Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

15 hours ago, Ellen Fakset said:

Jeg har merket denne begrensningen, men jeg kommer rundt det ved å alltid friske opp innholdet i en fane (F5) før jeg legger forekomsten i person/familiekurv.  

Dvs. jeg har flere faner åpne samtidig, og så frisker jeg opp A, legger A i kurv, bytter til B, frisker opp B, legger B i kurv osv.

Det var en enkel måte å løse dette problemet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget en ny problemstilling som det vil være fint å få hjelp fra bidragsytere. Når man bruker Min kommune og velger ulenkede familier, får man en liste med personer som ikke er lenket. Denne er sortert etter avtagende antall ulenkede familiemedlemmer. Algoritmen som finner antall familiemedlemmer, er enkel og gir av og til feil svar.

Nederst på denne listen kommer personer som tilsynelatende bor alene (rolle er "hp(1)"). Noen av disse personene er gift (vises i kolonne Stilling og stand). Normalt skal disse personene bo sammen med sin ektefelle. Da er det ofte noe som har gått galt i algoritmen for å finne familien som det vil være fint å få rettet opp, både å etablere eventuelle familier og lenke personer. Det er mange forskjellige årsaker til dette; familien kan være skrevet i en uvanlig rekkefølge i folketellingen (ikke far, mor, barn), rollene kan være feil ( ikke hp, hm, s/d), personen kan være på reise og er registrert flere ganger i folketellingen, eller noe annet som krever manuell vurdering.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2025 den 9.40, Lars Holden skrev:

Det skjedde en endring i funksjonaliteten av person- og familiekurven før ferien som ikke var planlagt fra vår side. Dette er teknisk og hvis man ikke har merket problemer, er det ikke så viktig om man skjønner dette. Det er bare mulig å legge den siste personsiden man har laget i person- og familiekurven, ikke personsider man har opprettet tidligere og som ligger i en annen fane. Man må dermed arbeide på følgende måte: vis personside A, legg A i en kurv, vis personside B, legg B i kurv, osv. før man til slutt lenker/etablerer familierelasjonene mellom personsidene i kurven. Endringen skyldes at Digitalarkivet bruker flere parallelle servere for å håndtere kapasiteten i Digitalarkivet, og vi må sikre at personsidene i kurven håndteres i samme sesjon hos Digitalarkivet.  

Jeg får flere spørsmål om personsider som ikke vises pga timeout eller lagringskapasitet. Dette løses nesten alltid ved å gå til feilhåndtering og fjerne alle familierelasjoner (som ikke kommer fra kirkebøker). Feilen kan skyldes feillenking eller feil i familierelasjoner slik at det blir veldig mange av disse. Det medfører at visningen overskrider grensene som er satt for tid eller lagringskapasitet. 

Jeg har laget en oppdatert statistikk som man finner fra forsiden av histreg. Det er nå 23,6 mill. lenkede personforekomster, en økning på 1,7 mill. i år. 82% av personforekomstene i 1920-folktellingen er lenket til 1910. Nå er 9,3 mill. av 13,4 mill. personforekomster i de store folketellingene lenket.  

Både Digitalarkivet og histreg var nede en stund i dag tidlig. Men nå fungerer alt igjen.

Jeg har selvfølgelig merket denne endringen. Det er etter min mening en (meget) uheldig endring. Arbeidet jeg gjør tar stort sett dobbelt så lang tid. En må hele tiden reåpne/friske opp sider, og det tar uforholdsmessig lang tid. Og i mellomtiden kan en ikke gjøre noe annet, for hvis en jobber med en annen side, så blir jo det den "aktive" siden, og dermed må en tilbake og friske opp på nytt den siden en ønsker å legge i kurven. Kan det være mulig å legge noe av denne funksjonaliteten i Local Store på brukerens PC og at en først jobber opp mot serveren når det skal lagres?

