Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

På 1.3.2025 den 10.13, Ellen Fakset skrev:

På tema "Begge kjønn": I Hole finner jeg en person med 28 kildehenvisninger.  Det hadde vært veldig fint å slippe å lete gjennom dem på jakt etter den som er feil.  Enten ved at kjønn vises i tabellen, eller som nevnt over, at jeg kan trykke på en knapp og få se hva som trigger feilmelding.

Her finnes det faktisk en enkel løsning. Ta en titt på følgende treff:

image.png.8ddbb8fe91aa1c83611b10192cfca8c9.png

Her vil du se hvilken forekomst som har feil kjønn. Den øverste linjen viser til kilde pf01052102002497. Personen heter Berte Maria Evensdatter og er oppført med Kjønn "m". Dermed kan vi enkelt lete oss nedover til xxx2497 og sette den som sikker.

Hvis det er hovedforekomsten som har feil kjønn, kan det nok hende at du må sette alle de andre kildene som Sikker for å bli kvitt feilen.

Ser at det i mange tilfeller er det "pårørende" som har fått feil kjønn. Dette er litt merkelig ettersom pårørende nesten alltid er faren. Men hvis det er en inder som har transkribert dette, så er det ikke sikkert de forbinder "Peter" med et mannsnavn.

Endret av Arild Maka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arild Maka skrev:

Men hvis det er en inder som har transkribert dette, så er det ikke sikkert de forbinder "Peter" med et mannsnavn.

Nei, det kan ikke være lett å transkribere på et språk man ikke forstår.

Og - takk for tipset!

17 timer siden, Arild Maka skrev:

De fleste "feil" ser du umiddelbart når du har en profil oppe.

Jo da, men maskinen gjør dette raskere og sikrere enn mennesker.  Jeg mener fortsatt at en knapp for sjekk ville heve kvaliteten på arbeidet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lars Holden skrev:

Å rette feil kjønn hvis lenkingen er feil, gir god mening. Hvis man finner ut av at det nesten bare skyldes feilregistrering i kilden, må man vurdere om man synes det er bedre å bidra på andre måter.

Jeg har tenkt tanken selv.  Sendte av gårde en "bunke" med feilmeldinger til Arkivverket i går, og det spørs hvor høyt de prioriterer å rette slike feil.

Men: utvikleren/nerden/perfeksjonisten i meg er ikke særlig fornøyd med å la feilene være.  Tvert i mot synes jeg HBR gir en gylden mulighet til å rette opp kildene.  Så jeg personlig kommer til å sjekke, rette og sende feil.  I hvert fall inntil Arkivverket sier stopp...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider