Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

47 minutter siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Ja, bruk av personkurv og familiekurv har blitt litt mer komplisert etter en omlegging av driften før sommeren. Trikset er stort sette at fanene må oppfriskes etter at noe har blitt lagt i kurvene. Hvis du prøver, så vil du se at knappene blir oppdatert på en ganske logisk måte. Jeg har det på gjøremålslista at jeg må lage en ny versjon av videoen som demonstrerer denne funksjonaliteten, for den som ligger i YouTube nå, stemmer ikke lenger med hvordan histreg.no fungerer. Beklager at det ikke har blitt gjort ennå. 

Jeg ser frem til nytt kursmateriell, på forhånd takk! Ta gjerne med en teskjed-verson om feilhåndtering! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Jeg ser at hun i oversikten har halvsøsteren Anlaug R, det må være bra. Imidlertid mangler hunr barnefødsler og konfirmasjoner, men jeg forsøker å ta det etter hvert.

Jeg forstår dog ikke hvordan du har gjort det, det resonerer ikke med det jeg kan og forstår. (Sukk)

Takk for tiden og jobben! 😀

Jeg kan gi deg litt mer detaljert beskrivelse:

1. Åpne hovedprofil: https://histreg.no/index.php/person/pd00000022253728

2. Legg den i personkurv (logg inn først hvis du ikke er innlogget)

3. Kopier PFID som du vil legge til denne profilen:

image.png.59e9477296b4caf3887d2f4a68644b36.png

4. Legg den inn i URL:

image.png.ee44351ab7beeac2d24a3471bbdc5d6d.png

5. Trykk ENTER og den nye kilden kommer frem. Legg den inn i personkurven.

6. Åpne personkurven

7. Velg hvilken av kildene du ønsker som hovedforekomst.

8. Velg Lenk sammen.

• Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arild Maka skrev:

Jeg kan gi deg litt mer detaljert beskrivelse:

1. Åpne hovedprofil: https://histreg.no/index.php/person/pd00000022253728

2. Legg den i personkurv (logg inn først hvis du ikke er innlogget)

3. Kopier PFID som du vil legge til denne profilen:

image.png.59e9477296b4caf3887d2f4a68644b36.png

4. Legg den inn i URL:

image.png.ee44351ab7beeac2d24a3471bbdc5d6d.png

5. Trykk ENTER og den nye kilden kommer frem. Legg den inn i personkurven.

6. Åpne personkurven

7. Velg hvilken av kildene du ønsker som hovedforekomst.

8. Velg Lenk sammen.

Endelig kan jeg få tak på hva som skal til! Takk for at du tok deg tid!

Jeg vil fra nå forstå Personkurven som en programbit som lever sitt liv i bakgrunnen, snedig det der. 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Endelig kan jeg få tak på hva som skal til! Takk for at du tok deg tid!

Jeg vil fra nå forstå Personkurven som en programbit som lever sitt liv i bakgrunnen, snedig det der. 😀

Bare hyggelig!

Og hvis de kildene du vil koble sammen ligger i hver sin arkfane, så må du laste inn siden på nytt (F5) før du får lagt den i personkurven.

Ofte vil du ved søk få frem flere kilder for samme person. Da er det vanligvis enklere å slå dem sammen på søkesiden i stedet for å åpne dem i hver sin arkfane. Da kan du samtidig slå sammen partnere og foreldre om ønskelig.

• Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så lurer jeg på et par ting igjen.

-Når er det riktig å avslutte arbeidet med en person. Akkurat nå synes jeg det er greit å jobbe med flere, hoppe litt frem-og-tilbake. Kan ikke bli for mange, det blir trangt om plassen med mange faner. Alle kan kanskje ikke få "head and tail", det er vel ikke alle fødsler/dåpsregistreringer eller dødsfall som finnes i systemet, og søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, men av-og-til alt for mye.

-Redigering av innlegg. Jeg finner ikke noen inngang til å rette opp feil i mine innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, John-Erik Haugen skrev:

-Når er det riktig å avslutte arbeidet med en person. 

Det anbefales få på plass alle aktuelle folketellinger og dåp og død. Dette for å unngå at automatiske jobber som kjøres risikerer å dytte inn noe som gir feil i en profil det er jobbet med. Men pauser må man ha, og noe er bedre enn ingenting. Og det som er aller best, tar svææært mye tid - nemlig å få lenket sammen alle poster fra barnas dåp, giftemål, skifter, ruller og avisomtaler osv, markere alt sikkert som sikkert, samt supplere med en biografi eller lenke til wiki. 

Jeg prøver å rydde navn og sted for fødsel og død før jeg anser meg ferdig med en første gjennomgang av personprofil. Men jeg ender ofte på at det er viktigere å delenke og rydde bort feilkoplinger enn å bli «ferdig» med noen 😊

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, John-Erik Haugen skrev:

-Når er det riktig å avslutte arbeidet med en person. Akkurat nå synes jeg det er greit å jobbe med flere, hoppe litt frem-og-tilbake. Kan ikke bli for mange, det blir trangt om plassen med mange faner. Alle kan kanskje ikke få "head and tail", det er vel ikke alle fødsler/dåpsregistreringer eller dødsfall som finnes i systemet, og søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, men av-og-til alt for mye.

-Redigering av innlegg. Jeg finner ikke noen inngang til å rette opp feil i mine innlegg. 

Jeg tenker som så at når jeg ikke finner mer om en person, så er det bare å gå videre til neste person/familie.  Én lenking som er gjort er bedre enn ingen lenking.  Men så er det jo veldig irriterende når man ikke finner mer...   Min arbeidsmetodikk for tia er å bruke folketellinga for 1920 i en tellingskrets, og se på samme eiendom i eldre folketellinger.  Da blir det mange personer og generasjoner å behandle, og behov for å gå att og fram til de samme flere ganger!  Prøver å finne dåp, konfirmasjon og folketellinger.  Så er alltid en glede når man finner igjen "noe" som ligger litt gjemt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir aldri helt ferdig med noen! Men jeg benytter anledningen, når jeg søker og viser familiemedlemmer, til å lenke sammen andre personer. Det er en grei måte å eliminere disse fra den jeg egentlig søker på. 

Og da kan det hende at jeg begynner å sjekke disse eliminerte også. 

De er meg helt uvedkommende, men jeg gjør vel en god gjerning, likevel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Dette er et vanskelig og "umulig" tema. Hva jeg gjør med en person er veldig avhengig av hvem det er. Personer jeg legger inn i mitt eget slektstre prøver jeg å koble sammen så komplett som mulig. Det vil si å finne alle kilder der vedkommende er med. Men, hvis vedkommende er fadder eller trolover, så finner jeg nok ikke alle. For tiden holder jeg på med FT 1920 for "min" kommune. Og for de jeg kobler opp der prøver jeg å lage en komplett oppkobling. Disse har jo stort sett barn som er født "for sent" slik at det pr nå blir dåp, folketelling, muligens konfirmasjon og bryllup og til slutt død. Men disse har jo også foreldre og søsken, og skal en gjøre en koplett kobling av disse, så blir en jo aldri ferdig. Så for foreldrene tar jeg "bare" nok til å ha en sikker identifisering, vanligvis en folketelling eller to. Og etterhvert som jeg jobber meg bakover med årskullene, så vil jeg for de aller fleste familiene komme til foreldrene etter hvert, og da er jo alle barna ferdig koblet opp.

Som Bodil skriver, så er en kobling bedre enn ingen kobling. Så alt du gjør bidrar i positiv retning. Noen synes det er nok å koble opp den ene kirkeboken hvis opplysninger finnes i flere (begge) kirkebøker. Der er jeg helt uenig. Hvis jeg kobler opp en person fra Ministerialboka kan vi risikere at noen andre kobler opp samme person fra Klokkerboka og plutselig er samme person koblet opp med et livsløp i 2 forskjellige familier. Med litt flaks er personen også registrert 2 ganger i en folketelling og kaoset er komplett.

Men i bunn og grunn, alt du gjør er bedre enn ingen ting, så får noen andre evt fullføre det du ikke rekker over. For du har jo bare x timer å bruke på dette, så om du bruker x timer på å koble 10 personer helt ferdig, eller x timer på å koble 50 personer halvferdig, så har du i bunn og grunn bidratt med x timers arbeid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2025 den 15.02, John-Erik Haugen skrev:

..., og søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, ...

Kan ta med noen tips vdr søking. Du kan kun søke på det som står i kilden. Så står det "Lars Hans." i kilden så nytter det ikke å søke etter "Lars Hansen". Da vil du få null treff. Og noen navn har en tendens til å bli skrevet på flere måter. Mange av disse ligger inne i systemet, slik at du finner både Michal og Mikal ved å søke på Mikal, men systemet takler ofte ikke endring av vokal, så du bør kanskje søke etter "Mic*|Mik*. Da får du med både Mikkel, Mikael etc. Og tenk litt på hva en inder tror står skrevet. Indere har liten peiling på norske navn, så de tolker ofte bokstavene på en helt annen måte enn vi. F. eks. har jeg sett at Sveen blir til Svun og r kan fort bli til c (Lars -> Lacs). "Lang s" blir ofte til t eller f: Hanssen -> Hantsen (søk etter Han*, så unngår du problemet). Og ifm dåp kan du gjøre søk etter både far, mor og barn. Du treffer vanligvis på en av dem. Med litt erfaring så finner du ut hvordan du bør søke.

Endret av Arild Maka
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2025 den 15.02, John-Erik Haugen skrev:

... søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, men av-og-til alt for mye.

Et tips til ang søking: Etter at jeg har funnet noen sikre opplysninger om en person der flere navn og fødselsår stemmer, pleier jeg å utvide søket ved å forkorte navn til bare 3 eller 2 bokstaver, fjerne årstall og geografi. Da får jeg selvsagt alt for mange treff, men da bruker jeg trikset med å sortere alle treffene etter fødselsåret og se på hva som blir listet i nærheten av profilen med de sikre opplysingene. Jeg tror dette er nevnt og demonstrert i videoen som heter: "Korleis handtere variasjon i kjeldene med søk i histreg.no". Der viser jeg også at jeg hele tiden bruker familie og søker på begge (alle) ektefellene med disse teknikkene.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.