Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

26 minutes ago, Ketil Firing Hanssen said:

Det virker som utvidelsen fra en til to timer inaktivitet før man logges ut er tilbakestilt. Det hadde vært fint om to timer (eller mer) hadde blitt opprettholdt.

Vi skal rapportere inn dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lars Holden skrev:

Beklager at det skjedde. Det er rettet opp.

For ordens skyld:  Sted for dødsfall var borte etter rettelsen.  "Olsen" skal være pikenavn, men var flyttet til patronymikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Arne Toftøy-Andersen said:

Hei! I feillisten for 1103 Stavanger finner jeg denne:

https://histreg.no/index.php/person/pf01074285003569

Her virker det som om fødselsdato, Marie og Pedersen har vært avgjørende. At de er født på forskjellige steder, er det ikke tatt hensyn til. Åpenbart at de 2 livshendelsene i midten ikke hører til Stavanger.

Dette er også en feillenke laget maskinelt. Beklager det. Det er basert på likt fornavn, etternavn og fødselsdato. Den ble laget i august i fjor og da ble det dessverre ikke lagt nok vekt på bosted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lars Holden skrev:

Dette er også en feillenke laget maskinelt. Beklager det. Det er basert på likt fornavn, etternavn og fødselsdato. Den ble laget i august i fjor og da ble det dessverre ikke lagt nok vekt på bosted. 

Det går greit, det var ikke en av "mine". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2025 den 10.39, Lars Holden skrev:

Beklager at det skjedde. Det er rettet opp. Dette er en maskinell lenking som har gått feil. Her var fornavn, fødselsdato og kommune sammenfallende. Algoritmen setter vesentlig strengere krav enn dette, så jeg vet ikke hva som har gått galt. Antall lenker mellom folketellingene har økt betydelig siste måned. Ny statistikk legges ut snart.  Det vil nok også øke antall feil. Men dette er faktisk den første jeg har sett. 

Jeg har lenket opp en god del personer siste måned og også opplevd at de som er ryddet opp i plutselig er koblet til andre personer. Det hadde vært flott om det kom på plass en mulighet der vi kunne krysse av at en profil er manuelt ryddet opp, og at den således ikke blir maskinelt koblet. Det er tidligere ønsket en "låsing", men det blir vanskelig å gjennomføre samt følge opp. Men at vi kan krysse av for at en profil er manuelt gjennomgått og derfor skal utelukkes for maskinell kobling ville vært flott. Jeg tror også det er enkelt å gjennomføre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenket over 300.000 nye personforekomster i mars. Det meste av dette er mellom folketellinger. Det er spesielt andelen lenker med stor tidsavstand som er økt, f.eks. 1865/1875 til 1900, 1910, 1920. Det er lagt ut en ny statistikk på førstesiden i dag. Nå er 9,1 mill personforekomster av 13,4 mill. i de store folketellingene lenket. 

Beklager at det har blitt noen feil. Det skal være innen samme kommune, fødselsår og stor likhet i fornavn og etternavn. Forhåpentligvis er det relativt enkelt å splitte opp der noen er slått sammen. Det er ikke planlagt tilsvarende økning i april.

Vi vurder ulike former for låsing av sider. Vi er ikke sikre på formen og rekker det ikke før sommerferien. Nå arbeides det med effektivisering og deretter skal familier sluttføres rett etter påske.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider