Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

7 timer siden, Lars Holden skrev:

Jeg oppdaget en bug på testen om stor avstand i fødselsår, som vi skal rette. Ellers har det virket for alle jeg har testet, som er mer enn 200.

Da får du markere flere linjer i livsløpstabellen som sikre og se om du klarer å fjerne advarselen. Hvis du mener det er en bug, kan du sende informasjon på histreg@nr.no hvis du ikke ønsker å dele det med alle her. 

denne har jeg markert alle forekomster som inneholder fødselsdato/-år som sikre, men jeg får allikevel advarsel om stor variasjon i fødselsår. Kan det skyldes siste forekomst, begravelsen, der fødselsdato er feilformatert?

1 time siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

denne har jeg markert alle forekomster som inneholder fødselsdato/-år som sikre, men jeg får allikevel advarsel om stor variasjon i fødselsår. Kan det skyldes siste forekomst, begravelsen, der fødselsdato er feilformatert?

Jeg har også fått en slik feilmelding (flere ganger faktisk) selv om jeg har markert alle som sikre. Det jeg til slutt måtte gjøre for å bli kvitt feilmeldingen var å endre HP.

Her er et par der jeg ikke har endret HP:
https://histreg.no/index.php/person/pf01058258002078
https://histreg.no/index.php/person/pf01038066003946

Endret av Arild Maka
4 hours ago, Arild Maka said:

Jeg har også fått en slik feilmelding (flere ganger faktisk) selv om jeg har markert alle som sikre. Det jeg til slutt måtte gjøre for å bli kvitt feilmeldingen var å endre HP.

Her er et par der jeg ikke har endret HP:
https://histreg.no/index.php/person/pf01058258002078
https://histreg.no/index.php/person/pf01038066003946

Dette er den bugen jeg fortalte om som vi skal rette. 

• Liker 3
23 timer siden, Lars Holden skrev:

Jeg oppdaget en bug på testen om stor avstand i fødselsår, som vi skal rette. Ellers har det virket for alle jeg har testet, som er mer enn 200.

Da får du markere flere linjer i livsløpstabellen som sikre og se om du klarer å fjerne advarselen. Hvis du mener det er en bug, kan du sende informasjon på histreg@nr.no hvis du ikke ønsker å dele det med alle her. 

Jeg markerte både en og to og alle uten at advarselen forsvant, men ser at det var pga stor avstand i fødselsår som du sier.

Her er et eksempel om det trengs:

https://histreg.no/index.php/person/pf01052377007750

Endret av Hanne Astad
  • Liker 1
On 5/4/2026 at 3:15 PM, Hanne Astad said:

Jeg markerte både en og to og alle uten at advarselen forsvant, men ser at det var pga stor avstand i fødselsår som du sier.

Her er et eksempel om det trengs:

https://histreg.no/index.php/person/pf01052377007750

Nå har vi rettet opp feilen med advarsel knyttet til fødselsår. 

• Liker 2
  • Takk 1

Jeg har prøvd meg litt i histreg, og det er mye god jobb som er gjort av andre her, Men jeg kunne tenkt meg å se grunn for at de enkelte postene er koblet sammen til personer, spesielt om det er en kobling gjort automatisk etter reglene som er laget, eller om koblingen er gjort av personer. Om koblingen er gjort av en person, kunne jeg tenkt meg å ha muligheten for å stille spørsmål om begrunnelsen. Det kan jo hende den som har gjort koblingen vet noe jeg ikke vet, og da er jo dumt om jeg fjerner koblingen, fordi jeg mener den er feil. Det er også mange feile transkribsjoner, Hadde ikke histreg vært en grei måte å få lagt inn feilmeldinger med begrunnelser på de enkelte poster, så transkribsjonene kunne blitt korrigert i digitalarkivet?

Er det mulig å flytte HP til en annen post i en personliste? Jeg har f.eks. en ; pf01038249005235, der alle unntatt HP er samme person. Det virker litt tungvint  å dele opp hele, for så å binde de 10 andre sammen igjen, og jeg litt usikker på hva som skjer med familiekoblingene, som alle er lenket mot den feile HP.en?

Endret av Nils Johannessen
  • Liker 1
7 timer siden, Nils Johannessen skrev:

Er det mulig å flytte HP til en annen post i en personliste? Jeg har f.eks. en ; pf01038249005235, der alle unntatt HP er samme person. Det virker litt tungvint  å dele opp hele, for så å binde de 10 andre sammen igjen, og jeg litt usikker på hva som skjer med familiekoblingene, som alle er lenket mot den feile HP.en?

Du kan velge å bare fjerne HP. Da velger histreg ny HP. Hvis du har en bestemt post som du ønsker skal være HP, kan du lagre PFid for den først. Fjerne den posten, deretter fjerne HP, og så legge i personkurv, søke fram PFid du har lagret, legge den i personkurv, og velge den som HP.

For øvrig er det bare å dele opp hvis du mener det er flere personer som er slått sammen. Hvis poster er markert som sikre, har en kollega ment at det er riktig. Det finnes fortsatt klynger med personposter fra 5-6 ulike personer. Høyst sannsynlig automatisk generert. Og en profil kan gjerne være jobbet en del med, og så har en automatisk jobb lagt til ny (feil) post som har blitt HP. Har sett mange eksempler på at det er lagt til poster for ungjenter med et pantronym som hun senere gifter seg til. Da er det gjerne to forskjellige.

• Liker 1
7 hours ago, Nils Johannessen said:

Jeg har prøvd meg litt i histreg, og det er mye god jobb som er gjort av andre her, Men jeg kunne tenkt meg å se grunn for at de enkelte postene er koblet sammen til personer, spesielt om det er en kobling gjort automatisk etter reglene som er laget, eller om koblingen er gjort av personer. Om koblingen er gjort av en person, kunne jeg tenkt meg å ha muligheten for å stille spørsmål om begrunnelsen. Det kan jo hende den som har gjort koblingen vet noe jeg ikke vet, og da er jo dumt om jeg fjerner koblingen, fordi jeg mener den er feil. Det er også mange feile transkribsjoner, Hadde ikke histreg vært en grei måte å få lagt inn feilmeldinger med begrunnelser på de enkelte poster, så transkribsjonene kunne blitt korrigert i digitalarkivet?

Takk for gode spørsmål som sikkert mange lurer på.

Omtrent 90% av alle lenker er laget av algoritmer. Algoritmer legger stort sett til en og en lenke og av og til delenker personer. Manuelt er det sikkert en blanding av å gjøre mindre og større endringer på en personside. De fleste personersider med mange lenker, vil derfor være et resultat av mange trinn. Det er ikke lett å formidle på en enkel måte. Vi har ikke ressurer til å utvikle dette. Algoritmer lager i større grad lenker mellom folketellinger og listen med døde. Hvis det er mange forekomster i kirkebøker, andre kilder i Digitalarkivet enn folketellinger og kirkebøker, kilder utenfor Digitalarkivet, lenker som er markert som sikre eller dødssted er fylt ut, har det sannsynligvis vært manuelle lenker på et tidspunkt. Å fylle ut dødssted fungerer som en låsing av siden i forhold til algoritmer. Hvis navnet øverst på siden er langt, har algoritmer høyst sannsynlig bidratt til lenking av personen. 

Jeg tror heller ikke det vil fungere å lage en løsning der man spør den som har laget en lenke. I de fleste tilfeller er det en maskin. Jeg har laget mange tusen lenker manuelt og husker ikke begrunnelsene for disse. 

De fleste lenker er opplagte og trenger ikke begrunnelse. Hvis noen lenker ikke er opplagte, bør de markeres som sikre og i noen tilfeller kommenteres i tekstfeltet. Hvis dette ikke er gjort og man er rimelig sikker på at det er feil, så er det høyst sannsynlig feil og bør rettes opp. Når jeg ser sannsynlige feil, så gjør jeg noen søk inntil jeg er rimelig trygg før jeg retter opp feilen. Hvis vi krever 100% sikkerhet før mulig feil rettes, blir det rettet alt for få feil. 

Nasjonalarkivet har en løsning for å rapportere feiltranskripsjoner, men har måttet slå den av fordi de ikke klarer å følge opp. En stor andel av feiltranskripsjonene er i AMF-filene. Der er ambisjonen om retranskribere hver fil med bedre kvalitet. Men det tar tid. 

Det er rett frem å ta bare ta bort en personforekomst som er HP. Da velger programmet automatisk en av de andre personforekomstene som HP. Hvis man vil endre HP til en annen forekomst, må den forekomsten man vil ha som HP, delenkes og så lenkes på nytt med markering at det er den nye HPen. Alle familirelasjoner er knyttet til forekomster. De følger dermed med i oppsplittingen av personene og følger forekomstene i folketellingene og kirkebøkene. Når man manuelt legger inn familierelasjoner mellom personer, er man ofte ikke bevisst hvilke personforekomster hos personen dette gjelder, og da kan oppsplitting kreve noen etterarbeid. Hvis alle familirelasjoner er fra kirkebøker, går det alltid bra med en gang.  

• Liker 1
  • Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   3 medlemmer

• Arild Maka
    • Jarl B Haagensen
    • Kari Larsen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.