Tidligere kunne jeg derfor jobbe mye paralellt. Nå brukes derimot mye av tiden i stedet til uproduktiv venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Arild Maka said:

Jeg har selvfølgelig merket denne endringen. Det er etter min mening en (meget) uheldig endring. Arbeidet jeg gjør tar stort sett dobbelt så lang tid. En må hele tiden reåpne/friske opp sider, og det tar uforholdsmessig lang tid. Og i mellomtiden kan en ikke gjøre noe annet, for hvis en jobber med en annen side, så blir jo det den "aktive" siden, og dermed må en tilbake og friske opp på nytt den siden en ønsker å legge i kurven. Kan det være mulig å legge noe av denne funksjonaliteten i Local Store på brukerens PC og at en først jobber opp mot serveren når det skal lagres?

Tidligere kunne jeg derfor jobbe mye paralellt. Nå brukes derimot mye av tiden i stedet til uproduktiv venting.

Vi merker oss kommentaren og ser hva vi kan gjøre. Men jeg er redd det er teknisk krevende og jeg tviler på at Local Store på brukerens PC kan brukes. Jeg lenker også flere familier i parallell, men lenker flere av direkte fra søkesiden som ikke påvirkes av dette. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lars Holden skrev:

Jeg har oppdaget en ny problemstilling som det vil være fint å få hjelp fra bidragsytere. Når man bruker Min kommune og velger ulenkede familier, får man en liste med personer som ikke er lenket. Denne er sortert etter avtagende antall ulenkede familiemedlemmer. Algoritmen som finner antall familiemedlemmer, er enkel og gir av og til feil svar.

Nederst på denne listen kommer personer som tilsynelatende bor alene (rolle er "hp(1)"). Noen av disse personene er gift (vises i kolonne Stilling og stand). Normalt skal disse personene bo sammen med sin ektefelle. Da er det ofte noe som har gått galt i algoritmen for å finne familien som det vil være fint å få rettet opp, både å etablere eventuelle familier og lenke personer. Det er mange forskjellige årsaker til dette; familien kan være skrevet i en uvanlig rekkefølge i folketellingen (ikke far, mor, barn), rollene kan være feil ( ikke hp, hm, s/d), personen kan være på reise og er registrert flere ganger i folketellingen, eller noe annet som krever manuell vurdering.  

Hva er det du mener vi skal bidra med? Mener du eksempler som øverste og nederste her? Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor de kommer på en liste for ulenket når de er knytta til foreldre, søsken, ektefelle og barn. Og for øvrig kan det være mange poster på en person som dør ugift. Men da vil den uansett komme på en liste for ulenket, eller?

6  Jenny Ovidia Anna Gulliksen k  hu(1)  1881  Kristiania  Sande: Flaaten  g, Husmor  1920-12-01  Digitalarkivet
pf01073807002400HPF:pf01036493001978 6  Lilli Elise Alfredsdatter k  d(1)  1907  Sande  Sande: Klevjer  !!, Hjemmeværende %(pf)%  1920-12-01  Digitalarkivet
pf01073807002401HPF:pd00000009068902 6  Magnhild Alfredsdatter k  d(1)  1909  Sande  Sande: Klevjer  !!, Hjemmeværende %(pf)%  1920-12-01  Digitalarkivet
pf01073807002504HPF:pf01052808001968 11  Georg Gulliksen Kristiansen m  hp(1)  1885  Sande  Sande: Flaaten  g, Gaardbruker S  1920-12-01  Digitalarkivet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke var utfyllende i mitt innlegg. Min kommune starter et tilfeldig sted i folketellingen for det valgte året og kommune og sjekker de etterfølgende personforekomstene. Hvis den ikke klarer å fylle listene med ulenkede, vil listen fylles opp nederst med personer med færrest lenker. Noen av disse er ferdig lenket fordi personene ikke forekommer i så mange kilder. Jeg burde skrevet at personforekomster som er lenket, dvs et tall større enn 1 i kolonne 2, er dette sannsynligvis ordnet. Jeg arbeider stort sett med Oslo 1920, og da er det veldig sjelden at det er slike personer nederst på listen. 

Jeg kom også nettopp over et tilfelle der familierelasjonene var ordnet  manuelt, men personen var ikke lenket. Det vil man ikke se fra tabellen. Derfor er det fint om man også lenker disse personene til andre forekomster hvis man får til det, ikke bare retter opp familierelasjonene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider