Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

21 minutes ago, Ellen Fakset said:

Har dere vurdert behov for å dukke opp i søkeresultater?  Jeg prøvde å google oldemoren min (Hilda Fuglesang) som døde i 1973.  Treff for Digitalarkivet topper lista over treff, og det er jo ganske sprekt for en som døde for over 50 år siden.

Men viktigere: Treff for histreg.no vises også.  Riktignok på side 2, men likevel.  Hvis Google o.a. crawler seg gjennom alle kildehenvisninger, regner jeg med at det belaster systemene(?)

Jeg tror det er viktig å få Google treff. Det er viktig å synes på denne måten. Jeg er ikke ekspert på dette, men tviler på at det er Google som belaster systemet. Det er nok noen som systematisk laster ned bare histreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Bør ikke "Vis forekomster" vise det som er i opprinnelig kilde? Nå ser det kun ut til at navnet endrer seg. Et lite eksempel:

image.thumb.png.52cc855dea5a822a3041ac495c6ac427.png

image.thumb.png.00d75f751ecd6b51d70c15b13c46a71d.png

image.thumb.png.0f88d8b2c3342002df6813e5fd9481ca.png

Øverste bilde: Sammenslått profil: Her ser en navn, f. år etc i sammenslått profil.
Midtre bilde: Her ser en at navnet er det originale, mens bl a f. år og fødested er hentet fra sammenslått profil.
Nederste bilde: Her er alt originalt slik det står i kilden (dette utklippet er gjort før jeg slår sammen kildene til en profil).

Det er mange profiler som er dannet av sammenslåtte kilder, og da gjerne kilder fra forskjellige områder. Når en gjør et søk får man opp resultater fra sammenslått profil. Men hvis profilen er feilkoblet, men en åpne hver enkelt profil for å se innholdet i kilden. Dette er svært tungvindt. Skal en finne igjen personer som har flyttet må en se original tekst. Så når en velger "Vis forekomst" burde alle felt vise tekst fra original kilde.

Endret av Arild Maka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Arild Maka said:

Bør ikke "Vis forekomster" vise det som er i opprinnelig kilde? Nå ser det kun ut til at navnet endrer seg. Et lite eksempel:

image.thumb.png.52cc855dea5a822a3041ac495c6ac427.png

image.thumb.png.00d75f751ecd6b51d70c15b13c46a71d.png

image.thumb.png.0f88d8b2c3342002df6813e5fd9481ca.png

Øverste bilde: Sammenslått profil: Her ser en navn, f. år etc i sammenslått profil.
Midtre bilde: Her ser en at navnet er det originale, mens bl a f. år og fødested er hentet fra sammenslått profil.
Nederste bilde: Her er alt originalt slik det står i kilden (dette utklippet er gjort før jeg slår sammen kildene til en profil).

Det er mange profiler som er dannet av sammenslåtte kilder, og da gjerne kilder fra forskjellige områder. Når en gjør et søk får man opp resultater fra sammenslått profil. Men hvis profilen er feilkoblet, men en åpne hver enkelt profil for å se innholdet i kilden. Dette er svært tungvindt. Skal en finne igjen personer som har flyttet må en se original tekst. Så når en velger "Vis forekomst" burde alle felt vise tekst fra original kilde.

Jeg ser poenget. Da vi laget dette skjermbildet, tenkte vi det var greit å ha begge muligheter, både personer og forekomster. Jeg har imidlertid bare brukt personer og ikke sett merverdien av å se forekomster. Men jeg forstår det slik at du mener det går raskere å sjekke mulig feillenker på denne siden ved å bruke forekomster, enn ved å gå til personen. Nå håper vi at personsiden skal vises raskere, når vi få en ny familievisning. Uansett noteres forslaget til forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Lars Holden skrev:

Jeg ser poenget. Da vi laget dette skjermbildet, tenkte vi det var greit å ha begge muligheter, både personer og forekomster. Jeg har imidlertid bare brukt personer og ikke sett merverdien av å se forekomster. Men jeg forstår det slik at du mener det går raskere å sjekke mulig feillenker på denne siden ved å bruke forekomster, enn ved å gå til personen. Nå håper vi at personsiden skal vises raskere, når vi få en ny familievisning. Uansett noteres forslaget til forbedring.

