad eller om du søker med kommune = Skjervøy, for å ta et eksempel.

Dødsfallslistene i Folkemengdens bevegelse er kilder som dekker hele fylker og noen ganger også to fylker. Det er sannsynligvis disse du har vært borti.

I tillegg har Digitalarkivet kilden Døde 1951-2017 (https://www.digitalarkivet.no/source/108008), som er et uttrekk uten dødsfallsårsak fra Folkehelseinstituttets dødsårsaksregister. Denne kilden er landsdekkende og er med hensyn til geografiske metadata ikke knytta til verken kommuner eller fylker. Man vil derfor ikke få treff i denne kilden, dersom man bruker geografi-filteret (siden dette opererer på kildenivå). Denne kilden har imidlertid geografisk informasjon på kommunenivå for hver enkelt personpost, som kan utnyttes i det kildespesifikke søket (https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008). I søkegrensesnittet til Historisk befolkningsregister tror jeg imidlertid ikke at det er mulig å søke på den geografiske informasjonen på personpostnivå, men dee kan @Lars Holden eventuelt korrigere meg.

Mulig jeg ikke forstår det du skriver, eller at forklaringen din ikke er dekkende.

La meg ta et eksempel:
Jeg skriver inn følgende i søkefeltene:
Fornavn: Ole
Velger "første og beste kommune": Østfold, Halden.
Velger År/Tidsperiode: 1800 - 1801.
Forventer da å få opp alle "Ole" i Halden i årene 1800 til 1801.

Men jeg får også opp mange resultater fra aviser 1911-1989 og også resultater fra Norsk digitalt fangearkiv fra 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arild Maka skrev:

Mulig jeg ikke forstår det du skriver, eller at forklaringen din ikke er dekkende.

La meg ta et eksempel: [...]

Jeg skriver om søk i Digitalarkivet, mens ditt eksempel er fra Historisk befolkningsregister.

Jeg ser at ditt søk (https://histreg.no/index.php/searchresults?name=Ole&surname=&kjonn=&birthyearfrom=&birthyearto=&birthdate=&birthplace=&place=&job=&searchresults=&k0101=on&fra=1800&til=1801) gir treff i folketellinga 1801 (som forventet) og ministerialbok 1792-1812 for Halden (som forventet), men også i diverse aviser fra 1900-tallet og Norsk digitalt fangeregister fra krigen.

Treffene i aviser og Norsk digitalt fangeregister er treff som Historisk befolkningsregister ikke henter fra Digitalarkivet, så jeg kan ikke svare for metadataene knytta til avisene og Norsk digitalt fangeregister. Men det må vel være et eller annet med disse kildenes metadata, som gjør at den kronologiske avgrensinga 1800-1801 ikke klarer å utelukke dem.

Hvis man avgrenser søket til en tidsperiode som Digitalarkivet ikke har data fra, f.eks. 1300-1301, får vi fremdeles treffene fra avisene og Norsk digitalt fangeregister: https://histreg.no/index.php/searchresults?name=Ole&surname=&kjonn=&birthyearfrom=&birthyearto=&birthdate=&birthplace=&place=&job=&searchresults=&k0101=on&fra=1300&til=1301

Min gjetting er at kildene som Historisk befolkningsregister ikke henter fra Digitalarkivet, rett og slett mangler ytterår (selv om selve personpostene har hendelsesdatoer). Søkefeltet år/tidsperiode i Historisk befolkningsregister går tydeligvis mot kildemetadata.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Eg vil gjerne ha eit råd her. Mikkel Johannesson Njøs HBR - Personside har nokre hektiske år sist på 1840-talet, då han ved to høve får barn med to kvinner omlag samtidig - altså 4 leiermål på omlag 2,5 år.  Det er forsåvidt ikkje noko problem, men det som kompliserer litt, er at dei to siste damene heiter det same - Brite Andersdatter. Han gifter seg med den eine året etterpå, og held seg så vidt som eg kan sjå til henne til han døyr i 1852..

Er det nokon tilrådd måte å markere desse to Andersdøtrene på, slik at seinare besøkande SER at dei ikkje skal slåast saman?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Er det nokon tilrådd måte å markere desse to Andersdøtrene på, slik at seinare besøkande SER at dei ikkje skal slåast saman?

Jeg vet ikke mer om hva som er tilrådd enn at hendelsene markeres som sikre. Men jeg kunne ønske meg at du i tillegg til sikker markering legger en setning på biografi. Og kanskje også for de med  likt navn, skriver i selve navnet -  nr 1 eller kone , eller et stedsnavn som skiller disse to fra hverandre. Når det er bestemte feiltranskribering har jeg noen ganger lagt inn mellomnavnet -forlover ført som far  - i selve navnet, og latt være å slå sammen.

Slik profilen fremstår nå, ser den ganske uferdig ut. Og det er med ærefrykt jeg ellers nærmer med ditt geografisk område i histreg 🙂 så man ser jo at en profil ikke blir sånn uten at det har vært manuelle lenkinger. Men man ser jo ikke om dette er noe som det jobbes med nå, eller om dette var et sidespor som står klar for andre å bygge videre på…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Men man ser jo ikke om dette er noe som det jobbes med nå, eller om dette var et sidespor som står klar for andre å bygge videre på…

Jeg kunne ønske meg at "Sist endret" vises på profilen.  Gjerne også hvem som endret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Slik profilen fremstår nå, ser den ganske uferdig ut. Og det er med ærefrykt jeg ellers nærmer med ditt geografisk område i histreg 🙂 så man ser jo at en profil ikke blir sånn uten at det har vært manuelle lenkinger. Men man ser jo ikke om dette er noe som det jobbes med nå, eller om dette var et sidespor som står klar for andre å bygge videre på…

Takk for gode tips; eg kom over denne i natt fordi eg har "bruk for" den eine barnemora, og då eg oppdaga at dette var 3.leiermål for Mikkel, leita eg opp dei andre leiermåla og resten av livshendingane hans. Han opplever ingen folketellingar, men eg skal sjå etter dåpen. Eg tenkjer også å prøve å knyte gardsnamn til dei andre partnerane før eg forlet åstaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
4 timer siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

.. til overmål har dei to Brite'ne same fødselsår, og same gardsnamn på nokre tidspunkt. For å ikkje rote det til sjølv, har eg som ei mellomløysing markert dei med #1 og #2 - då fyrst såg eg at eine hendinga var feilplassert.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Min kommune", knr 1534 og FT1920 kjem denne kvinna opp med "feilmeldinga" langt navn:

https://histreg.no/index.php/person/pv00000007274054

Ho er døypt med tre fornamn, vart gift tre gonger og har flytta fleire gonger. I profilen har eg teke med alle tre døypenamna, to etternamn som ho gifta seg til, pikenavnet og patronym. Kva er kriteriet for at algortima som søkjer

etter feil varslar om langt namn? Kva kan eg gjere for merke denne profilen som god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kjell Inge Tomren skrev:

I "Min kommune", knr 1534 og FT1920 kjem denne kvinna opp med "feilmeldinga" langt navn:

https://histreg.no/index.php/person/pv00000007274054

Ho er døypt med tre fornamn, vart gift tre gonger og har flytta fleire gonger. I profilen har eg teke med alle tre døypenamna, to etternamn som ho gifta seg til, pikenavnet og patronym. Kva er kriteriet for at algortima som søkjer

etter feil varslar om langt namn? Kva kan eg gjere for merke denne profilen som god?

Det vil vel hjelpe å merke kildene med lange navn som sikre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Kva kan eg gjere for merke denne profilen som god?

Er det så viktig, da? 🙂 Etterhvert som du kommer igjennom blir det jo bare ei toppliste for de med lange navn, og ikke ei feilliste, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Er det så viktig, da? 🙂 Etterhvert som du kommer igjennom blir det jo bare ei toppliste for de med lange navn, og ikke ei feilliste, eller?

Nei, det er ikke viktig for meg. Jeg syns det er helt topp at histreg.no har plass til mange navn og at de kan sorteres på pikenavn, patronym og flere etternavn. Jeg syns også det er veldig bra at personprofilene gjenspeiler den store variasjonen som finnes i kildene. Dette er mye bedre enn hva som er mulig å få registrert i de vanligste slektsprogrammene og en av de mange fordelene med HBR. 

Men, jeg ønsker å forstå hva de som utvikler histreg.no tenker, hvorfor den finnes en slik feil-kategori og hva som er kriteriene for klassifiseringen. Jeg observere at det som resultat av tidligere feil-lenking og påfølgende oppsplitting nå henger igjen mange lange navn i personprofiler. Innholdet i livsløpstabellen gjelder ofte bare en person, men tidligere feilkoblinger henger igjen i navne-feltene og i dato for dødsfall. Jeg har som vane å sjekke personprofiler med lange navn og jeg bruker mer enn et patronym som beste indikasjon på at profilen inneholder mer enn en person. Av de jeg nå sjekker er ca halvparten bare feil i navnefeltene og halvparten består av personprofiler som må splittes opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Jeg har som vane å sjekke personprofiler med lange navn og jeg bruker mer enn et patronym som beste indikasjon på at profilen inneholder mer enn en person

Helt enig med hele innlegget ditt. Jeg prøver meg også må noen av de lange innimellom. Det henger mye igjen har tidligere sammenslåinger som er reversert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Nei, det er ikke viktig for meg. Jeg syns det er helt topp at histreg.no har plass til mange navn og at de kan sorteres på pikenavn, patronym og flere etternavn. Jeg syns også det er veldig bra at personprofilene gjenspeiler den store variasjonen som finnes i kildene. Dette er mye bedre enn hva som er mulig å få registrert i de vanligste slektsprogrammene og en av de mange fordelene med HBR. 

Men, jeg ønsker å forstå hva de som utvikler histreg.no tenker, hvorfor den finnes en slik feil-kategori og hva som er kriteriene for klassifiseringen. Jeg observere at det som resultat av tidligere feil-lenking og påfølgende oppsplitting nå henger igjen mange lange navn i personprofiler. Innholdet i livsløpstabellen gjelder ofte bare en person, men tidligere feilkoblinger henger igjen i navne-feltene og i dato for dødsfall. Jeg har som vane å sjekke personprofiler med lange navn og jeg bruker mer enn et patronym som beste indikasjon på at profilen inneholder mer enn en person. Av de jeg nå sjekker er ca halvparten bare feil i navnefeltene og halvparten består av personprofiler som må splittes opp. 

Jeg lever i den tro at "feil" kun finnes i kildene, og i koblingen av dem. Så om du skriver inn 100 navn i navnefeltene, tror jeg ikke det vil gi "feil". Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle prøve å henge meg på Ole Olsen i Grue-dugnaden, for gjett om det var mange Ole Olsen der. 

Selvsagt sliter jeg med å lære programmet, men jeg  sliter også med Passord:
Jeg registrerte meg som bruker for flere år siden, men har vært inaktiv lenge nok til at jeg ikke husket passordet.
28. april fikk jeg nytt passord, og gikk inn for å endre dette til noe jeg selv hadde valgt.
Jeg la inn selvvalgt passord, logget ut, forsøkte å logge inn med selvvalgt passord, og klarte det ikke. Derimot virket det tilsendte passordet fortsatt.
Dagen etter virket imidlertid mitt selvvalgte passord, og ikke det tilsendte.
I går virket ikke selvvalgt passord igjen, men  det tilsendte virket. Jeg måtte logge meg på flere ganger. Og i dag virker det selvvalgte... Jeg husker ikke om jeg forsøkte å byttet det på nytt i går, men det kan jeg godt ha gjort, siden jeg foretrekker å være den  eneste som har passordet.

Hvis dere ruller tilbake passordbytter, hadde det vært mulig å opplyse om det på innloggingssiden?
Går det an å legge inn  opplysninger om at tilsendt passord vil fortsette å virke inntil neste oppdatering av et-eller-annet, sånn ca. når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider