Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

Når jeg slår sammen pd00000012721236 og pd00000013350545 får jeg feilmelding når jeg prøver å åpne den sammenslått personprofilen. 

Location: /var/www/html/app/domain/webpages/person/AlarmGenerator.php on line 167.

167                 if (!empty($year1) && !empty($year2) && ((($year1 - $year2) > 2) || (($year2 - $year1) > 2))) {

Samme problem har jeg med pd00000010455200. Jeg har løst opp med feilhåndtering, med feilen gjenoppstår når jeg slår sammen forekomstene.

7 minutter siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Når jeg slår sammen pd00000012721236 og pd00000013350545 får jeg feilmelding når jeg prøver å åpne den sammenslått personprofilen. 

Et skudd i blinde, men kan det skyldes * i fødselsåret?  Jeg vil ikke skape problemer, men jeg har lagt til fødested i den profilen som ikke hadde det utfylt og så lagret.  Interessant om det fungerer bedre da.

• Liker 1
På 25.2.2026 den 14.25, Lars Egil Østenstad skrev:

Hei,

Hva skal til for at søk på "Person"  født f.eks 1850, finner de som er "kalkulert år" ? 1850 vs (1850)?

Siden brud/brudgom blir estimert 25år(?), og mor/far 30 år om ingenting oppgitt, blir det veldig feil fødselsår på samme person, om dette er hendelser i samme/påfølgende år.

Kunne man gjort om på Født Fra/Til til å ha +/- (x)år ?

image.png.2109be69c117780f042fc8d9322d7a6b.png  image.png.2f99e4b915f3ab41e79f81f23137aad9.png

Lite hjertesukk; om man har en søkeliste, og har slått sammen 1 profil eller mer, virker ikke "Vis Familiemedlemmer", da denne baserer seg på søket man gjorde først. Refresh virker ikke, for noen profil-linjer vil jo mangle. Man må helt tilbake til søkesiden og søke på nytt....

Du kan enkelt bruke <- (pil tilbake) for å gå tilbake i nettleseren. Da vil du komme tilbake til søket. Trykk enter og søket gjennomføres på nytt uten at du fyller ut noen søkefelt. For øvrig holder jeg alltid CTRL nede når jeg gjør et søk. Da kommer resultatene opp i en ny arkfane, og jeg kan enkelt bruke samme søket en gang til eller justere det litt om ønskelig.

Skal du søke etter dåp, så er det sjelden det er egnet å bruke fødselsår fra/til. Da er det mye mer egnet å fylle ut År/tidsperiode fra/til. Men det er ikke sikkert at dette gir alle treff for det aktuelle året, men de aller fleste kommer med. Noen ganger kan det være en god reserveløsning å bruke detaljert personsøk på digitalarkivet.no i stedet. Der er det i tillegg mulig å legge inn 2 navn slik at antall treff begrenses en god del.

5 hours ago, Ellen Fakset said:

Et skudd i blinde, men kan det skyldes * i fødselsåret?  Jeg vil ikke skape problemer, men jeg har lagt til fødested i den profilen som ikke hadde det utfylt og så lagret.  Interessant om det fungerer bedre da.

Dette ser ut som en bug når programmet ikke klarer å gjenkjenne fødselsåret. * er grunnen til at den ikke gjenkjenner fødselsåret. 

11 timer siden, Lars Holden skrev:

Dette ser ut som en bug når programmet ikke klarer å gjenkjenne fødselsåret. * er grunnen til at den ikke gjenkjenner fødselsåret. 

Kan jeg skrive nytt innlegg uten å sitere ett eller annet? Dette gjelder Menyen! Den er hvit på svart bunn og blir stadig lengre. Den vises på iPad og PC men IKKE på iPhone. Hvis menyen besto av tre streker, som er et ganske vanlig symbol å klikke på, kunne den kanskje også komme med på iPhone! Da kunne jeg logget inn der! Da kunne jeg vist venner og andre jeg treffer hvordan man kan finne slekta på en liten dings i lomma! Har mast på den innloggingsmuligheten lenge!

1 minutt siden, Kari Larsen skrev:

Kan jeg skrive nytt innlegg uten å sitere ett eller annet? Dette gjelder Menyen! Den er hvit på svart bunn og blir stadig lengre. Den vises på iPad og PC men IKKE på iPhone. Hvis menyen besto av tre streker, som er et ganske vanlig symbol å klikke på, kunne den kanskje også komme med på iPhone! Da kunne jeg logget inn der! Da kunne jeg vist venner og andre jeg treffer hvordan man kan finne slekta på en liten dings i lomma! Har mast på den innloggingsmuligheten lenge!

Akkurat nå, Kari Larsen skrev:

En annen ting er hvordan man må forflytte seg for å gjøre ulike endringer. Hvis jeg vil slå sammen 2-3 barn, må de merkes og jeg må klikke på en knapp langt unna. Kunne det være mulig å dobbeltklikke på ett av barna i stedet?

Nå har vi lagt inn Statskalenderen som ny biografiske kilde. Det er en bok som er utgitt årlig. Vi har tatt den inn fra 1867-1960. Før 1867 var den på gotisk, og vi har ikke klart å transkribere denne. Den gir en oversikt over alle offentlige ansatte hvert år. Vi har klart i identifisere ca 3000 personer de første årene og opp til 18000 siste året. Det er mange flere personer som er nevnt, men vi har ikke klart å identifisere dem med god nok kvalitet. Vi har basert oss på Nasjonalbibliotekets OCR-transkribering. Vi har forsøkt å trekke ut bl.a. navn, fødselsår, utdannelse, år for avsluttet utdannelse, tittel, organ de er ansatt i etc. Det er en lenke til siden der personen er nevnt i Nasjonalbibliotekets digitale arkiv. 

Kvaliteten på transkriberingen er ikke så god som vi har ønsket. Det er mange personer vi ikke har fått med og det er en del feil i dataene om hver person. Det kan også være at lenken til siden i Nasjonalbiblioteket er til en side som er noe for tidlig eller sen. Vi har likevel valgt å ta med denne kilden fordi det er mye god informasjon her. Det er mulig å laste ned dataene fra histreg. Hvis noen vil gjøre en manuell jobb med å bedre transkriberingen, tar vi gjerne imot det. I tilfelle er det best å gjøre det i dialog med oss slik at vi unngår misforståelser.

• Liker 1
51 minutes ago, Kari Larsen said:

Takk for det! Da må jeg helt ned til siste innlegg? Hvis jeg klikker på + i et innlegg, kan jeg noen ganger skrive nytt uten sitering, men ikke alltid!

Takk for gode forslag. Men vi har dessverre ikke kapasitet til arbeide med slike forbedringer av brukergrensesnittet inkl. å tilrettelegge for bruk på mobil. Vi ville svært gjerne gjort det, men ressursene er begrenset. På mobilen kan man ha noen bilder av de personene man er mest opptatt av. Vi vil gjerne at dere sprer bruken av histreg.

4 minutter siden, Lars Holden skrev:

Takk for gode forslag. Men vi har dessverre ikke kapasitet til arbeide med slike forbedringer av brukergrensesnittet inkl. å tilrettelegge for bruk på mobil. Vi ville svært gjerne gjort det, men ressursene er begrenset. På mobilen kan man ha noen bilder av de personene man er mest opptatt av. Vi vil gjerne at dere sprer bruken av histreg.

Jeg redigerer mye på mobil, har lagret loginsiden og feilbehandling som bokmerker da menyen ikke er tilgjengelig.

Login: https://histreg.no/index.php/sign-in

Feilhåndtering: https://histreg.no/index.php/troubleshoot

Endret av Ketil Firing Hanssen
  • Liker 1

Denne Knut Jakobson er komen ut som tenestekar allereie som 12-13-åring.  

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038270003274

Går ein til HBR herfrå, har vi korrekt tolking av dåp og vielse, men ut frå folketellinga 1865 har han fått husbondsfolket sitt som foreldre. Vanlegvis vil Feilhandtering i ein slik situasjon fjerne slike feilkoblingar, men her hjelper ikkje det, same kva eg gjer - kva gjer eg då?

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Denne Knut Jakobson er komen ut som tenestekar allereie som 12-13-åring.  

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038270003274

Går ein til HBR herfrå, har vi korrekt tolking av dåp og vielse, men ut frå folketellinga 1865 har han fått husbondsfolket sitt som foreldre. Vanlegvis vil Feilhandtering i ein slik situasjon fjerne slike feilkoblingar, men her hjelper ikkje det, same kva eg gjer - kva gjer eg då?

Usikker på hva du har gjort, men jeg tok pf01038270003274 inn i Feilhåndtering og fjernet familiekoblinger. Det virket fint for meg. Hvis du har brukt en annen PFID vil det ikke virke ettersom pf01038270003274 er HP og PFID for den aktuelle folketellingen.

På 27.2.2026 den 10.08, Lars Holden skrev:

Nå har vi lagt inn Statskalenderen som ny biografiske kilde. Det er en bok som er utgitt årlig. Vi har tatt den inn fra 1867-1960. Før 1867 var den på gotisk, og vi har ikke klart å transkribere denne. Den gir en oversikt over alle offentlige ansatte hvert år. Vi har klart i identifisere ca 3000 personer de første årene og opp til 18000 siste året. Det er mange flere personer som er nevnt, men vi har ikke klart å identifisere dem med god nok kvalitet. Vi har basert oss på Nasjonalbibliotekets OCR-transkribering. Vi har forsøkt å trekke ut bl.a. navn, fødselsår, utdannelse, år for avsluttet utdannelse, tittel, organ de er ansatt i etc. Det er en lenke til siden der personen er nevnt i Nasjonalbibliotekets digitale arkiv. 

Kvaliteten på transkriberingen er ikke så god som vi har ønsket. Det er mange personer vi ikke har fått med og det er en del feil i dataene om hver person. Det kan også være at lenken til siden i Nasjonalbiblioteket er til en side som er noe for tidlig eller sen. Vi har likevel valgt å ta med denne kilden fordi det er mye god informasjon her. Det er mulig å laste ned dataene fra histreg. Hvis noen vil gjøre en manuell jobb med å bedre transkriberingen, tar vi gjerne imot det. I tilfelle er det best å gjøre det i dialog med oss slik at vi unngår misforståelser.

Kan det hende at referansen til Tana herredsrett skal være til Fana?

6 timer siden, Arild Maka skrev:

Usikker på hva du har gjort, men jeg tok pf01038270003274 inn i Feilhåndtering og fjernet familiekoblinger. Det virket fint for meg. Hvis du har brukt en annen PFID vil det ikke virke ettersom pf01038270003274 er HP og PFID for den aktuelle folketellingen.

I alle fall her hos meg er feilen der endå. 

https://www.histreg.no/index.php/person/daid/pf01038270003274

Jakob Knutson Hagevik er husbond i folketellinga, og ikkje identisk med Knut sin far Jakob Knuson Vedvik, som bur saman med ny kone og dotter i 1865 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038270003790

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

I alle fall her hos meg er feilen der endå. 

https://www.histreg.no/index.php/person/daid/pf01038270003274

Jakob Knutson Hagevik er husbond i folketellinga, og ikkje identisk med Knut sin far Jakob Knuson Vedvik, som bur saman med ny kone og dotter i 1865 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038270003790

Bedre nå?

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Kari Larsen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.