Når jeg leter etter en person født i Land, så hopper jeg gjerne over de der det står født i Hamar eller Lillehammer (og tilsvarende for alder). For å se at de er født i Land må jeg nå åpne hver enkelt forekomst. Når jeg prøver å finne igjen en person som har flyttet kommer det gjerne opp 100 treff, og da er det veldig greit å kunne bruke "Vis forekomster" for å se originale data og ikke data som er overskrevet pga sammenkoblinger (feil eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Arild Maka said:

Når jeg leter etter en person født i Land, så hopper jeg gjerne over de der det står født i Hamar eller Lillehammer (og tilsvarende for alder). For å se at de er født i Land må jeg nå åpne hver enkelt forekomst. Når jeg prøver å finne igjen en person som har flyttet kommer det gjerne opp 100 treff, og da er det veldig greit å kunne bruke "Vis forekomster" for å se originale data og ikke data som er overskrevet pga sammenkoblinger (feil eller ikke).

Jeg ser poenget og noterer forslaget. Vi har imidlertid flere forslag på det prioriteringsnivået. Vi må ta det når vi jobber med den delen av koden.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det ser ut til at dette forumet er utilgjengelig for enkelte, men tilgjengelig for andre for tiden. F. eks. får Kjell Inge Tomren kun "404 Not Found nginx", mens det ser ut til å virke fint for meg. Blir spennende å se om dette innlegget kommer ut.

Endret av Arild Maka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arild Maka skrev:

Det ser ut til at dette forumet er utilgjengelig for enkelte, men tilgjengelig for andre for tiden. F. eks. får Kjell Inge Tomren kun "404 Not Found nginx", mens det ser ut til å virke fint for meg. Blir spennende å se om dette innlegget kommer ut.

Testingen i går kveld var fra hjemmenett via Telia og mobiltbredbånd via ice/Lyse og da var det 403/404 hele tiden. Nå er jeg på jobb og har internett via Uninett og her fungerer det greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Testingen i går kveld var fra hjemmenett via Telia og mobiltbredbånd via ice/Lyse og da var det 403/404 hele tiden. Nå er jeg på jobb og har internett via Uninett og her fungerer det greit. 

Jeg har også verifisert at forum.arkivverket.no nå er i orden når jeg tester via ice/Lyse mobilt bredbånd. Takk til de som har fikset. Jeg håper det vil vare slik at vi har denne gode kanalen for kontakt både med utviklings- og driftsmiljøet av histreg.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Sendte denne til Svein Holden som svar på han statusmail:

Takk for oppdatering.

Jeg savner et sted hvor jeg kan se driftsstatus for histreg til enhver tid.

Siden driftsfeil kan medføre at ikke engang histregs forside kommer opp, så er det ikke rasjonelt å plassere den der. Har registrert at Arkivverkets forside har vært oppe hele tiden under problemene, så den burde kunne legges ut der. Mulig det finnes noe slikt allerede, uten at jeg har funnet det. Hvis de ikke finnes, så er det kanskje noe du kan ta opp med Arkivverket. De har sikkert flere applikasjoner som de drifter, og som fortjener en driftsstatus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne fra Svein Holden:

Jeg så at du hadde lagt inn en melding i Arkivverkets forum. Men jeg klarer ikke å lese den. For meg virker det som Arkivverkets forum har vært nede i hele pinsen. Jeg har forsøkt å komme inn der. Hvis jeg hadde kommet inn, hadde jeg lagt et varsel der. 

Jeg vet ikke hva du har skrevet. Men hvis det er om dette problemet, er det fint om du skriver: 
  • jeg har samme problemer med forumet som Tomren hadde tidligere
  • driftsproblemer vil bli meldt i forumet (hvis jeg kommer inn)
  • vi har en mulighet til å bruke lenken nederst på førstesiden: HBR-drift.pdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Even Røed skrev:
  • vi har en mulighet til å bruke lenken nederst på førstesiden: HBR-drift.pdf

Jeg har ikke vært oppmerksom på denne tidligere, men kommer for framtida til å lese den ved alle tegn til driftsforstyrrelser. Håper det blir oppdatert og pålitelig informasjon å finne der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider